Maatiaiskanakannat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Missäspäin niiden harvinaisempien kantojen säilyttäjien majapaikat on, jos viitsis joku jolla on ne listat ni kattoo?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Vitsi kun lahjotin sen uudemman listan pois! Oisko kellään muulla?
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Mulla on syyskuulta lista, liekkö tarpeeksi uusi? Tässä nyt harvinaisemmista kannoista säilyttäjien sijainnit

Kiuruvetinen kanta: Suonenjoki, Hausjärvi, Lapinlahti, Karjaa, kuopio, hirvensalmi, muuruvesi, maaninka, mäntsälä

Ilmajokelainen kanta: vimpeli, kälviä, lohtaja,

Iittiläinen kanta: iitti, ruotsinpyhtää, anjalankoski, orimattila, padasjoki

Hämäläinen kanta: hollola, polvijärvi, orimattila, kärkölä, valkeala, reisjärvi, oulainen, tammela

Jussilan kanta: Leppävirta

Luumäkeläinen kanta: Miehikkälä, valkeala, luumäki

Lindellin kana: Kangasniemi
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Eli Jussila Lindelli olis harvinaisimmat ku ei ole kuin yksi säilyttäjä.
Ovat kyllä sen verran kaukana että siitos muniks menis ja mulla ei ole hautomakonetta, mutta jos keväällä olis innokkaita hautojia :smt001
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mutta mitenkäs nuo Jussilan kannat kun mulla on vuoden vanha lista ja siinä on seuraavanlaiset kannat mainittu kuin jämijärveläinen/jussilan kanta (1 säilyttäjä) ja jussilan (lepolan) kanta (3 säilyttäjää joista kaksi dumblonden mainitsemalta Leppävirralta), eikö nuo nyt kuitenkin ole samaa kantaa :smt017 vai onko niistä nyt sitten kolme lopettanut ettei ois kuin yksi enää?
Mä en kyllä tiedä montaks meitä tyrnisten säilyttäjiä on muttei (harmi kyllä) ihan varmasti (vielä :smt002 ) yhtä montaa kuin hämäläisten tai kiuruvetisten säilyttäjiä...
Ei muuta kun hautomakoneen ostoon minnimanni, konehaudonta on hauska harrastus :smt003
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kyllä mä sitä konetta olen suunnitellu, mutta kun en oikein tiedä mikä olis hyvä. Automaattikäännöllä se ainakin tars olla, eikä sais maksaa miljoonia, kun kuitenkin käyttö olis aika vähäistä kai :smt002 .

Tyrniksiä mä ainakin otan sulta Muusa niinku jo vähän sovittiinkin, mutta ajattelin jos ottais toisen parven jotain harvinaisempaa, mitä sitten koittais kasvattaa reilusti. Mietin vaan sitä kun noissa jussilan ja lindellin kannoissa on vaan yks säilyttäjä niin eikös se kanta mene aika sukurutsaiseksi kun ei saa mistään uuttaverta parveen?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minnimanni kirjoitti:kun noissa jussilan ja lindellin kannoissa on vaan yks säilyttäjä niin eikös se kanta mene aika sukurutsaiseksi kun ei saa mistään uuttaverta parveen?
No sitä suuremmalla syylläpä niille pitäisi saada uusia säilyttäjiä, ettei se geenipohja entisestään kavennu. Sehän kyllä on totta että näitten harvinaisten kantojen kanssa on jokainen jokaisen jos ei sisko tai serkku niin ainakin pikkuserkku. Mutta kanathan ei kovin helposti sukurutsasta kärsi ja justiin toisessa topicissahan todettiin että kanoilla hyvä luonnollinen karsinta on kuoriutuminen, heikkoja surkimuksia ei pääse tulemaan lainkaan.
Mutta, vaikka geenipohja olisi sama niin mitä enemmän on emokanoja ja isäkukkoja niin sitä enemmän on jälkeläisissä erilaisia geeniyhdistelmiä ja geneettinen variaatio on suurempi.
Onhan nää tyrniksetkin kaikki Elojalalta lähtöisin ja hällä kai kerrallaan on ollut kolme polkevaa kukkoa.
Ota vaan Minnimanni tyrniksiä, nää on niin ihania :smt003 mutta oikeesti ei minusta kannata pitää kahta kantaa, jos tiloja olisikin niin ennemmin kahta tai useampaa siitosparvea samaa kantaa. Näin ei risteytyksiä pääse vahingossakaan tulemaan ja tipujahan on hirmu kiva sitten myydä kun voi myydä kanojen mukana kukon joka ei ole niitten sisarus (jos sitten pikkuserkku onkin). Onhan se valinta eri kantojen välillä vaikeaa mutta silti kannattaa minusta keskittyä vaan yhteen kantaan.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kelläs muulla olis niitä tyrniksiä jos ottais sitten toisen parven joltain muulta niin olis siinä geenihommassa jo heti alkuun eroa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkään en enää niin sukurutsaa kanoilla pelkää. no Alhoja on enemmän. Mutta biologi jonka kanssa juttelin sanoi neuvoksi.
Älä auta kuorinnassa, älä säästä siitokseen mitään vaivaista tai pienikokoista.
Niin aion toimia viirujeni kohdalla. Ja uskon tulevaan :)
Kuulemma juuri ihminen pilaa , säälimällä ja auttamalla. Eli luonnon valinnan pitäisi toimia mahdollisimman "luonnollisesti" niin kanta pysyy teveenä.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Justiin niin, eli sääli on sairautta - ainakin kananpidossa :smt002

