Tyrnäväläinen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Sanna

Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Osaisko kukaan kertoa tyrnäväläisestä maatiaskanasta? Siitä ei oikein löydy mitään ainakaan netistä. Hyviä ovat kuulema munimaan, mutta minkäläisia ja värisiä ne muuten ovat?
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Ei ole ihme, ettei Tyrnäväläisistä löydy tietoa missään. Voi olla, että niitä on vain minulla. Toivon kyllä, että olisi vielä jossain muuallakin, mutten ole varma.
Minulla niitä on ollut n.8 vuotta, kävin hakemassa Tyrnävältä alkupesueeni ja vieläkin on ainakin yksi alkuperäisistä elossa.(tunnistan värin perusteella)
Olen kuulunut maatiaiskanan säilytysohjelmaan koko ajan. Kanojani on kutsuttu Tyrnäväläisiksi, koska tarkempaa tietoa niiden alkuperästä ei ole selvitetty. Mies, jolta ne ostin, kertoi hakeneensa ne itselleen jostain varsinaissuomesta, voivat olla piikkiöläistä kantaa, mutta kuten sanoin, tarkemmat tutkimukset puuttuvat.

Minulla kanaparven koko on vaihdellut vuosien aikana. Pääsääntönä on ollut, että itse saavat hoitaa lisääntymisensä. Haudonnan siis.
Hyviä ovatkin hautomaan, nyt edelliskesänä en antanut kuin yhden kanan hoitaa yhden haudonnan, mutta halukkuutta oli monella muullakin. Keräsin niiden harmiksi munat pois ja sain kiukkuisia nokaniskuja käsiini.
Munijoina ovat kiitettäviä ja muna kokokin on ihan mukava. Kylmänkestäviä ovat olleet, en lämmitä niiden asuinpaikkaa.
Värejä löytyy,melkein mustia, punaruskeita, keltaisia, valkoisia mustilla pilkuilla, harmaita ja kaikkea näiden sekoituksia. Tässä yksi kuva, jossa ei näy koko värikirjo.

Kuva
Sanna

Hienoja ovat!

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Kiitokset kovasti vastauksesta! Olet siis ehkä tyrnäväläisten ainoa onnekas omistaja! Ei ihme tosiaankaan etten niistä ole löytänyt tietoa. Sen jälkeen kun olin tuon kysymykseni tänne munanettiin jättänyt, olen jo hankkinut itselleni Alhon kantaa. Suurin osa niistä ovat sitä punertavaa, mutta ilokseni kaikki viime kesän tipuni ovat kaikkea muuta: löytyy mustankin kirjavaa ja tummanruskean ja hunajan väristä, onpa osa valkovoittoisia ja harmaitakin väriltään. Alunperinhän Alhotkin ovat olleet kirjavia, joten kyllä se geeni sieltä jostain esiin pomppaa kun ei valintaa tehdä (eikä sitä maatiaiskanoilla saisi tehdäkään).
Mutta komeita ovat nuo kuvassasi olevat tyrnäväläisetkin! Kuinka monta niitä on? Ehkä joskus tulevaisuudessa voisin niitäkin alkaa lisäämään, jos niitä vain saisin... Mutta nyt riittää noissa Alhoissa touhua. Veikeitä otuksia ovat eikä se pidä kyllä ollenkaan paikkansa, että kanat olisivat tyhmiä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:shock: Upeita kanoja!
Elojalaka, oliskohan sulta mahdollista ostaa siitosmunia keväällä?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Pootsi vei jalat suusta: UPEA LAUMA! :shock:
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Pootsi kirjoitti::shock:
Elojalaka, oliskohan sulta mahdollista ostaa siitosmunia keväällä?
Tokihan se järjestyy, jos kiinnostusta on.

