Suomenkielisiä nimiä kanaroduille?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kaarina

Suomenkielisiä nimiä kanaroduille?

Viesti Kirjoittaja Kaarina »

Hei!
Olen uusi keskustelija, olisipa tällainen palsta ollut olemassa, kun kolme kesää harrastin maatiaiskanojen pitoa 80-luvun puolivälissä!

Ehkä ensi kesänä taas, jotta voin lauleskella "Mummo kanasensa niitylle ajoi..." lastenlasten iloksi.

Mutta asiaan: Käännän Emmerdalea, jossa aina välillä kuuluu ihanaa kanojen kujerrusta, kun Dinglen Sam ja Alice niitä hoitelevat. Kai kanaharrastajina tunnette sarjan?

Alice on lähdössä hankkimaan uusia kanoja, ja niiden rodut ovat tällaisia:

Orpingtons and Bantam Laced Wyandottes

Täällä on puhuttu "orpingtoneista", mutta entäs nuo toiset? Yritin tutkia nettiä, mutta en löytänyt.

Kiitos etukäteen avusta!

Kaarina
Kaarina

Re: Suomenkielisiä nimiä kanaroduille?

Viesti Kirjoittaja Kaarina »

Kaarina kirjoitti:Hei!
Olen uusi keskustelija, olisipa tällainen palsta ollut olemassa, kun kolme kesää harrastin maatiaiskanojen pitoa 80-luvun puolivälissä!
Todiste löytyy kotisivujeni etusivulta
http://www.nikkemedia.fi/kaarina/
Siinä näkyy meidän komea Nestori-kukko. Maailman komein kieunta, mutta ylpistyi vihaiseksi etenkin lapsille ja siitä piti luopua. Yhden kukottoman kesän jälkeen uusi King Randor ei hienosta nimestään huolimatta ollut yhtä kaunis tai hienoääninen.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tervetuloa! :smt001

Tuo "laced" viittaa sellaiseen kuviointiin, jossa sulkien laidat on eriväriset kuin keskusta. Mahtaakohan sille edes olla suomenkielistä nimitystä, minusta sen voi aivan hyvin jättää kääntämättä. "Bantam" tarkoittaa kääpiötä, eli "kääpiöwyandotte" olis aivan käypä suomennos.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kivaa, emme on mun lemppari!

Komppaan Pootsia, orpington ja kääpiöwyandotte on ok. Laced on nimitys värille, ei rodulle. En oo ikinä törmännyt sen suomennokseen missään, mutta joillekkin muille kielille se on käännetty lähinnä pitsiksi. Ja kun mainitaan laced, niin sen lisäksi on yleensä että mikä laced, siis esim gold laced, blue laced, silver laced. Helpointa on siis jättää väri suomentamatta wyandottejen osalta, varsinkin jos sitä ei orpingtoneillakaan mainita. Tosin englantilaisille väri on hyvin tärkeä ja monissa roduissa tietyt värit on hinnaltaankin moninkertaisia tavallisimpiin väreihin verrattuna.

Kanavärien nimitykset ei suomessa oo ollenkaan samoin tunnettuja kuin englannissa. Voi kun asuisi siellä tän harrastuksen kanssa!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari kirjoitti: Kanavärien nimitykset ei suomessa oo ollenkaan samoin tunnettuja kuin englannissa.
Joo kyllä taas tuskailin kun sadepäivän ratoksi saatoin taas kanatiedostoni ajan tasalle. Oon noista säilytysohjelmatiedotteista ottanut värijaon mallia eikä kerta kaikkiaan niissä ole mitään tolkkua! Miten esim. "punainen" ja "ruskea" kana eroaa toisistaan? Minusta nuo kaikki ruskeat ovat punaruskeita ja eihän mikään kana paloautonpunainen ole... Entä "kirjava"? Meillä ainakin melkein kaikki kanat ja kukot ovat enempi vähempi kirjavia! Ehkä "kirjava" on sitten vaan määritelmä niin sekaväriselle kanalle tai kukolle ettei sen pääväristä ota selkoa? Mutta mitä ihmettä sitten ovat "muut"?
Tätä ei [värifriikin] järki tajua :smt017

Mutta takaisin topicin aiheeseen - komppaan Pootsia ja smaria :smt001 Ja kymmenen pistettä ja papukaijamerkki (kanamerkki?) näin huolelliselle suomentajalle! :smt001
Kaarina

Viesti Kirjoittaja Kaarina »

Muusa kirjoitti:
smari kirjoitti: Mutta takaisin topicin aiheeseen - komppaan Pootsia ja smaria :smt001 Ja kymmenen pistettä ja papukaijamerkki (kanamerkki?) näin huolelliselle suomentajalle! :smt001
Kiitos kaikille vastaajille! Oli tosi kiva päästä kysymään tällaista asiaa sukulaissieluilta. Kanat, etenkin maatiaiset veivät kyllä sydämeni! :smt007

