Maatiaiskanakannat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

herttahelmeri

Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja herttahelmeri »

Kenellä olisi ajankohtaista tietoa maatiaiskantojen yleisyydestä/harvinaisuudesta nykyisin? Ihan noin niinkuin näppituntumalla mikä kanta on nyt uhanalaisinpia? Minulla on ollut 4 vuotta horniolaisia joita tämänkin kevään aikana olen myynyt viisi parvea ja muutaman kukon. Käsitykseni on että olisi kantoja jotka olisivat suuremman avun tarpeessa. Olen miettinyt josko kantaa vaihtaisi kun hornetteja edellenkin voin haudottaa tarvittaessa (ystävälläni minulta iso parvi käytössäni). Minulla on kone ja tilat käytössäni joten ajattelin josko joko kanta tarvitsisi kipeästi apua. Vai onko tilanne tasaantunut ja vakiintunut muillakin kuten horniolaisilla?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Uusimmassa säilytysohjelman tiedotteessa oli kanakantojen yleisyyksistä ja osuuksien muutoksista komea graafi, harmillisesti tarkkoja prosenttilukuja ei siinä ole vaan ne pitää tulkita kuviosta.
Tätä tiedotetta ei harmillisesti löydy MTT:n sivuilta.
Harvinaisin kanta näyttää olevan Lindellin kana, jolla on suunnilleen koko säilytysohjelman ajan ollut suunnilleen yhtä pieni prosenttiosuus maatiaisista.
Seuraavina tulevat mystinen "muu kanta" sekä tyrnäväläinen (joka kanta on vuoden sisään ties-moninko-kertaistunut... kiitos Elojalalle jonka kanat hautoivat meille halukkaille tipuja ja kai tässä itsekin saa vähän röyhistää rintaa?).
Jussilan kannan prosenttiosuus maatiaiskanoista on pikku hiljaa pienentynyt, luumäkeläisiä on koko ajan ollut vähän ja näyttäis kanta tämän graafin perusteella välillä liki kadonneenkin mutta sinnittelee yhä.
Ilmajokelaisia on myös ollut tosi vähän ja edelleen niitä on kovin vähän.
Kiuruvetisiä, iittiläisiä ja hämäläisiä onkin sitten jo ihan mukavan näköinen prosenttiosuus.
Selkeästi yleisimmät kannat ovat alhon kanta, horniolainen, piikkiöläinen ja Savitaipaleen kana (joita muuten säilytysohjelman alussa oli liki puolet kaikista maatiaisista!).
Epulis

Viesti Kirjoittaja Epulis »

Itse odottelen luumäkeläistä jo kohta kolmatta kuukautta! Kanala odottaa pihalla tyhjänä, mutta kyllä meinasin sinnikkäänä odotella ko. rotua pihalle.. :) Onko kellään kokemusta ko. kannasta?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jalasjärven kantahan katos mut jostain luin että se on sama kuin Ilmajoki?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Wanhoja kuvia plärätessäni löysin tämmöisen kuvan jostain todennäköisesti jo aikoja sitten kadonneesta maatiaiskanakannasta. Nämä kanat asuivat tallilla jolla kävin joskus 80-90-lukujen vaihteessa. Alkuperäinen kuva olisi värikuva mutta se on kadonnut, jäljellä on enää tämä kuvataidekerhossa joskus tekemäni mustavalkoversio. Monen värisille näyttävät tässäkin.

Kuva
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä tuosta kuvasta jo näke, että ovat kauniita olleet. kivalta näyttää kanojen malli ja nimenomaan pyrstön malli.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne kirjoitti:kivalta näyttää kanojen malli ja nimenomaan pyrstön malli.
No eipä paljon muusta kuin pyrstön mallista voi sanoa kun näyttävät kaikki vaan peräpäätään typerälle kuvaajalle joka ei ymmärrä vaihtaa kuvakulmaa :smt053
En mä niistä muuta muista kuin että monenvärisiä olivat ja kai ihan kilttejäkin kun en muista että ois tullut mieleenkään pelätä kukkoakaan. Ihan ihmettelin että olen niistä kuvan vaivautunut joskus ottamaan.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kukko näyttää mustavalkosenakin hienon väriseltä :smt003
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Uusimassa Koiramme-lehdessä oli juttua alkuperäisten kotieläinten uhanalaisuudesta. Maatiaiskanoista kymmenen eri kantaa uhanalaisia, harmi ettei ollut rotuja mainittuna :smt012 Mainittiin tuo hämäläiseen ns. Jussilan kantaan kuuluva kana ja kuvakin oli lehdessä.
Itekkin voisin tulevien alhojen lisäks ottaa jonkin uhanalaisen kanarodun, ja ruveta säilyttäjäks. Vaan kohtaako kysyntä tarjontaa :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tänä vuonna säilytysohjelma täytti 10 vee ja tässä on sen esite. Siellä näkyy myös nuo eri kantojen edustukset:

Säilytysohjelma 10 vee

*Muoks* Lyhensin linkkiä
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hassua muuten, kun olen ollut itsekin vähän siinä käsityksessä, että Alhon kantaa on säilytyksessä eniten, mutta eihän se niin olekaan! Sillä on kyllä eniten säilyttäjiä, mutta Savitaipaleen, Piikkiöläinen ja Horniolainen ovat suurempia kantoja.

Tuon mukaan KAIKKI kannat ovat uhanalaisia ja kuusi niistä kriittisesti uhanalaisia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi onpa kiva esite täynnänsä mielenkiintoisia käppyröitä :smt001 tosin mua hiukan vaivaa että tyrniksiltä on tiedot vissiin vähän jälkijättöiset, ymmärtääkseni nyt kun säilyttäjiä on tullut lisää (niitäkin mun tietääkseni jo enemmän kuin mainitut 3) niin varmaan paitsi määrätiedot niin vaikka värien suhdeluvut (jotka jäi pimentoon koska käppyröistä puuttui selitykset, oletan ettei noi violettiruudullinen, kirkkaanpunainen sun muut kuvaa värejä suoraan voi :smt003 ) voi muuttua rajustikin. Nojoo, pilkunviilausta.
Vielä kun Lindellin kannallekin saataisiin useampia säilyttäjiä! Ja tietysti muillekin kriittisesti uhanalaisille kannoille.
Böödi entä jos ottaisitkin Alhojen sijaan jotain uhanalaisempaa kantaa (eikä niiden ohelle)? :smt001
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Niin.... mutku ihastuin jo alhoihin ja varauskin on tehty. Ja niit saa suht läheltä! Tilat mulla riittäis viel toisellekkin rodulle, etteivät sekoittus keskenään. Mitä erikoisempaa ettii, niin ei niitä sit olekkaan saatavilla, tai sit ois haettava toispuolt Suomee :smt012
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mut Böödi Suomi on kuitenkin pieni maa :smt002
Ennemmin mä kyllä pitäisin, jos ois tilaa, kahta siitosryhmää samaa kantaa kuin kahta kantaa. Mua nytkin vähän harmittaa kun en pysty pitämään kuin yhtä parvea, kaks siitosparvea kun ois niin kiva.
Mut en mä koita mitenkään vastaan väittää :smt003 hienoa se jos otat niitä alholaisia, ei niilläkään liikaa säilyttäjiä ole, ihan varmasti :smt001
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Katos peijooni :smt004 enhän mä tota tullut ees aatelleeks. Sitä on niin pösilönä noihin kanoihin, et ottas sitä sun tätä..... :smt007 Parempihan sitä on ensin kattoo, miten alhojen kans menee ja joskus sit laajentas...
Juu, pienihän tää Suomen maa on... mut läheppä 1-2 vuotiaiden kans kananhaku matkalle pohojosiin.... Kyllä on muuten piiitkä taival :smt003
Vastaa Viestiin