Plymouth Rock

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Joo mie selvitin tuontimunien säädökset, eipä paljon nappaa, rekisteröidyt siitosmunien tuojaksi(maksaa, eli aivan rahastusta), karanteeni 30vrk, eläinlääkärin tarkastettava haudontatilat ja munien kunto kun saapuvat maahan, jokainen kuoriutunut tipu salmonellatestattava heti kuoriuduttua yms kivaa....karanteenihan lasketaan siitä haudonnan aloituksesta, eli se ei sinällään ongelma. alle 20 munantuonti vaatii nämä ja nekin helpoin tuoda ruotsista tai tanskasta, missä eläinlääkärin tarkastettava muninut parvi, munat ja tehtävä tautiraportti kyseisen kanalan tilasta ja alueen tautitilanne selvitettävä. ei mulla olis varaa maksaa eläinlääkäriä joka tipulle kuoriuduttua jos vaikka tulis useampana päivänä! Mahdottoman hankalaksi tehty munien tuonti eipä ihme että rehottaa salaatuonti. niin kai tekisin minäkin jos sattuis ulkomailla kohdalle osumaan hyviä munia, enpä kuitenkaan tuotantokanaloissa pyöri ja oma porukka jos saa salmonellan niin sen riskin ottaisin. Syötetäänhän eineksissä salmonella-sikaa meille ihan hyvin mielin... Missä on järki ja missä menee raja? On mahdoton rokottaa kanojaan kun rokotteet myydään 200 kpl:n paketeissa ja rokotuksen antaa eläinlääkäri, tipun ensimmäisen vuorokauden aikana.
ninnu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla taa vaihteeksi netti tökkii, etten pääse Eviran sivuille, mutta ootkohan nyt sekoittanut elävien lintujen tuontiin? Tai sitten on kyllä säädökset muuttuneet viime lukaisun :smt017

Meillä rokkimamma sai tänään tipuja :smt060
Suwitsu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä sannikki on nyt opiskellut väärää tietoa. Tässä linkki Eviran sivuille http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/t ... ja/tuonti/
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

no minä ihan soitin eviraan ja itse Virva Valle nämä minulle lateli... Jännä jos asiasta vastaava kertoisi väärää tietoa...
ninnu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Eipä olisi eka kerta, kun asiasta vastaavalla, on "omat tiedot" :-"
(ihan yleinen totemus, ei koske kys. hlö)
Suwitsu

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

No juu, tässä tapauksessa minäkin luottaisin ennemmin tuohon Eviran sivuilla olevaan tekstiin, samasta syystä mitä ninnu kirjoitti :-"
Karhurouva

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Eikö kellään olisi myydä siitosmunia?
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

ninnu tuossa olet oikeassa :smt042 ei ollut tarkoitus infota väärää tietoa, luotin siihen asiantuntijaan, mut ei se tuonti ihan simppeliä ole kuitenkaan :)

Meillä oli muuten aika hyvä hedelmöitys ja kuoriutumisprosentti rockareilla :smt038 100% hedelmöittyneitä ja 100% kuoriutui kyllä on rokkikananen saanut herkkuja ja kehuja :smt049 (noh ainahan se saa :smt042 )

Kerttu kananen munii säntillisen kiltisti 60 grammaisen munan päivittäin (poikkeuksena päivä jolloin aamulla uhosin että ellei sitä yhtä uupuvaa munakas munaa ole tullut kun palaan töistä niin loppuu herkut, silloin muna odottikin kauniisti pesässä, mutta seuraavan päivän Kerttu kierolainen panttasi :smt016 )
Kerttunen on myöskin niin kesyyntynyt että aina on nokkineen auttamassa varsin napakalla nokkimisella yleensä kokeilee onko käsissä syötävää :smt021

Isäntä istui tipujen kanalahäkissä lanppuja laittamassa ja sadatteli Poke-kukolle siinä, kun Poke vaan halusi auttaa hienon kiiltävän kettingin asentamisessa :shock: mistä lienee moinen kielenkäyttö, kun sormet verinaarmuilla kukko kainaloon tunkien sai tehdä hommia???? :smt044
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meillä onkin muuten kukon hankinta nyt kuoriutuneille neitosille keväällä edessä (jos noissa on neitosia yhtään, kaikki kukkoja tietty :smt027 ), eli jos joku rockien omistaja on hautomassa keväämmällä niin vink vink, kukon vaihto/ostan kukon, saa vähän uutta sukua kehiin :)
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Meidän rokki-ukosta on tullu kevään myötä ihan hurja :smt042 :smt017 lapsilla ei mitään asiaa kanalaan, eikä oikein pienemmillä naisillakaan.... Itse olen saanut olla rauhassa no proplems ja eipähän tuonne kanalaan paljon muut ole tunkemassa :smt042 joskus jotain vieraita jotka haluaa nähdä rokkeja, mut kukko pitää huolen ettei siellä kukaan kauan viihdy!!!

Kahtotaan saadaanko Poken kanssa kukkotappelu aikaiseksi vielä jossain välissä :D
sannikki

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Oli tuolla brahma ketjussa puhetta muninnan määrästä ja mulla taitaa olla super rokkikana :smt042 yli 300 munaa tullut vuodessa :smt045 Jos tossa oikein laskettiin ukon kanssa niin varmaan 30 päivän tienoilla on ne munattomat päivät Kertulla. Hyvä kana ja onneks alkoi nyt tauolle, pelkäsin jo että munii itsensä hengiltä, nyt alkaa selkäänkin ilmestyä sulkia... Kyllä huomas nimittäin kanan kunnossa jo muninnan määrän, ollut viime ajat vähän hoikan puoleinen, vaikka mitä puuroja ja herkkuja syötän, nyt on alkanut painokin palaamaan :smt045
Kiyry87

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Olisiko joku ystävällinen ja laittaisi kuvan rokin terveistä jaloista. Minulle tuli hoitoon 2 plymouthia ja nyt hiipinyt mieleen noita jalkoja katsellessa
helvetillinen epäluulo. Rotu ei ole minulle ennestään kovin tuttu joten ajattelin kääntyä rodun harrastajien puoleen kun teillä on tuota kokemusta.
Epäilen kalkkijalkaa ja huomenna tutkin ne koivet mutta olisi hienoa saada vertailu kohta. :smt011
Ymmärsin että rokkien suomut on maatiaiseen verattuna erottuvammat joten mä olen pihalla :smt022
Ja kun mistään en valmiiksi löytänyt hyvää kuvaa terveistä plymouthin jaloista :oops:
Tiia12

Re: Plymouth Rock

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Minulle on tulossa etelä- Ruotsista Plymouttien munia maranssin munien kanssa, jännitän kovasti miten se matka menee,kestää kuulemma 4 päivää. ensi ti lähtevät matkaan,ja perjantaina odotan niitä saapuvaksi, jännittävää miten on kestänyt matkan, niillä on niin ihmeellinen tyyli pakata, laittelen kuvia sitten kun munat tulee :smt045 . Ja sitten alkaa kauhea jännitys lähteekö kehittymään :smt020
Vastaa Viestiin