Leppoisimmat kukot

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Onks Brahmat niitä "karvajalkoja"? Noloa tunnustaa mutta on vielä noi rodut vähä hukassa 8-[
Karvajalalla siis tarkotan sitä että koivissakin kasvaa sulkia :smt003
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Karvajalkoja ovat brahmat, jätti- ja kääpiökochinit, millet, silkit, faferollet. Kesyimpiä rotuja, joita ei tartte erikseen kesyttää ovat orpington ja piikkiöläinen maatiainen, seuraavina jätti-kochinit ja brahmat. Näistä kukot ovat maailman kiltimpiä. Äkäsimpiä ja temperamenttisimpia ovat millet, sebrightit, huntuheikit ja araut. Elikkä kaikki isot rodut ovat mulla onneksi olleet leppoisaa väkeä. Pikkukukon ärhäkkyys ei onneksi oo kauheen "sattuvaa tai osuvaa" :smt005 .
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on ollut brahmakukkoja kaksi, Faverolleja monta,Kääpiökukkoja yksi, valkohuntua yksi ja nyt Alhokukko. Ja Mimmillä näin Alhokukkoja vaikka kuika monta.
Ja voin kertoa, että minun kokemuksen mukaan brahmat ja faverollet ovat tosi rauhallisia ja arvokkaita. Ei ollut mitään ongelmaa koskaan. Päinvastoin kesyyntyivat ja olivat kilttejä.
Valkohuntuni oli kiltti, mutta hieman arka. Kääpiökukko oli arka ja ärhäkkä ja kiivas, muttei koskaan ihmisen päälle hyökänny.
Tästä alhosta tykkään eniten. Koska sillä on minusta ne alkukantaiset vaistot tallella ja silti se on kesy. Eli se on mukana muninta touhuissa ja tarkkailee yläilmoja ja vie laumaa pitkin pihoja ruokaa etsien.
Ja se kesyyntyi ja tottui älyttömän nopeaa uuteen ympäristöön ja lapsiin. Eli lapset leikkii ja kiljuu ja juoksee, niin Aikamies ei välitä mitään.
Lapset ruokkii ja huutaa tiputipua niin Aikamieskukko johdattaa lauman pelkäämättä lasten luo vaikka niillä liikkeet ovat äkkinäisempiä. Se tottu tähän lasten touhuun parissa päivässä. Ja eka päivinäkin se vain kotkotti varotusta jos ne oikein kilju, mutta (minusta) älykkäänä lintuna oppi äkkiä että se on vaaratonta.
Ja Mimmin Alhokukot olivat yhtä rauhallisia.
Minä suosittelisin omalla tiedolla Alhoa.
Mutta oikein lällyteltävän kukon jos haluaa niin Faverollen. Se tulee vaikka syliin...
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Näien ilmajoen kukkojen kans ei oo ollu ongelmaa. Ihan herrasmiehiä ja rauhallisia. Ainut onkelma että se 7 viikkoa metässä riehunut Liekki-kukko on vielä arka.
Jos oot kukkoa vaihtamassa, meillon tipuja kasvamassa, "uutta verta". Saat jos haluat.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Rauhallisimmat ja ihmisille kilteimmät kukot löytyy varmaan noista karvajaloista. Mutta onkos niissä kuinka paljon niitä "ihmehomoja", jotka eivät osaa huolehtia kanoista pätkääkään?
Hitusen olisin sitäkin mieltä, että ilmajokisia kanoja on niin vähän, että sellaisesta parvesta ei kannata tehdä sekarotuista.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En minäkään sekottaisi jos kerta on oikeita maatiaisia. Mutta nuista homoista niin meillä on ainakin brahmat olleet loistavia kukkoja ja hyökkäsivät koirankin kimppuun.
Faverollen piirteitä en tarkemmin muista, muuta kun että olivat kesyjä. Ja kylä ne ainakin haastoi pääkukkoa tappeluun.
Meidän molemmat brahmat hoiti kanat hyvin.
Meillä on porautunu aivoihin kun eka kesänä ei ollut suoja valmis ja rupesi satamaan. Niin brahma istui orrella siivet levällään 5 kanaa ja yksi nuorempi kukko allaan...
Se oli yksi lempparikukkojani ikänä. Ja hyvä isä jne.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kiuruvetiset on myös kilttejä. Yhdestä lapselle vihaisesta on tieto.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Juu tää mun pikkuparvi on puhdas ilmajokinen parvi, joten yön yli nukuttuani ja hieman asiaan etäisyyttä saatuani oon aatellut että eiköhän se ole viisainta puhtaana pitääkkin. Katon sen alhoparven ihan erikseen sitten joskus kun on isompi kanalarakennus että saa parvet erilleen.

Tänä viikonloppuna kattellaan rauhas mikä toi kukko on miehiään. Jos te tulee päälle aina vaan uudestaan, niin sitte saa mennä ja uus ilmajokinen kukko tilalle. Ei kai sitä ny niin mäntti säkä vois käydä, että toinen ois het samanmoinen eihän…
:smt017
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Komppaan Suviannea, mitä tulee alhokukkoihin: alhokukkomme (alunperin 4) ovat kesyjä ja ihmisystävällisiä, mutta vaistot tallessa. Puolustavat kanoja todella henkeen ja vereen mm. haukalta. Esittelevät pesiä ja tarjoilevat herkkuja kanoille. Oikeita herrasmiehiä. Koskaan eivät kiivaile ihmiselle.

