Silkkikanoista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä silkit tuntuu syövän mitä tahansa eteen kantaa :smt005
Ovat myös hirmusen kesyjä, antavat silitellä ja hyörivät ihan jaloissa. Aivan ihania :smt007
sisu65

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minkäs ikäisenä silkeistä näkee että ovatko kukkoja vai kanoja? Onko kellään tietoa.
Ushva

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Erottaako silkkikanan munan maatiaisen munasta? Onko silkkien siitosmunia vaikea saada? Tässä vastaisuuden varalle kyselen. :smt003
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Varmuudella sukupuolen erottaa kun kana alkaa kiekumaan tai munimaan :smt044
Mulla on kaksi vajaa 5kk vanhaa silkkiä. Toisesta tiesi jo kolme kuisena, että se on kukko, mutta toisesta en ole varma vieläkään. Tämä nyt varma kukko oli 8-viikkoisena ns. varma kana, eli helppoa ei ole :smt017
Täytyis joku aamu jaksaa nousta viiden aikaan väijymään ketkä kaikki tarhassa kiekuu.

Silkkien munat ovat aika pieniä, eli luulis erottavan maatiaisen munista. Näyttää vaan silkeilläkin olevan kovin erinäköisiä munia.
annemari

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja annemari »

silkkeihin hurahtanut täälläkin :smt006

minulla on nyt 1 puna-oranssi kana (?), 2 ruskeanharmaata kanaa(?) mustilla päätupsuilla ja parralla, yksi valkoinen kana ja yksi valkoinen kukko. Noista nuorista en ole todellakaan yhtään varma mitä ovat, ovat ihan vauvoja käytökseltään vielä. Mutta ihania ovat, ja niiiiiiin kesyjä. Kävin eräältä maatilalta vaihtamassa kaksi harmaata kahteen valkoiseen ja nämä uudet tulokkaatkin ovat aivan sylikanoja. Vien ne sylissäni joka aamu ulso ja illalla sisälle kun niillä ei tuost aomasta pöksästä ole ovea tarhaan.
sisu65

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Onko siellä maatilalla enenmänkin nuita silkkejä? Myyvätkä siis kanoja?
siimis

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja siimis »

Minuakin voisi kiinnostaa kana tai kaksi, jotain nättiä väriä - kun keväällä kuukernupilta ottamani tiput ovatkin kaksi kukkoa ja kana :smt002 eikä kaksi kanaa ja kukko niinkuin oli toive. Nää on ilmeisen hankalia määrittää! Kumpikaan kukoista ei vielä kieu, mutta kaulasulat on selvät ja olemus muutenkin kukkomainen.

Mitenkäs kokeneemmat silkkikanaharrastajat - tulevatko näillä kukot kuinka hyvin toimeen keskenään? Ainakaan vielä ei ole minkäänlaista nokkapokkaa havaittavissa, vaan poikamiespojat kulkevat peräkkäin kuin paita ja peppu. Kana kulkee omia polkujaan ja yleensä pyörii jaloissa aina kun tarhaan menee. Kukot on arempia. Mutta jos ne vaan keskenään tulevat toimeen jatkossakin, niin saavat olla yhdessä. Toisaalta, jos joltakulta sattuis puuttumaan nätti keltainen tai punaruskea silkkikukko, niin luopumistakin voisin harkita :smt002
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

siimis kirjoitti:Kumpikaan kukoista ei vielä kieu, mutta kaulasulat on selvät ja olemus muutenkin kukkomainen.
:smt002
Jaa kaulasulat enpä ole noita osannut katsoa :smt017
Nimimerkki: edelleen pähkäilee 5kk vanhan silkin sukupuolen kanssa.
kuukernuppi

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Silkkinuorikkojen ostaminen on ihan arpapeliä ja tuurista kiinni :smt003 Minulla on itselläni nyt nuita samnikäisiä kuin siimiksellä ja nyt voin melko varmasti sanoa että niissä on kaksi kanaa ja kukko.Kukolla on pitempi kaula ja se on korkeampi kuin kanatiput, satulasulat alkavat myös erottua. Tietty sukupuolten erottaminen on vielä vaikempaa jos ei ole kuin yksi tipu eikä kavereita joihin vertailla..
Mulla on silkkilaumassa ollut kolme kanaa ja kaksi kukkoa ja hyvin tulivat kukot juttuun keskenään. Mutta sehän on ihan yksilöllistä, näistä toinen oli selkeästi alistuvampi.
siimis

