Maatiainen vastaan liharodut

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kerro mitä ne on ne sinun mielestä epätoivotut piirteet.
Olen jo maatiaisen kannalla, mutta hyvähän se on tietää useampi näkökanta. Ja minä en ainakaan suutu ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Heh.. Ei täällä oikeastaan juuri kukaan mistään suutu.. Me vaan muorin kanssa tavataan ottaa yhteen noin puolen vuoden välein, vai mitä muori? :smt002

Mulle maattarit on just sitä, mitä haluankin, mutta ei mulla edes ole kokemusta mistään muista roduista! Ja mun mielestä asioista saa ja voi kyl olla eri mieltä, ei se mun maailmaa kaada.

(Sitä mä oon yrittänyt ukkelillekin opettaa, että "mä oon tätä mieltä ja sä oot tuota mieltä, ei sitä tarvii jäädä jankkaamaan tai yrittää tietää, mikä on 'oikein'". )
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä siitä viimesestä kähinästä taitaa olla jo puol vuotta.. niin että :smt074 :smt074 :smt074 :smt076 :smt076 :smt084 :smt084 :smt006 :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt071 :smt068 :smt041
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kyllä yritän, että minä olen tätä mieltä ja sinunkin pitäisi olla tätä mieltä!!
Välillä mies vain tuumaa, että tässä MINÄ pidän pääni..
Sillon ei auta mikään...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ainahan sanotaan että makuasioista ei voi kiistellä mutta mistäs muusta muka sitten, faktoista vai :smt101
Mulle on ihan sama jos joku on sitä mieltä että joku muu rotu ois parempi kuin maatiainen kerta mä tiedän että maattarit on ylitse muiden :pottytrain2:
Mut mielipiteille on aina kiva kuulla hyvät perustelut, miks smarista on joku muu (mikä?) rotu parempi kuin maatiainen?
Mä ainakin tykkään noista tyrniksistä, hyviä ominaisuuksia riittää... ne:
-on kilttejä
-on tosi kauniita monenkirjavia
-munii tosi hyvin
-jotkut hautoo, esim. meillä kuudesta aikuisesta kanasta tänä vuonna yks on halunnu hautoa kahteen kertaan ja saanut sen tehdä, kaks ois kerran halunnut hautoo mutta kun halusin että ne ennemmin jatkais munantuotantoo niin sain niitten päät käännettyä aika helposti, eli musta ihan sopivasti hautomahalukkuutta
-on terveitä ja sitkeitä ja kestää kylmääkin
-pysyy hyvin pihassa
-uskoakseni tuotanto pysyy hyvänä pitkälle ikää
En mä keksi mitään mitä vielä vois niiltä vaatia tai mikä ois niissä huonoa, ne on ihan täydellisiä :love10:
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Näähän on ihan mun omia kokemuksia ja jokainen haluu eri asioita. Että älkää ampuko ja kertokaa mietteitä muutkin "muitten" pitäjät :help:

Itse olen päätynyt brahmoihin ja faverolleihin (ja nyt kokeiluna uutuuksia), eli tässä vertauksia niihin mistä sitä on eniten. Maatiaisia mulla on ollut kolmee eri kantaa/kertaa.

-Maatiaisilla pitää olla katto, jos ne laittaa tarhaan. Isot pysyy ilman kattoakin, ne ei lennä aidan yli, eikä myöskään petolinnut oo niistä niin kiinnostunut.
-Vaikka maattarit on irti, ne alkaa kesän myötä nousemaan aidoille kahden metrin korkeuteen. Meillä on useita koiratarhoja pihassa ja en tykkää että kanat istuu niitten aitojen päällä paskomassa koirien puolelle. Ja sitten pelottaa että ne
laskeutuukin väärälle puolelle.
-Meillä on paljon kukkapenkkejä. Saan pidettyä isot kanat pois penkeistä kun aita on 40-60 cm. Maatiaiset menee noista yli ja kaataa kukat. Sama kasvimaan kanssa, jokainen yrittänyt tietää millaista sitä on koittaa pitää kanojen kanssa. Maatiaiset menee myös astioissa olevien kukkien päälle pomppimaan.
-Kun kesä etenee, maatiaiset alkaa nousta ihan kirjaimellisesti yöpuulle. Nuo isot menee sisälle kiltisti, aina(jos ei haudo). Tiedän kolmekin paikkaa jossa talven tullen on osa maatiaisista saatu sisälle vain ampumalla ne illalla sinne puihin. Niin kuulemma aina on tehty, tiedä sitä sitten.
- Isot kanat pesii maassa tai ainakin hyvin matalalla. Viime kesänä maatiaiset teki pesiä monen metrin korkeuteen heinäpaalikasoihin. Ei sovi hevosien ruuaksi kanamunaheinät eikä se heinäkasoissa oleilu kyllä heiniä paranna. Ne varmaan luuli että heinät alkaa vielä kasvaa kun oikeen lannoittaa :smt005 No ei se p... määrä kyllä naurattanut silloin kun niitä joutui viemään tunkioon.
-Maatiaiset on arempia ja säikähtelevämpiä, villiintyvät helpommin. Yhden säikähtäessä kaikki panikoi ja sitten jos on koira irti silloin, niin ei oo kivaa.
-Maatiaskukot on todella paljon hankalampia kuin isojen rotujen kukot. Meillä ei ole koskaan isot kiukutelleet ihmisille eikä muille eläimille, mutta maatiaiset on. Ei oo leikin asia jos maatiaskukko hyökkää 5 kiloisten koirien kimppuun kannukset ojossa.
-Brahmakukkoja voi pitää monta samassa ilman ongelmia, maatiaiset meillä on tapelleet eikä yhteiselo ole sujunut. Joskus kun oli jopa 50 kanaa, niin ei saatu porukkaan millään sopimaan edes kahta kukkoa.
-Isot kasvaa nopeesti sen kokoiseksi että uskaltaa päästää pihaan, myös meidän pihaan.

