Ylimääräisiä varpaita?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

iracarita

Ylimääräisiä varpaita?

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Minulla on yksi kananuorikko ja muutamia nuoria kukkoja, joilla on ylimääräinen takavarvas. Siis sen normaalin lyhyen takavarpaan yläpuolella on pitkä varvas kynsineen.

Onko tuo varvas osoitus jostakin rodusta ts. sekarotuisuudesta, kun maatiaisia ovat ko. linnut olevinaan vai onko ylimääräinen varvas vain sisäsiittoisuudesta syntynyt ilmiö? :smt017
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

luulen että sisä siittoisuus on syy mutta vastatkoon minua viisaammat
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En tiiä ollenkaan. Mutta Faverollellahan(sanahirviö)
on ylimääräinen varvas.
Tai jos se on joku ihme mutaatio joka kulkee jonkun geenissä...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä oon sitä mielä että perimässä on faverollea. Monethan valitettavasti käyttää maatiaista synonyyminä sekarotuiselle, samoin kuin tehomunintahybrideille.

Laita kuvia niin näkee onko muita piirteitä faverolleista.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Silkeilläkin on ylimääräinen varvas. Taidat omistaa sekarotuisia maalaistiaisia :)
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Jesss...tuota sekarotuisuutta minäkin olisin mielessäni enemmän veikkaillut, mutta kun minulla ei ole oikein kokemusta noista rotukanoista, niin siksi muiden mielipiteitä kyselin.

Ko. kananpojissa oli myös muita sekarotuisuuden merkkejä ja siksi jo kaksi niistä myin eteenpäin. Toisella oli hassu tukka päässä ja toisella karvaiset jalat. Tämä yksi kana joka minulla vielä on, on muuten ulkonäöltään maatiaisen näköinen, mutta sillä on nuo ekstravarpaat, joten taidan vielä siitäkin luopua. Kukkopojissa on pari normaalijalkaista ja muutama viisivarpainen, jotka joutuvat armotta pataan.

Harmillista, kun maatiaisena todellakin kaupataan moisia otuksia. Itse yritän säilyttää oman maatiaislinjani vain maatiaisissa, vaikkeivät nekään vain yhtä maatiaiskantaa ole.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Tässäpä kuva yhden kukon varpaista. Valitettavasti kuva ei ole kovin hääppöinen, kun on osasuurennos isommasta kuvasta.

Kuva

Ja tässä kuva kananuorikosta, jolla on myös tuplavarpaat:

Kuva

Ja tässä vielä yksi poismyymistäni. Tällä taisi myös olla tuplavarpaat:

Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kaunis kana!

Luin tuolta kuvagallerian puolelta parvesi esittelyä ja aika monenlaista sekoitustahan kanoissasi taitaa tosiaan olla. Silloinhan nämä eri rotuihin viittaavat ominaisuudet "pulpahtelevat" varmasti tämän tästä erilaisina versioina näihin yksilöihin. Eli jollain on karvajalkaa, jollain töyhtöä päässä ja jollain ylimääräisiä varpaita. :smt003

Sekoitusparvi ei tietystikään muutu maatiaisiksi, vaikka karsisit nämä muihin rotuihin viittaavia ominaisuuksia kantavat yksilöt pois. Mutta sekoitusparvessahan on paljon hyviä ominaisuuksia ja monellahan niitä täälläkin on.

Jos taas väen välttämättä haluaa maatiaisia, ne kannattaa ostaa ihan oikealta ko. säilyttäjältä, että saapi puhdasta kantaa.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Sen verran pitää vielä noista omista maatiaisistani sanoa, että peruskanoissani ei tiettävästi ole kuin maatiaisia. Nämä nuorikot, joista nyt kyselin, on ostettu tänä kesänä poikasina muualta ja mille fleurit ovat myös tämän kesän tulokkaita. Ja millejä en aio sotkea muihin kanoihin.
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Onpas kaunokainen tuo alimmaisessa kuvassa oleva kana :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tuo alimmaisen kuvan kana on superihana! Tulee araucana mieleen. En olis ite varmaan raaskinu luopua kun on tosiaan niin nätti. Sullahan oli siellä toisessakin ketjussa ihania kukkojen kuvia :smt007
Maria

Viesti Kirjoittaja Maria »

Se muutti meille \:D/ :headbang: :glasses7:
Ja on muuten kauniimpi livenä.

Oon ollu vähän vastaan noita risteytyksiä, mutta toi nyt vaan on melkoisen kaunis otus. Pojallehan se piti tulla- mutta tyttö sen omi...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mites muuten noiden liikavarpaiden kynnet käytännössä toimii? Pitääkö niitä leikata? Meillä kaksi favekanaa ja nähdäkseni kylpeminen on ainoa toiminto jolloin ko. kynnet pystyisivät kulumaan itsekseen...sojottavat niin ylöspäin, ettei mikään kävely ja kuopiminen kynsiä kyllä kuluta.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä on lisävarpaita vain silkeillä. Niillä on vain pienet kynnet näissä ylimääräisissä. En ole ikinä leikannut, enkä ole koskaan kiinnittänyt niihin huomiota, joten lienevät lyhyenä pysyvää mallia.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo, kyllä tuossa parvessa ne maatiaisennäköiset ovat varmasti myös sekarotuisia.
Sehän siinä sekottaa, että kun "maatiainen" tarkoittaa vanhastaan monille jotain täysin alkuperätöntä kaikkien mahdollisten rotujen tiesmitä sekoitusta. Kanipuolellahan on sama ongelma. Valkoinenmaatiainen on harvinainen kanirotu, jota käytännössä yksikään maatiaisena kaupattu kani ei ole.

Tietysti puhuminen suomalaisesta maatiaiskanasta pelkän maatiaiskanan sijaan selkeyttää asioita. Silti parempi nimitys voisi olla suomenkana, vähän niinku suomenvuohi. :smt003
Vastaa Viestiin