Harmaat maatiaiset katoamassako?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Nelli

Harmaat maatiaiset katoamassako?

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Onko kellään harmaita maatiais kanoja?
En oo kellään nähny ja haaveissa ois sellanen ees yksi omistaa :smt007
Missä kannassa niitä esiintyy eniten?
On se vaan aika komia vaikka kirjan kuvissa oon vain nähny en "luomuna"
Ois mukava jos joku vois kuvia laittaa :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kannoista kai hämäläisessä, tyrnäväläisessä ja piikkiöläisessä on jonkin verran harmaita kanoja..
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Meillä on juuri piikkiöläinen kukkopoika kasvamassa (ylimääräisenä :smt002 ), joka oli tipuna kauniin harmaa ja nyt kasvaessaan on muuttunut vielä pyrtöpuolta lukuunottamatta vaalean ruskeaksi (tai toffeen väriseksi). Toivoin sen jäävän harmaaksi, mutta eipä toive toteutunut.

Maattareita ei sais valita värin mukaan, mutta sen verran värien periytyvyyv ainakin mua kiinnostaa, että pohdin "väriristeytyksiä" kun haikailin harmaan perään. Onkohan jollakin kokemuksia siitä tai siitä minkä värisesti tipusta on tullut harmaa aikuinen kana / kukko?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä on harmaat kanat ja kukot olleet tipuinakin harmaita, joko tasaisen harmaita tai sitten valkoisilla "pingviinikuvio"-merkeillä ja sävyt on vaihdelleet tummasta vaaleaan. Tummanharmaista tipuista on sitten tullut tummemman harmaita kanoja ja kukkoja ja vaaleista vaaleammanharmaita ja kuviointia ne ovat saaneet mikä mitenkin, kelle on tullut ruskea pää, kaula ja rintamus värin liukuessa vartalon harmaaseen, kelle on tullut valkokirjava pää, kaula ja rinta ja yhdelle muuten tasaisen harmaalle jäi valkoiset laikut leuan ja vatsan alle. Ja toisista on tullut ihan tasaisen harmaita.
Meillä on tyrnäväläisissä nyt tosi paljon kuoriutunut harmaita, ekat kaksi koneellista (ja yksi kanallinen) kun haudottiin oli meillä kaksi kukkoa polkemassa; musta ja harmaa ja kun seuraavia kahta koneellista (ja yhtä kanallista) alullepantiin oli vain harmaa kukko. Mulla värienseurantatilastoitten laatiminen on vähän retuperällä mutta viimeksi 14 tipun koneellisessa oli puolet harmaita.
Aika paljon siis voi vaikuttaa värijakaumaa kukon valinnalla (vai pitääkö sanoa valitsemattomuudella?).
Tuo valinta värien mukaan on vähän kakspiippuinen juttu, mitään väriä tai muutakaan vastaavaa yksittäistä ominaisuutta ei saisi erikoisesti suosia mutta pitäisi pitää huoli siitä että kanta säilyy monipuolisena - siis monivärisenä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja tässä kuvia :smt080

Kuva
3-viikkoinen kanatipu

Kuva
kukkonuorikko

Kuva
kaverini Seijan komea kukko

Kuva
kukkomme Helmeri

Kuva
Irma, joka juuri aloitti muninnan

Kuva
Lempi, joka ei vielä muni

Kuva
Sirkku 2,5kk

Kuva
kukko 1,5kk
Nelli

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Voi että mä haluun harmaita hämäläisiä! :smt003
Mutta en tietenkään rupee pelkkiä harmaita kasvattaa .
Tavoitteena ois saada kanoihin kaikki hämäläisen värit.
En vaan nyt löytäny sitä paperia missä ne oli lueteltu. :smt011
Mulle voi tarjota hämäläisii millon vaan voin aika kaukaa lähtee hakkeen jos niikseen tullee.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tuo Sirkku on todella kaunis kana!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tuo on Sirkku II, edesmennyt Sirkku ensimmäinen oli näin korea (kuvassa 3,5kk iässä)