Sanna, lauma on tällä hetkellä 20 kanaa ja neljä kukkoa. Kaikki kukot eri värisiä. Parhaimmillaankin on ollut kanoja vain nelisenkymmentä eli ei suuria määriä. Näiden 8 vuoden aikana, olen kerran hakenut uutta verta laumaan.Tämä kasvattaja luopui kanoistaan terveydellisistä syistä.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Aivan upean näköisiä kanoja ja kukkoja :shock:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minäkin ilmoitan varovaisen kiinnostukseni siitosmuniin... Mä kun olen onnistunut saamaan käsiini vaan tuommoisia sekarotuisia (kivojahan nekin on toki) ja toivon että joku noista kanasistani innostuisi munimaan jotta voisin ujuttaa alle puhdasrotuisten maattareitten munia. Tämmöisen harvinaisemman kannan säilyttämisen tukeminenhan olis tosi kiva vaikka en mä mihinkään oikeeseen säilytysohjelmaan uskaltaudu.
Mutta jos säkin Pootsi olet innostunut, niin miten sä aioit hautoa? Voisko sut saada palkattua hautomaan mullekin tipusia, sähän asut niin lähellä että hakisin tipuset tosta vaan :P Mulla kun ei ole mitään kokemuksia haudonnasta tai tipuista, vähän pelottaa mun suunnitelma että pilaan vaivalla hankitut siitosmunat jotenkin :roll:
Ainakin tossa kuvassa nää kanaset näyttää tosi kivoille! :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa, mulla on yksinkertainen hautomakone, jolla mä valmistan eritavalla sairaita tipuja ja keitettyjä munia. :oops: Mutta joskus touhu onnistuu ihan kivasti, olen saanut selvitettyä ainakin suurimman osan virheistäni. Toki lupaudun hautomaan sullekin tipuja, mielestäni olis tärkeää saada lisättyä ja levitettyä useammille tiloille noin pientä kantaa.
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Onhan myös toinen vaihtoehto. Mun kanat hautoo ja te saatte sitten tipuina, jos hyvin käy. Mutta ensi kesään on matkaa...jostain syystä haudonta meillä on aloitettu vasta kesäkuun puolella, mutta sen jälkeen on munintakopissa ollut ruuhkaa. Nyt lopettivat istumisen pesässä, kun siirsin sisälle, se oli operaationa sen verran stressaava. Kesätarha ei ole kanalan yhteydessä...
Hassua, yhtäkkiä mun tyrnäväläisistä ollaan kiinnostuneita. Olen kyllä kaupitellut niitä joskus ja ilmoittanut MTT:lle, että voisi olla jollekin poikuekin...no, tiet ei aina kohtaa. :wink:
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ehkä me tehdään Pootsin kanssa sit kimppamatka Pohjanmaalle :lol:
Munat vaan kulkis Postissa/Matkahuollossa (eiks vaan?), tiput ei.
Ja mun tiet ei koskaan tunnu kohtaavan minkään maattareitten kans :roll:
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Löysin tästä ketjusta Hakalan emännän piikkiöläisistä kuvan http://munanetti.power-forums.com/mikae ... -t499.html

Ovat kuin mun kanoja. Kuten sanoin,tyrnäväläiset voivat olla piikkiöläisiä tai sitten eivät...
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Tosi kauniita sun maattarit...olenkin katsellut että ovat tosi samannäköisiä kuin piikkiöläiset :D
Meidän maattarit eivät ymmärrä mitään hautomisesta, nyt mulla on uusia kanoja teppanalta ja ovat hyvää hautojasukua ja toivon että ensi keväänä voin laittaa myös maattareiden munia kanan alle.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mitäs kantaa harmaat maatiaiskanat ovat?
Kauan sitten olin lomittamassa tilalla,jonka kaikki kanat olivat harmaita ja olivat maatiaisia,varmaan emäntä kertoi mitä,mutten enää muista.Ne oli hienoja.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Upeita siivekkäitä! :shock: :D Ja kaunis kesäinen maisema. :D
Vastaa Viestiin