Lisääkin varmaan löytyisi ajatuksia, mutta tässä alkuun. Ainut mikä maattareissa on parempaa mun näkökannasta on se että ne alkaa munimaan nuorempina. Lisäksi helposti saatavissa, halvempia ja perinteisiä suomalaisia.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No mulla on yhtenä rotuna noissa kanoissa brahmaa.. puhtaita taitaa vaan olla jäljellä pari.. sitten niihin on sotkettu hämeen mustaa, millefleuriä, silkkikanaa(joihinkin), tietty kääpiökochia.. ja isabrownia ja .. broileria.. ehkä jossain on rokiakin, kun on yks puhdas vielä jäljellä. Niistä sotkuista sitten olis tarkoitus valita suurimmat ja terveimmät, ja meillä nää kyllä saa luvan olla kylmänkestäviä, ja onhan ne.. kaikki kukot, jotka ei tuu toimeen toistensa kanssa päätyy pölkylle, värikirjo on silmiä huumaava, kaikki (suurinpiirtein) hautoo .. ykskään ei oo tehomunija(kun ei oo meillä tavoitteena), ja kukot kasvaa kohtuu nopeudella. Hautomahulluja kanat niin, että tekee sitä jopa pareittain ja poikasiakin hoidetaan porukalla.

Mä en välitä välttämättä mistään puhdasrotuisesta, kun se on meille vähän turha itseisarvo....pois ne yksilöt, ei rodut/sekoitukset, jotka ei oo meille sopivia ja jätän loput sillain vapaalle valinnalle.. kyllä ne kanat osaa mieleisensä valita, jos on valinnanvaraa...Kyllä niitä pieniäkin voi muutamia olla, pihan koristuksena, vaan suurin osa vois olla niitä isompia.

