Leppoisimmat kukot

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Taava

Aina kasvaa vihainen kukko!

Viesti Kirjoittaja Taava »

Mikähän minussa on vikana? Taas kääpiökochin-kukko (1v)on tullut vihaiseksi. Ja niin oli edellinenkin. Juoksee perässä, hyppii kintuille ja lapsille etenkin tosi terhakkana.
Onko elinoloissa vikaa? Onko liian vähän eukkoja? Minäkö kaiken pahan alku ja juuri? Kesytin poikasena hyvin, mutta nyt ovat vähän jo vierottuneet, kun kukon kanssa ei viitsdi paljon seurustella. Tappeluksi se aina muuttuu ja juostaan pitkin pihoja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Onko nää sun vihaiset kukot sukua keskenään? Luonnehan periytyy, vihaisella kukolla ei kannattaisi teettää tipuja.
Mä oon ollut huomaavinani, että pikkuisen arat eläimet kunnioittavat ihmistä paremmin kuin yltiökesyt.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joskus olen kuullut, että kukkopoikia ei pitäisi ollenkaan kesyttää, kun voivat kesytyksen takia muuttua vihaisiksi. Taitaa tosin olla vain legendaa? Mieluummin uskon siihen, että vihaisuus on geeneissä eikä niinkään riippuvainen elinoloista tai kasvatustavoista.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Samaa mieltä, geeneissä, usein tuntuu että samoin kuin koirissa isot on rauhallisempia ja pikkaset pitää isompaa melua itestään, mikä lie kompleksi.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Mullakin on käppänöitä ja ainakin toistaiseksi kukot on käyttäytynyt tosi siivosti. Nää on kans just vuoden ikäsii, mut ne ei oo ollu mulla ku vasta 3 kk. Ei ne varmasti uskalla mulle muutenkaan vielä uhitella ku ovat vielä arkoja, mut en ole niitä liiemmin yrittänytkään sylivauvoiksi kesyttää. Mulle riittää, että tarpeen vaatiessa saan ne kiinni kanalasta. Tosin viimeks ku annoin niille loishäädön ja kukko piti tietty ottaa syliin niin Hemmo kyllä vähä nipisti sormesta, mut silleen tosi neitimäisesti, että ittee lähinnä rupes naurattaan! :smt003

Tiiän kyllä miten kauheeta on elellä vihasen kukon/kukkojen kanssa. Kotona n.10 vuotta sitte oli 2 valkohuntua ja tottakai ne molemmat sitte sattu oleen kukkoja. Meidän maattari Elmo oli kuitenki koko parven johtaja ja nää kaks kaveria rupes sitte hyökkiin ihmisten päälle! Kerranki kun tulin kotiin ja kukot vaan kuuli mun äänen niin ne hyppäs pois häkistä (muut ei etes päässy) ja säntäsivät mun kimppuun. Lähin tietty karkuun ja oikoin äidin kukkapenkin läpi, jolloin huonoksi onneksi kaaduin sinne. No kukot hyppi siinä, mun päällä ja meidän koira kans, ku se luuli et nyt on joku uus leikki kyseessä. Voi vitja mua nolotti, ku tottakai meillä oli sillon sukulaisia käymäsä ja mää vaan karjuin apua kukkapuskien keskellä maaten!! :smt053 No loppujen lopuksi niille kävi sitte ohrasesti ja se oli eka kerta ku minäki katoin ku eläin lopetetaan!
Ernonu

Viesti Kirjoittaja Ernonu »

Kiukkuisilta kukoilta kaula poikki ja uutta tilalle...ovat nimittäin aika vaarallisia lasten suhteen...käppänöilläkin kannukset voi olla ihan mahdottomat ja jos sattuu tenavaa silmään, niin on näkö pois.

Mulla ei ole ollut ongelmia noiden kukkojen suhteen...en nyt tosin niitä käpälöikkään ihan sylikesyiksi asti.

