Parhaat munija kanat ovat rodultaan? Entäs hautovat?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Leghorn-fani

Re: Parhaat munija kanat ovat rodultaan? Entäs hautovat?

Viesti Kirjoittaja Leghorn-fani »

Leghornit ovat parhaita munimaan. Meillä on viisi sellaista :smt003
Sarkki

Re: Parhaat munija kanat ovat rodultaan? Entäs hautovat?

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Mulla tuntuu olevan nuo rokit oikeenkin kovia hautomaan... Hautoivat tyhjää pesääkin ja olen yrittänyt sitä kitkeä pois kun ei mulla oikein munia mitä hautoisin. Kun tällä hetkellä on yksi rokki ja siltä olisin voinut pistää munia haudottavaksi, muttei muni kun hautoo. :-" Muuten muni kyllä hyvin ennen tuota hautomista. Tehotytötkin on olleet parhaita munijoita...
Tuulia

Re: Parhaat munija kanat ovat rodultaan? Entäs hautovat?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meillä vuosi sitten syksyllä Faverollet tulivat munintaikään ja ovat siitä lähtien munineet ahkerasti aina tähän kesään asti, nyt tekivät sulkasadon ja munia tulee enään viidestä kanasta 1-2 päivässä kun aikaisemmin munia tuli 4 päivässä, sanoisin että erittäin hyviä munimaan, mutta ei niin hyviä hautomaan, 2 kertaa yksi kana on alkanut hautomaan ja kummallakin kerralla jätti leikin kesken.

Oman kokemuksen mukaan parhaiten meillä hautoo Kääpiö-kotsit ja silkit, jotka kummatkin ovat ihan hulluja hautomaan, tekevät useamman tipueen vuodessa, ja päivän pituus ei siihen vaikuta, nytkin lättyilee 4 silkkiä.
minkuliini

Re: Parhaat munija kanat ovat rodultaan? Entäs hautovat?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Paras hautoja on ehdottomasti silkkikana! Neljästä puhtaasta silkistäni kaikki hautoivat yhtä aikaa ja nyt kun sai tiput, niin pari silkkisekoitusta aloitti haudonnat, ja vieläpä samassa pesässä :) Silkit hautovat monesti kimppapesissä ja hoitavat tiputkin yhdessä. Sitten kun tiput vieroitettu niin sama rumba taas alusta. Ovat ihan hulluja hautojia!!!
Vastaa Viestiin