aloittelijalle

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

saframi

aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja saframi »

Hei,

Suunnittelen kotitarvekanalan perustamista. Lukemani perusteella minua kiinnostaisi eniten suomalainen maatiainen sekä brahma. Millaisia kokemuksia näistä roduista on? Molemmat käsittääkseni ovat hyviä hautojia yksilöstä riippuen sekä melko kylmänkestäviä.

lisäys:
Suunnitelmissa olisi, että kanat saisivat laiduntaa pihalla vapaasti. Meillä on nimittäin vain kaksi naapuria koko tiellä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Vapaiden kanojen pidosta sen verran, että kanat tonkivat kukkapenkkiä ja kasvimaata suurella innolla. Omat kanaseni kylpivät keväällä lähes jokaisen kurpitsantaimen päällä, vastaistutetut taimet tongittiinn juuria myöten ylös matojen toivossa, harattu tai katettu kasvimaa on kuopimataivas :evil:. Mulla on sentään vain neljä vapaata kanaa, tuho oli huomattava. Aion jossain vaiheessa aidata kasvimaat ja kukkapenkit, sillä ovathan vapaat kanat todella mukavia ilmestyksiä. Paitsi että pitkiä ja haisevia lörttejä on koko piha täynnään, lempipaikalla kuistinrapuilla tietty eniten. Vapaana pidettäviksi kanoiksi olis syytä valita muita kuin valkoisia yksilöitä, etteivät petolinnut löytäisi niin helposti. Vapaa kana löytää lähes kaiken ruokansa luonnosta, vähintään vesi ja kalkki on silti tarjottava. Ja ne munat löytyvät ihan just mistä sattuu.

Maatiaiset on pienehköjä, vilkkaita, vähän säikkyjä mutta kesyyntyviä tipuja, yleensä oikein hyvälunteisia. Oma pieni lauma on pysynyt hyvin pihassa. Maatiaisen vois ajatella olevan parhaiten sopeutunut vapaaseen ulkoiluun. Oliko alholaiset niitä haudontahulluja, vai kuinka? Munia tulee kannasta ja yksilöstä riippuen 1-7 viikossa.
saframi

Viesti Kirjoittaja saframi »

Mukava saada vastaus näin nopeasti :) Meinaa kanahaaveet nousta kuumeeksi asti.
Itse haluaisinkin mieluiten ruskeita tai muun värisiä kuin valkoisia kanoja. Mieheni haluaisi valkoisia, ompahan olemassa nyt joku seikka, joka puoltaa ruskeita :)
Ajattelin alkuun sellaista viittä kanaa, ja kasvimaat pitäisi tietysti aidata, mieluummin ne kuin kanat. Harrastelijapohjalta on mahdollista ehkä seurata kanoja, ja katsoa mitkä kasvit maistuvat niille eniten, ja rakentaa barrikaadit niiden ympärille.
Meillä on pikkuinen kotilo-ongelma, ne söivät viime kesänä melkein kaikki tomaatit pilalle. Kanat ilmeisesti syövät myös kotiloita?
Yhdessä kirjassa, joku "opas vapaiden kanojen kasvattajille" tms. annettiin ymmärtää, että on mahdollista saada kanat munimaan pesiin vaikka ne kulkisivatkin vapaana.
nyt tämä meni jo vähän aiheen viereen..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo, kyllä ne kanat saa oppimaan pesämuninnan. Tiput pitäisi niiden tullessa tai muninnan alkaessa pitää sisällä kanalassa niin kauan, että oppivat tekemään tuotteensa oikeaan paikkaan. Kun kaikki munat on tehty jonkinaikaa (viikko?) pesään, niin linnut voi päästää ulos.

Kukkapenkeissä ja kasvimailla kanat eivät niinkään syö kasveja kuin kaivavat niiden juuria matoja etsien. Keväällä kyllä syödään kakki taimet kun vihreää on luonnossa vasta vähän. Multa meni jalopähkämö useaan kertaa parempiin nokkiin. Kuopimista estääkseni olen laittanut kukkapenkkiin kasvien väliin isohkoja kiviä, n. 4cm halkaisijaltaan oleva kivi jo estää kanojen kylpypuuhat. Harrastan kateviljelyä, katteiden pöllyttely on loppunut kun laitoin riviväleihin lahoa puutavaraa.