Meillä on ruskeet ja muutoinkin tummat linnut paremmassa turvassa kuin valkoiset ja se alkaa pikkuhiljaa näkymään.. kun on niitä petolintuja täällä korvessa.. ja .. ei haittaa vaikka kana osais lenttäkin.. ei meillä mitään voi kuitenkaan kasvattaa, kun on ne vuohenpenteleet...(ja lampaat)
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mulla on maatiaisia (puhtaita ja sekoituksia), hylinejä, brahmoja, jättikocheja, kääpiökocheja, kääpiömixejä ja silkkikanoja.
Enpä osaa sanoa mikä noista olisi ylitse muiden :smt017 Kaikki ovat omalla tavallaan ihania. Musta on ihanaa, kun tämä sekalainen sakki on vapaana pihalla, ja kaikki ovat niin touhukkaina. Mun silmää miellyttää tämmöinen kanaparvi. Kukkoja on joka rotua ja tulevat toimeen keskenään vaihtelevasti.
Munia tulee liikaakin, tipujakin on tullut, eikä meillä näitä syödä, joten lemmikkiparvena tämä on musta täydellinen. Eikä meillä kyllä ole eroa noiden kesyyden tai kiukkuisuuden osalta. Kaikki ovat kiinniotettavissa ja lempeitä :smt007 Siinä Smari on kyllä oikeassa, että isot pysyy aitauksessa paremmin, mutta mua ei yhtään haittaa noiden pienempien lentely.
Vuohet ja lampaathan on jo tuhonneet mun kukka- ja kasvimaani, niin ei haittaa kanojen kuopsuttelu sielläkään :smt005
Ne Muusan tyrnäväläiset oli muuten niin kauniita ja keskenään niin erivärisiä, että jos yhteen maattarirotuun päätyisin, niin silloin ilman muuta mun kanat olisivat tyrnäväläisiä. :smt007
Tuon silkkikukon älynlahjoista en kyllä ihan varma ole. Ei mene itse sisälle yöksi, eikä hakeudu sateen suojaan, vaan könöttää litimärkänä keskellä aitausta. Välillä sentään menee ankkojen koppiin :smt017
Viimeksi muokannut hannaw, 16 Elo 2008, 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Smarilla on kyllä hyvät perustelut!
Tuo lentotaito/halu on kyllä miinus jos ei ole siihen myötäantavat olosuhteet.
Hyviä pointteja :)
En ollut edes ajatellu tuota...
Kalkkunat meillä piti monesti ampua puuhun kun saivat olla täysin vapaana metsässä marjoja syömässä...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Voi kiitos hannaw kehuista :smt058
Ja smarilla kyllä hyvät perustelut, kiitti :happy7: (justiin tämmönen keskustelu ja mielipiteenvaihto on foorumien suola, enkä mäkään suinkaan ole ihan niin ykssilmäinen :fucyc: kuin mielelläni annan ymmärtää), hyviä pointteja! Nyt kun sanoit niin olis musta ehkä ihan kiva ettei kasvimaan herkut menis parempiin nokkiin (onnekseni olen hyvin vähän kiinnostunut mistään kasvimaan hoidosta :toothy5: ) ja se että ruusunnuput nokitaan ennenkuin ne ehtivät kukkia... sitä odotellessa että köynnösruusut kasvavat niin korkeiksi etteivät kanat maasta ylety nuppujen kimppuun...
Ja se vähän kiusaa ettei tipuja uskalla päästää valvomatta ulkoilemaan pitkään aikaan kuoriutumisesta, siinä pelossa että joku naapurien kissoista haluaa vaihtelua ruokavalioon :sad10:
Meillä on kyllä toisaalta kukot tulleet ihan yllättävän hyvin toimeen :3some: eikä nuo minusta turhia säikähtele, omaa koiraa meillä ei edes ole joten jos joku koira hiippailee pihalla niin sitä sietääkin säikähtää :confused2:
maunu-muorin kanssa olenkin sitten niin eri mieltä kuin olla voi etten yritäkään saada aikaan mitään yhteismielisyyttä :booty: musta joka rotu on hieno tavallaan (vaikka maattarit tietty parhaita :laughing4: ) että jokaiselle löytyy kyllä itselle sopiva kana(hevos/koira/whatever)rotu. Jos ei löydy on ehkä syytä katsoa peiliin... älä nyt ammu mua maunu-muori, sanon vaan mielipiteeni eikä sitä tarvi ottaa henkilökohtaisena loukkauksena
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulle nuo kasvit, koirat, hevoset ja muut on hirveen tärkeitä. Ja lapset on tietysti yli kaiken ja kun viime syksynä maattarikukot alkoi katselemaan isoakin lastani vähän väärällä tavalla, niin ajattelin että nyt riittää. Mieskin valitti niistä kun ne meni hevosten aitauksiin ja sinnekkään ei oo nuo muut menny koskaan. Ja se heinien sotkeminen oli oikeesti todella ärsyttävää... Kananpaskaa oli jopa 5 metrin korkeudessa!

Älä Mimmi kauheen kovilla ammu :smt004
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja siitä marekista. Meillä ei ole koskaan sattunut kohdalle ja kiuruvetisiä maatiaisia meillä kaakattaa. Varmaan löytyy virus kuitenkin myös meidän öttiäisistä, jos tutkimaan ruvettaisiin. Ei vaan ole koskaan tullut oireita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eihän maunu_muori ja Mimmi ammu, kun heillä molemmilla taitaa olla vain määkiviä eläimiä :smt005 <---EhHeh! Yrittää olla kevennys...:smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko teillä muilla maatiaisen omistajilla sitten katolliset ulkotarhat vai miten?
Meillä katsos on kanat vapaana. Ne on vain pienillä verkon pätkillä estetty tulemasta sisäpihalle ja ajettu sievästi pois jos ovat tulleet väärälle puolelle.
Ei ole ollut minulla ongelmaa, mutta minulla oli viimeksikin brahmoja ja favorelleja. Kääpiöitä oli seassa, mutta nekin pysyi alueellaan vaikka se oli isompi kuin muilla koska he laajensivat sitä myös ylöspäin :)

Eli onko Maatiainen itsepäisempi vai oppiiko se, että minulla on oma reviiri ja heillä oma?

Meillä ei nyt ole puutarhaa, mutta tarkoitus on laittaa paljon marjapensaita ja mansikkamaa ym.

Joten kieltämättä nyt vähän mietin.
Hyvä kun Smari kerroit, koska nyt tietää paremmin mihin ryhtyy.
Vastaa Viestiin