Maatiaisten säilyttämisestä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AnetteMilli

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Onpas siinä kaunis kana!
Tuollaisesta väristä minä kyllä tykkään. :smt007
hmm... pitäisikö tässä nyt miettiä värinkin perusteella enenmän sitä mitä tekee? Vähän taitaa mennä OTiksi, kun on tuolla keskustelu topic ilmiksien väreistäkin... taidan jatkaa siellä, ettei täällä kukaan tule minua :smt014
Rusina

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Juu, meinasin jo ehdottaa että ilmajokiselle kannalle ja niiden väreillekin on ihan oma topikkinsa... :smt002
Avatar
jen-na
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Syys 2008, 10:13

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja jen-na »

Kukkojen valinta on kyllä välillä hankalaa.. Jos valitsee aina sen "keskimääräisimmän" kukon niin eikö rodun monipuolisuutta katoa samalla? Mutta, jos jättäisin parveen vain kaikkein kirjavat erikoiset kukot niin koko rotu muuttuu toisenlaiseksi.. Jotain pitää keksiä siltä väliltä! Ja vaikka kukkoja olisi monta, jokuhan siellä on ykköskukkona; lähes kaikki tiput ovat tämän kukon jälkeläisiä? Eli kannattaako silloin välillä kylmästi hävittää parven johtajakukko?

Haudonnasta olen sitä mieltä että ei hautomakoneen käyttö voi hävittää hautomavaistoa, jos tipun emolla (eli kuka munan on muninut) on vaisto, niin miksei se voisi periytyä vaikka tipu itse kuoriutuisi muovilaatikossa? Meilläkin on käytetty hautomakonetta yli kymmenen vuotta joka vuosi, mutta niin vaan viimekin kesänä hautoi muistaakseni 6 kanaa, ja useampikin olisi hautonut jos olisi saanut tilaisuuden!
monnilainen

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hoh hoi! Nostanpa varmasti monen niskakarvat nyt pystyyn. Meillä on kiuruvetisiä, ollut kauan ja lähtöisin Kiuruvedeltä, alkuperäiseltä säilyttäjältä, Yrjö Luttiselta. Koskaan en nähnyt siellä parvessa sulkajalkaisia lintuja, en myöskään sukulaisillani, joilla oli samanlaisia kanasia naapurustossa. Vanhat ihmiset, joilta olen asiasta kysellyt, nauravat ajatusta karvajalkaisesta kanasta. Alunperin määritelttin maatiainen sileäkinttuiseksi ja sellainen se minusta olkoon edelleen. DNA-testeillä otettiin säilytykseen, ei valokuvan perusteella jonku Tuovisen toimesta. Ystävälläni oli kerran tipusia laatikossa ja ihmettelin milloin hän on kääpiökocheja ottanut. Eivät olleet kuin tyrniksiä, lähtöisin sileäjalkaisista linnuista. Nyt tämä uusi kyselykaavake lähinnä naurattaa. Tervetuloa kaikki karvajalat ja muut taivaltajat säilytettäviksi. Tärkeintä, että saadaan vaan sädekehä kiiltämään ja mahdollisimman paljon lintuja listoilla. Meillä pysyy kiuruvetiset suljettuna kantana, sisääsiittoisuus ja kaikki muut seuraavat riidanaiheet, tervetuloa vaan tähän jatkoksi.
AnetteMilli

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

juu, valkoinen ja tavis meille jäi.

Itsekkin miettinyt tuota sulkajalkaisuutta, eikä mielestäni kuulu maatiaisiin, kuin ei myöskään tuo töyhtöisyys, (vaikka olikin aww :smt007 kukko)
valinta kuitenkin kannattaa tehdä mahdollisimman rotuominaisuudet täyttävällä kukolla/kanalla. Vai haetaanko sitä kultaista keskitietä?
Tulevaisuus kai näyttää tämän, sitten kadutaan tai hymyillään..

Itse en myöskään sulkajalka tipuja ole lähettänyt eteenpäin. Tuosta töyhtöisyydestä ei näkynyt merkkejä ihan pienenä, vaan tuossa 4kuukauden iässä rupesi vasta paljastumaan.


