Tyrnäväläinen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rixrax

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Rixrax »

Hei kaikki! Olen uusi täällä munanetissä ja haaveilen omasta pienestä kanaparvesta ensi kesälle. Osaisiko joku sanoa mistä voisin aloittaa tyrnäväläisen parven kokoamisen? Mistä voisi ostaa tipuja/kanoja/kukon? Tyrnäväläisiä haluaisin sen vuoksi, että asun täällä Tyrnävällä :smt001
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Heippa :smt006
Mä oon tuore tyrnäväläisten omistaja ja oman parven sain, kun ilmoittelin tuolla ostetaan- palstalla. Meillä ei vielä ole tarjota munia eikä tipuja eikä mitään, kun kukko on vielä teinipoika ja odotellaan sen kasvamista.
Toivottavasti sinulle löytyy parvi jostain. Voin kyllä lämpimästi suositella tyrnäväläisiä. Ne ovat kauniita ja meillä ainakin tosi kesyjä :smt049 .
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Eikös Elojalaka asu siellä päin? http://www.munanetti.net/memberlist.php ... file&u=110
Rusina

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Elojalaka on Kurikassa Etelä-Pohjanmaalla. Hänellä ei vain taida olla tyrnäväläisiä tarjolla tänä vuonna.
Rixrax

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Rixrax »

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Minäpä laitan ilmoituksen tuonne ostetaan palstalle - kunhan on ajatusrauha koneella. Nyt neidin kanssa ja kysymyksiä sataa vierestä. Pikkuneiti lähettää terveisensä nyt kuvan muodossa kaikille: :smt035 :smt044
Muusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tyrnäväläisiä tyrnävälle! Joo ehdottomasti! :hello1:
Ajantasaisen listan säilyttäjistä saa MTT:ltä Tuovisen Tiinalta, siittä voi sitten bongailla lähimpiä ja kysellä mahdollisesti saatavilla olevia tyrniksiä. Mun heikon maantiedontuntemuksen mukaan tyrnävää lähin säilyttäjä taitaa olla tää muniksen hellu jolla on erisukuisella Onni-kukolla rouvana kolme meiltä lähtenyttä jotka kai on juuri ruvennut tai kohta alkavat munimaan.
Meilläkin on säännöllisen epäsäännöllisesti saatavana varsinkin tipuja mutta satunnaisesti vanhempiakin, jos viitsii ajella.
Mä kävin eilen ajelulla Maccen luona ja ihailemassa hänen ihania tyrnäväläisiään, meidän kasvatteja ja sitten niiden jälkeläisiä. Maccella on siellä ihan kokovalkoisiakin kanoja, tosi kauniita! :smt007 Sain 20 siitosmunaa ja toivon että niistä saisin itsellekin valkoisen kaunokaisen. Tai no tällä hetkellä toivon lähinnä vain että saisin ylipäätään tipuja, hautomakoneessa tuntuu reistaavan virransyötön lisäksi myös termostaatti ja pahalta näyttää että olen hiljaksiin keittämässä munia koneessa :smt012
salosusan listaa täydennän vielä nippelitiedolla että Lempi-kananuorikon emo on Mieloselta saadusta munasta haudottu Armi, eli toisin kuin useimmilla muilla meiltä lähteneillä sillä ei ole sukutaulussaan sen paremmin Anttilaa kuin Helmeriäkään!
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Elikkäs Lempi-neitonen on siis aika eri suvuista kuin meidän muut kanaset. Täytyy lisätä listaan tuo tieto. Kiitos Muusa :smt006 .
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Hautooko teidän tyrnäväläiset kuinka innokkaasti? Meillä Inkerillä näyttäisi olevan vähän hautomisajatuksia. Se ei kuitenkaan loppuviimein malta olla pesässä kuin puolipäivää. Oon sitä vähän sillä silmällä tiiraillut, että jos se innostuisi oikeasti hautomaan, niin voisin kysellä jostain siitosmunia. Ei vaan näytä kanarouvan maltti oikein riittävän.. :roll:
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla noi viihtyy aika kauan pesässä ja murisevatkin sieltä, vaikka ovat vain munimassa. Yksi näistä murisijoista lopulta hautoikin yhden tipueellisen. Voihan siellä pitää munakekoa ja katsoa, josko joku yönkin siellä viihtyisi.
hellu

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja hellu »

