Mikä on maatiaiskana?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

[quote="KärttyämmäMutta enemmänhän tämä on luokkaa Mäyräkoira, ilman cockeria, onko mäyräkoira jos on karkeakarvainen kaniinimäyräkoira? :smt002 Niitä kun on 9 rotua, eli todellisuudessa 3 kokoa ja 3 karvalaantua, mutta kaikki ne on mäyräkoiria :smt003[/quote]Tässäpä juurikin oivallinen esimerkki, jonka voi suoraan verrannollistaa maatiaiskanoihin, iittiläiset, ilmajokiset, tyrnikset, hornetit jne., kaikki maatiaisia, mutta eri kantoja ihan kuin kaikki em. ovat mäyräkoiria mutta eri "kantoja" ominaisuuksiensa mukaan! Kiitos Kärttis :smt003
mokomaki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Mulle tuo että maatiais kanaa ei arvostettaisi, on aivan vieras ajatus! :smt005 täällä päin kun kaikki haluais nimenomaan puhtaita maatiaisia! Minusta se on nimenomaan tosin päin että täällä ei arvosteta muita puhtaitakaan rotuja, että maatiainen on ainoa OIKEA rotu...Monesti olen tuolla muualla kirjotellukki että ite pistin maatiaiset pois koska en pystyny turvaamaan niitten eloa kun menivät kaikista turvaus yrityksistäni huolimatta koiran häkkiin joka ne nirhas sitte, häkkiin ku en halunnu kanoja teljetä...laitoin isoja kanoja ja ne ei ole menny häkkiin, ei ykskään...mutta mutta, kukaan täällä päin ei tunnu haluavan tuomosia kanoja(rokkeja,brahmoja yms) vaan kun kaikki haluais niitä maatiaisia mitä mulla nyt ei enään ole :smt030
Kyllä maatiaisilla pysyy vankkumaton kannattaja piiri, mutta liika fanaattiset saattaa nimen omaan muuttaa negatiivisesti suhtautumista maatiaisiin mitä me emme tietenkään halua! :smt045 Eikai me nyt turhaan aleta päätä seinään lyömään vaan kanaillaan leppoisasti! :smt043 Aika moni kuitenki tietää maatiaisen arvon, varsinki semmoset jokka tosissaan kanoja harrastaa niin varmasti tietävät että on eri kantoja ja että maatiainen ei ole mikään arvoton sekarotuinen. (mikkä tietenki on aivan yhtälailla hienoja kanoja :smt001 )
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kärttyämmä kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Mutta mikä on karkeakarvaisen ja pitkäkarvaisen mäyräkoiran risteytys? Ei taida olla mäyräkoira :-"
Entä karkeakarvaisen kaniinimäyräkoiran ja karkeakarvaisen kääpiömäyräkoiran risteytys? Vaikka penikasta tulisi lyhytkarvainen?
Kas, sen kun vie näyttelyyn sen kasvettua lopulliseen kokonsa ja karvaansa, se otetaan mittojen ja karvanlaadunmukaiseen rotuun ja ON mäyräkoira. :smt041
Taitaa noilla mäyriksillä olla asiat samalla tavalla järjestettynä kuin maatiaiskanalla, viittaan siihen että parvi voidaan kuvan perusteella liittää säilytysohjelmaan :smt005
Mäyräkoiranatsille olisi paikka avoinna :smt040 Juu OT, sori
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