Mutta eikös täälläkin jossain vaiheessa sanottu, että maatiaisiin on joskus muinoin sekoittunut silkkiä, joten eihän tuo mikään yllätys tai minkäänlainen salaisuus ole, ettei DNA ole aivan alkuperäisenlainen. Se ei kuitenkaan ole mielestäni tehnyt kannalle niinkään hallaa, koska eihän jatkuva sisäsiitoskaan voi hyvästä olla :smt017
Alholainen

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

monnilainen kirjoitti: DNA-testeillä otettiin säilytykseen, ei valokuvan perusteella jonku Tuovisen toimesta.
Voisitko kertoa, miten asia käytännössä hoitui. Meillä on kanssa Alhot olleet lähes suljettuna toistakymmentä vuotta. Uuden kukon hain Tiinalta Vantaalta muutama vuosi sitten, muuten on parvi alkuperäisistä linnuista lähtöisin. Säilyttäjäksi en ole ryhtynyt juuri noiden valokuva määritysten takia. Jos ja kun kerran on mahdollisuus saada tietää ovatko kanat "puhtaita" Alhoja, niin pitäähän se tilaisuus käyttää hyödyksi. Missä lienee Alhojen alkuperäinen kanta, mihin DNA:ta verrataan.
monnilainen

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kun tätä säilytyshommaa aloitettiin, kaikki kannat määriteltiin DNA:n perusteella. Tuskinpa enää moista tehdään, kun Juha Kantanen on siirtynyt muihin töihin ja homma ei enää ole niin osaavissa käsissä. Ainakin siltä tuntuu! Nykyään sulkajalkaisuudesta kysyttäessä hommaa pyörittävä henkilö kertoi, siis edellä mainittu Tuovinen, että sulkajalat kuuluvat asiaan, tulevat kuulemma Venäjältä. Ja mistähän niitä yhtäkkiä alkoi tulemaan fenotyyppiin? Varmasti resessiivinen geeni onkin erittäin helppo määrittää valokuvista, sen enempää genomia tutkimatta, venäläiseksi alkuperäisrodun alleeliksi. Ja tokikin tällaisen alleelin lokus on meille kaikille tiedossa! En tiedä kenen käsissä koko säilytystouhu nykyään on, vihaksi pistää moiset totena kerrottavat asiat. Haluaisinpa mielelläni nähdä sellaisen tutkimuksen, jolla tämä asia näin voidaan varmaksi todentaa. Vai onko tosiaan niin, että on mukava saada paljon lintuja ohjelmaan ja sitten muutetaan sääntöjä joustavammaksi, niin ei tarvitse murehtia laadusta. Ehkä kaikkein eniten kuitenkin ärsyttää, että yksi harrastaja ihan oikeasti sai kyselyynsä vastauksen, että sulkajalat tulevat venäjän suunnasta resessiivisenä. Haluaisin nähdä yhdenkin geenikirjaston maatiaisen genomista, jossa on tutkittu pieninkin vivahde tähän suuntaan. Jos sellainen on tehty, ainakaan sitä ei ole mainostettu. Luulenpa, että on helppo ratkaisu vaan sanoa, että venäläinen maatiainen on karvajalka ja sieltä sitten periytyy meidänkin kintut. Ja hups, yhtäkkiä ne vaan tulikin ilmiasuun, vaikka kaikki aiemmat vuosikymmenet karvajalat puuttuivat. Mistä huomaa, että genetiikkaan vetoaminen ilman faktaa saa näkemään punaista? :smt037
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

^Viimeistään nyt alkaa homma kyllä vaikuttaa aikaslailla leväperäiseltä, voi huoh :smt009 Kiitos monnilaiselle valaisevasta kirjoituksesta.

(En ole säilyttäjä, enkä ole ikinä semmoiseksi aikonut ryhtyäkään henkilökohtaisista syistä/makuasioista johtuen, mutta silti olen erittäin kiinnostunut maatiaiskanoista ja niiden säilyttämisestä...)
Suwitsu

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Minä olen taas alkanut miettiä koko tätä säilytysohjelman järkevyyttä. Juuri sen takia, että siihenhän pystyy oikeastaan liittymään ketä tahansa ja millä kanoilla tahansa. Jonkunlaista valvovaa silmää ehkä kaipaisin :smt017 Ja myöskin jotakuta pitämään säilyttäjien puolia, viime kevään Ib-hässäkän aikana MTT ei pihahtanutkaan!
Iloisten Munatalo

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kaipa ihminen voi "säilyttää" kanojaan ilman säilytysohjelmaakin. Minä ainakin olen päättänyt pitää omat iittiläiseni omana parvenaan ja lisätä omista munista omien kanojeni alla hautoen. Olen onnistunut saamaan terveet ja puhtaat yksilöt heti alkuunsa ja pidän siitä kiinni. Hyvin harkitusti tulen valikoimaan siinä kohtaa, jos/kun uutta kukkoa parveen pitää hankkiman. Ensinnäkin nyt on kanala ja kanat täysin puhtaita ulkoloisista ja ulosteet ja parven kunto viittaisivat, ettei sisäloisiakaan olisi.
Omalla kohdalla en näe mitään tarvetta liittyä ohjelmaan. :-"
Suwitsu

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tottakai voi säilyttää. Itse todennäköisesti tulen eroamaan säilytysohjelmasta koska en arvosta koko ohjelmaa enää ollenkaan. Mutta silti aion kanani pitää puhtaina piikkiöläisinä.
Talbot

