Suositelkaa!!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Muorin perustelu on se että oon hommanut maatiaisia monestakin paikasta ja vain yks kukko oli terve eikä kuollut marekkiin .. riittikö... en enää ota niitä untuvikkoja tai nuorikoita, kun ne on delanneet alle vuoden tai vähän yli.. kivaa kun saat kesytettyä ja kasvatettua ja löydät spagaatissa.. Kyllästyin ja hommasin muita kanoja.enkä ollut muuten ainoo.. ja ihan oli kuulemma kanta rekisteröityneeltä kasvattajalta ainakin yhdessä satsissa. Kyllä määkin maatiaisia voin harkita, vaan pitää olla yli 4 v..Nyt kun.. koputtaa puut.. ei oo ollut tautia enää näissä mun sotkuissa joita oon haalinut sen jälkeen. En sitä tarkoita että kaikissa olis, mutta multa meni usko kolmen vuoden yrittämisen jälkeen.. Mieluummin tyydyn näihin mitä nyt on
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näinhän se on, että jokainen jollain lailla toimii sen mukaan mitä on itse kokenut tai mitä on oppinut toisten kokemuksista tai mitä on vaikkapa lukenut jne...

Minäkin voisin nyt A: uskotella itselleni, että eräs tietty maatiaiskanakanta (ilmeisesti puhutaan Muoriskan kanssa samasta kannasta) on erityisen altis (sukusiitoksesta tai perimästä tai ties mistä johtuen) sairastumaan marekiin. Tai voisin B: uskoa "oppi-isääni", jonka mielestä maatiaiset sairastuvat siihen paljon herkemmin kuin brahmat. Mutta koetan ikävistä sairastuneiden kukkopoikien kuoppaamisista huolimatta pitää pääni kylmänä ja C: uskoa siihen, että marek on niin yleinen harrastekanaloissa, joissa ei juuri rokotuksia harrasteta, että olen voinut saada sen omaan kanalaani vaikkapa vain vierailemalla semmoisessa kanalassa, jossa virusta on olemassa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hiltan juttuun viel' jatkan ettei se, että tilaa munia suojaa tartunnalta. Marek tarttuu munaan silloin, jos emolintu on saastunut munantuotantoelimistään.. on muuten yks muoto.Ton spagaatin lisäksi oli ulkoisia kasvaimia ja sisäelinten vaivoja meillä . Joka kerta rakensin uudet tilat .. että niistä se ei tullut, jos joku sitä epäilee.. Lisäksi ostin yhden linnun ( ei maatiainen) jolla oli silmissä, ihan tyypilliset oireet .. sitten kun oli tarpeeksi vanha.. PASKA TAUTI.. oikeesti

ja kun se rokotuskaan ei sitten oo satavarma suoja...

Siks koitan pärjätä nyt näillä :smt002 ..

Lampaitten ja vuohienkin kohdalla on määrä tullut sellaiseksi, että suljen katraan ja aloitan mv-vastustuksen :smt003 Heti kun varoajat tulee täyteen ja likat täyttää vaaditun iän...Näin siinä kävi :smt005

Se kanta, joka oli säilyttäjältä ( ei tullut suoraan mulle ) ei ollut sitä mitä hilta luulee.. en mää tiiä keneltä ne oli vaan tiiän mistäpäin oli kantalinnut..

Ainoo terve oli yhen omakotitalon leikkimökistä .. musta kukko ja helvatan äkäinen..mulla on sen geenejä noissa sotkuissa :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Eviran tekstiä:

Marekin tauti on virustauti, jota esiintyy Suomessa yleisesti munintakanoilla. Se tarttuu vain kanaan. Se ei tartu muihin eläimiin eikä ihmisiin.

Marekin tautia aiheuttava herpesvirus on yleinen kanaloissamme ja leviää herkästi esim. höyhenpölyn mukana. Tartunta tapahtuu ensimmäisten elinviikkojen aikana, mutta tauti puhkeaa vasta myöhäisellä kasvukaudella tai tuotantokaudella. Tauti puhkeaa vain osalle tartunnan saaneista kananpojista. Taudin puhkeamiseen vaikuttaa poikasen luonnollinen vastustuskyky, ikä tartuntahetkellä, stressi, muut taudit ja rokotuksen antama suoja.