:smt044
AnetteMilli

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Mulla on kyllä ollut sellainen kuva, että puhtaat maatiaiset arvostetaan tosi korkealle ja risteymistä ei pidetä. Mutta jokainenhan tuntee omalla tavallansa.
Ilmajokisia mulla on ja puhtaita kaikki. siis sisäsiitettyjä, suorastaan rutsattuja :smt005
Äläkee nyt karvoja pystyyn nostako minun ärhäkän luonteen takia :smt040
Pirjo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Rusina kirjoitti: Itse ainakin tunnen oman työni valuvan vähän hukkaan, jos myyn hartaasti sekoittumiselta varjelemiani, suurennuslasin kanssa syynäämällä karvajalattomaksi todettuja säilytysohjelmakelpoisia tirpukoita sekaparveen. Niiden kasvattamiseen puhtasrotuisina useamman kanarodun kanalassa joutuu näkemään jonkin verran vaivaakin. Siksipä motivaatio kasvattaa maatiaisia myyntiin on laskenut aivan nollille. Eri asia jos joku haluaa lintuja pitääkseen niitä puhtaana kantana, silloin myisin ilomielin.
Vähän Rusina ´kalskahtaa korvaan` tämä teksti. Haluan puolustaa niitä kanaharrastajia jotka aloittavat kanailuaan; ensinnäkin puhtaat maatiaiset ovat aloittelijalle (ainakin minulle tässä rahatilanteessa) aika arvokkaita, jos haluaa VAIN KOKEILLA kanojen kasvatusta (yhden kanan hintaon 40-50 euroa).
Esim. minulla tämä kanailu tuli ihan vahingossa; hommasin kälylleni munia, jotka haudoin ja niistä tuli kaikista kukkoja -niin lupauduin ottamaan häneltä ylimääräiet kukot pois -minä, joka olin aina sanonut ettei meille tule kanoja :smt044. Eihän sitä koskaan tiedä, jos minustakin joskus ajanmittaan tulisi jopa jonkun rodun säilyttäjä...

Jos joku haluaa ´vain ensin kokeilla` millaista kanoijen kanssa on niin olisi kurja jos ei myyjä suostuisikaan myymään kun en ole tietyn rodun kasvattaja.
Sen voin VANNOA Rusina; että työsi ei todellakaan mene hukkaan! ...vaan nimenomaan teet tärkeää työtä rodun säilyttämisen suhteen ja sinun positiivinen suhtautumisesi auttaa myös muita innostumaan ja ehkä jopa myöhemmin liittymään säilyttäjien joukkoon :smt060 ja ennen kaikkea; te säilyttäjät teette tärkeää valistustyötä, jota ihmiset kaipaavat: niinkuin tässäkin topiikissa ja saamme tietoa eri maatiaisista!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minusta maatiaiskana on halpa ja kasvatuksen voi aloittaa kanalla ja kukolla. Kukon saa usein kaupan päälle tai 5:llä eurolla. Orppikukosta (muista roduista ei kokemusta) joutuu pulittamaan saman verran kuin kanastakin. Ilmaiseksiko niitä pitää kasvattaa niille jotka ehkä haluavat kokeilla onko kananpito hauskaa?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Maattari kirjoitti:Ilmaiseksiko niitä pitää kasvattaa niille jotka ehkä haluavat kokeilla onko kananpito hauskaa?
:smt023

Rotukissoista ja -koirista maksetaan mukisematta satoja, jopa tuhansia euroja. Kanasta pyydetään muutama kymppi, tuolla rahalla se munii valtavan määrän munia vaatimattomissakin oloissa, parhaimmat jopa yli kymmenen vuotta. Oikeastiko 40-50€ on liikaa?
Pirjo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Suwitsu kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Ilmaiseksiko niitä pitää kasvattaa niille jotka ehkä haluavat kokeilla onko kananpito hauskaa?
:smt023

Rotukissoista ja -koirista maksetaan mukisematta satoja, jopa tuhansia euroja. Kanasta pyydetään muutama kymppi, tuolla rahalla se munii valtavan määrän munia vaatimattomissakin oloissa, parhaimmat jopa yli kymmenen vuotta. Oikeastiko 40-50€ on liikaa?
Mä arvasin että tää meni tähän :smt044
EI -TUO RAHA EI TODELLAKAAN OLE LIIKAA aidoista rotukanoista, mutta halusin sanoa että kun kanoja kuitenkin on tarjolla pienemmälläkin hinnalla niin ehkä jotkut valitsevat ns. sekartotuisenkin... :smt017 Minä itse en mukissut mitään hinnasta kun hain Muusalta kanani -päinvastoin olin jopa valmis maksamaan enemmänkin, koska tiesin mitä haluan! En tarkoittanut todellakaan moittia hintoja enkä teidän kasvattajien työtä -kunnioita sitä ja ostan vastakin VAIN AITOJA MAATIAISIA, mutta halusin esittää myös toisenlaisen näkemyksen asioihin -kuten sanoin - on hyvä että asioista keskustellaan.
rilla

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin,
Kaikenlaista. Minäkin tuota rahapuolta tuossa jäin miettiin.
Minusta kyllä 40-50 euroa kanasta on paljon. En väitä sen olevan liikaa, mutta paljon se on.
Aika monelle se voi olla liikaakin.