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja siimis »

Muistatko, kuukernuppi - miten ennustit noiden tipujen sukupuolia? Kun mulla on sellainen mielikuva, että sanoit mustan olevan varmaan kukko ja ruskeiden kanoja. Ja ne on juuri päinvastoin :smt005 Oikein innolla odotan omia tipuja ensi kesälle, kuinkakohan metsään menee meikäläisen veikkaukset :smt002

Minusta noissa on ollut jo hyvän aikaa ihan selkeä ero. Kukoilla on tosiaan tuuhea "puuhka" kaulassa, kun kana sen sijaan näyttää lähinnä kanan ja alpakan risteytykseltä :smt003 Iso tupsupää, ohut kaula ja pyöreä pörröinen keho. Ja asento tosiaan kanamaisen matala, kun taas kukot kulkee kaula pitkänä ja rinta rottingilla. Joltain ulkomaiselta foorumilta luin myös, että usein kanat on kesympiä ja kukot arempia? Meillä tuo ainakin pitää myös paikkansa!
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tää on kyllä niin huvittavaa, joka toinen viikko meillä on kaksi kukkoa ja taas välillä kana ja kukko. Molemmat mielestäni kulkee kaula pitkänä, mutta en ole huomannut mitenkään tuuheaa puuhkaa kaulassa. Entäs nuo heltat, onko kanoilla helttaa? Toisella kukolla on iso punainen "aivolisäke" nokan päällä, toisella melkein tasainen sininen nokan päällys. Aivolisäke voi kai kehittyä myöhemminkin? Tukka taas varmalla kukolla on isompi kuin epävarmalla. Alusta asti näillä on ollut pientä kinaa ja tanssia, mutta eivät kuitenkaan ole ottaneet kunnolla yhteen. Yönsä nykyään nukkuvat tiiviisti vierekkäin toisiksi ylimmällä orrella ja alho kukko ja kanat ylimmällä. Alussa alhokukko ajoi silkkejä, mutta lopetti sen kun ymmärsivät väistää. ossain vaiheessa silkit nokkivat ja ajoivat alhokanoja pois ruokakupilta, mutta ovat sen nyttemmin lopettaneet. Ota näistä nyt selvää. :smt013
kuukernuppi

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Siimis: :smt005 no niinpä tietysti :smt005 sanoin myös että meikäläisen tunnistukseen ei kannata luottaa, eli omalla vastuulla...Toivottavasti joku keksis jossain vaiheessa jonkin varman keinon tunnistaa silkkien sukupuolet nuorella iällä, sille olis käyttöä todennäköisesti lähes jokaisessa "silkkikodissa" :smt003 :smt006
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

POOPPO PO kiekui meidän silkki tänä aamuna ja kaveri vastaa HAAAHA HAA. Meillä on siis kaksi silkkikukkoa, helppo ja varma sukupuolen tunnistus reilun viiden kuukauden iässä. :smt022
siimis

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja siimis »

kuukernuppi kirjoitti:Siimis: :smt005 no niinpä tietysti :smt005 sanoin myös että meikäläisen tunnistukseen ei kannata luottaa, eli omalla vastuulla...
:smt003 Juu, en mä sua mitenkään soimaa ollenkaan :smt005 Olen ihan tyytyväinen, että edes yksi oli kana! Kannatti ottaa kolme! Jos olisin ottanut vaan kaksi, niin olis taatusti käynyt niinkuin kaakatille (vai kaakattimelle? :smt017 ). Ajattelin vaan kertoa, josko tämä tieto auttais tulevaisuudessa... :smt002

Noita ulkomaisia foorumeita olen jonkin verran lueskellut ja yleinen ongelma tuntuu olevan tämä silkkien sukupuolitunnistus. Eli eivät ole viisaampia tässä asiassa missään päin maailmaa!
Hilmuska

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Ushva kirjoitti:Erottaako silkkikanan munan maatiaisen munasta? Onko silkkien siitosmunia vaikea saada? Tässä vastaisuuden varalle kyselen. :smt003
Minä olen huomannut että silkkien munat ovat soikeampia ja kiiltävämpiä kuin kochinien munat. Hyvin erottaa. :)
Vastaa Viestiin