Oireet: Marekin tautiin sairastuneet linnut laihtuvat ja lakkaavat munimasta. Ruumiinavauksessa tyypillisiä muutoksia ovat kasvaimet sisäelimissä, lihaksissa, ihossa, hermoissa ja silmän värikalvossa. Tauti ajetaan usein muutoksen mukaan kasvain-, hermo- ja silmämuotoiseen Marekin tautiin. Kaikkia muotoja voi esiintyä kuitenkin samalla yksilöllä.

Hoito: Hoitoa ei ole ja taudin vastustus perustuu sen ennaltaehkäisyyn.

Ennaltaehkäisy: Poikaset tulee suojata tartunnalta hautomossa ja ensimmäisten elinviikkojen aikana. POikaset voidaan myös rokottaa heti kuoriuduttuaan Marekin tautia vastaan hautomossa.

---

Lisäksi muistan lukeneeni, että virus ei siirry munan sisällä, mutta tottakai voi olla mukana munalähetyksessä, esim. munan kuoressa tai pakkausmateriaaleissa.

Mikähän muoto se munantuotantoelinmuoto on, kun sitä ei Evira vielä tunne?

Emon alla haudottavat poikaset voivat tietysti heti saada tartunnan emon alla, jos emo kantaa virusta.

Eviran eläinlääkäri sanoi minulle puhelimessa, että hän ei usko, että juuri löytyy harrastekanalaa, jossa virusta ei olisi, se on niin yleinen ja helposti leviävä (esim. myös ihmisen mukana). Lääkäri myös sanoi, että virusta on kautta aikain "hyödynnetty" jalostusmielessä niin, että annetaan vain vanhimpien kukkojen ja kanojen lisääntyä, jolloin niillä on vahva vastuskyky Marekia vastaan.

Mulla siis itselläni on täällä Marek (vaikka paikka, joista kantakanani hain ei sitä "tunnustanut", vaikka kyselin ja todellisuudessa kana siis kantoi virusta, koska tartuntahan tapahtuu jo tipuvaiheessa) ja sen kanssa on opittava elämään. Yhden kanan olen tähän mennessä (noin 1½ v.) menettänyt sille.

Eli itse voin -Marekin ikävästä taudista huolimatta- kyllä suositella myös maatiaisia.
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No kyllähän minäkin noita maatiaisia suosittelisin.
Alhoja on minulla ja nyt Marekin suhteen on sellainen vaihe, että kahteen vuoteen ei yksikään ole sairastunut tai kuollut.
Kyllä minäkin jotenkin uskon siihen asiaan, että Marekkia vastaan kanalan asukkaissa kehittyisi vastustuskykyä vuosi vuodelta enemmän.
Rokotuksiin en oikein jaksa uskoa kun siihen rokotukseenkin kuolee tirppoja.
Hanki maatiaisia, kantoja löytyy jokaiseen makuun. Tietysti joidenkin katsantokannan mukaan maatiaiset ovat värittömiä, ei mitään erikoisuuksia, kukot aapiskukkoja, kanat aitoja maatiaiskanoja ilman mitään sulkaröpelöitä jaloissa tms. Siinä onkin niiden suuri erikoisuus. Ovat helppohoitoisia, vaatimattomia, tuottavat tuotantopanokseen nähden ihan tyydyttävästi ja niiden perusluonne, reviiritietoisuus, hyvä laiduntamiskyky jne, kannattaa harkita.
Esim Alhot eivät tarvitse mitään ulkotarhaa omasta puolestaan, eriasia sitten ovat ulkoiset uhat.
Meidän kanat elelevät kanalasta asuinrakennukseen, 25m ja siitä saunalle 10m, kolmiolla eivätkä karkaile minnekkään.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Aina oppii uutta, ilkeitä sairauksia, kun ei ole hoitoa. Omissa selvästi sekarotuisissa kanoissani en ole huomannut mitään kummenpia sairauksia. Ensimmäinen kana tästä porukasta tuli mulle 2000 vuonna, oikeen suloisen sekavasta kotikanalasta.
Ota vaan kanoja ne on kivoja! Kuluu aika mukavasti niiden touhuja katsellessa. Mullakin hortoilevat pihalla irrallaan kesällä, kahden kultasennoutajan kanssa! \:D/ Veikkaanpa ettei mene aikaakaan kun jo lauma alkaa suurentua. Tulee kalkkunaa ja viiriäistä, ankkaa ja hanhea.... Mullakin alkaa oleen jo eläintarha
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mä löysin tosta munassa olevasta marekista sellaisen artikkelin, en muista nyt mistä ja oliko ees suomessa, että yleensä aiheuttaa sen ettei melkein valmis poikanen kuoriudu, vaan kuolee munan sisään lähes täydelleen kehittyneenä tai kuolee kuoriutuessaan, ei jaksa ulos. Se muna-alkio saa tartunnan siinä vaiheessa, kun ei oo vielä kuorta, ja jää muhimaan kuoren alle... en tiiä miks evirassa ei oo tietoo tästä.. saataa olla että löysin kuvauksen jostain vanhasta opuksesta.. toi lintupuoli vaan on niin keskittynyt muna-ja broilerkanoihin ja niiden tehotuotantoon lääkäri tai tutkijakoulutuksessa(jos siihenkään ..riippuu mihin erikoistuu) ettei siellä ehkä oo kaikkia asioita käsitelty juurmutia myöten.

