Silkkien pito sisätiloissa?!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Onkos kokemuksia silkkikanojen pidosta sisätiloissa? Olen pitkään haaveillut kyseisestä lajista, kukko ja muutama kananen olisi tarkoituksena hommata! En millään malttaisi odotella kevättä ja uuden kanalan rakennusta... Mahdollisesti olisi nyt muutto isompaan asuntoon, ja sieltä löytyisi lämmin pieni varastotila ikkunalla. Varasto on kiinni talossa, ja seinän takana olkkari. Tietääkseni varaston ilmanvaihto ei ole yhteydessä taloon. Kulku ulkokautta terassilta. Voisikohan tällaiseen tilaan majoittaa muutaman silkin? Tarvitseeko esim. 4:n poppoo miten ison tilan elääkseen? Ajattelin että lattian voisi vuorata muovimatolla, jonka reunat nostais seinälle. Kuivikkeeksi turve/puru. Tottakai myös pesäkolo ja orsi mahtuisi tilaan. Ehkä myös jonkin näköisen "kulkuesteen" joutuisi metalliverkosta rakentamaan. Onko hullu idea!? Keväällä tyypeille sitten pihalle iso eristetty kanalarakennus :)
Pimu

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Otsikon perusteella ajattelin että ihan koti kotiin sisälle meinasit ja vastaus on jyrkkä EI mutta eiköhän ne tuollaisessa tilassa mene.
Mistä päin K-S olet ? Minulla on Putaalla läjäpäin silkkejä jos olet sellaista vailla :smt006
minkuliini

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Pitänee "pimu" pitää sinut mielessä silkkien varalta! Asustelen Jyväskylässä ja lähelläni asuu myös tuttu kasvattaja. Häneltä saan keväällä silkkejä, mutta jos himo/tarve iskee nythetivälittömästi niin otan suhun yv-yhteyttä pimu! :D
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Eikös ne Amerikoissa pidä silkkejä ihan kotikanoina, olkkarissa vapaasti oleskelevina sylikanoina. Niillehän on vaipat ja muut vehkeet, ja kylvyssä käyvät varmasti yhtä usein kuin omistajansakin. Joskus vuosia sitten oli joku dokkari jenkkikanoista, kananpitäjistä ja kanaloista telkussa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Tuulia

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

jenkit on jenkkejä vaikka voissa paistais :smt005 ei me suomalaiset ihan äkkiä olkkariin kanoja oteta asumaan, ainakin täytyisi olla siivoushullu, ainakin pyyhkiä pölyt 2 kertaa päivässä, se pölyn määrä on aivan järkky mikä kanoista lähtee, mutta kyllähän moni pikkutipuja kasvattaa sisällä, mutta äkkiä siihen pölyyn kyllästyy ja tiput lentää kanalaan.
Mutta tässä tapauksessa jos on jokin erillinen tila kanoille niin miksi ei voisi kanoja ottaa jo nyt. :smt023
rilla

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mikäpä estää silkkejä,tai muita kanoja sisällä pitämästä.
Kyllä ne muutkin häkkilinnut pölyää.

Mulla oli valkoinen silkkikana yhtenä talvena sisällä. Syy oli,et jouduin sen pesemään ihan kokonaan ja useampaankin kertaan.
Oli tarttunut pizataikinaan ja oli ihan päälakea myöten taikinassa.

Viihtyi sisällä ihan mukavasti. Mut viimeksi sitten siirsin muiden kanssa,kun selkeästi oli vähän yksinäinen. :smt023
pingu

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja pingu »

Mitenkä kummassa se sinne taikinaan oli joutunut? :smt044 Voi toista.... :smt005
rilla

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä teen taikinaa aina kunnon kokosen annoksen. Ei sit kaikkea viittitty leipoa ja päätin ilahduttaa silkkiporukkaa. Taikina vaan kanankuppiin. Mut eivät olleet kaikkea syöneet ja tää nuori neito oli mennyt oikein kuppiin maisteleen.

Hiivataikinassa sitkoa piisaa,eikä hän ollut päässytkään irti.
Aamulla kun menin ruokkiin,oli melko järkyttävää,kun pää juur oli taikinan pinnalla kun se yön mittaan oli lisää kohonnu.
Kun yritin kanaa nostaa,niin kuppi tuli perässä.

Sitten alkoi perusteellinen puhdistus. Kana toipui eri vaiheiden jälkeen ihan hyvin. Muni ja hautoi. Nyttemmin on jo joutunut ketunsuuhun. :smt010
kochin-fani

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Hauska tuo taikinajuttu, vaikka varmaan tapahtumishetkellä taisi olla vähemmän hauska... :smt005

Itsekin joskus mietin miten kivaa olisi pitää kanaa sisällä, mutta ajatus kyllä kaatuu heti ensimmäisenä siihen pölyn määrään ja muuhunkin siivoon, kun ehkä en kuitenkaan kanalle mitään vaippoja laittaisi, että saisi höyheniään vapaasti sukia ja muuta :D Plus että olisi hyvä pitää sisällä ainakin kaksi kanaa, sillä lajitoverin seurahan olisi paras = tuplasti enemmän pölyä ja jätöksiä :smt003
Tietty voisin sairaan kanan (joka ei voi olla sairauden takia kanalassa) tai tiput ottaa sisälle, mutta pitää ne pääasiassa kanalassa, lajitoverien seurassa ja luonnollisemmassa elintilassa/-ympäristössä ;)
rilla

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Tuskimpa sisätilan häkki,sen kummemmin kuin kananlankaan on tilat on lintujen luonnollinen ympäristö.

Mä en näkis mitään estettä pitää kanoja sisällä samoin kuin muitakin lintuja.
Kyllä mä uskon et jotkut ronskin kokoset papukaijatkin sulkii itseään ja paskovat järkkyjä määriä.

Mutta ei mullakaan nyt tietysti ole kanoja sisällä tällä hetkellä. Tipuja on useinkin ja 1 naurukyyhky ja yksinäinen viiriäinen,Rusetti. :smt023
tipunen

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja tipunen »

Minulla oli aikoinaan hetken pakosta kolme silkkikanaa sisällä tuvassa, tosin saunatilojen puolella. Asuivat isossa koiranpentuaitauksessa tuon lyhyen ajan! Pohjalla purua ja heinää. Jonka alla laatat ja lattialämmitys. Voi veljet kun olin onnellinen kun sain kanaset siirrettyä oikeaan kanalaan. Niin päästiin saunaankin ihan niin, että sen pystyi lämmittämään. Sisälläollessa kanat munivat kyllä todella hyvin, vaikka ulkona oli sinäaikana paukkupakkaset. Kanalaan siirryttyään munivat munan vähemmän per viikko.
minkuliini

Re: Silkkien pito sisätiloissa?!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Silkit saivat erillisen varastotilan käyttöönsä! Nyt on 12m2 rakennus eristetty kanoille ja seinälle tuli myös virkkuhäkit. Kelpaa nyt kotkojen kotkotella omassa mökissään :)
Vastaa Viestiin