Maatiaiskanakannat

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

HeidiN

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja HeidiN »

Tyrnäväläisillä on tainnut käydä viimehetken "paniikki". Tuo eläinmäärätilasto jonka jostain vain netistä löysin taisi olla 2000-luvun alusta ja silloin oli eläinmäärät pienet. Kun tarkemmin säilyttäjälistää katsoo, on muutamia pidempään säilyttäneitä ja reilusti parin viime vuoden aikana tulleita säilyttäjiä! :smt023
Aika hieno juttu, ja erittäin konkreettinen esimerkki säilyttäjäohjelman tärkeydestä näin ihan ulkopuolelta touhua katsovalle! :)

Täytyy noita lindellejä miettiä. Voipi iskeä ihan aloittelijalle rimakauhu, että saako ne edes pidettyä hengissä. :smt003 Eiköhän tuossa kannan lisäyksessä ole mukavaa haastetta aktiiviharrastajille!
Muusa

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kaikki kannathan ovat uhanalaisia ja kaipaavat säilyttäjiä, mutta toiset kannat kipeimmin! Joten vaikka minä olen aina suosittelemassa kaikille tyrnäväläisiä, niin suosittelen, kun säilytystyö noin kiinnostaa niin ottamaan ja lisäämään jotain harvinaisinta kantaa! Tuoreimmasta säilyttäjätiedotteestahan selviää joka kannan säilyttäjien lukumäärät ja siten yleisimmät ja harvinaisimmat kannat.
Maatikko kirjoitti: Eikös tyrnäväläisiä ole tällä hetkellä huru mykky, vai onko kaikki kasvattajat vain sattumalta niin aktiivisia (vrt. Muniksen viestimäärät)
Musta tuntuu että me tyrnissäilyttäjät ollaan aika aktiivisia kotkottamaan muniksessa :smt003 mutta säilyttäjätilannekin alkaa olemaan aika hyvä, innokkaita säilyttäjiä on useita. Silloin 2007 kun me otimme oman tyrnväläisen kantaparvemme oli tyrniksiä vain yhdellä säilyttäjällä! On tosi kiva että näistä on niin moni muukin ollut kiinnostunut että säilyttäjiä on jo kelpo joukko :smt001 vaikka tosiaan, lisä ei pahaa tee!
omena

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja omena »

Mulle kesäkuussa mtt:ltä postitetussa tiedotteessa kerrotaan ainakin seuraavasti:

"Alhon, iittiläinen, ilmajokelainen, kiuruvetinen sekä Tyrnävän kanta ovat suurimmillaan juuri nyt ja horniolainen sekä hämäläinen ovat menettäneet suosiotaan. Piikkiöläinen on taas nousussa, savitaipaleen kanan alamäki on päättynyt, mutta sekä Jussilan että Lindellin kantaa uhkaa sukupuutto."
minnimanni

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Jussilan kannalle tarvis oikeestaan löytyä säilyttäjiä koska Lepolan Timo jää eläkkeelle. Joitakin rotuja hän pitää edelleen mutta en tiedä kuuluuko maatiaiset niihin.
hopeapaju

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja hopeapaju »

Eikö Jussilan kanta ole sama asia kuin Jämijärveläinen? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Meillä on tällä hetkellä seitsemän jämijärveläistä kotkottajaa. :smt001
omena

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja omena »

^Ja mä koitan buukata isännän ensi kesälle tekemään/remppaamaan uutta kanalaa että mekin saatais noita :smt003 ainakin papereissa lukee Jussilan/jämijärveläinen, kait nuo sitten lie sama?
minnimanni

Re: Maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Jussilan kanta on alunperin Valkeakoskista Jussilan tilalta löydetty, siitä käytetään myös harhaanjohtavasti toisinpaikoin nimeä Hämeenmusta joka ei kuitenkaan ole se hämeenmusta mitä yleisesti myydään hämäläisenä kantana. Joku Hattulalainen oli muistaakseni alkanut kutsumaan ostamiaan Jussilalaisia hämeenmustiksi kun ne ovat väriltään pääasiassa mustia. Jussilan kannan kanoja kutsutaan myös Lepolan kannaksi syystä että hän on kasvattanut kyseistä kantaa puhtaana 30 vuotta. Kyseisillä kanoilla ei kyllä pitäisi olla alkuperänsä kanssa mitään tekemistä Jämijärven kanssa, ellei sitten joku ole hommannut Jussilasta tai jostain muualta kyseisen kannan kanoja alkaen kutsua niitä oman paikkakuntansa mukaan.

Jos jollain on varmempaa tietoa korjatkoon, oman tietoni olen saanut Lepolalta suoraan.
Vastaa Viestiin