Silkkitipun sukupuolitunnistus

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Silkkitipun sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla on nyt 5kpl 4-5 viikon ikäistä silkkitipua. Olisiko hyviä vinkkejä heidän sukupuolensa tunnistamiseen!? Kaikilla on aika pörheät hatut jotka sojottaa joka suuntaan :D Kaikilla on pieni ruusukeharjan nysä nokan päällä, eikä kenelläkään se ole mitenkään poikkeavan iso muihin nähden. Yksi poskiparrallinen kamu kuitenkin käyttäytyy kukkomaisesti. Se on isokokoisin (outoa, ei kukon kroppa) ja rohkein. Heti ekana ruokakupilla. Olen sen nähnyt pari kertaa haastavan kavereitaan ja potkaisevan rinnuksille. Sitten mietityttää tuo sulkiintuminen... Kaikilla näyttäs sulkapuku muotoutuvan samaan tahtiin. Osa on kyllä hiukan arempia kuin muut, mutta nyt en kyllä tiedä!!! Olisko joku varma merkki mistä reilun kk:n ikäisiä tipejä tunnistaa, tai milloin alkaa esim. heltoista ja harjasta erottamaan?
rilla

Re: Silkkitipun sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja rilla »

Varmaa merkkiä en ole huomannu.
Joku sanoo,et kukolla varsinkin kun takaa kattoo,ois ne "pussihousut".

Mä parhaiten tunnistelen ehkä koon perusteella. Mut ei ole mitenkään varma. Kukot on kyl pääsääntösesti ton ikäsenä rotevampia.
Ja kukkomaista käytöstä voi olla. Lakin muoto kai pitäs olla,mut minusta noin poikasikäisinä eri kantaa olevilla puhtaillakin silkeillä se hattu muodostuu vähän eritavoin.

Mutta sen voin kertoa ihan varmana,tai ainakin melko varmana,et kun joku kiekasee,niin se on aika varmasti kukko. :smt040
minkuliini

Re: Silkkitipun sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tässä ollaan pussihousuja ja hattuja tiirailtu :D Aina kun olen varma että tuo on kana, niin sitten se alkaakin riekkua kukkomaisesti! Siispä kiekaisuja odotellessa :)
Tuulia

Re: Silkkitipun sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Ei ole varmaa merkkiä vielä tuonikäisillä, eikä pussihousutkaan pidä paikkansa, vähän riippuu myös suvusta, meillä noi punaiset riistan väriset niistä ei tiedä enenkuin ovat 5kk. aikuisella kukollakaan ei ole pussihousuja, sitä pidinkin kanana ennenkuin alkoi kiekumaan, valkoisen kukon jälkeläisistä näkee nopeammin, light blue kanasta ja kukosta taas eroitin kanan ja kukon ihan selvästi ennenkuin 2kk. täyttivät, ja kukkokin alkoi kiekumaan 2, 5kk. Ikäisenä.
buff parven kanat ja kukko taas olivat tosi karvaisia ja isolakkisia kaikki, niistä oli vaikea katsoa. Mulla on siis 3erillistä ja erisukuista parvea silkkejä, ja lisää erisukuisia kasvamassa täytyy ne josain vaihessa ujuttaa riistan väristen kanssa samaan.

Mutta aiheen aloittaja voisi laittaa kuvan niin me arvuutellaan, usein se kuitenkin on niin että jos vähänkin epäilet että se on kukko niin se todennäköisesti on kukko.
Toivossa kun on hyvä elää niin siksi se saattaa näyttää joka toinen päivä kanalta :smt004
minkuliini

Re: Silkkitipun sukupuolitunnistus

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Oletteko muuten kokeilleet tunnistaa silkin sukupuolia laittamalla käden selän päälle!? Testasin tätä kikkaa useamman kk:n ikäisiin silkkeihin ja kappas, se toimii!!! Viidestä silkkitipusta 2 oli kukkoja ja 3 kanaa. Kun laskin käden kukkotipujen selkään kevyesti painaen, niin nehän vaan nosti siipiä, rimpuili ja alkoivat kiljumaan! Sitten kipin kapin karkuun. Kanat käyttäytyivät ihan eri lailla. Ne menivät nätisti lätyksi, eivätkä pakoilleet! Tämä tunnistuskeino piti kutinsa! Kaksi kukkopoikaa kiekuu jo onnellisina uusissa kodeissaan ja kanat kotkottelevat tyytyväisenä parveni jatkeena.
kokemuksia?
Vastaa Viestiin