Hybridien ongelmat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Böödi kirjoitti:Vaan, mullapa on "hulluja-kanoja" (Lohman LB-Brown) 5kpl ja kesäkanoja "saatohoitolassa" samaista rotua 5kpl. Hyviä munatykkejä, mut enää en moisia ota!
Jos joku haluaa keväällä näitä terroristeja ennenkuin kirves heilahtaa, niin ollos hyvä :smt003
no mikäs niil nyt on?
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Juu, osaisvatpa kertoo ite :smt003 Täällä jo kerroinkin miten noi mun 5 kanaa kepitti kukon kesällä. No, sain sit napakamman kukon syksyllä ja pitikin kanoille jöötä....paripäivää. Sit kanat yksissätuumin rupesvat kiskomaan kukolta pyrstösulkia ja nokkimaan sitä. Viikon se kukko ehti olla meillä, kunnes vein sen pois. Nyt ei ole kukkoa ollenkaan. Sitten tuli noi "kesäkanat" (naapurin pyynnöstä). Mä merkkasin omat kanani nippusiteellä, et osaan tarkkailla miten reakoivat uusiin tulokkaisiin. :smt011 Ei tuu mitään! Ne ei hyväksy ketään laumaansa, nokkiminen alkoi heti. Jaoin sit kanalan puoliks ja kanat samoin, nyt on jonniinmoinen rauha. Luulisin et noi mun kanat pääs niin veren makuun. Kaikki muuten pitäis olla kanalassa OK, en tiiä mistä muusta johtuis. Noi toiset kanat on niinku pitääkin ja hyvin seurankipeitä, ovathan muksut koko kesän niitä lutranneet.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mullo kans vähä samanlaisia kokemuksia hybrideistä. Elukkaliäkäri käski syöttää merisuolaa ja laittaa punasen valon. Sen piti auttaa, mut paskan v..ut mitään auttanu! Noi nykyiset kaks on kyllä ihan OK!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luulisi, että just häkkikanoille olisi parempi kun eivät toisiaan nokkis siellä ahtaudessa. Miksihän tuohon ei ole keskitytty jalostuksessa. Vai onko vain keskitytty luontaisten viettien kadottamiseen ja sen mukana häviää myös alistumis ja muiden eleiden tulkintakyky. ne on ikäänkin sosiaalisesti kyvyttömiä.
Mutta luulis silti, että väkivaltaa voisi jalostamalla vähentää.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Voihan olla, että häkeissä ei noki toisia mutta kun pääsevät vapauteen niin menee nuppi sekaisin :smt017 :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Nokkiihan ne häkeissäkin, kukaan vaan ei taida oikeasti välittää, kun munat tulee niin kuin pitääkin. :smt017
Viimeksi muokannut Mimmi, 17 Joulu 2008, 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No joo, taisi ollakkin niin! Mutta mulla aikoinaan nokki hengiltä toisiaan niin oli vaan se mielessä. Ne on kai niin ylijalostettu, että ei enää kanojen luontainen käyttäytyminen enää onnistu..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuo on varmaan kylmä totuus..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Laitoin tämän omaksi ketjukseen, niin pysyy se kanarotu-lista enempi listamaisena :smt002
Mitenkäs sitten semmoiset hybridit, jotka ovat kuoriutuneet kotitarvekanalaan? Ei kai niille välttämättä tule häiriökäyttäytymistä, kun kanamaisemmissa oloissa kasvavat ja niihin alunperin oppivat? Vai onko jalostus tosiaan mennyt niin pitkälle, että niistäkin tulee höperöitä?