Kanat tosiaan syövät kotiloita, ne tykkäävät kaikista pienistä ja inhottavista mönkiäisistä. Joskus rouvat tappelevat pihalla jopa sammakonraadosta. Multa kanat ovat hoidelleet liljakukot pois, uskon että ne tepsivät kotiloihinkin :). Saattaa tosin olla, että kanat hoitelevat myös punertuvat tomaatit...
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minulla on Alhoja, ihanteellisia vapaana pidettäviksi.
Meillä ulkoilutarhan ovet avataan puolilta päivin, silloin kanat ovat jo munineet.
Alhot ovat, kuten nimikin sanoo, eli Itä-Suomen punainen, punaisen sävvyisiä ja joskus kellertävän punaisia kukot yleensä aapiskukkoja.
Ne käytäävät vain pientä osaa pihasta vapaana ollessaan ja niitä on helppo ohjailla järjestämällä rypypaikkoja aurinkoiselle puolelle.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuka pitäisi ylistyspuheen brahmoille? Itse en tiedä niistä mitään, enkä oikein perusta mokomien sulkajalkojen päälle -> minut pitäisi saada perustamaan niiden päälle ;).

Saako mennä offtopikiksi? Saa...
Millainen kana se kochin on? Entä onko silkkikanoilla muuta kuin koristekäyttöä?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

No minä voin jonkin verran hehkuttaa niitä brahmoja vaikka minunkin kokemukseni brahmoista on vielä suhteellisen lyhytaikaista..Brahmakukot ovat harvoin vihaisia, itse asiassa tämä kanamaailman jättiläinen on mitä lempein ja rauhallisin. Itselläni on valkoisia columbian värisiä brahmoja ja mielestäni upeampaa lintua saa hakea. Ne luovat mielenkiintoisen vastakohdan maatiaisille jotka ovat pieniä, vilkkaita ja vikkeliä :D Brahmat ovat sellaisia tuumailijoita ja tarkkailijoita kun taas maattarit syöksyvät (meillä, en tiedä muista) pää kolmantena koipena joka paikkaan. Brahmat pysyttelevät aika hyvin tietyllä alueella pihassa, kanalan läheisyydessä mutta kun ne kuopivat, ne todellakin kaivautuvat. tänään ilmestyi n. 30 cm syvä kuoppa alle viidentoista minuutin :shock: Meillä on kasvimaa aidattu n. 180 korkealla riista-aidalla, on pysyneet koirat,kanat,kalkkunat ja siat poissa :wink: Haudontakokemusta meillä ei vielä ole mutta nyt pahasti näyttää siltä että sitäkin aloitellaan: nostin aamulla brahmakanan pois pesästä koska tein kanalassa vähän uudelleen järjestelyjä ja se kotkotti koko päivän kanalan ikkunan alla ja protestoi :roll: Mainitsemasi rodut sopivat erilaisuutensa vuoksi mielestäni loistavasti samaan kotiin, niiden touhuilua ja sen eroja on todella mielenkiintoista seurata...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Pootsi: mä voin elokuussa kertoa sulle tarkemmin millaisia kochit on, sekä pienet että isot :wink:
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Pakkohan tässä on Brahma hullunkin puuttua keskusteluun. Olen ollut erittäin tyytyväinen karvajalkoihini. Ovat erittäin hyviä hautojia ja poikasten hoitajia. Ehkä eivät muni aivan yhtä tiheään kun maatiaiset mutta mielestäni varsin hyvin. Brahma on vahvajalkainen ja hyvä kaivaja joka todella tekee hirmuisia kraatereita matoja etsiessään. Lempeitä ja rauhallisia ne kyllä ovat ja ainoastaan Brahma kana voi olla agressiivinen poikasten päältä mutta vielä minäkin hengissä olen :lol: Purtu minua kyllä on ja vähän siipiäkin on käytetty :lol: Maatiaiset on vähän satunnaisia hautojia mutta tänä kesänä jo puolet Brahmoista on innostunut hautomaan. Kulta Brahmaa minulla on ja tipuja nyt reilu 20 kpl. Mitä sitten tulee kun seuraava lopettaa hautomisen reilun viikon päästä.
saframi

