Maatiainen vastaan liharodut

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Maatiainen vastaan liharodut

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hitsin pimpula, kun minä olen nyt niin ristiriitaisessa tilanteessa.
Äitini on vannoutunut Plymouth fani ja minäkin olen ajatellut, että olishan se kiva kun kukoissa olisi syötävää.
Mutta toisaalta kiinnostaisi maatiaiset niiden kestävyyden ja kauneuden ja hautomis ym ym piirteiden takia.
Niin kertokaapa nyt omia mielipiteitä. Minä joudun ilmeisesti kuitenkin uuden kukon laittamaan. Meidän kukko ei asti eikä kieku.
Kiinnostaa tietää myös että onko siinä maatiaisessa syömistä? ;)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eihän niissä maatiaiskukoissa hirmuisesti syötävää ole, paitsi ehkä, jos keksii tavan niitä jossain kunnolla kasvattaa.. Ne kun tahtovat ainakin mulla joutua hankaluuksiin heti puolen vuoden iässä.. Niin sitten riidat hoitaa kirves. En edes tiedä, mikä olisi paras teurasikä noin lihan määrän kannalta?

Toinen huono puoli noiden maatiaisten kanssa on, että ilmeisesti lähes kaikissa maatiaisharrastekanaloissa elää marekvirus. Ja itselläni nyt (ilmeisesti: en tutkituttanut tätä) tuli toinen marek-uhri kahden vuoden kanaharrastuksen aikana.

Mutta kaikin puolin muuten maatiaiset ovat aivan unelmien täyttymys!! :smt007
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuo Marek on minulle tuntematon. Käyn tutustuu siihen lisää.
Ja lainaamassani kanakirjassa sanottiin että 2kk olis hyötysuhteeltaan paras aika teurastaa. Kuulostaa kyllä nuorelta. En muista yhtään miltä 2kk kukko näyttää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt005 :smt005 :smt005

No kahden kuukauden ikäisessä maatiaiskukossa ei kyllä ole juuri syötävää.. Tarkoittaiskohan tuo kuitenkin jotain jalostettuja liharotuja??
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siinä oli vain että hyötysuhde on silloin paras.
Eli sen jälkeen lintu vain kuluttaa eikä lihaa kasva lisää suhteessa syötyyn ruokamäärään..
Eli kyse on kanalasta mikä tuo leivän pöytään. Siksi kuulemma yleensä kukko tapetaan heti.
Mutta koti kanaloissa kuulemma voi kasvattaa sen 2kk ja teurastaa sitten.
Nämä on siis kanakirjasta. Ei siinä sen kummemmin ollu rodusta.
Vaan eipä sitä viiriäisessäkään paljoa ole. Saishan niistä sen liemen keitettyä ;)
Yritän tässä puhua itseäni maatiaiseksi.. Jos vaikka sulta sais munia koneeseen??!!

Eli voin puolustella valintaani. Hyviä hautojia, munia tulee ja kukoista saan kunnon liemet viillokkiin :)
Ja kauniita!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en suostu nielemään tuota että marek olisi jotenkin erityisesti juuri maatiaisia pitävän harrastekanalan riesa. Eiköhän se riipu enemmän tuurista kuin rodusta tuleeko marekin uhreja vai ei.

