Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ellikki

Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Mitkä ovat selvästi virheellisiä ominaisuuksia maatiaiskanassa?
Niinkuin sulkajalat, tai töyhdöt päässä.
Selvästi heikko kylmänsieto?

Itselle tärkeitä ominaisuuksia kanassa on hyvä munantuotto, kestää viileää ja on vastustuskykyinen tauteja vastaan. Mukava luonne. Ulkomuoto ja väritys on hieman sivuseikka, vaikka kiva onkin jos kana on kaunis.
ellikki

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Hei onko tuo otsikon kysymys tyhmä?

Minulla on tuolla kanalassa nyt tyrnäväläisiä tipuja, vaikka en säilyttäjä olekaan. Ja haluaisin tietää, mitä ovat ne selvästi epätoivotut ominaisuudet, onko niitä edes. Että osaisi parvesta erottaa ne pahimmat tapaukset pois, jos niitä sattuu putkahtamaan.
Tuolla rotuesittelyissä puhutaan väristä (on monenväristä), on monenlaista munijaa jne., mitään varsinaista virheluetteloa en huomannut?
Olen lukenut myös noita muiden kantojen esittelyjä. Eroja ei niillä paljon ole, ulkonäön perusteella ei juurikaan voi varmasti väittää kanan kuuluvan johonkin tiettyyn kantaan.

Jos jostakin tuntuu, että eri kannoilla on eri "virheitä", niin kertokoon sitten niistäkin.

Ajattelin myös, että tästä kysymyksestä olisi apua aloittelevalle maalaiskanan (joka ostaa ihan "kantakirjallista" kantaa). Että osaisi vältellä ne sulkajalat ja töyhtöpäät ja ???, vaikka myyjä ei haluaisi tai osaisi niitä sanoa ei-toivotuiksi.
Jazz

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Tätä samaa hain tuolla Jussilan kantaan keskittyvässä ketjussa.
Jos jalkojen pitäisi olla harmaat, eikait keltaisia voi sanoa ainakaan toivottavaksi ominaisuudeksi...? Missä kannassa on mitäkin vikoja- mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Vaikka kuinka olisi tarkoitus lisätä määrää, niin pakkohan siinäkin on karsintaa tehdä tavalla tai toisella. Vai onko nämä vaan asioita, joita kaikki pitävät niin itsestäänselvinä, ettei kukaan edes osaa niitä nimetä. Pitää vaan tietää! :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Itse olen kukkoni kanssa miettinyt tätä, tuossa toisessa ketjussa kysyinkin mitä tehdä pienikokoiselle kukolle. No tällä kukolla on myös vähän outo harja, en tajua miten huomasin sen vasta äskettäin :smt011 , se on selvä harkkoharja mutta sakaroita on paljon ja ovat pieniä, lisäksi tämä kukko on vielä vihainen eli selvää pata-ainesta, epämääräisyyksiä on jo todella liikaa yhdelle yksilölle. Eipä taida hääviä pataakaan tuosta tulla, varmaan vaan hyvä liemi jossa joitain lihasuikaleita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ensinnäkin maatiaiskanaa ei saa jalostaa. Siksi niitä ei kasvateta tiukkojen ulkomuotokriteerien mukaan. Genotyyppi on lopulta tärkeämpi kuin fenotyyppi. Siinä se eroaa ratkaisevasti monen muun eläimen kasvatuksesta.

Jalkojen väri esimerkiksi on osoittautunut semmoiseksi asiaksi, joka joissakin kannoissa on enemmän tai vähemmän vaihdellut höyhenpeitteen värityksen mukaan. Näin ovat todenneet säilytysohjelmasta vastanneet henkilöt reilun 20 vuoden säilytystyön aikana. Monen muun asian kanssa on tullut samanlaisia havaintoja, maatiaiset ovat yllättävän monimuotoinen "rotu". Siksi ei ole tarkoituksenmukaista tehdä kovin rajua karsintaa ulkonäön suhteen.

