Kana vai muna

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iipura

Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Eli nyt alkais olemaan toi rotu selvillä ja kanalan paikka katottuna.

Mutta olen katsonut tuota myydään/ostetaan osastoa
ja päätynyt siihen kysymykseen, että

Mikä olisi aloittelevana kanaihmisenä minulle paras: siitosmuna, nuorikko vai kana?

:smt001 :smt001 :smt001
tehave

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja tehave »

aikuisista on helppoin aloittaa, ne ei tarvitse kuin ruuan/veden/kalkin tuojan ja munien kerääjän, ja pian löytävät ruokaa itsekin ulkoa.

Nuorikoissa saatat saada kukkoja liikaa :) jos tarkoitat tipuja ja se ei välttämättä ole mieluisin aloitus.

vähintään kolmekanaa ja kukko kai pienin aloitus ryhmä..

Sitten kun kanala tuntuu toimivan ja huomaa onko tilaa eristää tarvittaes eri ryhmiä niin voisi ottaa tipuja tai hautoa lisää.

Nuorilla pitää olla pitkäjänteinen kun odottaa että koska se eka muna tulee, sehän sitten vaihtelee ja voi mennä puolikin vuotta...

Aikuisten kanssa pääsee heti ns. vauhtiin ja joku voi ruveta vaikka hautomaankin kesällä, niitäkään ei sitten heti kannata päästää ulos että oppivat ensin sen kanalan kodikseen.
Eme

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minä aloitin munilla, jotka haudottiin yhteistyöprojektina tuttavan kanssa. Tarkoitukseni oli pitää kanoja kesän ajan ja pistää lihoiksi syksyllä. Mutta ne tipuset oli niin ihania :smt007 parin viikon päästä mies sanoi, että laitetaan talvikanala ja pataan vain kukot (joita tuli 5 kahdeksasta kuoriutuneesta tipusta). Tehave on varmaan oikeassa siinä, että aikuisista on helpoin aloittaa, mutta itse en kokenut hankalana hautomisestakaan aloittamista. Toki minulla oli apuna kanaharrastaja tuttavani ja munatkin sain parin euron kappalehinnalla, eli haudonnan epäonnistuminen ei olisi ollut katastrofi rahallisesti.

Sinun kannattaa varmaan miettiä, että onko sinulle tärkeämpää tasainen munantuotanto heti alusta pitäen vai haluatko seurata omien kanojesi kehitystä pienestä asti. Ja jos päätät aloittaa tipuista, niin huomioi myös se, että kukkoja tulee varmasti liikaa yhden kanalan tarpeisiin, eli pitää joko itse tarttua kirveeseen tai värvätä siihen tehtävään joku toinen.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos sinulla on hautomakone niin sinne vaan ostaa siitosmunat.Siinä näkee koko kehityskaaren tipusta alkaen.Kukkoja tulee reilusti,niistä on sitten hyvä valita "paras" ja komein.Munimaan ne alkavat vasta loppukesällä.
Jos haluat makeita alkukesän munia joissa on komeat keltuaiset,sitten nuorikoita.
Aberkios

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

kukkopoika kirjoitti: Kukkoja tulee reilusti,niistä on sitten hyvä valita "paras" ja komein.Munimaan ne alkavat vasta loppukesällä.
Ihan totta?! :smt017
tuulih

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Minä aloitin kanapidon suunnittelemalla ja hankkimalla kanalan ja ulkotarhan. Sitten hommasin hautomakoneen ja siitosmunia. Sain kahdeksasta tipusta seitsemän kanaa tai ainakin nyt näyttäisi siltä kun eläimet on noin kaksikuisia. Olisin hautonut erisukuisen kukonkin itse laumaani mutta lomahoitaja ei osannutkaan käyttää hautomakonetta (en neuvonut tarpeeksi hyvin) ja munat tuhoutuivat - joudun miettimään asian uudestaan ja todennäköisesti ostan ilmajokisen kukon ensi keväällä.

Minulle munista lähteminen sopii, en ole hätäinen saamaan niitä munia ja tässä ehtii katsella ja perehtyä asiaan. Pikkutipuja on suloista kasvattaa näin kesällä ja lapset tykkää niitä hoitaa. Munia uuteen kanalaan hommaamalla välttyy ehkä joiltakin loisilta ja taudeilta jotka siirtyvät helposti aina kun eläimiä siirretään? Lisäksi hautomakone ja poikasten hoitotarvikkeet on nyt hankittuna tulevien vuosien parven ylläpitoa varten. Hintalappu oli varmasti yhtä iso kuin aikuisia kanoja ostamalla mutta nythän ne on jos haluaa jatkossa koneella hautoa.

Jos saan lainata tätä topicia niin minulla olisi itselläni kysymys uuden kukon hankinnasta - hankinko nyt poikasen ja kasvatan sitä yhdessä muiden kanssa, voisinko pitää näin myös tuon alkuperäisen kukon? Tiedän että riippuu eläimestä mutta miten kahteen kukkoon olisi paras tähdätä? Tilani ovat pienet, ja joudun ehkä luopumaan parista kanasta - lauman olisi oltava sopuisa koska kenelläkään ei ole tilaa varsinaisesti väistää.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itse tyytyisin vain yhteen kukkoon pienissä tiloissa ja pienen kanaparven kanssa. Perusteluna se, että vaikka kukot tulisivat toimeen keskenään, niin kanojen höyhenpeite/nahka voi olla liian kovilla kahden kukon kera.
Yhdelläkin kukolla saattaa toki olla lempikana(t), jo(i)ta poljetaan liian paljon.
kanapaavo

Re: Kana vai muna

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

Minä aloitin kanojen kasvatuksen 3
4 vanhana kun iskä osti syntymäpäivä lahjaksi 5 isoa valkosta kanaa ja yhden komean valkosen kukon ja 11 vuoden kokemuksella voin todeta että kannattaisi aloittaa aikusilla [quote="HiltaHelikopteri"]Itse tyytyisin vain yhteen kukkoon pienissä tiloi.
Ja haudonnan kannattaisi aloittaa niin että kana hautoo.
T.paavo
Vastaa Viestiin