Maatiainen vastaan liharodut

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Oli tosi hyviä perusteluja maattareiden ja muiden rotujen "edustajilta". Minullahan on "vaan" nuita hy-lineitä, jotka kyllä laitoin tietämättömyyttäni, en niistä kyllä luovu ennenkuin aika niistä jättää. Eli munantuotannon takia en niitä laittanut vaan ihan harrastuspohjalta. Naapurissa on sekaparvi joka on irrallaan ja kulkee pitkin metsiä, pihapiiristä osa on kiellettyä aluetta, kanaset ovat oppineet että sinne ei saa tulla. On yksitysyrittäjä ja tekee töitä kotona, joten ihan ymmärrettävää että ei kananpas..ole portailla, ainakin minun mielestä. Olen miettinyt monesti kun siellä olen käynyt että ihan hienon näköinen parvi vaikka onkin sekalaista joukkoa mm.partakanaa?? ( vai mikä lie oikea nimitys) ja muita rotuja sekaisin. Sitten nämä ovat vielä munineet ja hautoneet munia joten on tosi sekalaista joukkoa.

Minähän olen kanssa haaveillut niistä oikeista maattareista, mutta alkoi mietityttämään juuri hevosten heiniin muniminen yms. mistä smari kirjoitti. Maattareita ei tahdo saada jos on ennestään nuita hylinejä tai jos joutuu pitämään kanaset häkissä esim. petojen takia/tai muuten. Tai ainakaan minä en ole onnistunut saamaan. Miten lie on nuiden muiden rotujen kanssa?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Niin, kai tässä ketjussa eri ihmet puhuvat vain omista erilaisista tarpeistaan ja mieltymyksistään. :smt001
Meillä tykätään luonteen puolesta eniten maatiaisista, ne ovat todella persoonallisia otuksia. Vilkkaina ja uteliaina ne tietysti kerkiävät joka paikkaan, niitä on pitänyt poistaa ulkosaunasta, liiteristä ja tuvastakin. Äänekkäitähän ne ovat, hysteria tarttuu nopeasti koko parveen ja sit saa pidellä korviaan. Toisaalta maatiaiskukosta lähtee mun mielestäni se aidoin kukkokiekuu.

Rauhalliset jättirodut ei ole meidän juttu, sellainen tyyni pönöttäminen on minusta tympeää, vaikuttivat aika tyhmiltäkin ne parit meillä olleet isot tyypit.
Mutta rokeista tykkään tosissani, ne munivat hyvin, kasvavat nopeasti, maistuvat hyviltä ja ovat aika persoonallisia nekin. Huonoin puoli on varmaan ikävä suhtautuminen toisenrotuisiin kanoihin ja kunnollisen eläinaineksen huonohko saatavuus.

Meillä marekinoireisiin on sairastunut ainoastaan maatiaisia, mut on se vähän omakin vika, että tuli otettua lintuja ihan mistä vaan ekana sai. Nyt jos lähtisin hankkimaan uusia maattareita, kysyisin lähtötilan tautihistoriasta ja kanojen munintamääristä sekä haudontahalukkuudesta. Tai siis kun lähden hankkimaan, isännän kanssa ollaan keskusteltu, että jos jatkossa pysyttäisiin ihan vaan maattareissa ja hybrideissä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä kanoilla olisi tilaa touhuta joten tuntuu siltä, että oppisivat rajat. Ei kait ne tyhmiä ole. Kun muutaman kerran kukkasumuttimella vettä ruiskauttaa niin eiköhän se kanakin opi kun kerta kissakin :)
Ja kun ruuan vie aina sinne heidän alueelleen.
Minä taidan päätyä ja taipua maatiaisen puoleen.
Koska minua myös tympäisee paikallaan löhöttely ja nautin imenomaan touhukkaista kanoista. Mitä järkeä on kunnon laitumesta jos kanat vain pyörii 10 metrin säteellä.
Nyt jo erottuu minun sekalaisesta seurakunnasta pienet ja tiitterät. ne ovat persoonallisia ja aktiivisia ja tutustuvat reviiriin. Partakanan hauskuus on lähinnä sitä , kun se pelästyy ja vaappumalla juoksee pensaan alle...
Eli taidan laittaa maatiaiskukon ja ja pikku hiljaa vaihtaa kaikki maatiaisiin..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä nuo isot on ihan yhtä persoonallisia kuin maattaritkin. Tai oikeestaan niistä erottuu musta persoonat vielä enemmän, että ei oo tylsä pönöttäminen tullu mieleen :smt019 Ja ne laiduntaa erittäin hyvin, kesäaikaan muun ruuan kulutus on minimissä. Mutta näkisittepä kun oikeella äänellä kimitän pihalla: kanakanakana, niin ne juoksee mua vastaan läskit vaan vaappuen puolelta toiselle :smt005 Sitä ei voi hymyilemättä katsoa kun jätit juoksee sulkapöheikkö hulmuten karvaisilla jaloillaan :smt005