Mä en tiedä keillä kaikilla on tyrniksiä, sen kyllä tiedän kenelle oon itse myynyt tipuja :smt003 ja tietääkseni ainakin kasvattiemme uusista emännistä ja isännistä on liittynyt säilytysohjelman. Meidän kantaparvihan on Elojalalta ja nyt meillä on Jyrikan parvesta siitosmunina haetut kaksi kukkoa polkemassa.
HeidiN

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Nostelenpa tälläista vanhaa ketjua kanojen hankintaa suunnittelevana esille.

Samat mietteet on nyt kantojen yleisyydestä ja säilyttäjien määrästä. Meille mahtuu jouhevasti (tällä innostuksen ja suunnittelun asteella - tulevastahan ei sitten tiedä :smt003 ) kotiutumaan yksi parvi. Tarkoitus on maatiaisia ottaa ja säilyttäjältä kanat hakea. Säilytystoiminta kiinnostaa ja säilyttäjien työtä arvostan siinä määrin, että tulevaisuudessa voisin hyvin kuvitella säilyttäjäksi alkavani, kunhan ylipäätään kananhoitoon pääsen sisälle.

Koska joka tapauksessa en usko, että useita erillisiä parvia lähden pitämään, pohdinkin, kannattaisiko kannan valintaa miettiä myös mahdollisen tulevan säilytyksen kannalta? Erityisesti en ole ihastunut mihinkään kantaan niin, että ehdottomasti jotain tiettyä haluaisin. Alhoja olin saatavuuden vuoksi suunnitellut.
Lähinnä nyt mietin sitä, että olisiko jonkun tietyn kannan säilyttäjistä "pulaa" yleisesti tai vaikkapa maantieteellisesti. Samointein voisin tätä kantaa yrittää meille metsästää ja näin säilyttäjätoimintaa sitten jatkossa ylläpitää. :)
kanamummo

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kyllä kannattaisi suosia pienimpiä kantoja! Lindelliä (tosiharvinaista)tuossa äskettäin tarjottiin, ilmajokisia on vähän, iittiläistä ja hämäläistäkään ei kovin paljoa. Esimerkiksi.
tiina

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja tiina »

Lindellit tulivat meille. Kaikki jotka ovat kiinnostuneita siitosmunista tai nuorikoista, ottakaa yhteyttä. Toistaiseksi myyn niitä ainoastaan säilyttäjille tai säilyttäjiksi aikoville.
HeidiN

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Minkäslaisia munijoita ja hautojia Lindellin kannan kanat ovat?
Vaikka kanat se pääasia onkin, on munat varsin tervetulleita oheistuotteina. :smt003 Hautoakin saisi niin paljon kuin sielu sietää, tietysti tuon säilymisen takia, mutta myös parven kasvatus ja kukkopaisti on tervetullutta. :)
Mieleen tietysti hiipii ajatus pienen kannan vähyydestä, että ovatko kovinkaan aktiivisia lisääntyjiä, jos kanta on noin pieneksi päässyt..

Pikaisesti vertailin noita eri kantojen muninta- ja haudonta-aktiivisuutta ja taitaa alho sekä tyrnäväläinen olla aika kärkipäässä. Mikäs tyrnäväläisen tilanne on tänä päivänä?
Jostain löysin vanhan tilaston eläinluvuista ja taisi olla aika vähissä tuokin.
Maatikko

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kyllä Lindellit hautovat, siellä säilyttäjätilalla josta meidänkin Lintsut (lanseerasinpa tässä lempinimen) olivat peräisin, lisättiin pelkästään kanan alla.
Munat (ja kanatkin) olivat minusta pienempiä kuin esim. kiuruvetisillä, mutta munivat minusta ihan kohtuuhyvin kuitenkin.
Eikös tyrnäväläisiä ole tällä hetkellä huru mykky, vai onko kaikki kasvattajat vain sattumalta niin aktiivisia (vrt. Muniksen viestimäärät) :smt002
Vastaa Viestiin