Tyhmä kysymys

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

jos satutte Jyväskylässä päin kurvailemaan niin täältä saisitte heti kolme paistia, alkaa olla lihasta ylitarjontaa kun pitäis saada johonkin pakkaseen mahtumaan kolme kalkkunaa ja sikakin vielä...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli ( tai on vielä yksi jäljellä) kultabrahma 3/4 ja Isa-Brown 1/4 kukkoja . Kasvoivat niin, että toukokuusssa syntyneet olivat sisälläpitokauden alussa( eli kun lämpö ulkona tippui alle -10) ihan kohtuukokoisia... paisteiksi, siis sellaisiksi mehton kokoisiksi... liha oli maukasta, kun se koostui kaikesta, mitä saivat luonnosta ja omista pöperöistä...ei ollut pojilla jalkavaivoja :lol:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Brahmat on ainakin kanakirjan mukaan hyviä lihakanoja/kukkoja, lihan pitäisi olla maukasta ja mehukasta kun taas maatiaiset luokitellaan kuivalihaisiin ja mauttomiin. Täytyypi kokeilla jos sattuu tulemaan ylimääräisiä brahmakukkoja paljonkin..Viime syksynä valmistettu maatiaispaisti ei ollut mitenkään suurta herkkua, toki valmistustapakin vaikuttaa varmasti melko lailla sekä se millä kukot on ruokittu. Taidanpa risteyttää brahmaa ja plymouth rockia ja kokeilla miltä ne maistuis..? :?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tässä kun olen noita pihalla pyöriviä maatiaisenkuikeloita katsellut, niin tulipa taas mieleen, että saako yksityisenä ostaa mistään broileruntuvikkoja?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kylläpä meillä ajatukset kulkee samaa rataa, mulla olis kanssa ensi kesäksi suunnitelmissa broikkuparvi jos niitä jostain saa. En ole vielä ottanut selvää mutta kai se Siipikarjaliitosta selviää..
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Laitan tähän samaan ketjuun, että mistäs sais muutaman broilerikukon-/kanan hankittua? (siis tipuina tai nuorikkoina tai ihan minkä ikäsenä vaan) Onko missään mitään kasvattajalistaa tms.? :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulle sanoivat Siipikarjaliitosta, että broiskupoikasia ei myydä yksityisille. :smt012
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Ohhoh... Mistäköhän niitä sitten mahtais saada?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tulikos sulle Tipu noin ikävä nakkivarvasta...ootahan vähän.. ehkä tossa tammi - helmikuussa, jos kaikki menee hyvin, niitä varvasnakkeja vois löytyä..
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mun on oikeen laittettava kuva tähän väliin, että muillekin aukeaa tuo juttu nakkivarpaasta.
Katselimme nimittäin tän broskun kuopsutusta aikamme ja tokaisin, että miten se tuo noilla nakeillakin kuopsuttaa!

Kuva

Nakkivarpaalla on siis vaan yksi kynsi. Muut muistuttaa oikeesti nakkeja!
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt005 Onks broiskuilla tollaset nakkivarpaat?? En ole koskaan livenä nähnyt.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En tiedä onko muilla( kolmella broiskutipillä on kynnet) mutta tällä Herra Broiskulla on nakit..onneksi.. on vähän ärkky tapaus.. sellainen. että pitäis olla silmät selässä, likat eivät meinanneet vessaan uskaltaa :smt011 .. pari kertaa oon laittanut herran mustan muoviämpärin alle puhiseen.. mutta ei vaan tokene.. varsinainen epeli.. :smt019
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mitä, nakkivarvashan oli oikea sylikukko :smt002 Mut hieman liian painava kaveri, varmasti painoi jotain 7-10 kiloa?

Muutama noita tohon pihalle kyl sopis, ja sitte muutaman kuukauden päästä täyttäis pakastinta :confused5: (tai jos liikaa ihastuu noihin niin sittenhä niitä ei pataan laiteta)

[muminaa]muori minkäs teit... Ne ankatkin oli kyllä ihan söpöjä että jos niitä pari tohon pihalle... :smt002 [/muminaa]
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Hassun näköiset varpaat :smt005 onkos noi ihan normaalit vai niinku epämuodostuneet :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

En osaa sanoa onko epämuodostuneet, ei oo ollut meillä tää herra kuin vasta :smt017 olikohan se maaliskuuta kun haettiin.. voi olla ettei oo ihan tyypilliset! Täytyy seurata millaiset niille kahdelle pikku broiskukukolle kehittyy..( muorilla on taas antijalostussuunnitelmia :smt005 :smt005 )
Vastaa Viestiin