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Olen koettanut ahmia kaiken saatavilla olevan maatiaiskanatiedon. Sirpale sirpaleelta sitä joutuu keräilemään. Ihailen Ruotsin maatiaiskanayhdistystä ja sen selvältä näyttäviä säveliä. Onko uhanalaisuus meille mantra? Nyt kun säilytysohjelmassa on jo tuhansia kanoja, voitaneen olla varmoja etteivät maatiaiskanakannat enää mihinkään katoa, korkeintaan kantojen määrä supistuu. Uhanalaisuus ei siis liene enää peruste kelpuuttaa kaikkia lintuja suomalaisiksi maatiaiskanoiksi. Suntio Luttinen löysi kiuruvetisten alkuaineksen vihonviimeiseltä vedenjakajan perukalta. Kenellä Luttisen kanoja on puhtaana vaalittuina, hänellä on erittäin todennäköisesti alkuperäistä suomalaisen maatiaiskanan perintöainesta. Voin kuvitella moisten aarteiden omistajan tunnot jos hän ottaa uuden kukon samasta kannasta tietämättä varmasti, onko kukko yhtä alkuperäinen. Savitaipaleen monet ohjelman alusta asti mukana olleet vanhat säilyttäjät vaalivat varmasti alkuperäistä kantaa. Sama pätee näihin minun jussilalaisiin. Timo Lepola on varmasti saanut samanlaisen puhtaan aineksen kuin Luttinen tai Seiskari, enkä minä tohdi ihan helpolla kukkoa muualta kuin Lepolalta ottaa. Kerroin tuolla toisessa topicissa töyhtöpäisistä ja sulkajalkaisista, kirjavista jussilalaisista joita oli ilmaantunut 2009. Olen nyt onnistunut ne jäljittämään ja tiedän mistä tulivat ja minne menivät. Eivät olleet puhtaita jussilalaisia. Se kannan haara on nyt sammumassa ja hyvä niin. Huonommalla tuurilla siitä aineksesta olisi versonut Jussilan kannan valtavirta, jolla operoisi vaikka kymmeniä uusia säilyttäjiä. Ja nyt sitten joku laittelisi tänne kuvia tupsupäisistä Jussilan kukoista ja tiedustelisi mitä näille tehdään. Täällä neuvottaisiin, että tupsupäältä kaula poikki, ja veljillä jatka säilytystä! Koiranjalostuksessa ei ole tavatonta, että esim. lyhytkarvaiseen rotuun putkahtaa pitempikarvaisia pentuja kymmenienkin sukupolvien jälkeen. Onhan se siis mahdollista että ryssänkanojen karvajalat putkahtelevat ilmiasuun yhä vielä. Mutta jos niitä on kymmenen prosenttia esimerkiksi koko kannan kanoista, todennäköisempää on tuoreehko sekoittuminen toiseen kanarotuun. Vahinkoja sattuu, kirjoitti Munanetissä Rusina, jonka asiantuntevia mutta silti maalaisjärkisiä kannanottoja arvostan. Siispä olisi toivottavaa että näistä asioista saisi TIETOA. Tarvittaisiinko se maatiaiskanayhdistys tietoa kokoamaan ja jakamaan?
mika

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja mika »

nyt päästiin asiaan,itseäni on ruvennut askarruttamaan koko säilytys listan mielekkyys.ei tila käyntejä ei verikokeita ei edes varmaa tietoa mistä linnut ovat lähtöisin,siitä huolimatta ovet ovat avoinna listalle ja eikun myymään poikasia nämähän on puhtaita maatiaisia olenhan listalla...kiuruvetisistä sanon oman mielipiteeni,kiuruvetisillä ei ole karvajalkoja eikä töyhtöä,mutta silti listallalla on henkilöitä joitten parvista kys yksilöitä löytyy.lista ei mielestäni täytä enää tehtäväänsä se ei takaa enää lintujen puhtautta,minunkin parveni taitaa saada rutsailla täst edes keskenään,mieluummin sukusiitettyjä kuin sekarotuisia.ps pako listalta alkakoon jos ei tule muutoksia .
Suwitsu

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

mika kirjoitti:nyt päästiin asiaan,itseäni on ruvennut askarruttamaan koko säilytys listan mielekkyys.ei tila käyntejä ei verikokeita ei edes varmaa tietoa mistä linnut ovat lähtöisin,siitä huolimatta ovet ovat avoinna listalle ja eikun myymään poikasia nämähän on puhtaita maatiaisia olenhan listalla....
NIMENOMAAN!!! Ei minultakaan kukaan koskaan kysynyt halaistua sanaa kanojeni alkuperästä kun ohjelmaan liityin, periaatteessa olisin ohjelmaan voinut vaikka Hy-line browneja liittää ja kiltisti kyselyt vuosittain palauttaa.
kuutamofoxi

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Maatikko kirjoitti:Varmaan monien kantojen (Jussilan lisäksi tulee ainakin Lindell mieleen) olis tällä hetkellä syytä tuutata munia koneeseen niin paljon kuin rahkeet riittää, jotta lintuja saataisiin lisää ja uusia säilyttäjiä myös. Kyllä sitä hautomaviettiä ennättää murehtia sitten kunhan kanta ei enää ole muutaman linnun varassa.

