Silkkikanoista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiia12

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Täytyykin kokeilla tuota käden laittamista, hih,,,, kaikkea sitä täytyy kokeillakin :smt048 , mun mies on ruennut sanomaan mua kanaemoksi ja kysyy ylipäätään että "kerkiätkös sieltä kanojen joukosta nyt mitenkään välillä tännekin" :smt060
juujuu

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja juujuu »

kaakatin kirjoitti:[quote="juujuu
Nämä omat ovat kuoriutuneet helmikuussa eli n.4kk vanhoja nämäkin Kokeile viedä kättä silkin selän päälle jos hää menee kyykkyyn niin hää on melko varmaan kana ja alkaa munimaankin piakkoin Mullahan mnee nyt neljä kyykkyyn ja kaksi niistä munii :smt043 Eilen juuri popsittiin viisi oman kanan munaa :smt016 ,nams,nams....
Jos ne helmikuussa ovat kuoriutuneet niin eivätkös ala jo olla 5 kk vanhoja. Silkit alkavat munimaan aika myöhään jopa vasta 30 viikkoisina, mutta 23-26 viikkoa on kai aika normaali.
Sulla ei vissiin kukkoa olekaan ,kun kädelle kyykistyvät? Hyvin kukot tosiaan tietää koska kananuorikoita sopii polkea, yleensä kun ensimmäisen kerran näkee kukon polkevan niin parin päivän sisällä alkaa muninta.[/quote]


No hups :-" niin se aika kuluu ...oikein laskit,kaakatin ...no kumminkin nyt munii jo kolme Neljä viidestä käden alle kyykkäilee Viides juoksee karkuun eikä halua kyykkäilä jos vahingossa jää käteni alle eli ajattelin sen olevan kukko Mutta ei se sitten varmaan olekkaan jos noin on Kiva saada uutta tietoa Tää munanetti on kyllä hyvä paikka opiskella kana asiaa Mulla kävi sitten tuuri jos kaikki ovat kanoja meinaten vaan kun ihan itse valkkasin ne 10 kpl porukasta :smt045

mites toi munan koko ,kaakatin , kasvaako se kokoa mitä vanhempi munija ..ajattelin vaan kun tänään oli jätti iso muna pesässä :shock:
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tarkoitin Juujuu ettei sulla vissiin aikuista kukko ole. Eihän noista teinipojista tiedä, ei vielä 5kk silkkikukko ymmärrä naisten päälle mitään, voi hyvinkin kehittyä vähän jälkijunassa.

Ensimmäiset munat ovat yleensä tosi pieniä, pikkuhiljaa munan koko kasvaa. Vuotiaan kanan muna on jo huomattavsti isompi kuin nuorien.
juujuu

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Siinä jätti isossa munassa olikin kaksi keltuaista :smt003
Kiyry87

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Niitä kahden keltuaisen munia tulee aina joskus.
Niiden haudonta onnistuu harvoin ja tulee vain yksi tipu jos tulee.
Meillä tuli kanssa 2 vuotiaalla kanalla sellainen ja piti sen jälkeen 3 päivän
muninta tauon. Normaalisti on munimatta vain päivän välillä.
MaLin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

Onko silkkikanoilla koskaan "helttaa" otsassa, siis sitä palleromaista uloketta vai ainoastaan silkkikukoilla?
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

http://munanetti.net/viewtopic.php?f=11 ... &start=135
Katsopa tuota kuvaa mun nuoresta silkkikanasta. Aika kukon näköinen on päästään, mutta kana se vaan on. Hyvin munii ja kahdet tiputkin on hautonut ja hoitanut vuoden ikään mennessä. Muninnan aloittamisen jälkeen tuo punainen klöntsä on muuttunut mustaksi.
MaLin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja MaLin »

no just..mutta toi pallero on vissiin vähän pienempi kuin kukoilla? Tässä jokin aika sitten näin kanan jolla oli selkeä punainen "otsaheltta" mutta omistaja väitti kivenkovaan että se munii..Ja ilmeisesti kanalasta (3 silkkiä) ei kiekumista kuulunut.
SannaT

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Se "heltta" on HARJA. Heltat roikkuu siellä leuan alla.

Mulla on kolme silkkiä ja olen myös pohtinut kysymystä: ollakko kukko vaiko kana.

Pitkään olin ihan varma, että kaikki ovat kukkoja mutta nyt näyttäisi siltä että yksi olisikin kana. Kanaksi luulemallani on selvästi harja ja on hengaillut toisen kukon kanssa. Jopa kisaillutkin sen kanssa kukkomaisesti. Nyt kuitenkin kahdella muulla on selkeästi isompi harja. Ja täältä lukemani "niiauskoe" onnistuu tällä pienempi helttaisella ja näillä varmasti kukoilla ei.

Tässä kuvat.


Kuva
Kuva
SannaT

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja SannaT »

No nyt kun katsoin noita kuvia, niin eihän tolla kanaksiluulemallani ole juurikaan tuota harjaa... Mutta sen verran kuitenkin on kasvanut jotain pehmoista otsalle, että uskoin sen pitkään olevan kukko, koska täältä olin lukenut, ettei kanoille tule ollenkaan harjaa...

Voisikohan tuota kanaksiluulemaani jo sanoa kanaksi :smt017
Jii

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Jii »

Meillä on myös yksi "kyhmyotsa" joka on ihan todistetusti kana, yhdet tiputkin hautonut :smt003
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

SannaT: kumpaa sä pidät kanana? Minusta tuo ylimmäinen on kana ja alimmainen kukko. Ylemmällä on kaunis pyöreä karvalakki ja alammalla on selvät kukon takahiukset :smt003
SannaT

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mä taas pidän tuota ylempää kukkona ja alempaa kanana. Alemmalla on siis selkeästi pienempi kyhmy otsassa ja niiasi myös kädelle. Kuvakulma on vähän eri , mutta molemmilla on aika lailla samanlainen pehko päässä :smt003
Riku

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Riku »

Silkkien hautomat tipput on nyt vähän reilun kuukauden vanhoja. Missä vaiheessa uskallan laittaa meidän nuorikot (14 viikkoa vanhoja, sanotaanko näitä jo nuorikoiksi vai ovatko vielä tipuja :smt017 ) samaan tilaan silkkiperheen kanssa? Nuoriso käsittää kaksi orppi kanaa ja chapo kukon..
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ylemmän takatukkaa ei näe, mutta hattu on pyöreä. Alimmaisella on kyllä valitettavsti aivan selvä kukon sojottava takatukka. Tuohon niiaamiseen en kyllä ota kantaa, itse en pitäisi sitä kovinkaan hyvänä tunnistuksena. Katoppas niiden kinttuja takaa päin onko jomalla kummalla pussihousut?
Vastaa Viestiin