Joskus aikoinaan oli maatiaiskukko, jonka sain haudottua jonkinlaisessa koneentekeleessä...oli aivan sylikesy...mutta muuttui aikuisena hirviöksi, joka maistui erittäin maukkaalta kanttarellien kanssa :smt004 :smt016
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meidän Pekko on täysin kesytetty, sylikesy ja olkapäällä kuljetettava, eikä oo yhtään vihainen.. Perimää miekin veikkaan, ja voihan sitä vihasuutta periyttää joku kanankin, vaikka ilmenee vain kukossa.
Taava

Tuo kesyys täytyy testata.

Viesti Kirjoittaja Taava »

Tuon meidän äksyn kukon kukon iskä on kai ihan leppoisa äijä, joten mun kasvatuksessa se vika voisi olla. En ole laittanu ajoissa rajoja. :smt003
Mä testaan seuraavaksi vuorovaikutuksetonta metodia - annan kukkopojalle alusta asti mahdollisuuden omaan elämään. Jos me sitten mahduttais samalle tontille. Kunhan siitä ei sitten tule ihan hermoheikkoa, joka hyppii pitkin seiniä ujoudessaan. Sellaisestakin on kokemusta.
Ja kuka voi vielä sanoa, että kanojen pito on helppoa?? :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin luulen, että se on luonteessa.
Ja tieten jos sitä on joku päässy kiusaamaan.
Meillä yksi kukko tuli vihaiseksi kun naapurin lapset kävi heitteleen kivillä ym.
Mutta kesytys ei minun mielestä voi tehdä vihaiseksi. Päinvastoin.
Roduissa on eroja. Jos haluat superihania kukkoja hanki partakanoja. Ja brahmsini ovat myös aina olleet ylhäisiä mutta suvaitsevia. Kääpiökukkoni ovat olleet villejä mutta eivät vihaisia.
Leghornikukkoni oli vihainen kun haki munia!! Mutta hyökkäsi aina takaapäin.
Luonne eroja ne varmasti lähinnä on.
Partakukkoa suosittelen jos kesyä haluat! Ihania
Taava

Viesti Kirjoittaja Taava »

Onko partakana/kukko virallinen rotunimi? Tuskin. Mikä virallisesti?
Ovatko kääpiöitä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Käsittääkseni partakana on sama kuin Faverolle. Katso lisätietoa kanarotuesittelystä: http://munanetti.power-forums.com/viewt ... highlight=
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jep, se on tuo Faverolle. Niitä meillä oli viimeksikin samalta myyjältä. se vain puhutteli niitä partakanoiksi. En sen kummemmin koskaan ottanu selville.
Sillon, kun ei ollut minulla nettiä ja tuskin oli tätä munanettiäkään. Kyllä nyt on mukavempaa :)
Klara

Leppoisimmat kukot

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tässä oman kukon kipakkaan luonteeseen törmänneenä ja siitä kovasti patavärkkiä harkitsevana kävi mielessä otetaanko meille kukkoa enää lain ... Ja jos otetaan, onko se uusi ilmajokinen vai ihan jokin muu :smt017

Siitä sitten juontui mieleen kysyä että missäs rodussa on ne leppoisimmat kukot tullu vastaan? Ne jotka kyllä puolustaa kanojaan jos OIKEA tarve vaatii, mutta muuten ovat sellaisia hyäntahtoisia lapatossuja joista aina välillä kuulee.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Brahmoista kiltimpiä en ole koskaan nähnyt. :smt007 Taitaa muutkin erityisen kilttinä tunnetut rodut olla noita isoja, esim orpingtoni tunnetaan maailmalla sylirotuna, erityisen kilttinä ja kesynä. Kertoisko ne lisää jolla niitä on aikuisena?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Jep, komppaan edellistä. Brahmakukot on tähän astisista olleet kilteimpiä ihmistä kohtaan :smt003
Vastaa Viestiin