Maatiaiskantojen säilytyksessä tärkeintä on säilyttää monipuolinen geenipohja, ei niinkään tiettyä standardin mukaista ulkonäköä. Valtiovallan toimesta maatiaiskanaa säilytetään kriisitilanteita varten, jolloin sen ominaisuudet voivat turvata ihmisten selviämistä jalostettujen kanahybridien "pettäessä" olosuhteiden muuttuessa. Toki sitä säilytetään myös historiallisen arvon takia, mutta se ei ole se tärkein pointti. Virallista maatiaissäilytysohjelmaa ei ole luotu siksi, että "maatiainen on kiva ja nätti kana".

Karsittavia ovat lähinnä selvästi sekarotuisuuteen viittaavat, kannalle epätyypilliset piirteet. Ne voivat tulla myös takautumina kymmenien vuosien "puhdasjalostuksen" takaa. Muuten karsintaa ei juuri saisi tehdä... mieluummin kolikolla heittää mikä kukko jää, mikä lähtee :smt003. Etteivät omat mieltymykset liikaa vaikuta.

Näin mä olen ymmärtänyt.

Mieluummin kuin ulkonäön perusteella, mä ainakin karsisin "käyttöominaisuuksien" perusteella jos on pakko karsia. Esim. emo joka viis välittää poikasistaan tai kukko joka rökittää tipuja.

Ilmajoen kannassa ulkomuodossa eniten harmaita hiuksia ovat aiheuttaneet untuvat jaloissa. Toinen piirre, jota eivät varmaan kaikki ilmajokiskasvattajat ole tavanneetkaan, on joskus kukkojen harjassa takaosassa esiintyvät ylimääräiset sakarat. Muita selviä ulkonäöllisiä poikkeavuuksia en tiedä ilmajokisissa esiintyneen. Tai no, korvalehtiä on melkoinen värikirjo valkoisesta kirkkaanpunaiseen. Kukkojen pyrstöjen asennoissa ja lintujen koossa on aika isoa hajontaa mutta niihin en ainakaan itse ole halunnut puuttua. Mutta mulla onkin paljon kukkoja parvessa, "parhaat" polkevat. Jalkojen väri taas vaihtelee tosi vaaleista keltaiseen, tumman harmaaseen ja ihan mustaan. Kukoilla on usein punaiset raidat säären sivussa. Harja on yleensä maatiaiskanalle isohko ja voi taipua sivulle. Höyhenpeite voi olla melkein mitä vain lähes valkoisesta koppakuoriaisenmustaan, valkoisia merkkejä voi olla. Sininen, splash, silver ja barred -värigeenit puuttuvat mun kokemukseni mukaan tästä kannasta, joten jos sellaisia ilmenisi, niin suhtautuisin niihin epäluuloisesti. Höyhenpeite on ennemmin kova ja tiivis kuin kovin pehmeä (esim. verrattuna tyrnikseen ja piikkiöläiseen).
AnetteMilli

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Ja musta rupee tuntumaan, että mä olen aivan sekaisin! Teinköhän sittenkään oikean kukkoratkaisun yms. Jotkut sanoo, että väriin pitää kiinnittää huomiota, joistakin ei. Tuntuu menevän niin vaikeaksi, että taidan olla liikaa miettimättä ja antaa kaikkien kukkien kukkia... Tosin juuri ne isot poikkeamat poistan sekä huonokäytöksiset...( Mutta saanko mä poistaa tuon naapuritkin herättävän kukon, jonka ääni yltää vaikka inariin asti :smt048 vaikka se on niin komia :smt049 )

Eikös Rusina tuo jalkojen viivaisuus ole myös ei toivottu piirre? Siitä oli jossain vaiheessa puhetta. Nytkö se onkin vain ominaisuus?
Muuten aikaslailla samat on näkemykset..

Katselin noita meidänkin kukkoja, ja valitettavasti vain yhdellä on se harkkoharja kunnollinen. Mutta ei noilla kaatuile...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri tuo ulkonäkö on minun mielestä hankalaa kun tekee kukkovalintaa tasaväkisestä porukasta, jos kaikki ovat kivoja ns oikeannäköisiä kukkoja, niin kovasti tekee mieli valita se/ne joka omaa silmää miellyttää. Mä olen sitten valinnut niin että on erivärisiä kukkoja ja vihaiset kyllä karsin. Muuten olen samaa mieltä karsinnasta että ei ulkonäön perusteella vaan käyttöominaisuudet ja esim jos joku tarvitsee selvästi enemmän/parempaa ruokaa pysyäkseen terveenä, esim jos jatkuvasti jollekin pitää syöttää ekstra vitamiinia, proteiinia. Itse pidän myös tärkeänä että tipuja ei elvytetä ja tehohoideta vaan heikot karsiutuu jo pienenä luonnostaan. Tipujen on pysyttävä hyvän emon perässä.
Kukkojen valinnoista vielä että riittää että on kukon näköinen ja jos hakisin joltain siitoskukon ottaisin mieluummin esim pääkukon veljen enkä niinkään vaihtaisi pääkukkoja toisen kanssa vaan pyrkisin siihen että mahdollisimman monelle kukolle tulisi jälkeläisiä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suwitsu

