Hybridien ongelmat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Sekä mun omat ja naapurin "kesätytöt" ovat tuleet samalla reissulla ja samasta "tehokanalasta", lattiakanalasta.
Mun kanat ovat saaneet olla väljemmin ja paremmissa eväissä kuin naapurin :smt003 , mut ei noi toiset kanat ainakaan viel oo nokkineet ketään. Tais mulle tullut kukko saapua liian myöhään ja kanat eivät sietäneet sitä :smt017 Ja noi mun kanat nokkii sillointällöin yhtä omaa sakkia olevaa kanaa, mut muuten ovat ihan ku kanat :smt002 Oisvatko sit parempia käytökseltään, elleivät olis päässeet veren makuun? Sitä mä nyt syytän noiden nokkimisintoon.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Moni kyseli samaa mitä minä ihmettelen, eli mites kanan alla syntyneet tehot jne.

Mutta koska on kokemusta ihan kanamaisista tehotytöistä, niin onko siis jokin tietty hybridi/rotu/linja joka on väkivaltainen??

Koska monella on kokemusta väkivaltaisistakin.

Itse olen ajatellut, että kyllä emon alla kasvanut on aina kana. Mutta voiko olla jokin yhistelmä minkä munista ei edes emon alla kasva kanaa??
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mulla on 3 hybridiä. en tiiä että onko ollu tehotuotannossa mutta kilttejä jokatapauksessa ovat. ovat hyväksyneet alho-kukon joukkoonsa ku se on kasvanut isoks.. voisko tohon vaikuttaa se et kukko tuli myöhemmin kuin kanat? tai sit niinku suvianne sanoit et onko joku linja hybrideissä kahjoa..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä kans luulen et joku linja on pimeitä. Mulla ollut useaan otteeseen hybridejä eri paikoista, ja vain yksi satsi oli hulluja! Ne oli valkoisia. En nyt millään muista niistä muuta kun, että hulluja valkoisia :smt017 :smt001
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

meillä on ollut tehotyttöjen kanssa joitain ongelmia, mutta nyt mun mielestä suht stabiili tilanne. Onni-kukolla on kaikki kaula ja pyrstösulat (no melkein kaikki) tallella ja joskus se menee väliin (ainakin mun mielestä) jos pikkukanat haluaa ruokaa tms. Musta se on vähän kuin tuomarina välissä, joskus siis, mut enhän mä siellä (valitettavasti) jatkuvasti istu ihmettelemässä.

Musta ne sietää paremmin pikkualhontyttöjä nyt jo, kyllä ne muiluttaa, mutta kaikki kanat on ehjiä (paitsi yksi silmäpuoli, mut saattoi olla jo tullessaan) ja kehittynein (isoin harja) kana munii melkein päivittäin, joten saa varmaankin tarpeeksi ruokaa ja vettäkin sekä käy munimassa samoissa pesissä tehojen kanssa. Tuskin onnistuis, jos isot olis ihan psykopaatteja?

Että pieni puolustus tehotytöille kans.. meidän on kotoisin Lassilan tilalta, en ole kysynyt, mutta varmaankin konehaudottuja (en tiedä) ja elelleet lapsina laumassa, ei siis häkkikanataustaa mun käsittääkseni. Ehkä sit häkkikanoilla on traumoja, mut kelläpä ei olis niissä olosuhteissa?

Et tehotytöilläkin on puolensa, täällä ei ole vielä tarvinnut kauppaan mennä munia hakemaan :smt003
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Me saatin tossa jokunen vuosi sitten Jampan kanssa kuningasidea:jos risteyttää valkoista hybridiä faverollen ja maatiaisen kanssa vois saada hyvin munivia kanoja mitkä munis vähän pidempään kun tavan hybridit.

