Seurakanoiksi sopivat rodut?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Leonidas

Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Mitkäs kanarodut sopii parhaiten, jos haluaa oikeasti pidellä ja silitellä, seurustella kanojen kanssa?

Oon nyt kiinnostunut silkeistä, orpeista ja jätti-kochista. Toki osa roduista vielä tuntemattomampia mulle, mutta ainakin nuo tuntuisivat kokeilemisen arvoisilta. Lisäksi vihreitä ja sinisiä munia munivat kiinnostavat.

Ajattelin aloittaa 3-4 yksilöllä jotakin rotua, jää sitten varaa jättää tipuja kasvamaan jossain vaiheessa. :smt050 Kanalasta tulossa näillä näkymin n. 10m2, ulkotilasta ei vielä tietoa miten iso.

Kesyyntyminen olisi tärkeää siksikin, ettei tarvitse jahdata ja pakolla napata kiinni esim lääkittäessä tms.Mutta myös siksi että ajattelin töihin vanhustentaloon viedä sylitettäviksi sitten jossain vaiheessa. Vai stressaisikohan kana tuollaista tilannetta? Jos kokoajan saisi maissia tms?
Leonidas

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Niin ja olisikos sekalainen parvi erirotuisia kanoja paheksuttava ajatus, en kuitenkaan ole myymässä munia/tipuja/aikuisia mihinkään ainakaan rotukanoina. Kissa/koirapuolella paheksutaan suuresti risteyttämisiä, siksi kyselen... :smt017

Voisin kuvitella etsiväni isoja rotuja, vähän eri kriteereillä. Orpingtonista se buff tai goldlaced versio, Jätti-kochista sininen tai laventeli, Brahmasta light ja araucanasta joku hyvän näköinen tyyppi. Munia olisi syömisen lisäksi tarkoitus myös haudotuttaa lähinnä omaksi iloksi ja ylimäärä/häirikkö kukot lupasi tuttu tulla laittamaan patakuntoon, joten siksikin panostaisin sekä kanojen että munien kokoon. Ja eikös nuo rodut mitä tuossa ylhäällä luettelin ole kilttejä ja rauhallisia luonteeltaankin?
PäP

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja PäP »

Meillä ei kanoja hirveästi sylitellä, mutta muutamista roduista on kokemusta; jättikochinit on ainakin isoja, rauhallisia, eivät harrasta lentelyä ja kochikana on meillä se joka yrittää aloittaa hautomisen (mun puolesta sais mieluummin vain munia :smt003 ), mutta sulkajalat on mun mielestä epäkäytännölliset... Orpit on mainioita palleroita, melko isoja, rauhallisia, mutta uteliaita, eivät harrasta lentämistä ja meillä etenkin kana on tosi ahne ruuan perään, söis toistenkin eväät jos on vähänkään parempaa tarjolla... Rokitkin on suht rauhallisia, mutta ainakin meillä silti säpäkämpiä kuin esim. orpit, eivät vaikuta kovin sopuisilta. Araucanat taas on edellisiin verrattuna selvästi vilkkaampia ja todella uteliaita. Kooltaan varmaan keskikokoa(?) eli selvästi kocheja ja orppeja pienempiä, lentävät lyhyitä matkoja ja ovat selvästi vallaanneet ylimmän orren itselleen :smt001
Raksu

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Meillä orppeja ja ovat kyllä todella seurallisia, aina mukana tekemässä jos jotakin niitten näkösällä tapahtuu. Isäntä joskus joutunut laittamaan "arestiin" kun hevosta kengittää tahtovat olla neuvoja antamassa 10 cm päässä eli liian lähellä :smt003 Kesyjä ovat ja isoja ja minun :smt049 on kyllä nämä pallukat valloittaneet
Leonidas

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

No sitä minä olen täältä lueskellut että orpit ja kochinit olis aika persoonallisia tapauksia. :smt003 Araucanat kiinnostaa munienkin takia, mutta muutenkin.