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Minusta on myös ehdottoman tärkeää että tipuja ei elvytetä eikä tehohoideta! Ne selviää jotka on elämään tarkoitettu, huonot karsiutuu ja niiden myös annetaan karsiutua.
Rusina

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä kiinnitän väriin huomiota sen verran, ettei mikään niistä pääsisi katoamaan. Musta ja mustavoittoisuus esimerkiksi on sellainen väri, joka katoaa jos parvessa on vain ruskeita. Rautalankamallin mukaan ruskea ei voi periyttää mustaa. Harvinaisempia värejä ja kuvioita tulee hieman suosittua, juuri siksi etteivät katoa parvesta.
Mä olen tullut siihen tulokseen, että ilmajokiskukoille tulee lähes aina ne viivat jalkoihin. Varsinkin niille selkeästi vahvimmille yksilöille :smt009.
Munivien kanojen harjat meillä lähinnä kaatuilee. Yhdellä kukolla oli myös sellainen. AnetteMilli, mikä sun kukkojen harjoissa on vikana?
Joo, ja Komiaäänisen kukon täytyy olla terve :smt020.

Tipujen elvytyksestä nykyään samaa mieltä kuin edelliset! Samoin kukkojen vaihdosta Maattarin kanssa. Mahdollisimman monen kunnon kukon geenit eteenpäin!
AnetteMilli

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Siellä lopussa siis ei ole niitä hakasia, vaan yhtyvät, sellaiseksi pieneksi sydämeksi. Taavetillahan on selkeästi erottuvat hakaset, mutta voisiko ikä olla syynä? Kehittyvät varmaan myöhemmin paremmiksi.

Täälläkään ei elvytellä pikkutipuja, näähän lisääntyy muutenkin hurjasti, jos vaan antaa hautoa. Tosin meillä ainakin loppuu tila, jos kaikki rupeaa tipuilemaan. ja tuo kanan myyminen on yhtä :smt062
Sitä kyllä myös olen miettinyt, että onkohan se hatomisen keskeytys viisasta loppuviimein? Voiko kanan hautomahalukkuus kärsiä siitä?

Tässä viimeviikolla yksi yritti, niin laitoin jäisen talilevyn sen alle, lopetti kyllä aikeensa, mutta seuraavan kerran on varmaan annettava hautoa?
Me ei edes jätetä ainuttakaan munaa pesään kovinkaan pitkäksi aikaa. Tiedän tuosta porukasta kuka munii milloinkin ja näkemättä; äänestä tiedän yhden kanan munimisen :smt037 Meillä kun menee kaikki munat käyttöön... mutta täähän tarkoittaa sitä, että mulla on liian vähän kanoja!!! :smt040
kochin-fani

Re: Mitä ovat maatiaskanan selvät "virheet"

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Suwitsu kirjoitti:Minusta on myös ehdottoman tärkeää että tipuja ei elvytetä eikä tehohoideta! Ne selviää jotka on elämään tarkoitettu, huonot karsiutuu ja niiden myös annetaan karsiutua.
Juuri niin minustakin. Meillä oli kerran heikko tipu, mutta me annettiin sen olla samoissa oloissa muiden kanssa (ja kuolo korjasi...), eikä yritetty parantaa. Ja juuri tuosta onkin puhuttu: maatiainen on alunperin kestävä ja sitkeä kana. Vain selviytymiskykyiset jäivät henkiin... Jos ne heikotkin elvytetään ja säästetään, niin kohta on jäljellä vain "Ellun kana".
Vastaa Viestiin