Rokeista mäkin tykkäsin, mutta ei oo kokemusta kuin yhdestä kanasta ehkä vähän epäpuhtaasta kukosta. Ne oli silloin brahmaparvessa kuin kotonaan.

Kanarotujen kukkojen äänissä on muuten paljon eroa. Hyvin äkkiä ne oppii tunnistamaan jos on erirotuisia kotona.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

sisu65 kirjoitti:Maattareita ei tahdo saada jos on ennestään nuita hylinejä tai jos joutuu pitämään kanaset häkissä esim. petojen takia/tai muuten. Tai ainakaan minä en ole onnistunut saamaan. Miten lie on nuiden muiden rotujen kanssa?
En oo kullut että kukaan kanojaan muissa roduissa panttaisi siksi että on vaara sekoittumisesta. Ja onhan pienessäkin pihahäkissä loisto-olot häkkikanaloihin verrattuna. Jokainen saakoon kasata ihan sellaisen parven mistä itse tykkää ja omaan elämään sopii. Onhan se vaan hienoa että pienkanaloita pidetään, oli rodut mitä vaan :smt007
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Joo no ilmaisin asian ehkä vähän huonosti. En tietenkään tarkoittanut kaikkia maattareiden edustajia. Kyselin nimittäin yhtä tiettyä rotua ja olisin/ pystyisin kyllä erottamaan kanat eri karsinoihin eli sekoittumisen vaaraa ei olisi ollut. Olisin muutenkin täyttänyt mielestäni ehdot mm. vapaana laiduntaminen. Muuten paitsi että kyselin siitosmunia kun rotua on vaan etelässä ja hakeminen ei onnistu. Ei kuulunut vastausta. Säilyttäjäksikin olisin ollut valmis alkamaan. Olen vissiin käsittänyt sitten väärin, että kantoja pitäisi yrittää elvyttää. :smt017. Sillä olisin ollut kiinnostunut ottamaan vähän harvinaisempaa kantaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihan hyviä pointteja, mutta mulla ei ole ollut mitään noista ongelmista. Tai no se ehkä, että aluksi luulin, että kanat pysyvät hevoskarsinoissa, joiden seinät olivat yli 2 m korkeita. Mutta nehän käyttivät väliseiniä vain orsina. Mutta ongelmahan oli ratkaistavissa sillä, että verkotin karsinoiden yläosan kattoon saakka.

Mulla ulkoilee yks parvi vapaana pihassa, mutta eivät ne ole mitään tuhoja tehneet, vaikka tarjolla olisi marjapensaita, mansikkamaa jne. Ainoa, minkä tuhoavat ovat etanat ja se on hyvä se! Hyvin lannoittavan puskien juuret ja kuohkeuttavat maan. :smt003

Mutta se harmittaa oikeasti, että tiput on pakko pitää sisällä aika pitkään. Aion tehdä tallin taakse katollisen ulkotarhan niitä ajatellen. Mutta kai ne petolinnut yms. pitäisi pitää pois muunkin rotuisten tipujen kimpusta?