Kannattaa olla vähän varovainen sitten niitten kuoriutumattomien munien avaamisessa.. varsinkin, jos on muualta tulleita , eikä ittellä oo ollut ongelmia vähään aikaa.. ne ehkä kannattais heti polttaa ja sitten vaihtaa vaatteet ja käydä saunassa. Yleensä virukset kestää huonosti lämpöä, joten sillä konstilla vois estää uusia tartuntoja. Samoja toimenpiteitä suositellaan myös silloin, jos on käynyt vieraassa kanalassa..'Hautomoissahan noi saastuneet munat tartuttaa sitten suuren osan muistakin poikasista, jos pääsevät sieltä kuoresta, poikaset saa tartunnan hautomakoneessa, ennenkuin niitä ees ehitään rokottaan.. arvatkaas mikä haloo ja tappio siitä tulee, jos munakanaerä nuorikoita delaa silloin, kun niitten pitäis aloittaa tuotanto..En tiiä pystyykö noiten virusten vasta-aineita eristään verestä, ja olisko semmoinen nykyään käytössä noissa emolintukasvattamoissa..ja siksikö tää on pääasiassa harrastelijoiden riesa.

Mä puhdistan aina hautomakoneen tosi tarkkaan ja monella eri aineella just ton tautivaaran takia, etten levittelis omissani virusta, jos täällä vielä on joku kantaja,. Virgon S -liuoksella, ja sitten kloriitilla( tossa välissä pitää huuhdella hyvin, kun toinen on hapan ja toinen emäksinen) ja lopuksi vielä mäntytolulla. Lisäksi listin kaikki untuvikot, jotka näyttää vähänkään epämääräisiltä..Kun olis tarkoitus kasvattaa näitä lintuja ... sinne mihin ylimääräkukot kuuluu meillä :smt003 ..

Kerran (silloin vuonna miekka ja kirves) mulla kuoriutui yksi poikanen, joka sai noin kuukauden ikäisennä kaatumataudin tapaisia oireita.. emo ei sitä poikasta suostunut hoitaan,meinas sen listiä ennenkuin menin väliin(toi emo tarkoittaa hautojaa.. en mää tieä kuka oli munan muninut) ja mää toin sen sisälle( ei ollut ees sähköjä täällä vielä, oli niitä kesäkanavaiheita) ja otin vielä toisen sille kaveriksi.. enää en ota mitään emojen hyljeksimiä "tehohoitoon".. kummatkin sitten kuoli..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onko se tämä artikkeli? http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm
Hitsi, kun mun kielipää on huono! :smt013 Kehtaisko joku väsätä suomennoksen vaikkapa vaan siitä pätkästä, jossa puhutaan "marekmunista"?
Untuva

Viesti Kirjoittaja Untuva »