Tulos: todella kauniita harmaapilkullisia kanasia,osa hoikkia osa pulleampia,osalla pieni parta.Mutta mutta,se luonne! nää oli täysiä ad/hd lintuja.Ei reviiristä tietoakaan,linnut mennä paineli pitkin maita ja mantuja eikä kotia takas osattu tulla. Niitä sai hakea pitkin naapurien pihoja.Ja lentotaito oli bankivan luokkaa.
Söivätkin kun siat,pohjaton ruokahalu.
Näin jälkeenpäin ajateltuna vois todeta että keksittiin ikiliikkuja.Olis pitäny hakee patentti.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

no toivottavasti nuo hypealhot ei ole yhtä epä..hmmm...kaikkea...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Gizzmo: mielenkiintoista! Kerro lisää...mikä rotu teillä oli kukkona ja mitkä kanoina sekä teittekö useammassa sukupolvessa noita risteytyksiä? Vaiko vain yhden satsin?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Gizzmo: mielenkiintoista! Kerro lisää...mikä rotu teillä oli kukkona ja mitkä kanoina sekä teittekö useammassa sukupolvessa noita risteytyksiä? Vaiko vain yhden satsin?
Mää voin vastata tähän: Valkoisia hybridikanoja ja kukot oli faveja.
Ja sitä kokeiltiin tasan sen yhden sukupolven verran! Muistaakseni :smt017 Ne oli kyl niin kauheita lintuja!!
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Se tais olla niin että sinä yhtenä kesänä oli se kokeilu,ja paljon niitä tulikin.Osa oli koneesta ja osan kanat hauto.
Lohmanneja ne hybet tais olla ja kukot oli faveja,oli kans maatiais/favesekotuksia ne ei ollu mitään pimeitä.Sitte mul oli yli 30 brahma/favesekotuksii niistä ei paljoo munaa tullu kun kaikki hauto.siis jokaikinen niistä.

Mut siis ne hybefavet jäi kyllä siihen yhteen polveen.Ne oli sellassia duracelkanoja ettei hetkeäkään ollu paikoillaan.Ja kauheita potpottamaan.Aina kaula pitkällää nokka ammollaan poot poot,pappappappappappapaa.....
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

[quote="Gizzmo"Ja kauheita potpottamaan.Aina kaula pitkällää nokka ammollaan poot poot,pappappappappappapaa.....[/quote]

Olisko ne ottanu mallia "kalkkunasta" :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo justiin tämäntapaisten takia liputan puhdasrotuisten kanojen puolesta, ainakin voi odottaa saavansa edes suunnilleen sitä mitä tilaa :smt002
No ei sillä, etteikö meilläkin ois ollut kovasti kivoja sekarotuisia, mutta kuitenkin...
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Muusa kirjoitti:Joo justiin tämäntapaisten takia liputan puhdasrotuisten kanojen puolesta, ainakin voi odottaa saavansa edes suunnilleen sitä mitä tilaa :smt002
No ei sillä, etteikö meilläkin ois ollut kovasti kivoja sekarotuisia, mutta kuitenkin...
Moon kyllä samaa mieltä! Toki aina välillä pikkasen tekee mieli kokeilla...
Saas ny nähä mitä nää tehoalhot on :smt001 Varmaan täysiä :smt119
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Satuin löytämään koneelta kuvan noista sekotuksista.
Tosin mä muistelisin että näillä on emona valkoinen hybridi ja isänä sussex :smt017 En ole isästä varma mutta jotain tehosekotuksia kuitenkin.
Kuva
Rontti

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Rontti »

Mahtaako noitten hybridien värillä olla mitään tekemistä tuon sekopäisyyden kanssa..? Meillä on ruskeita hybridejä jotka on tulleet tehokanalaolosuhteista ja sopeutuivat meidän pikkukanalaan aivan ilman ongelmia. Ovat seurallisia ja kanamaisia ja tulevat hyvin toimeen sekarotuisten maatiaisten kanssa, jotka tuotiin hybridien jälkeen. Kukonkin ovat hyväksyneet. Pysyvät hyvin pihassa ja etsivät ahkerasti matosia yms. Kovin nuoria kanoja en ole kyllä uskaltanut laittaa niitten kanssa samaan häkkiin ennen kuin olen ollut ihan sata varma että nuoret pärjäävät hybrideille. Jonkin verran näyttäisi olevat höyhenien nyppimistä, mutta hyvin pienessä mittakaavassa. Toisaalta pelottaa miten näille tehotyttösille käy kun vähän vanhenevat. Munat tuntuvat suurenevan koko ajan. Taitavat jäädä aika lyhytikäisiksi :smt012 Kyllä nuo maattarit paljon "järkevämpiä" on, ja melkoisella varmuudella parempia tänne Suomen olosuhteisiin, mutta eivät nämä tehot meillä ole aikakaan mitään sekopäitä olleet. Nyt on kasvamassa kaksi hybridi-brahma-risteytystä. Saa nähdä millaisia niistä sitten tulee :smt002
Vastaa Viestiin