Muusa kirjoitti:Tyrnäväläisiä tyrnävälle! Joo ehdottomasti! :hello1:
Ajantasaisen listan säilyttäjistä saa MTT:ltä Tuovisen Tiinalta, siittä voi sitten bongailla lähimpiä ja kysellä mahdollisesti saatavilla olevia tyrniksiä. Mun heikon maantiedontuntemuksen mukaan tyrnävää lähin säilyttäjä taitaa olla tää muniksen hellu jolla on erisukuisella Onni-kukolla rouvana kolme meiltä lähtenyttä jotka kai on juuri ruvennut tai kohta alkavat munimaan.
Meilläkin on säännöllisen epäsäännöllisesti saatavana varsinkin tipuja mutta satunnaisesti vanhempiakin, jos viitsii ajella.
Mä kävin eilen ajelulla Maccen luona ja ihailemassa hänen ihania tyrnäväläisiään, meidän kasvatteja ja sitten niiden jälkeläisiä. Maccella on siellä ihan kokovalkoisiakin kanoja, tosi kauniita! :smt007 Sain 20 siitosmunaa ja toivon että niistä saisin itsellekin valkoisen kaunokaisen. Tai no tällä hetkellä toivon lähinnä vain että saisin ylipäätään tipuja, hautomakoneessa tuntuu reistaavan virransyötön lisäksi myös termostaatti ja pahalta näyttää että olen hiljaksiin keittämässä munia koneessa :smt012
salosusan listaa täydennän vielä nippelitiedolla että Lempi-kananuorikon emo on Mieloselta saadusta munasta haudottu Armi, eli toisin kuin useimmilla muilla meiltä lähteneillä sillä ei ole sukutaulussaan sen paremmin Anttilaa kuin Helmeriäkään!
Jo vain Muusa! Meiltä on lähtenyt ekat tyrnis munat haudontaan viikko sitten mirrille :smt001 :smt023
Ihan mahdottomasti jänskättää mitä niistä munista oikein tuleman pitää.
Lähes päivittäin käyn hakemassa Onnin rouvilta kolme kauniin ruskeaa pientä munaa :smt003
Muusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

hellu kirjoitti:Meiltä on lähtenyt ekat tyrnis munat haudontaan viikko sitten mirrille
:smt041

salosusa no jos se Inkeri siitä sitkistyisi pesässä istumaan. Sehän meillä vähän ennen teillemuuttoa makasi hyvinkin sitkeästi pesässä ja ihan aamusta iltaan ja illasta aamuun, muutaman kerran päivässä heitin sen pois ja kävi sit syömässä ja meni takaisin :smt002
Mun mielestä tyrniksillä on hautomisinto justiin sopiva, niin että tipuja saa kanan altakin jos haluaa, mutta munantuotanto pysyy hyvänä kun ei kaikki kanat pyri makaamaan lättyinä pesissä :smt001
Meillä ei kanoja kannusteta hautomaan vaan munat kerätään useammankin kerran päivässä mutta silti aina välillä jotkut innostuu. Jos mä nyt karkeasti arvioin niin ihan muutama haudontayritys (joista joittenkin annan kyllä hautoakin) on vuodessa ja meillä on kerrallaan yleensä 5-10 munivaa kanaa...
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Meilläkin on tyrnäväläisiä. :smt006

Kohtuullisen erisukuista sakkia alkaa olla, kanoja Tarulta, etnalta ja Korteisen Ismolta. Ja nyt on 3 erisukuista kukkoa ja 6-viikkoisia erisukuisia kasvamassa. :smt001 Tänään tein päätöksen kolmoskanalan rakentamisesta, että saa toisen siitosryhmän, nuorikoille oma soppensa on jo. Alkaa lähteä kyllä mopo totaalisesti käsistä :-"

Kukkojen ja siitosmunien vaihto kiinnostaisi, tosin nyt ei ainakaan tuo kukkojen vaihto ole ajankohtaista kun vanhin on 8/09 syntynyt. Ja pian vasta alan kerätä sen polkemia ensimmäisiä munia haudottavaksi.

Meillä on nyt 2 kanaa taas äitynyt hautomaan tyhjää pesää, molemmat tosin tänään pomppasivat pesästään salamana kun oli perunankuoria tarjolla. :smt003
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Meillä Inkeri on nyt sitkeästi möllöttänyt pesässään vuorokauden ja hautonut yhtä munimaansa munaa. Kovin topakkana se pesäänsä puolustaa. Ajateltiin laittaa sille kokeeksi läjä munia ja katsotaan miten tosissaan se asiansa kanssa on. Ajattelin nyt alustavasti kysellä löytyisikö joltakulta muutamia siistosmunia myytäväksi mikäli näyttää sille, että Inkeri innostuu oikeasti pitempään hautomaan?
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Multa liikenee kyllä, jos Järvenpäähän asti jaksat ajaa. Edellisessä satsissa 1 kahdeksasta oli tyhjä.
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Ajelen mielelläni, jos vaan munia on tyrkyllä :smt003 . Katselen vielä päivän pari tuota Inkerin touhua. Näkee vähän miten se malttaa pesässään pysyä. Olis vaan aika huippua, jos saataisiin tipuja :smt041 .
Vastaa Viestiin