BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
TARLAP

BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja TARLAP »

Olen pikkuhiljaa siirtymässä silkeistä brahmoihin ja kyselisinkin noista värityksistä.
Minulla on kaksi light brahma kananuorikkoa ja haluaisin lisäksi pari lisää joko 2 hopeabrahmaa tai 1 hopea ja 1 kulta. Tai sitten jonkun muun "upeanvärisen" yksilön.

Minkäs värinen kukko näille pitäisi hommata, käykö hopeakukko monelle väriyhdistelmälle, vai kenties joku muu väri.
:smt120

Jos jollakin on tiedossa 2 kaunista kananuorikkoa ja niille soveltuvaa kilttiä ja komeaa kukkoa sekä jo oleville nuorikoille, tarjoa... mielellään Savo, Karjala, Kainuu akselilta, asutaan Nurmeksessa.
kanapaavo

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

voisitko laittaa kuvan tänne niin voisin sanoa :smt023
TARLAP

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja TARLAP »

Enpä osaa tänne kuvia laitella, vaan jos laitat sähköpostin mulle siihen osaan kuvia lähettää. :smt017
TARLAP

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja TARLAP »

Olisi mukava saada noihin väreihin liittyen kannanottoja, minkälaista kukkoa kannattaisi etsiä, myös pari kananuorikkoa olisi haussa. :smt117

Brahmakukko ja kanakuume on kova ja olisi mukava saada parvi jo tälle kesälle.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä en oo mikään brahmaexpertti mutta rotupuhtauden säilyttäminen vaatisi lighteille light-kukon, hopealle hopekukko jne. Muutenhan tulevat sukupolvet onkin "sekarotuisia". Ilmeisesti tarkoitat jatkojalostusta koska kukon väriä kyselet. Brahmat on muuten ihania mutta munien tuotannossa jää selvästi muista jälkeen, liian hienohipiäisiä, kaikki pikku asiat voi sotkea munintaa, kuten puhdistettu munintapesä, uusi tulokas kanalassa tms.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
TARLAP

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja TARLAP »

Kiitos vastauksesta kaisumaria.
Elikkäs jos minä nyt hommaisin noiden lightbrahmojen kanssa muun värisiä brahmoja sekä kukon vaikka hopean (en välttämättä halua light kukkoa), ja haudonta mahdollisesti joskus onnistuisi, niin olisivatko sekatipuja. :smt017

Ihanne olisi että voisi pitää useampaa kukkoa+samanvärisiä kanoja erillisissä asumuksissa, vaan siihen ei ole mahdollisuutta, en halua jakaa tilaa koska ei kuitenkaan ole kovin suuri alle 10neliöö on talvikanala, kesällä reilummin tilaa.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Joo, kyllä ne sekatipuja olisi. Kannattaa siis katsoa mikä brahma miellyttää sua eniten, ja ostaa sitten sitä sorttia
oleva kukko ja kana tietysti, niin saat ainakin yksiä rotupuhtaita jälkeläisiä. Itse tykkään myös niistä
hopeabrahmoista eli ne taitaa olla whiteja, varsinkin kukko on upea.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
TARLAP

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja TARLAP »

Kiitos!
Hassua, kultabrahmakukko miellyttää eniten, sitten se hopea, vaan kanoista tuo hopea olisi minun mieleen ja sitten tulee tuo kulta.
Itselläni kuitenkin nyt sattuu olemaan light-brahma kanat, joten taitaa mennä tämä brahma homma vähän poskelleen.

Olisi vaan pitänyt malttaa mielensä ja selvittää asia ensin ja sitten vasta hommata kanat ja kukko. :smt017
sannikki

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Ne brahmat olisi seka VÄRISIÄ mutta edelleen brahmoja. Sama orpeissa, on rotu sekä väripuhtaita ja sitten sekavärisiä :)
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: BRAHMA "LAJIT" SEKAISIN

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hyvä Sannikki, tota mä tietenkin tarkoitin vaikka en kirjoittanutkaan. Juttua oli koko aika Light-, hopea- ja kultabrahmasta ja niiden väripuhtaudesta.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin