Plymouth Rock

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siivekäs

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Onko erisukuisten rokkien tuonti keneltäkään onnistunut?
Minulla on yksi rokki kana, sillä on todella huono höyhenpeite, takaosa täysin sulaton myös. Ollut jo pitkään eikä näy uutta kasvavan. Kohtalaisesta rumuudestaan huolimatta mun henkilökohtainen suosikki meidän kanoista, fiksuimman oloinen ja rauhallinen. Haluaisin mielelläni enemmän rokkeja, olen jopa pohtinut josko saisi niitä tuotua ulkomailta. Onko siinä miten iso työ, tarvitaanko karanteenia (ei kai EU-alueelta)? Jos vaikka samalla etsisi muutaman tipun mukaan jos joskus pääsisi taas Eurooppaan autolomalle :D
Rusina

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Onko muilla olleet rokit kuinka innokkaita hautojia? Mä oon käsittänyt ettei se ole rodun vahvimpia puolia. No meillä joka tapauksessa lättyilee nyt yhtä aikaa 3 rokkikanasta :smt038. Ilmeisesti vaistot heräsivät, kun olen vähän laiskasti keräillyt munia pois. Upeaa, mahtavaa!
katja_maarit

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Missä vaiheessa rokeista erottaa sukupuolet? Mulla on kaksi heinäkuussa kuoriutunutta, eikä niissä ole mitään eroa. :smt001 todella hellyyttäviä otuksia alhojen ja tyrnien seassa
minnimanni

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Rokeista erottaa jo kaksi -kolme viikkoisista kumpia ovat. Kanalla leveä musta raita ja kapea valkoinen, kukolla taas leveä vaalea raita ja kapea musta :smt045
katja_maarit

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Nythän niissähän on ihan selvät erot kun osaa vaan kattoo :smt001 eli mulla on kana ja kukko.
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kertokaas rokkien omistajat onko ollut agressiivisia kukkoja??? Meillä kun kukot hyökkäs kanan kimppuun ja pään laittoivat verille :smt017 :smt010 toinen kukkopoika lähti pois ja jäljelle jäänyt kukkokin nokki orrella kanojen päitä! annoin huutia herralle aika näyttää auttoiko... Toukokuun lopulla kuoriutuneita, eli nuoria, voisko olla että kukko on vaan niin nuija vielä?!?!

Jännittää vaan palauttaa hakattu kana parveen, kunhan nyt toipuu haavoistaan :(
Suwitsu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Jaa onko :smt019 http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 4&start=90 täällä meidän edesmenneestä kukosta hiukan. Ja kyllä, oikeasti oli umpihullu!
Rusina

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä on onneksi (koputtaa puuta) ollut säyseitä rokkikukkoja. Nyt on porukassa seitsemän aikuista kanaa, neljä kukkoa ja nuoriso. Aikuisista kukoista yksi oli ollut entisellä omistajallaan agressiivinen ja hakannut kuoliaaksi nuoren kukon. Meillä se on onneksi kukkoporukan arvojärjestyksessä alin eikä enää hätyytä edes kukkonuorikoita.

Rokki on ainakin mun kokemukseni mukaan aika kovaluonteinen rotu, myös kanapuoliset yksilöt. Olen kuullut väitettävän, etteivät tulisi muiden rotujen kanssa toimeen, mutta kyllä meillä ovat sopineet sekaporukkaan, myös kääpiörotujen kanssa.
ninnu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla on rokeista vaan hyvää sanottavaa :smt001 Aikuiset kukot tulee hyvin juttuun keskenään, sekä kaikkien muidenkin siivekkäiden kanssa. Rauhallisia, muttei silti mitään flegmaattisia. Kivan kesyjä ja uteliaita. Yksi kana hautoi loppuun saakka, toinen tässä aloitti, mutta lopetti reilun viikon jälkeen.

