Tyhmä kysymys

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt005 Voi ei mulle tulee ny väistämättä mielikuva broilerinkoivesta johon on nuo nakit jätetty syötäväksi, jalostetaan siis pulleat varpaat jotta on syötävää enemmän :smt003
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hakalan emäntä: yyyyyh! Kuva
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

:smt005 grillatut broilerinvarpaat, namnam :smt005 :smt005
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä oli kerran paleltunut yhden kanan varpaat. Ne oli just tommoset. Voisko se, Muori, olla pakastebroileria? Jos on vaikka joskus ollut vähän raikkaampi toi talvisäilytys lämpötila :smt003 .
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Harmi kun niitä broiskuja ei myydä yksityisille
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No ei oo minusta harmi! Kuka muka oikeasti haluaa niin sairaalloisen nopeakasvuisiksi jalostettua kanarotua (paino sanalla "sairaalloinen")? :smt105 Harrastuksekseen kotitarvekanoja pitävät kai yleensä pitävät kanoista ja haluavat pitää kanoja ns. eettisesti, niin sitä vastaan sotii minusta jos otetaan ehdoin tahdoin tuotantobroilereita. Nuo munantuotantohybriditkin on minusta vähän kiikun kaakun, kun niistähän monilla on herkästi häiriökäytöstä ja monethan on raportoineet kuinka niillä usein on häiriöitä munantuotannossa.
Niin miksi ihmeessä pitäisi kotikanalassa pyrkiä siihen tehotuotantoon myös? Eikö voi tyytyä hiukan pienempään tuotantoon, hitaampaan kasvuun ja vähempään munamäärään/pienempään munien kokoon jos silloin on eläinten elämänlaatu parempi?
Mulla portugalilainen tuttava on ostanut paikalliselta torilta(!) broilernuorikoita/tipuja kai pariinkin otteeseen ja ne eivät kuulemma millään meinaa vaan pysyä edes hengissä. En tiedä aiheuttaako se turbovauhdikkaaksi jalostettu kasvu niin suuret haasteet olosuhteille ja hoidolle ettei kotitarvekanalan olot tahdo riittää vai mikä on.
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Niin kyllä se on totta, että tuo on eläinrääkkäystä kun pitää olla niin nopeakasvuiseksi jalostettu
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Siinä on noiden broilereiden (onpas vaikea sana mulle, miten se nyt kirjoitettiin :smt017 ) kanssa se oma viehätys... Mulla ei niitä ole ollu mutta mieli tekis kokeilla...
Voisi kyllä jäädä siihen yhteen kertaan kun huomaa, ettei ole ihan terveen hommaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti hienosti! Tuskin kovinkaan monelle harrastajalle elikon tuottavuus on se pääasia, mutta kun tässäkin asiassa on niin monta puolta...

Joku haluaa isoja paisteja ja toinen paljon munia...ihan ok-perusteitahan nekin kananpidolle on, jos haluaa kasvattaa oman lihansa itse ja/tai kokkaa sekä leipoo paljon.

Monesti voi olla noiden munintahybridien osto ihan vain semmoisestakin syystä, ettei aloitteleva kanailija todellakaan tiedä mitään eroa kanalla ja kanalla. Riittää, että kana munii ja kukko kiekuu :smt005 Ostaa sitten mitä helpoiten saa, vaikkapa "häkkikanalan jämiä".
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Nojoo varmaan ois se kokeilun viehätys mutta en mä silti ymmärrä, rajansa kai silläkin ja kun tietää mitkä riskit noissa broilereissa on ja kun vaikka se olisikin pataan menossa niin ennen sitä se kuitenkin on elävä tunteva eläin ja yksilö.

Nuo munantuotantohybridit voi kyllä hyvin ymmärtää, ne on varsinkin aloittelijalle niin helppo hankkia. Ja niitähän kaupitellaan maatiaisinakin ja vaikka minä, niin aloitteleva tai muuten perehtymätön voi hyvin ottaa niitä vahingossakin.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Ja sitten noissa muninta hybrideissä on se hinta.... Jos niitä saa muutamalla egellä ja "rotukana" maksaa 20-50 egee, niin aloitteleva ottaa melkkistä sen halvemman! Ainakin jos ei muista roduista tiedä!
Hybridi ilmotuksiahan on lehdet täynnä aika-ajoin!
Broitskuista sen verta vielä, että voihan sitä tällänen harrastelija koittaa saada linnun olon mahdollisimman hyväksi ja yrittää kasvattaa sillai, et ei tulis mitään suurempia ongelmia!
Mua ainaski ihan sen tähen ne kiinnostais, et saisiko ne pysymään "hyvässä kunnossa" mahdollisimman kauan ilman että eläin kärsii!!!
Vastaa Viestiin