Mä arvostan myös todella paljon sitäkin, että maatiainen on Suomen alkuperäisrotuja ja haluan olla mukana estämässä niiden kuolemista sukupuuttoon.

Tuu, Suvianne katsomaan, niin saat jonkinlaista kuvaa tästä hommasta..
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mulla on ihan sama kokemus kuin Smarilla, ettei ne jätit todellakaan könötä paikoillaan. Rohkeesti kulkevat pitkinpihaa kuten muutkin. Ja rappusille kun menee tupakalle, niin johan tulee kanaparveen eloa, kun täytyy juosta katsomaan saisivatkohan herkkuja. :smt005 Ja ankat vielä siinä joukossa, niin kyllä ääntä riittää :smt007
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Melko pitkäänhän nuo isotkin joutuu pitämään sisällä, ihan jo lämmön takia jos eivät oo kanan hautomia. Mutta ne on hyvin nuorena jo aikuisen maatiaskanan kokoisia. Ja onneksi kasvavat hyvin nopeasti pois siitä koosta jota harakat ja varikset napsii välipaloikseen. Isoillakin on keskenään roduittain kasvuvauhdissa eroja.

Jokaiselle joka miettii erilaisten kanojen eroja voisin suositella Marja-Leena Leppänen-Porttilan kirjaa Kanat, Suomen rodut. Silloin kun itse olin kanoja hankkimassa, niin tein valintaa tuon kirjan avulla pitkään ja hartaasti. Se on ainut suomenkielinen teos joka rotuja esittelee. Tai onhan joissain muissakin kirjoissa vähän jotain, mutta ei niistä saa vielä mitään kokonaiskuvaa rotukirjosta.

Kaikki vaikkapa koiraa ottavat miettii tarkasti yleensä rotuasioita, mutta valitettavasti ihmisille usein kana on vain kana, ei edes ajatella että ne on oikeesti erilaisia.

Meillä muuten on kanat munintaa varten, että kun tuo otsikko on liharoduista, niin luulen että isojen kanojen pitäjistä valtaosa haluaa pääasiassa munia eikä niinkään lihaa. Toki sitä noissa on paljon.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Sisu, jos mulle oot soittanu/viestiny kananhankinta-asioista, suo anteeks. Meni ihan hulinaks kun ensin kaikki halus tipuja ja sitten iski Newcastlen paniikki.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kanamummo en tiiä ootko se sinä/ en kyllä usko mutta olin vaan puhelimen tekstiviestien kanssa yhteyksissä kyseisen henkilön kanssa. Olisinhan voinut soittaa kyseiselle henkilölle. Eikä asia minua enään haittaa, silloin meinasi suututtaa tosissaan kun ajattelin kanojen ja sen kannan kannalta. Voinhan ottaa jotain toisia kanasia/ eri maatiaisrotua. :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulla on ollut useita eri rotuja ja lempparit on helppo listata: brahmat, kääpiökochit ja Plymouth rockit.

Maatiaisia on ollut ja tälläkin hetkellä on yksi kukko ja niiden ikävimpiä piirteitä on juuri tuo jossain välissä mainittu herkkähipiäisyys, mulla on jotenkin herkät korvat varmaan kun en kestä sitä niiden kaakotusta ja hysteriaa :smt017 Muninnaltaan ja hautomainnoltaan ovat kyllä huippuja :smt001

Brahmat ovat sellaisia rauhallisen touhukkaita, juuri meidän porukkaan sopivaa sakkia kun on eri-ikäisiä lapsia lähes aina pihassa ja kissoja ja koiria ja muita lintuja, niin näiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Ja tälläkin hetkellä ulkotarhassa on 5 kukkopoikaa sekä 3 muun rodun miespuolista edustajaa eikä niillä ole minkäänlaisia ongelmia, kun taas maatiaiskukko hakeutuu yli 2 metrisestä riista-aidastakin päästäkseen tappelemaan.

