kaupan luomu munat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tipujen_ihailia

kaupan luomu munat

Viesti Kirjoittaja tipujen_ihailia »

Hei!Tietääkö kukaan voiko kaupan luomu munista tulla tipua,nimittäin minä kokeilen sitä."haudon"kaupan luomu munia silleen että piän ne todella lämpimässä yleensä n.38 asteessa.Ja ennen kun ne mahdollisesti kuoriutuu haluisin vähän tietää minkä värisiä tivut voi olla ja voiko ne olla vammaisia taikka jotenkin muuten erillaisia.Jos joku vastaa olen ikuisesti kiitollinen hänelle :smt050
samapi

Re: kaupan luomu munat

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kannattaa lueskella tuolta haudonta osiosta haudonnasta koneella ja kanan alla, sieltä saa oikeasti hyvää tietoa ja vinkkejä mitä voi ja kannattaa tehdä. Anoppi aikoinaan hautoi tipuja jopa lämpimässä pannuhuoneessa hyvin tuloksin, mulla ei onnistu tämmönen velhoilu :smt007. Toisilla on kuulemma hyvin onnistuneet myös kaupan munat,kannattaa kuitenkin tilata ihan oikeita siitosmunia tai hakea jostain läheltä jos sattuu olleen myynnnissä. Tuurillakin kyllä voi saada tipuja, mutta kannattaa kyllä opiskella vähän niin ei tule vahnigossa tappaneeksi tipuja kesken haudonnan :smt044
reiv

Re: kaupan luomu munat

Viesti Kirjoittaja reiv »

Mitkä ovat yleisimmät kaupan luomumunien rodut? Laitoin rakentamani hautomakoneen koekäyttöön ja nyt ihmetyttää mitä sieltä on tulossa jos homma toimii.
Kate75

Re: kaupan luomu munat

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Kaupan luomumunien valkoiset on muninut hy line white ja ruskeat munat hy line brown mahdollisesti myös lohmann white ja brown. Sitä en tiedä onko niiden ulkonäössä suurtakaan eroa.
Valkoista munista tulee valkoisia ja ruskeista ruskeita kanoja. Kaikki kaupan munat eivät lähde kehittymään ja automaattiihautomakoneissakin osa munista kuolee kesken kaiken tai tipu kuoriuduttuaan, eli siitä ei tarvitse saada paniikkia. Toki ilman hautomakonetta haudottaessa olosuhteet on vaikea pitää hyvinä ja helpommin tipun alku munaan kuolee.

Jos haluaa hautoa munia ilman hautomakonetta täytyisi munia silti käännellä muutama kerta päivässä (väh.2-3krt) ja ilmankosteutta täytyy olla riittävästi. Pari kertaa olen pelastanut kanan hylkäämät munat (joita siis haudottu jo hetken) ja oikean hautomakoneen ollessa täynnä tehnyt "pikakoneen" normi sangosta, lampusta (sellainen jossa klipsi, joku spottivalo tms.) joka laitetaan sangonreunaan kiinni, muovinen leipäkupu joka juuri menee sangon päälle suht tiiviisti kanneksi, munat pieneen pyöreään marjasiivilään ja sen alle vesikippo. Loppuun asti eivät siellä olleet, kun sain hautomakoneeseen tilaa, mutta viikon verran ovat säilyneet ja kehittyneet siinä. Lämpötilaa olen säätänyt marjasiivilän korkeutta säätämällä lamppuun nähden ihan perus läpömittaria apuna käyttäen eli ilman mitään termostaattia, mutta näppärä saa termostaatinkin tuohon viritettyä, joka sitten sytyttää ja sammuttaa lamppua tarvittaessa. Ja saahan siihen vaikka tietokoneen puhaltimen ja kosteusmittarinkin.

Nyt rakenteilla hamsterin dunasta (muovi"häkki") omatekoinen hautomakone eli hyvin tämän tapainen: http://www.hautomakone.fi/index.php?rou ... duct_id=96
Vastaa Viestiin