Muistelen joskus nähneeni keskustelua siitä, miten eri kanat pysyvät irrallaan pihassa, mutta en löydä sitä. :smt017 Kertokaapa esim. piikkiöläisten tietäjät, voisiko niitä laskea pihaan ihan vapaaksi, vai joko alan ostella verkkoja valmiiksi, ettei tarvi kerralla maksaa koko satsia.. Lammasaitaa kyllä on loppuelämän tarpeiksi, mutta ei yhtään kanaverkkoa..
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No totta mooses, kyllä se lammasaita kanoille riittää jos tarvis on. Ompahan viitteellinen vihje siitä, minne ei sopisi mennä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pyytäkääs Wilhelmiinaa kääntään se juttu.. hän on kaks-kielinen mää oon vain puol..ja oon tietty voinut ymmärtää jonkun tärkeen osan väärin..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon joskus kokeillut lammasverkkoa kanoilla semmoisena tilapäisaitana. Vaan ei se kananpitävä ollut! Maatiaiskanat sopivat vallan mainioisti verkon silmistä ja kukot, jotka eivät sopineet, lentää hujauttivat kevyesti, melkein hyppäämällä yli. Silloin meillä ei vielä ollut brahmoja---suurimmat rodut ei ehkä mahtuis silmistä läpi, mutta osaavat kyllä nekin lentää niin hyvin, että ei riitä tosiaan se lammasverkon korkeus.

Nyt ei taida olla vielä tiedossa ensi kevään lintuinfluenssarajoitukset? Viime keväänä kotkotit saivat ulkoilla, kun oli riittävän tiheäsilmäinen ja katettu tarha. Ja voisi veikkailla, että tulevinakin keväinä vapaaseen ulkoiluun tulee rajoituksia, joten kylläpä Untuvalle suosittelen verkko-ostoksia :smt002

Se vapaa ulkoilu pitäisi kyllä onnistua rodusta/kannasta riippumatta? Aika pienihän se kanan reviiri on. Tosin voipi olla joku yksilö tai joku lauma, joka himmailee kauempanakin kanalasta, mutta eiköhän nuo aina yöksi kotiudu...
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Peijakas kun sekoitin kaksi verkkoa ja menihän siinä sen verkon silmäkokoin sekaisin. Siis tosiaan se suurisilmäinen ja n metrinen lammasverkko ei kelpaa.
Minulla nimittäin kun on tuota poroverkkoa, puolitoista metristä ja alasilmät tiheämpiä. Se kyllä auttavasti pelaisi, tosin kyllä maattarit sen lentäen ylittävät jos haluavat, ne ovat niitä yksilökysymyksiä.
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä luin Hiltan linkittämän jutun Marekista. Siinä ei mainittu ainkaan tuota munan sisällä kulkevaa tartuntaa. Mutta vastutuskykyinen emokana siirtää vasta-aineita kuoriutuville poikasille, joilla on näin parempi mahdollisuus selvitä ensimmäisistä 3 viikosta.

Artikkelissa ei suositeltu lopettamaan koko katrasta, jos marekkia ilmenee, vaan mieluummin kasvattamaan tästä katraasta mahdollisimman vastutuskykyinen antamalla mahdollisimman monen kanan tuottaa poikasia. Näistä poikasista suurin osa saa marekin, mutta ne, jotka selviävät ovat taudille hyvin resistenttejä ja niiden poikasilla on hyvät mahdollisuudet selvitä ja tuottaa terveempiä poikasia. Näin saa omaan katraaseensa hyvän marekin vastustuskyvyn.

Tauti leviää myös tuulen mukana tai luonnon linnut tuovat sen katraaseen. Joten paras on vaan elää taudin kanssa ja yrittää kehittää omista mahdollisimman vastuskykyinen.
Volmari

Re: kanarodut

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Moilanen kirjoitti:Minulla nimittäin kun on tuota poroverkkoa, puolitoista metristä ja alasilmät tiheämpiä.
:smt005 JAA JAA, Moilanen jäi nyt kiinni, ihan selvästi se meinaa sitä poroa tosissaan hommata, kun kerta on jo verkkokin valmiina!! :smt005
Vastaa Viestiin