Kuva

Otsikon kysymykseen siis vastaus; ei (eikä ainakaan jos se yhtään minusta riippuu :smt080 ) minustakin nuo harmaat kaikkine sävyineen ovat erikoisen kauniita :smt001
Harmi ettei mulla ole tuosta vaaleanharmaasta kukkokomistuksesta aikuiskuvaa, siitä tuli todella upea, kuin sulaa hopeaa koristeltuna pronssi- kulta- ja ruostejuovin, pyrstö teräksenharmaa - oikea metallimies siis :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Upeita ovat Muusan kotkot ja kuvat myös! Millä ilveellä sä saat ne pysymään liikkumatta kuvatessa? Mulla suurin osa kuvista esittää perähyöheniä :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No en millään, jokaista onnistunutta kuvaa kohden on ainakin 10 epäonnistunutta :smt002 (tämä digikamera-aika on kyllä ihanaa!)

Vielä yksi kuva :smt003 poimin sen myynti-ilmoituksestani (jonka Hilta sais poistaa!)
Harmaan värimuunnoksista vielä tasaisen harmaa ja harmaa-valkokirjava:
Kuva
Nelli

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Hei Muusa.
Ilmotathan heti kun sulla on kanoja/nuorikoita myytävänä!
Täällä on varma ostaja. :smt006

Pitkä matka ei oo ongelma lapin reissu tekis hyvvää :smt002
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Nelli kirjoitti:Voi että mä haluun harmaita hämäläisiä! :smt003
Mutta en tietenkään rupee pelkkiä harmaita kasvattaa .
Tavoitteena ois saada kanoihin kaikki hämäläisen värit.
En vaan nyt löytäny sitä paperia missä ne oli lueteltu. :smt011
Mulle voi tarjota hämäläisii millon vaan voin aika kaukaa lähtee hakkeen jos niikseen tullee.
Mielenkiintoinen tämä hämäläisten värikysymys. Minulla on varattuna hämäläisiä ensi kevään haudonnoista (mutta saa niitä minulle muualtakin tarjota :smt002 ) ja puhuin myyjän kanssa väreistäkin. Minulla kun on ollut selkeä mielikuva, että hämäläiset maattarit on mustia, "hämeen mustia". Kertoi että ei itse valitse kanoja värin perusteella ja ensimmäiset kanansa olivat kaikki mustia. Pelkkiä mustia tuli kuulema pitkään, mutta pikkuhiljaa alkoi tulla esille muitakin värejä. Jotenkin mun ajatuksen juoksussa vois silloin päätellä, että hämäläisiä on "jalostettu" mustaksi koska ei tullut kuin mustia. Värit olivat peittyvinä ominaisuuksina ja pikkuhiljaa pääsivät esille kun ei tehty karsintaa? Jos oikein muistan, niin kukot hänellä kuulema ovat pääsääntöisesti olleet mustia.

Upeita kuvia Muusalla :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, kyllä maatiaisissa on tehty värivalintaa, eli siinä mielessä jalostettu. Hämäläisissä on suosittu mustaa väriä ja Alhon kannassa punaisen sävyjä.
Nelli

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Minä olen miettinyt samaa et jos ennen on harjoitettu värivalintaa ja nyt ei niin on jännä nähä miten se kanta sitte muuttuu :smt017
Pittääkö sitte pitkän ajan päästä taas harjottaa värivalintaa :smt012
Nää säilytys hommat on mielenkiintoisia :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nelli huomasithan että nää ei ole niitä sun haluamia hämäläisiä vaan tyrnäväläisiä? Mut voin kyllä ilmoittaa kun seuraavaksi meillä on liikeneviä kanoja/kukkoja.

Sadepäivän ratoksi saatoin kanatiedostoni ajan tasalle ja meillä on tänä vuonna haudottu 70 tipua joista 24% harmaita - no alkukesästä meillä oli kaksi polkevaa kukkoa joista toinen harmaa ja loppukesästä sitten vain se harmaa.
Vastaa Viestiin