Tykkään kyllä kovasti rodusta :smt045
Mun kokemuksien mukaan ei lainkaan kova rotu, kaikista suurimman egon ja kovuuden, hullun rohkeuden omistaa meillä antwerpenit, sellaiset nyrkin kokoiset pallerot. :smt040 Kukko on ihan järjettömän hurjan luonteinen, aivan sama mikä tulee vastaan, mutta niin vaan painetaan rinta rottingilla päälle, periksi ei anneta tuumaakaan.
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meilläkin on nyt rockirauha maassa kotiin jäi yksi kana ja kukko jonka käytös on mitä kohteliainta mielikanaa kohtaan, muille oli ilkeä tai lienekö kanan arvo noussut sen silmissä kun on päässyt polkemaan ja kana aloitti muninnan 4 päivää sitten ja on tuottanut 4 munaa :smt038 jätin pari munista pesään ajattelin jos innostuis hautomaan(poiketen tietoa hautomalaiskuudesta) kun se niin kovin siellä pyöri ja jopa peitteli munat nurkkaan, mutta toinen muna oli saanut särön neitosen siirtäessä sitä keskeltä nurkkaan :( päätin että kerään toistaiseksi munat pois ja annan keväämmällä jäädä pesään jos osaisi olla varovaisempi käsittelyssä... Jos sitten keväämmällä sais tipuja joko koneesta tai kanalasta, ja hommais niille erisukuisen kukon sitten...
siiri

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja siiri »

Joskus joku puhui jotain siitosmunien ulkomailta tuonnista ? Onnistuiko vai lässähtikö hanke ?
Vika voi olla minussakin, mutta kovasti olen rockeihin tykästynyt ja 3 eri satsista yrittänyt konehaudontaa ( postimunia siis ) eikä mistään ole onnistunut :smt011
Lisäksi aika monella näyttää olevan jotenkin korostuneita piirteitä kanoissaan, näin kohteliaasti muotoiltuna, ilmeisesti kanta on aika sisäsiittoinen?
Tipuja taas ei näytä meilläpäin olevan kellään kaupan, saatika aikuisia...
ninnu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Siiri: Etkös multakin tilannut munia 6 kpl, miten meni? Eikö tullut mitään!? Läpivalaisitko/avasitko munia?
Oon itse niitä hautonut syksyyn saakka ja hyvällä menestyksellä, tipuja tuli, niin että nyt talvella en haudo, kuin noita valkohuntuja. Onhan kone varmasti Ok?
siiri

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja siiri »

Jep, niin kävi ettei yksikään kuoriutunut :smt022 Mutta outoa on se, että olen 2 muultakin ostanut nimenomaan rockin munia enkä niistäkään ole saanut yhtäkään. Läpivalaisin kyllä, osa näytti tyhjiltä ja osa näytti kuolleen kesken kehityksen.. syytä en keksinyt, mutta en avannut munia.
Kun taas faverollet, maatiaiset, silkit ja nyt ilmeisesti ankatkin itävät ja kuoriutuvat...
Mietin tässä ihmeissäni, että voiko kanta olla niin sisäsiittoinen tai jotenkin degeneroitunut, että munat kestävät vaikkapa kuljetuksen huonommin :smt017 Onko sellainen ylipäätään mahdollista?
Itselläni taas on tuttavia ulkomailla, joilla rockeja on... olisi niin helppo pistää taskuun :smt002 mutta en kuitenkaan aio sitä tehdä. Mietin vain millainen prosessi se tuonti olisi....
Mielelläni ostaisin pari nuorikkoa, jos joltain löytyisi kohtuullisen matkan päästä.
Suwitsu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä oli rokkeja mutta laitoin ne pois sillä mielestäni oli sisäsiittoista porukkaa. Ilmeni juuri tipujen kanssa, huonot kuoriutumisprosentit ja tipuja myös kuoli jonkin verran. Maatiaisissa tätä ei ole ollut lainkaan ja samalla koneella haudon ja samoissa olosuhteissa kasvavat. Ja eipä taida nämä suomalaiset rokit ihan puhtaitakaan olla.

Minulla on ollut ajatuksena englannista siitosmunia tuoda, nyt on ollut jäissä koko hanke kun on ollut muuta ohjelmaa niin paljon.. Mutta katsotaan josko vielä joskus!
Karhurouva

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Koitin tässä katsella plymouthien pitäjien paikkakuntia, mutta eipä tainnut tämä arpa voittaa. Oulun kupeella tarvis ois kukolle, ja mites lie munien tilaaminen näin talvisaikaan, ehtivätkö jäätyä onnettomat...
Vastaa Viestiin