Mun ainoa kanakirjani, Otto Kallelan Kananhoidon opas vuodelta 1948 kertoo seuraavaa:
Kukkopojat on siis kasvatettava noin 3-4 viikon ikäisiksi eli vaikeimman kasvatuskauden yli, ennenkuin ne voidaan kanapoikasista erottaa. Jos kasvatusta vielä jatketaan sama aikamäärä edullisissa olosuhteissa, on kukkopoikanen teuraskunnossa ns. hotellikukoksi. Sen painaessa teurastettuna ja suolistettuna 500-600g saadaan siitä jo kaksi annosta ensiluokan hotellin pöytään, ja silloin sen arvo vastaa siihenastisia ruokintakustannuksia"
Kirja suosittelee myös lihotusta ja ohjeistaa pitämään teurastettavia eläimiä parin viikon lihotuskauden pienissä hämärissä häkeissä, joissa turhaa energiaa ei kulu liikuntaan eikä lämmöntuotantoon. Ruokitaan usein, ei pidetä jatkuvasti ruokaa edessä jotta ruokahalu on kova aina kun ruokaa tarjoillaan. Rehut annetaan helposti hienontuvassa muodossa, appeena tai jauhomaisena seoksena ja mielellään hiukan lämmitettynä. Ape-ehdotuksena on seos jossa on perunaa 25% jayraa 25% ohraa 10% piimää 40%. Ja ruokinta lopetetaan vuorokautta ennen teurastusta.
Harva harrastaja vaan kai haluaa sulkea kukkopoikiaankaan mihinkään pieniin ahtaisiin hämäriin koppeihin? Minähän oon kasvissyöjä mutta kuulemma liikuntaa harrastaneella kukolla on maukkaammat rintalihakset kuin tehobroilerilla jonka liha on enempi höttöistä. Mutta jotain lihotusrehua kannattaa varmasti syöttää, keitetyn perunan oon itsekin huomannut hyväksi kanan pulskistamisrehuksi ja perunahan on halpaa. Maapähkinähän on energiapitoista myös ja luulisi että se vaikuttaisi positiivisesti myös lihan makuun?
Meiltä meni viimeksi n. 1,5kk ja 2,5kk kukkopoikia teuraaksi ukon työkaverille ja lupasivat ottaa kaikki tulevatkin kukkopojat meiltä joten kai niissä syötävää oli, vaikkei niitä erityisesti lihotettukaan, minusta ne oli jopa vähän laihoja.

Ota ihmeessä maatiaisia :smt001 ja maatiaiskannoissahan on kokoeroja, varmaan kannattaa valita jotain isoimmasta päästä olevaa kantaa? Eikö nuo alholaiset oo maatiaisista pienimpiä? Onkohan maatiaisten kokoeroja juuri taulukoitukaan mitenkään. Meillä kyllä kun kukkopoikien kanssa viimeiselle ehtoolliselle lähti isä-Kaaleppi niin siitä kyllä sanon että se oli perhekokoa... harmi etten tullut punninneeksi sitä! Näitten meidän tyrnisten koot vaihtelee kyllä aika selvästi.[/i]
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No mullahan on kotisivuilla kuvasarja kukkotipujen kasvusta:

http://www.katajavuori.tarinoi.fi/73

(Hyvä, kun ei itsekään muista, mitä kaikkea siellä jo on.. On nimittäin melkein kaks ja puolsataa sivua..)

Muusa: mäkin oon sitä mieltä, että marek ei ole vain maatiaisissa ja kirjoitinkin tekstini ensin niin.. Se on tuo muori, joka on aina painottanut, että se on maatiaisten riesa, joten ihan riitoja vältelläkseni lisäsin sen tekstiin. :smt002

Ja tuurin lisäksi mun mielestä on kysymys myös siitä, että kannan lisäämisessä pyritään vaikuttamaan vastustuskyvyn lisääntymiseen, eli ikään kuin "jalostetaan" kestävämmäksi. Lisäksi voi vaikuttaa sillä, että olot ovat luonnonmukaiset ja seesteiset, että turhalta stressiltä vältyttäisiin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa, mielenkiintoinen juttu!

Luulen, että tuo hämärään häkkiin sopii juuri johonkin hienostoravintolan ja jenkki makuun.
Kyllähän suomalainen yleensä tykkää jopa riistan mausta.
Meillä kesäsikakin sai juosta loppuun asti vaikka varoitettiin lihan sitkeydestä.
Viimeksi mitä kukkoja tein ne oli minusta hyviä! Ei ollenkaan sitkeää, mitä jotkut sanoo.
Taidan kallistua maatiaisen puolelle. Haluaisin kuitenkin että emot hautoo itse kanansa. Minusta ne ovat aina olleet siten terveempiä ja kesympiä ja sulosempia jne jne. Ja hautovan ja hoitavan kanan seuraaminen voittaa kaikki maailman oopperaillat ja muut kulttuuri tapahtumat! :)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi ai sulla oli semmoinen taka-ajatus :smt005 no se on hyvä vaalia hyvää foorumisopua kaikin tavoin :toothy5:

Ja tuo kuvasarjahan on tosi hyvä, kiva, mielenkiintoinen mutta myös hämmentävä! Meijän tiput näyttäis olevan ainakin höyhenyksen suhteen paljon varhaiskypsempiä;

2 viikkoa:
Kuva

3 viikkoa:
Kuva

...näin niinkuin asian vierestä. En mä kyllä usko että sekään vaikuttaisi että nää mun kuvatut on konetipuja, mun mielestä Vuokon hautomilla kehittyi höyhenys ihan samaan tahtiin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onko rotueroja?
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meillä on myös nyt 3 viikkoisia tipuja höyhennys on kehittynyt samaan tahtiin Muusan tipujen kanssa. En tiedä vaikuttaako sitten kun ovat tehotrion jälkeläisiä, mutta olen erottavinani jo nyt että 2 kukkoa olisi. Nämä ovat siis meidän ensimmaiset tiput.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Emmätiä ymmärsinkö Suviannen kysymyksen mut nää meijän on siis maatiaiskanoja tyrnäväläistä kantaa kun nuo Mimmin kanathan on alhon kantaa.
Viimeksi muuten haudoin aika erikokoisia munia ja tiput on nyt pariviikkoisia, isoin tipu, kukkopoika, painaa varmaan tuplaten sen mitä pienin tipu, mutta kehitysaste on kaikilla sama. Jännä kyllä, oisin luullut että nuo kokoerot tasaantuu nopeastikin mutta näitä kahta ääripäätä kun katsoo niin niillä on keskinäinen kokoero vaan kasvanut. Tosin se isoin kukkotipu on kyllä koko porukasta selvästi suurin, tiedä mitä megakasvugeenejä on saanut vai onko vaan ahnein syömään.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noo: sain mää yhet marekit ihan tunnetulta kasvattajalta tuon plymont rockinkin mukana... onneks en laittanut niitä mihinkään samoihin tiloihin omien kanssa, kun ne hain... niin, että ei se oo pelkästään maattareissa.. mää oon vaan sanonut, että mulla oli niiten kanssa huono tuuri.. kun kolmet maatiaiskanat silloin alussa meni..

Mutta niistä roduista.. riippuu ihan siitä, mitä kanoilta haluu.. mitkä rodut tai roduttomat on parhaiten sopivia... ja kun meillä ei voi niitä munia käyttää, niin meille sopii paremmin nää rodut, jossa on sitä lihaa...ja vielä mieluummin sellaiset, jotka ei tööttää munia juurkaan talvella, vaan vasta keväällä.. ja hautovat sitten ite poikasensa.. nyt noi mun sotkut alkaa toteuttaa näitä toiveita.. kun oon niitä sopivasti "jalostellut". On siellä vielä jotain annoskukkojakin jäljellä, mut miellään mää kuitenkin sellaisia, että yks olis koko perheen ateria, täytettynä, savipadassa haudutettuna :smt007
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Muusa, en tajunnu että sullakin on Maatiaisia :)

Minä taidan vaihtaa oman kukon ja laittaa maatiaisia.
Mimmin tila on lähellä, joten taidan tehdä lahipäivinä visiitin :)
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muorin kanssa oon ihan samaa mieltä, että riippuu mitä kanalta haluu. Ja toivottavasti en nyt riko sitä varjeltua "foorumirauhaa" kun pidän itse noista muista kuin maatiaisista. Maatiaisella vaan ei ole niitä ominaisuuksia mitä itse haluan, tai ei niin paljon kuin useammalla muulla roduilla. Ja sillä on lisäksi niitä ominaisuuksia mitä en halua. Ja vieläpä useita. Mulla siis valitettavasti huonoja kokemuksia.

Ja älkää nyt silti suuttuko kun kajoan tähän aiheeseen :smt071
Vastaa Viestiin