Hybridien ongelmat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hermanni

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jatkan kans tähän samaan ketjuun.
Meillä on yksi valkoinen itse munasta haudottu valkoinen luomukana. Alkuun kaikki sujui hyvin, mutta tuo nokkiminen alkaa mulla ottaan hermoon. Meillä on ollut kanoja vasta tuon 7kk eli olen aika uusi enkä tiedä vielä mikä on normaalia käytöstä ja mikä ei.
Tämä luomukana on tällä hetkellä sekulikanan ja kukon kanssa samassa. Ei anna toisen kanan syödä rauhassa, vaan hyökkää heti ruokakupille toisen edestä - olen kokeillut montaa ruokakuppia, mut juoksee hulluna niiden väliä, ettei vaan kukaan muu ehdi syödä. Muutaman kerran olen nähnyt luomun nokkaisevan toista kanaa ja tämä pelkääkin ihan selvästi. Onko tämä siis ihan normaalia käytöstä pomokanalta?
Toinen asia: luomukana on heti ovella kun menee kanalaan, hyökkää nilkkoihin kiinni jos et ehdi laskea kuppia ajoissa ja monesti olen saanut näpeilleni nokkaisun. Tämä harmittaa, kun lapset ei uskalla mennä kanalaan :smt009
Rauhoittuuko nämä tehokanat iän myötä?
tuohis

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Taitaa olla vain häijy luonne. Teillä on lapsia, joten varmasti on käsitelty ja siten pitäisi olla ihmisystävällinen. Laittaisin pataan. Meillä luonne-erot näkyivät erityisesti kukoissa. Toiset kukot alkoi uskomattoman pienestä nokkimaan toisten kukkonuorikkojen helttoja.

Voihan jossakin määrin vaikuttaa se, jos on ollut ainoa tipu, vaikka muita kanoja on ollutkin. Mutta luulisin kuitenkin suurimman syyn olevan ihan agressiivinen perimä. Lattiakanaloiden myötä tuotantohybridien luonteeseen on jouduttu alkaa kiinnittää huomiota. Mutta on niitä maatiaisissakin eroja, minun esimerkki kukkopojista oli maatiaisista.
Ruusunen
nuorikko
Viestit: 53
Liittynyt: 10 Touko 2014, 11:58

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Olipa hydöyllistä lukea tätä ketjua! Meille on tulossa 2-3 viikon sisään viisi tehokanaa ensimmäisiksi kanoiksi. Olimme suunnitelleet aloittaa maatiaisilla, mutta nämä tulivat niin hyvin tarjolle ja suoraan sanottuna halusimme antaa hyvää elämää tehotuotannosta pois päässeille raukoille, että päädyimme varaamaan nämä kanat (meillä on muitakin rescue-eläimiä). Ne ovat olleet kevään ja kesän hyvässä hoidossa toisaalla kesäkanoina ja me otamme ne sieltä. Nyt pitää vain kunnostaa loppuun kanojen tuleva koti, vanha talli/eläinsuoja hirsiladossa ja sitten haemme ne tänne.

Nämä kanat olivat kaljuja pepusta, olleet sitä jo tullessaan nykyiseen kotiinsa. Nykyinen omistaja ei ollut varma, ovatko enää nokkineet toisiaan, sulkapuku oli vähän parantunut. Muuten kanat olivat kauniita ja sopeutuneet jo tilavaan kotiin ja orsille istuskelemaan :smt001 Vähän näimme niiden jopa pyrähtelevän kanalassa. Ne eivät tuntuneet myöskään kauhean aroilta, vaikuttivat jopa ihmisistä kiinnostuneilta. Täytyypi nyt seurata niiden käyttäytymistä sitten meillä.

Kukkoa aloimme nyt myös suunnittelemaan, sillä olen ymmärtänyt kukon auttavan kanoja elämään sovussa ja järjestyksessä. Mutta maatiaiskukko olisi haaveena, jos sitten myöhemmin tulisi maatiaiskanojakin. Tarjolla olisi myös tuntemattomia kukkorotuja, mutta kannattaako kukko valita kuitenkin niin, että tietää rodun? Oli kiva lukea täältä, että todennäköisesti erirotuinen kukko pärjää hyvin hybridienkin kanssa. Vai kaksiko pitäisi kukkoja ottaa, siitäkin luin täältä, että se voisi olla jopa parempi!?
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
tosimummo

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja tosimummo »

Huuli pyöreänä luen näitä viestejä, mulla on kesäkanoina neljä ruskeaa hy-lineä ja kukko, ja tosi ihania ovat eikä minkäänlaista toisten nokkimista tai muutakaan ikävää ole ollut. Muita kanoja ei kyllä olekaan, että en tiedä miten suhtautuisivat muihin. Nämä ovat ainakin uteliaita, seurallisia ja kaikinpuolin kelpokanoja.. :smt002
hups

Re: Hybridien ongelmat

Viesti Kirjoittaja hups »

Luen ihmeissäni tätä ketjua. Meillä on hy-line brownia pääosa kanoista ja muutama valkea leghorn.
Tulivat juuri munintansa aloittaneina meille. Meillä hy-linet ovat hyvin kesyjä. Eivät meinaa malttaa odottaa, että ruokakuppi lasketaan maahan. Mutta mitäs se, kun tietää ennakoida tilanteen. Näissä on selvästi eri luonteisia kanoja. Toiset viihtyvät silkkien ja islanninmaattari nuorikoiden kanssa, joskin pomoina, muttei pahoina. Toiset omassa tehotyttöporukassa. Kaikkien tila on samassa. Munia saa käydä alta hakemassa.
Leghornit ovat selvästi kevyempiä, arempia ja äkäisiä pesässä. Kotkotus on toivottoman loukkaantunut, jos häiritsee pesällä. Nyt ruskeat ja valkoiset munivat samassakin pesässä.
Vanhan kansan resepti toisen nokkimiseen on terva ja paketti margariinia syötäväksi. Olen todennut tehon, mutta näiden kanojen kanssa ei ole tarvinnut näitä keinoja.
Vastaa Viestiin