Ja muuten Samia näyttelevä James Hooton sanoi minulle tykkäävänsä pidellä kanoja, kun häneltä viime talvena asiaa kysyin pikaisesti tavatessamme. Hyvä James! :smt008
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Lisää vielä tuosta lacedistä. Se on rotumääritelmissä useilla kielillä lähinnä mustareunainen. Gold laced esim saksaksi gold-schwarzgesäumt, hollanniksi goud zwartgezoomd, ranskaksi doré liseré noir. Helpompi mun mielestä jos noita ei täällä yritäkkään suomentaa, monissa muissakin eläinlajeissa käytössä on suomentamattomia värien nimityksiä.

Vaikka kyllä brahmoissa esim hopeabrahma on helpompi kuin silver partridge, mutta kun se on usein darkbrahma ja suomennettu tummabrahmaksi, mikä taas ei ole kuvaava, kun ne ei oo tummia. Silver partridge taas on sen puoleen helppo, että samaa käytetään kaikissa muissakin roduissa siitä väristä. Mutta mites sen suomentaisi, kun en mä ainakaan kanoistani mitään peltopyitä halua. :smt003 Enkä edes tiedä miltä ne pyyt näyttää :smt017
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Nyt pistän kysymyksen ihan ohi :smt005

Brahmoista: multa löytyy kultabrahmoja, light brahmoja ja keltaista versioo. Hopeaakin tekis mieli hommata...
Onkos brahmojen nää kulta, hopea, ja light eri rotuja kuten esim. suomenkarjalla itä, länsi ja pohjois, vai "vaan" väri muunnoksia?
Ja entäs kun mulla on siis kultasia kanoja ja light kukko, kun ne sekottaa tuleeko "sekarotuisia" brahmoja?
Entäs jos intoudun sekottaa vielä hopeetakin- onko sit kanala täynnä sekarotuisia vai kukertavia brahmoja :smt005
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ne on eri värimuunnoksia vaan, ei eri rotuja. Ja jos yhdistät eri värejä, lopputulos on brahma, ei vaan mitään tiettyä värimuotoa.
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Kiittää pootsia :smt001
Tästä lähin siis kerron että meillä on kaikenvärisiä brahmoja, enkä erittele :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Usein olen kuullut että eri värien risteytykset on sekarotuisia. Eilen juuri jopa luinkin että näin olisi (luin pikkusiivestä). Se ei todellakaan pidä paikkaansa!

Värejä sekoitetaan monissa tarkoituksissa, myös ihan näyttelybrahmojen kasvatuksessa jalostusmielessä. Tietysti joissain yhdistelmissä tulee silloin värivirheitä, varsinkin ensimmäisessä polvessa, mutta kyllä ne brahmana pysyy.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Lisään nyt tähän vielä linkin lähimmän brahmayhdistyksen sivuille, eli ruotsiin, kun tiedän että tätä lukee myös niitä ihmisiä jotka on eri mieltä. Tuon pääsivun vasemmasta laidasta kun klikkaa avel brahma, niin aukee kirjoitus kuinka värejä kannattaa yhdistää, jos esim tarvii uutta verta.

http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/Hem.htm

Brahmayhdistyksiä on hyvin monessa maassa, niistä saa paljon tietoa kun alkaa vaan surffailla ja ottaa niihin yhteyttä. Brahmakotisivuja on harrastajilla myös todella paljon, onhan brahmat monessa maassa eniten kananäyttelyitäkin täyttävä rotu :smt001
Kaarina

Viesti Kirjoittaja Kaarina »

smari kirjoitti:Kivaa, emme on mun lemppari!
Komppaan Pootsia, orpington ja kääpiöwyandotte on ok.
Smarille ja muille kiinnostuneille tiedoksi, että nuo kanarotujen nimet voi nähdä Emmerdalessa ke 5.11. klo 18 alkaen tai to 6.11. aamupäivän uusinnassa. Silloin samoin kuin tiistainakin kanat kujertavat taustalla...
Kaarina

Viesti Kirjoittaja Kaarina »

Emmerdalessa 13.11. Dinglen pihalla juoksentelee paljon kanoja, kun Alice tuo Norfolkista hänen ja Samin kanat.

Mitä rotua nuo Dinglen kanat muuten ovat? Sikäläisiä maatiaisia (mitä englanniksi?) vai jotain muuta rotua? Enimmäkseen punaruskeita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Huomenna siis tulee kana-emme :smt003

Ne joskus ennen näytetyt on tainnu olla hybridejä, tai samantapaisia, jos nyt oikeen muistan.
Vastaa Viestiin