Hybridien ongelmat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanatar

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Mielenkiintoinen keskustelu. Minua kiinnostaisi ottaa joukkoon yksi tai kaksi hybridiä, sillä munantuotanto on todella epätasaista ja tipuille on pitänyt ostaa keitettävää kaupasta. Kuulin, että läheltä saa ko. munivaisia todella edukkaasti. Onko teillä kokemusta, onko ongelmia tullut, jos joukkoon ottaa yhden tai kaksi hybridiä, niin että muut ovat "sekaparvi"? Mielenkiintoista olisi ottaa ko. kana verrokiksi. Melkein kaikki kävijät kysyvät, että onko teillä niitä "tavallisia valkoisia kanoja" vai sellaisia ruskeita "maatiaisia". Kun vastaan, että ei ole valkeaa eikä ruskeaa maatiaista, yksi musta maatiainen kyllä löytyy, loppuu keskustelu lyhyeen. Ilmeisesti yleisesti mielletään ruskeat tehokanat maatiaisiksi ja valkoiset kanat normaaleiksi kanoiksi tms. kummallista.
etna

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja etna »

Meillä on noita hy-line browneja nyt neljä kanaa ja kukko. Välillä pidin yhtä noista tuolla maatiaisten kanssa sen takia kun muni, enkä jaksanut etsiä minne se milloinkin on munansa tekaissut, joten ajattelin että on järkevämpää pitää se rajatuissa tiloissa. Mulla oli samassa siis nyt kaksi tyrniskanaa ja yksi -kukko sekä tämä ainoa muniva hy-line, ja kyllähän se teho niitä nuoria maatiaiskanoja höykytti. Pidin sen kuitekin siinä niiden kanssa tähän päivään asti, kun maattarit osasivat aina heti väistää ilman, että höyhenet pöllysivät. Tänään sitten totesin, että nyt se sitten lopetti munintansa sekin ja vein sen pihalle tehojen parveen. Meillä siis nämä tehot ihan vaan silmänilona ja seurustelutehtävissä ja saavat olla vapaasti pihalla 24/7. Pitäisiköhän sittenkin ottaa pari niitä hybridejä vielä, ihan vaan kun munivat säännöllisesti? Kun ei sieltä kaupasta ole kiva niitä munia noille tipuille kantaa. Eikä kyllä itsellekään. :smt012
Muusa

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kyl etna ne sun tyrniksetkin alkavat tuottaa säännöllisesti munia, kunhan nyt oottelet että sulla on muutamakin munintaikäinen :smt002
höppäiita

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja höppäiita »

Mä sain ilmaiseksi vuoden tehomunitettuja(luomutila)noit ruskeita hybridikanoja,ne kun munittavat vuoden ja sit henki pois ja kottareilla metsään...(mies näki)joo eli 9kappaletta otin niitä ja ne olivat alussa aivan hirveitä kannibaaleja :smt013 sääliksi kävi niitä kanoja joita nokkivat...no kukkoa ei vielä ollut ja kaiken pahin nokkija, ellu nimeltään, niin vaihdoin sen kukkoon,tuohon pavarottiin :smt003 no hiljakseen nokkimiset on vähentyneet,ei ole enään kuin yksi joka oli alussa aika huonossa kunnossa,mitä joskus pikkasen nokkasevat,eli toivoa on näidenkin kanssa :smt003 kanat otin kesän alussa ja varmaan tälläiset vapaat kotosat olot teki et kaksi innostui jopa hautomaan :smt045 vaiks näiltä se vietti on kait pyritty jalostamaan pois.no mut hirviöistä on tullut suht kesyjä ihania kanasia :smt023 munivatkin vielä ihan kohtuullisesti,jostain luin et nää munis vain 1,5vuotta!!pitääkö paikkansa?
siimis

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mun käsittääkseni ne munii sen 1,5 vuotta, jonka jälkeen pitävät sulkasadon. Sulkasadon jälkeen munivat kyllä vielä, mutta eivät yhtä ahkeraan. Tehokanalassahan niitä ei paljon kannata pitää sulkasadon yli, syövät vaan eivätkä tuota mitään.
smari

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja smari »

Sen ensimmäisen sulkasadonkin jälkeen ne munii vielä paljon, verrattuna moneen muuhun kanaan, eli se että munii vähemmän kuin ensimmäisenä kautena, ei silti tarkoita että ne munisi vähän. :smt002 Samoin kolmantena kautena.
siimis

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja siimis »

No toi oli ihan hyvä selvennys :smt002 kiitos! Mullahan ei oikeastaan ole ollut tehokanoja ihan "alusta asti" vaan olen saanut vaan kaikki sellaiset virkaheitot ikäloput itselleni loppusijoitukseen :smt003 Ja täytyy sanoa, että siinä 5-6 vuoden iässä se munantuotanto ei välttämättä enää päätä huimaa tai ainakaan erotu mitenkään edukseen muista roduista! Viimeisin tehotyttö kuoli keväällä vanhuuttaan, yli 10-vuotiaana.
smari