Kääpiökochit on niitä lemmikkikanoja joita pidän ihan huvin vuoksi, ne ovat todella touhukkaita, kesyjä ja kovia hautomaan ja värikirjoakin löytyy mustista kaikenkirjaviin. Muniminen ei kyllä ole mitenkään huippua..Siis puhtaasti lemmikkikanoja

Plymouth rockeja minulla ei tällä hetkellä ole ja niitä ei tahdo mistään oikein kunnollisia löytääkään :smt013 Mutta se on ehdottomasti rotu jota hankin vielä joskus. Siinä on mun mielestä hyvin tiivistettynä kanan hyöty ominaisuudet. Ne on lihaisia ja kohtuullisia munijoita ja kesyyntyvät helposti eivätkä hermostu turhista.

Tällaisia siis minun kokemukseni :smt003
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä kun on tuota kiuruvetistä porukkaa, silkkejä ja laventelia araucanaa (UK), niin onhan ne luonteeltaan erilaisia. Silkit ehkä enemmän yksinkertaisenoloisia, maatiaiset joskus turhankin älykkäitä. Vaan omalla erikoisella tavallaan kaikki juuri meidän hienoja, upeita ja ainutkertaisia. Silkit eivät ymmärrä Kana-Kutvosta, joka villiluonteisena saattaa naapurin koiran lenkille ja istuu kottikärryissä, kun lehtiä ajetaan. Kutvonen ei varmasti ymmärrä rouva mustaa silkkiä, joka innoissaan hautoo vaikka keitettyjä perunoita. Ja mistään en voisi luopua. Erilaisuus on kiva rikkaus!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää nyt kyllä kirjoitin, mitä minä haluun OMILTA tirpoiltani.. en mää kenenkään muun pitämisiin haluu puuttua.. pidätte sitten niitä mistä tykkäätte..tuntuu vaan ettei sitä kukaan oikein haluu ymmärtää.. niinkuin joskus oon sanonut.. niin en tuu näitä koskaan kenellekään myymään .. kun tää on MUN JUTTUNI.. en mää tee tätä säilyttääkseni mitään rotua tai kasvattaakseni mitään puhdasrotuista juttua tai saadakseni rahaa näistä elikoista..mää teen tätä omaksi ilokseni ja siks musta on ihan sama mitä muut kasvattaa... ei siinä tarvii kenekään ottaa nokkiinsa että arvostelisin muiden tapaa pitää elikoita.. vaan taitaa olla parasta ettei tarvii kattella noita pyllykuvia, että en enää kerro omistani mitään.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kerro vaan muori omistasi, mä ainakin ymmärrän tuon sun pointin ihan hyvin. Mun mielestä on hienoo että jokainen voi tehdä kanalaumansa juuri sellaiseksi kuin haluaa ja kaikilla meillä on siihen omat ajatukset. Itse luen niitä mielenkiinnolla :smt045
Ja tottakai voi kaikkia risteytyksiä myös myydä jos haluaa vaikka ylimääräisistä eroon. Myy sellaisena kuin ne on ja varmasti löytyy samoin ajattelevia ostajia.

Ja vielä lisäks... Ei niitä tehokanojakaan aina tarttis moittia... ihan eläimiä ne on nekin. Mulla ei niitä oo, mutta oon sitä mieltä että kotikanat on niin hyvä asia ihan jo siksi, että vähentävät häkkikanaloiden tarvetta, että antakaa ihmisten arvostaa kuitenkin kaikkia kanasia. Siis myös niitä tehokanoja kotikanaloissa. Niillä kuitenkin moni aloittaa.

Kohta ei näitä mun pitkiä jaarituksia kukaan jaksa lukee, sori, taas venyi.
Vastaa Viestiin