Eli oliko/onko jampalla tehokanalasta tulleita ja mistä ovat lähtöisin Böödin "kesäkanat"?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla on ihan te´hokanalasta ollut! Ja sit ne risteytykset.. Mitkä oli kauheita!!! Saas nähä minkälaisia on nää hybridi+maattari yhdistelmät...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minä oon ihmetellyt noita meidän konehaudottuja maatiaisia. Kun ne osaavat olla kanoiksi ihan itsestään! Vähän olen niitä säälinyt kun ei niillä ole emoa näyttämässä "kanan mallia" mutta kun eivät ne tunnu sitä siihen tarvitsevankaan. Oppivat heti syömään kun laittaa lautasen eteen, samoin juomaan. Kylpemään kun vaihtaa pyyhkeen sijaan aluseksi purun. Ottamaan aurinkokylpyjä kun vie ne aurinkoon. Istumaan orrella kun laittaa orren. Ja kaiken sosiaalisen elämän... oikeasti ihan ihmeellistä! Miten se on kaikki niihin sisään koodattu! Olenkin niin säälinyt tuotantokanoja ja etenkin häkkikanoja. Kaikki tämä koodattuna kanaan ja ikinä ei pääse niitä taitojaan hyödyntämään, mahtaa se ahdistaa. Mutta ovatko ne tuotantohybridit sitten erilaisia? Onko niiltä kadonneet siihen tuotantomäärään tähtäävän järjestelmällisen jalostuksen myötä kaikki nämä koodinpätkät? Ovatko ne ikäänkuin munantuotantokoneita, ainoa mitä kanamaisuudesta on jäljellä on ulkonäkö ja muniminen ja kaikki muut kanan toiminnot vaan -error--error-? Pelottava ajatus... :confused2:
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän nekin oppivat orrelle, kylpemään yms mutta se vie aikaa ennenkun ymmärtävät sen. Sääliksi kyllä käy niitä kanoja jotka elämänsä viettävät ritilän päällä postimerkinkokoisessa häkissä!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Muusa, oon hyyvinkin pitkälti samaa mieltä. Siinäpä taas yks hyvä syy säilyttää maatiaisia, on sitte mistä ottaa jos tarviivat lattiakanalassa järkevästi toimivan kanan geenejä lisätä hybrideihinsä.
Tai jos öljylle ja viljaylijäämälle perustuva talous romahtaa, jää vielä kana mikä pärjää Suomessakin.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Taas pitää kehua noita mun tehotyttöjä, joita on 7 kpl :smt007 Tulivat mulle isosta kanalasta (häkki/lattia???, sitä en tiedä) nuorina ja aloittivat vasta meillä munintansa. Samanlaisia ovat kuin maattaritkin. Hyvin kanamaisesti käyttäytyvät. Pihalla olivat kesällä vapaana muiden kanssa, nyt sisällä maatiaisten kanssa. Ei mitään käytöshäiriöitä tms. havaittavissa. Samaaan aikaan haetut kanat jopa hautoivat kesällä Teppanalla. Ja olivat kuulemma hyviä emoja tipuilleen. :smt001
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulle on tullu muutama vuosi sitten pari kertaa lauma hybridejä tuttavalta ja niitten kanssa ei oo ollu mitään ongelmia. Molemmilla kerroilla ne oli ollut ensin tehotuotannossa ja sitten aika pitkään tutullani ja vasta sitten tulivat meille. Siitä en tiedä että onko niillä aluksi tehotuotannon jälkeen ollut ongelmia, mutta ainakin siinä vaiheessa kun meille ovat tulleet niin ovat olleet kaikin puolin fiksuja ja hyvin käyttäytyviä. Tosin tällä tutullani ne on saaneet sopeutua normaaliin elämään hyvin väljissä tiloissa, jättisuuressa navetassa ja oikeesti suurella ulkoalueella, eli kai sekin katkaisee vähän häiriökäytöksiä. Ja kyseessä oli valkoisia ja ruskeita, sekä häkki että lattiatuotannosta tulleita kanoja, joita oli yhdistetty samaksi laumaksi, vaikka olivat tulleet eri paikoista. Ja olivat siis tutulleni tulleet sen varsinaisen tuotantokauden päätyttyä, kun muuten joutuisivat poistoon uuden kanaerän tieltä. Ehkä mulla on sitten ollu hyvä tuuri tai tuo hyvin iso ja virikkeellinen ympäristä on auttanut alkuvaiheessa ja vaikka meillä ovat joutuneet ahtaampaan, niin ongelmia ei oo tullu.

Ehkä tämän takia juuri niin paljon säälinkin niitä tehotuotannossa olevia kanoja, kun itse olen nähnyt että niillä todella on sisällä ne kaikki ihan samat tarpeet kuin muillakin kanoilla. Ja vaikka niistä kuulemma aina on tutullani silloin heti aluksi siirron jälkeen huonompikuntoiset kuollut, niin nämä mitkä ovat saaneet kuntoutua, ovat olleet ihan pitkäikäisiä. Ovat pitäneet ihan normaalit sulkasatotauot talvella ja munineet väliajat hyvin.
Vastaa Viestiin