Eikä se hyvänen aika tarkoita sitä, että ei arvostaisi kanankasvattajan työtä. Tai että ei ymmärtäisi rotupuhtautta tai rotu-ja sekarotuisten eroa.
Itse en halua olla minkään lajin natsi, vaikka silti ihan sujuvasti ymmärrän maatiaisten säilyttämisen puhtaana.

Mielestäni kuitenkin yhä edelleen rotu ja rodun eri kanta eivät tarkoita samaa. Eikä kyse ole siitä maksevatko kanat mitään vai eivät. Eikä sitä minkä verran maksavat.
Hienoa on se että ihmiset tosiaan ymmärtäisivät, että maatiaiskana ja taas noi risteymäkanat, siis aivan eri roduilla sekoitetut kuhanvaan kanat ovat eri asia.

Siihen tällainen keskustelu kyllä auttaa. Ne jotka lukevat tätä, miettivät varmasti jonkun verran niitä omia kanojaan.
Sitten on olemassa ne, jotka eivät varmasti missään vaiheessa sekoa tänne munanettiin. Vaikka kanoja olisi aina ollut.

Pitäis saada näkyvyyttä tähän maatiaisjuttuunkin enemmän. Muillekin kuin meille, jotka täällä väitellään.
Esim jotain lehtijuttuja yms. :smt041 :smt024
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kyllähän se nyt vaan on niin, että oli kyseessä kana tai kameli niin kyllä sen, joka niitä itselleen haluaa pitää ensin tehdä itselleen selväksi mitä haluaa ja että onko sen/niiden hankkimiseen varaa. Ja jos ei ole varaa/halua maksaa priimasta niin sitten on tyytyminen muuhuun. Itse esim. otin ensin kanoista yleensä selvää, sen jälkeen olosuhteista, joissa niitä pidetään, hoidosta ja ylläpidosta ja ihan viimeiseksi hinnoista. Hlökohtaisesti sitten kävin tutustumassa kyseiseen maatiais kantaan johon päädyin, paikan päällä ja tein päätökseni vasta sitten lopullisesti kun tilat ja kaikki olivat selvillä ja hanke todellakin toteutettavissa. Hinta oli toisarvoinen asia, kun olin päättänyt hankkia. :smt047
rilla

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin kai

Mut moni hyväkin asia jäis toteutumatta, jos kaikki olis aina niin järkeviä ja järjestelmällisiä. Minua tuskin ainakaan olisi edes olemassa jos äiti olis suunnitellu. :smt003
Muusa

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Heil vaan kaikille :hello2:
Pirjo kirjoitti:en mukissut mitään hinnasta kun hain Muusalta kanani -päinvastoin olin jopa valmis maksamaan enemmänkin,
Ja niin teit, kiitti vaan, hillot oli varsin maukkaita :tongue5:

Mä ymmärrän sekä Pirjoa että Rusinaa. Itse oon myynyt, ja varsinkin nyt kun tyrnis ei kovin uhanalainen kanta ole niin oikein mielellänikin, kanoja ei-säilyttäjäksi-aikoville ja itse asiassa yhdelle tehokanafanille haudoin tilauksesta tehokana+tyrnis-risteytyksiäkin :smt002 Oon aatellut että mitä enemmän saa maatiaiskanaintoa (ja tyrnisintoa) levitettyä niin sitä parempi; ehkä joku niistä jotka ottaa meiltä tyrniksiä sekaparveen tai muutenvaan, innostuu uusista kanoistaan niin että ryhtyy pitämään tyrnäväläisiä puhtaana parvenaan. Ja näin on käynytkin! :smt041
Mutta Rusinalla kun on useampaa sorttia aknoja ja jotta tulee puhdasrotuisia tipuja, pitää niitä pitää erillään ja siitä on vaivaa... niin on se ihan varmasti turhanoloista vaivannäköä jos sitten niitä puhdasrotuisia kanoja ja kukkoja seuraava omistaja yhdistelee ties mihin rotuihin ihan surutta.