Oli siellä pari kääpiötäkin, jotka oli hienoja ja kiehtoi ajatus pikkuruisista munista, mutta en halua (ainakaan vielä) erillisiä koppeja laittaa vaan yhdessä tilassa pitäis tulla toimeen. Ja kesyyntyvätkö kääpiöt yhtä hyvin kuin rauhalliset jätit? Lisäksi annan itseni luulla ettei kanahaukka vie jättikanoja niin innokkaasti kuin kääpiökanoja... :smt001 Vaikka onhan mulla pihalla vahteina irlis ja suursnautseri, vai käyköhän siinä että on pukki kaalimaan vartijana? :smt027 :smt003
Ja eivät ole kai niin kylmänkestäviä nuo pienet?
misty

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja misty »

Kääpiö kanat ovat rauhallisia ja vähän vilkkaita.Meillä on millejä jotka ovat tosi rauhallisia ja haluavat kokoajan syliin :smt001 .Meillä on myös orppeja ne ovat tosi rauhallisia ja lepposia ja ihanan pallomaisia :smt003
Nuki

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Just olin myös tulossa mainitsemaan millet, ovat kyllä kääpiöitä, mutta tosi kesyjä. Mulla on kaikki (jätit, kääpiöt, kalkut) iloisesti sekaisin ja hyvin tulevat juttuun. Toki oon laittanut ruokaa ja vettä tarjolle myös ylemmäs, että pienemmät saa syödä rauhassa eikä ahneet kalkut rohmua kaikkea. Myös yksi jättikotsi löytyy ja sekin on ihan sylipallero. Millet tunkee itekin syliin, ovat hyviä lentämään ja mieluusti lehahtavat kädelle tai olkapäälle, etenkin, jos on toivoa herkuista :smt003
Oon myös ihan tarkoituksella kesyttänyt noi ja totuttanut käsittelyyn, on helpompaa tosiaan tehdä hoitotoimenpiteet ja mä yksinkertaisesti tykkään halia ja paijata niitä :smt049
Myös kääpiökotsit on kesyjä ja tosi hauskan näköisiä höyhenpalloja.
Leonidas

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Oi, pitääkin mennä lueskelemaan milleistä. Ne munisivat pikkuruisia muniakin? Eivätkä joudu isompien jalkoihin?

Tää karkaa ihan pian käsistä tää homma.....*jupisee itsekseen*
Ada

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Ada »

Meilläihan hyline brownit olivat hyvin seurallisia, kutsusta juoksivat äkkiä luokse, kun huomasivat ihmisen niin kauhea kiire tuli katsomaan, ja aina touhusivat sielä missä ihmisetkin :) Olivat kyllä ihan mahtavia :)
Mimi30

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Mä olin kans sanomassa samaa eli meidän hybridit on kans tosi kesyjä. Helppo poimia syliin ja tulevat heti kuikuilemaan viereen kun menee kanalaan ja ovat aina jaloissa muutenkin. Jos ei ole niin kauneuden perään.. kaikista kauneimpia ne eivät ehkä ole :smt002 Mutta mulle sillä ei ole mitään väliä, oon tositosi iloinen että pelastin ne ja munimisen kannaltakin ovat oikein kelpo kanoja! :smt001
ninanni

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meillä ainakin maatiaiset on ihan super sosiaalisia :) välillä vähän ärsyttää että liiankin kanssa.... Kun pitäis jotain tehdä niin ovat tiellä ja tutkimassa, just siellä missä ei pitäisi juuri silloin ;) tyrnäväläisiä meillä siis :)
Zulia

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Minä suosittelen ihan tuikutavallisia maatiaisia ja meidän maatiaisbrahma risteytyksiä.
Housuja tulevat nyppimään ja lähelle uskaltavat kuin mitkäkin! Seurallisia ja sosiaalisia yksilöitä meillä ainakin jos ei
teillä :smt002 :smt047
Leonidas

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Millaisia ovat ne ruotsalaiset svartahönat? Ja saako niitä edes suomesta? Tiedän että kirpunkin saa kesyyntymään jos haluaa, mutta sellaisia luonnostaan kesympiä luonteeltaan etsisin...
Sarkki

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Ovatko svarthönat samoja kuin Mustat ruotsalaiset maatiaiset? Kokonaan mustia, myös heltat? Nimittäin olen kyllä kuullut että jollain suomessa niitä on, mutta luonnossa en ole nähnyt. Lienevät aika harvinaisia täälläpäin...
anki06

Re: Seurakanoiksi sopivat rodut?

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Mulla on kaikenlaisia sekaisin.
Millet ovat kaikkein kesyimpiä sylitellä ja istuskelevat olkapäällä. :smt049
Vastaa Viestiin