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja smari »

Eipä mullakaan oo ollu kuin niitä "käytöstä poistettuja", hyvin ne kuitenkin muni kun saivat sulkasatonsa normaalisti pitää. Ja hienoo siimis kun sulla on noin kauan elänyt tehotyttö. :)
maunu_muori

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli sillon alussa kaks isabrownia.. ja kyllä ne muni meidän perheelle ihan tarvittavat muna, olivatten siis nuoria ekalla tuotantokaudella. Kerran 8 paivässä saatto olla munaton päivä :smt002 .. ja toinen vielä innostu hatomaan... jos en ois allerginen munille. ottasin heti muutaman munijan :smt007
Irina

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Irina »

Ystävälläni on kaksi tehokanaa: toinen on valkoinen 6 vuotias ja toinen ilmeisesti isa brown 9 vuotias! :smt055 Molemmat munivat erinomaisesti tämän päivän asti. Asuvat vapaana pihalla eivätkään saa mitään teollisuus rehua. Voivat myöskin erinomaisesti!
Klara

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tää olikin mielenkiintonen ketju. Mulla on alkanut päässä itää ajatus muutaman tehotytön ottamisesta munantuotantoa varmistamaan. Mikään ei tunnu idioottimaisemmalta kuin kantaa kaupasta munia, kun itellä on kanala täys kanoja.. paha vaan kun niillä on joko tiput alla tai sitten ne tyriiää kakuttaa ties kuin monetta kertaa putkeen. Nyt on menossa vaihe että on tyyliin 1 muna joka toinen päivä :roll: Eli muutama (ehkä 2 tai 3) tehotyttöö ois ihan kiva ja takais enempi vähempi jatkuvan omavaraisuuden munien suhteen.

Sitä vaan oon miettiny että kuinka ne mahtais sopeutua tohon mein parveen :smt017 Mitään kannibaaleja en ala hyysätä ja jos toisilta viijää sulat ja silmäkki päästä niin alkaa kirves heilua hyvin nopeeseen tahtiin. Tutulla on pari valkosta tehotyttöö isommasta kanalasta ja mietin että saattaisin ehkä samasta paikkaa saada itellekkin sitten kun vaihtavat kanasatsia... :smt017
maunu_muori

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää Klaara luulen, että joutusit joka tapauksessa värkkään tehotytöille erillisen tarharatkasun.. ei noi hautomahullut pannukakut oo niin krattusii kenen munii ne hautoo.. saattas käyä ohrasesti niitten tehotyttöjenkin munille, jos et varaas pitäs :smt005 varsinaisia munahaukkoja :smt003
smari

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja smari »

Klaralle vinkiks, mä turvasin meidän munantuotannon oikeilla leghorneilla kun nuo meidän muut yrittää liikaakin hautoa kesäisin. :smt002 Leghornit on huippumunijoita, mutta ei pitäis olla läheskään niin herkkiä kuin tuotantohybridit. Ajattelin että sopisivat kotikanoiksi paremmin kun niitähän eniten olikin suomessa silloin kun kotikanalat oli yleisiä viime vuosisadalla. Ja oon ollu tyytyväinen. :smt049
Klara

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Klara »

Muari: Nii mut eiks noitten tehareitten munat oo himpun isompii ku maattaripannukakkujen? JOs silleesti sit erottais ja hakis ne tehomunat aina poikes? Ja ei kai sen niin väli jos vaikka joskus tulis (ihan tarkotuksella - hups..) haudottua pari maattari-tehosekotusta, kattois vaan ettei ne pääse sitte sekottumaan siitosparveen.

smari: Mut eiks noita leghorneja oo aika vaikee löytää...? Siis kun mä haluisin ehkä siitosmunia jotka haudottaisin itte.. kai noita nuorikoita satunnaisesti löytyy..
Viimeksi muokannut Klara, 27 Elo 2009, 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maunu_muori

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ai sie klara uskallat menna pannukakun persuuksien alle tonkimaan löytyskö kookkaampaa munaa.. noo mää voin lähettää, niistä kanttarelleista, vaihtaisik noita meitin hautomahulluja kääppäreitä, niitten pesille ei pysty meneen sorkkiin.. noo ... ehkä sillain haarniskassa...mut niitä ei saa ees museosta näin leväperäiselle ja lyhytjalkasella.

Muistaakseni siipikarjaliiton sivustoilta löytyy lista poikastuottajista, ja sieltä vois vilasta löytyykö vielä leghornia ihan niinkus virallisesti, ja eikun evr asialle ja sitten :smt117
Vastaa Viestiin