Ylipäätään usein törmää siihen että kana on jotenkin niin vähäarvoinen eläin ettei se sais maksaa suunnilleen yhtään mitään. Ei se sitten ihme ole jos maatiaiskanan tai muunkaan rotukanan arvostus ei ole kovin iso :smt016 Mutta oon huomaavinani että kotitarvekanalaharrastus ja maatiais/rotukanaharrastus alkaa saada suosiota ja sehän on kiva juttu. Ja se täytyy sanoa että kun mulla on aina myynti-ilmoituksissa selvitetty kanojen maatiaiskannan lisäksi myös hinta, niin ei juuri yksikään ostaja yritä tinkiä, mikä on mun mielestä oikeasti hämmästyttävää mutta kertoo myös siitä että ne jotka haluaa meiltä hakea näitä puhdasrotuisia tyrnäväläisiä maatiaiskanoja, arvostavat niitä niin että ovat myös valmiita maksamaan niistä!
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Muusa kirjoitti:. Ja se täytyy sanoa että kun mulla on aina myynti-ilmoituksissa selvitetty kanojen maatiaiskannan lisäksi myös hinta, niin ei juuri yksikään ostaja yritä tinkiä, mikä on mun mielestä oikeasti hämmästyttävää mutta kertoo myös siitä että ne jotka haluaa meiltä hakea näitä puhdasrotuisia tyrnäväläisiä maatiaiskanoja, arvostavat niitä niin että ovat myös valmiita maksamaan niistä!
Juuri tätä tarkoitin viestissäni että hinta on toisarvoinen seikka silloin kun jotakin tosiaan haluaa niin pitää olla varautunut maksamaan siitä.
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Pirjo kirjoitti: Jos joku haluaa ´vain ensin kokeilla` millaista kanoijen kanssa on niin olisi kurja jos ei myyjä suostuisikaan myymään kun en ole tietyn rodun kasvattaja.
No mä en ole koskaan kieltäytynyt myymästä maatiaiskanaa noista syistä. Enkä ole sitä mieltä, että täytyy alkaa kasvattamaan jotain kantaa jos sitä ostaa (vaikka jo säilyttäjäsopimukseen liittyminen VELVOITTAA myyjää rohkaisemaan ostajia säilyttäjiksi... en muista millä sanoin se on ilmaistu, mutta se on ajatus), vaikka se mieltä lämmittäisikin. Vaan kyllä jos tiedän kanojen menevän kirjavaan sekaparveen, niin mieluummin tarjoan sinne halvemmalla niitä karsittuja varvashöyhenisiä ym. jotka ovat muuten ihan yhtä hyviä kanoja ja jätän priimat itselleni kasvamaan.
Se ettei motivaatio "tiputehtailuun" ole kovin korkealla, on toisaalta ihan hyvä asia. Ei tule kiusausta liialliseen konehaudontaan ja omat kanat saavat paremmin toteuttaa vaistojaan, kun saavat olla välillä kaikki rodut samassa laumassa niinkuin "ellun kanat". Välillä joutuu kuitenkin pistämään porukat erilleen, että saa edes itselleen kasvatettua tipuja... siinä on useamman rodun pitämisen hankaluus säilyttäjällä.

Mä käytän "rotu"-nimitystä lainausmerkeissä, koska se tuo paremmin esille sen, että eri maatiaiskannat olisi ainakin toistaiseksi suotavaa pitää erillään.

Kanojen hinnoista taas... ilmajokinen maatiainen on meidän kanoista se, joka on hinnaltaan halvin. Rokit, cream legbarit ja araucanat ovat kalliimpia, samoin svarthöna. Araucana maksaa usein jo pikku-nuorikkona 70e, eikä kanalla ja kukolla juuri ole hintaeroa. Munkin kanaostoissa hinta on ollut se viimeisenä kysyttävä asia ja matkan pituus harvemmin este. Ilmankos kuulun niihin köyhiin munislaisiin, joilla ei ole koskaan varaa mihinkään mitä ihmiset normaalisti "tarvitsevat" :smt005 :smt044.
Vastaa Viestiin