Viesti Kirjoittaja saframi »

Kirjassa kuvailtiin, että brahmat huolehtivaisia emoja ja hyviä hautojia. Kuulemma ovat myös rauhallisia. Ne ovat minusta myös mukavannäköisiä. Mieheni taas haluaisi isompia paisteja :P
Maatiainen oli aluksi se itsestään selvä vaihtoehto, mutta tosiaan voisihan sitä pitää kahtakin rotua kun vauhtiin pääsee.
Meillä on maatiaiskissa, josta me aina vitsaillaan, että sen pohjalta pitäisi luoda rotumääritelmä "finnish country cat".
Jaahas, pitää mennä ulos katsomaan mitä ne lapsukaiset puuhaavat. Luoja, että on kuuma!

piti tulla lisäämään paremmalla ajalla, että minulla ei ole vielä käytännön kokemusta kanoista muuta kuin, että olen pienenä hoitanut kesämökin naapurissa kanoja. Sain monesti ihan itsenäisesti ruokkia sekä kerätä munat. Kerran seurasin vierestä kuinka kana muni :) En tiedä mitä rotua ne olivat, valkoisia ja punahelttaisia, vähän pelottavia rouvia pienen tytön näkökulmasta.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Pitäisköhän varoittaa :lol: Tämä siivekkäiden kanssa puuhailu ei pysy käsissä kun siihen lähtee. Niin minäkin hankin yhden parven maatiaisia. Seuraavana oli Isa Brown hybridit ja kalkkunat. Sitten sain vaihdossa Brahma kukon maatiaisista. Silloin katselin yhden illan Brahma kukkoa ja totesin että on talossa kunnon kukko ja näitä pitää saada lisää. Hännän huippuna vielä Itä-Suomen punaista maatiaista ja kun ei voinut vastustaa kiusausta on nyt 4 hanhi pienokaistakin. Kun mikään ei riitä tulee loppukuusta Fasaaneja ja viiriäisiäkin on viimeisen vuoden ollut :lol: Varo vaan sillä pian sinullakin on siivekkäitä joka paikka väärällään. On se vaan oma ja huippuhieno maailma kun illalla tulee töistä kotiin niin heti tekemään kierros että kaikilla on kaikki hyvin. Unohtuu siinä työpäivä ja kaikki huolet kokonaan :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuinka isoja brahmat sitten ovat? Mä olin luullut, että ne olisivat yksiä suurimmista Suomessa, onko väärä luulo?

Lintutauti ihan oikeasti leviää ja edistyy hurjaa vauhtia. Ekan parven jälkeen sulle alkaa takuulla ilmestyä kaikenmaailman lentäväistä ja livertäväistä joka nurkkaan :lol:.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

En ole alkanut Brahmoja punnitsemaan mutta kirjallisuudessa on muistaakseni mainittu kanan painoksi 3-3,5kg ja kukko 4,5-5kg. Ei taida suurempia kanoja suomesta löytyä. Kerran kukkoa käsivarrella kanniskelin ja kyllä siinä alkoi käsi väsyä aika pian :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Koitin googlata lisätietoa brahmoista, mutten osannut. Osaisiko joku kertoa hyvän osoitteen, tai heittää lonkalta brahmatietoa?
Kuinka vanha rotu brahma on, ja kuinka kauan sitä on ollut Suomessa?
Mistä päin maailmaa se on kotoisin?
Miten sitä on jalostettu? Eli onko se maatiaisrotu tai varta vasten jalostettu. Mihin jalostuksessa on pyritty, ulkomuoto, paino, muninta, tms?
Onko rodulla jotain tyypillisiä sairauksia tai vaivoja? Kuinka vanhoiksi ne elävät?

Niin, vois tietty olla hyvä ajatus tehdä oma otsikkonsa jokaiselle rodulle, vaikkapa.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Onko kellään hyllyssä kirjaa Kanat/Suomen rodut. Siinä olisi aika selkeästi kerrottu olennainen Brahmoistakin. Olen sitä lainaillut kirjastosta mutta ei ole tullut ostettua.
Vastaa Viestiin