Kaverillani on muuten ihan oikeita homokochineja: Kukkopariskunta tulee toimeen vain toistensa kanssa eikä siedä sen enempää kanoja kuin muita kukkoja.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Meillä oli kans ekan horniolaisen kukon kanssa ongelmia, kun sillä nous vissiin testosteronit :smt001 tms päähän ja se muuttui hyökkääväksi sekä ihmisille että kanoille. Hankittiin sit sen tilalle kääpiökochin kukko (tai itseasiassa 2 ja 2 kanaa :smt003 kun ne oli niin lutusia),mitkä ei muitten kans sit tulleet toimeen,mutta muuten oikein kilttejä kukkoja. Nää meidän on ihan heteroita :smt005 ..
Pitkän etsinnän jälkeen saatiin kanoille( sekalaisii maatiaisii) oma kukko ja taitaa olla alhon kantaa ja todella kiltti ja puolustaa kanojaan herrasmiehen elkein. Suosittelen alhoa omien kokemusten perusteella lämpimästi :smt001 !
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

No.. mä haluaisin niitä alhoja kyllä vielä joskus. Ja kunhan mulla on enempi tilaa kanalassa että saan pidettyä parvet erillään ”kriittisinä aikoina” niin sitten otan pari alhoakin. Nyt on taloon tulossa kuitenkin uusi ilmajokinen komistus, kunhan tästä päästään ukkeli kotiin hakemaan.

Siiten kun mulla on näääääin iso kanala *levittää käsiä niin leviälle ku saa* niin sitte mulla on nääääääin paljon kaikkia ihanoita kanasia ja kai sitte niitä kukkosiaki kans :smt005
Raudunkulman pappa

Viesti Kirjoittaja Raudunkulman pappa »

Hei, ei kait ole olemassa "vihaisia" kukkoja, vaikka sitä sanaa joskus itsekin käytän, en siis halua saivarrella.

Kun noin 15v sitten hoidin mehiläisiä ja lopetin pistoallergian vuoksi, niin meillä hoitajilla ja tapaamisissa ei ollut "vihaisia" eikä "lempeitä" mehiläisiä.
Oli puolustusaktiivisia sekä enemmän puolustusvaistonsa menettäneitä. Eihän hyönteinen, ei varmasti kanakaan tunne vihaa eikä lempeyttä. Joku kukko saattaa olla aktiivisempi puolustamaan laumaansa kun taas toisella ei vaisto niin nopeasti kerro vaarasta tai sitten sillä on suurempi itsepuolustusvaisto eikä uskalla puolustaa.

No, ymmärrän että nämä "vihainen" ja "kiltti" ovat vain helppokäyttöisiä nimikkeitä. Itsekin puhuin "mehiläisten" hoidosta, vaikkaan mehiläisiä ei voi "hoitaa".
Mutta ihan luonnonmukaisesti ajatellen niin onko näin; tässä pyhäpäivänä on vain aikaa mietiskellä...
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin, saatampa liikkua heikoilla jäillä; mutta, koirilla tutkimusten mukaan "luonteesta" tulee n 20% perimästä, eli siis geeneistä, loppu on ulkopuolista, emon välittämää ja mallioppimisen kautta opittua, esim laumatovereilta, sisaruksilta ja aikuisilta.
Meillä on tällä hetkellä neljä kukkoa ja yhdeksän kanaa.
Lauma on tosi harmooninen tuolla kanalatiloissa mutta esim ulkona Moilanen II, joka nyt kantaa perinönimeä, Moilanen, ei siedä muita kukkoja seurustelemassa kanojen kanssa; kuitenkin yöpuulla nukkuvat Moilanen ja viisi "lempivaimoa" samalla orrella, kolme kukkoa ja loput kanat ovat ahtautuneet nippuun toiselle puolelle kanalaa.
Ihmisten suhteen "kiukkuista kukkoa" meillä ei ole vuosiin ollut.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joskus jostain luin tutkimuksesta, jonka mukaan kanan alla haudotut tiput ovat "viisaampia" kuin konetiput. Tämä viisaus tarkoitti nimenomaan parvikäyttäytymistä, ravinnonetsintää, haudontaa jne. Kanahan varmaan opettaa poikasilleen myös parven arvojärjestyksen, sen pelisäännöt sekä tavat pärjätä parvessa heikommassakin asemassa. Olisiko siis emon alla haudottu kukko vähän varmemmin "hyväluonteinen" myös käytökseltään ihmisiä kohtaan?

Mulla on noita alhoja neljässä parvessa ja osassa on jopa yhtä paljon kukkoja kuin kanoja (4+4) ja tiput päälle. Ei ole ollut ongelmia, arvojärjestys on selvästi nähtävissä ja "pelisääntöjä" noudattaen jokainen mahtuu parvessa elämään.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Eiköhän kanoissa ole kuin muissakin eläimissä että geenit ja ulkoiset asiat vaikuttaa, oli ne prosentit mitä vain.

Vertauksena esim koirat; aika paljon helpommin hyökkää kimppuun rotu X kuin rotu Y. Eli alttius käytökselle on olemassa erivahvuisena, mutta lopulliseen käytökseen usein vaikuttaa moni muu seikka jota ei välttämättä hoitajakaan huomaa itse. Eli rodut on erilaisia ja käsittely erilaista ja lopputulos myös erilainen. Useinhan ihminenkin viestii kukolle kaikkea mitä ei tule edes ajatelleeksi ja kanathan on oppivaisia laumaeläimiä.
Vastaa Viestiin