Ja esimerkiksi värien suhteen valitseminen pitäis tosiaan malttaa toistaiseksi pitää aika vähäisenä.

(Yleensäkin maatiaiseläinten kanssa pitäis muistaa, että ennen kuin ruvetaan jalostamaan, pitää ensin olla riittävä kanta jota säilytetään. Että on mistä ottaa sitä mitä nyt kukakin haluaa jalostaa. Lihakkuutta, maitoisuutta, munintaa, tuottavuutta, rehunkäyttökykyä, mikä nyt minkäkin eläimen kohdalla kyseeseen tuleekaan.)
Näitä kolmea asiaa olen miettynyt "kana-uran" alusta lähtien.

Ensinnäkin hautomavietti: mitä ihmettä tehdään kanakannalla, jolla ei sitä ole? Ei sellainen eläin ole elinkelpoinen, jolta puuttuu lisääntymiskyky/halu. Maattareissa ajattelen siten, että ennenvanhaan kun ei ollut hautomakoneita, niin talosta olisi loppuneet kanat jos ei olisi ollut hautomahalukkaita kanoja.

Värien suhteen valintaa olen ajatellut myös, koska mielelläni "säilyttäisin" kaikkia värivariaatioita, mutta mutta... Onko ennen valittu kanoja värin mukaan? Tuskin. Ei edes kukkoja. Miksi siis minä tekisin valintaa värin perusteella? Onko se olennainen ominaisuus? Ajatellaanpa esim hämäläistä kantaa, jota on kutsuttu myös hämeen mustaksi. Poikastuottaja on määrätietoisesti karsinut "vääränväriset" pois parvestaan ja kanta on pysynyt mustana. Kunnes toinen poikastuottaja antaa "kaikkien kukkien kukkia" ja esiin alkaa pompsahdella muitakin kuin mustia hämäläisiä.

Tästä päästäänkin hyvllä aasinsillalla tuohon jalostukseen. Onko maatiaisia tarpeen jalostaa? Onko ne sen jälkeen maatiaisia vai onnistummeko muutamassa vuosikymmennessä kadottamaan alkuperäisen maatiaiskanan ja jalostamaan nykykäsityksen mukaisen "maatiaiskanan"? Tässä yhteydessä koiraharrastajat tietävät mitä tarkoitan: kun katselee kuvia vaikka 70-luvun rotukoirista ja nykyisistä muotovalioista, niin joskus on suorastaan vaikeuksia tunnistaa samaksi roduksi tai ainakin kovasti etäisesti ne toisiaan muistuttavat. Itsekkin myönnän jalostavani maatiaisia, mikä mielestäni on väärin. Minulla jalostaminen räikeimmin näkyy kukkovalinnassa: ihmiselle kiltit kukot saavat jatkaa sukua. Kakarana muistan kuitenkin, että vihasia kukkoja oli ja monessa paikassa. Kukolta siedettiin vihaisuutta, koska se siten puolusti talolle arvokkaampaa asiaa eli kanoja.Kylän kakarat tiesivät, missä taloissa oli paras olla nopeakinttuinen, jos kukko lähti kohti.
Suwitsu kirjoitti:
mika kirjoitti:nyt päästiin asiaan,itseäni on ruvennut askarruttamaan koko säilytys listan mielekkyys.ei tila käyntejä ei verikokeita ei edes varmaa tietoa mistä linnut ovat lähtöisin,siitä huolimatta ovet ovat avoinna listalle ja eikun myymään poikasia nämähän on puhtaita maatiaisia olenhan listalla....
NIMENOMAAN!!! Ei minultakaan kukaan koskaan kysynyt halaistua sanaa kanojeni alkuperästä kun ohjelmaan liityin, periaatteessa olisin ohjelmaan voinut vaikka Hy-line browneja liittää ja kiltisti kyselyt vuosittain palauttaa.
Tämä testaus minuakin kiinostaisi. Toisaalta olen niin sinisilmäinen, että vielä uskon ihmisten rehellisyyteen. Juu, tiedän että ei kannattaisi... Mitä tulee nuihin kyselyihin, niin joka vuosi olen palauttanut sekä piikkiöläisten että hämäläisten raportit ja ne on ilmeisesti otettu vastaan, vaikka mun hämäläiset ei kai sitten kuitenkaan ole säilytysohjelmassa, kun niistä ei ole tehty erillistä sopimusta. Huomautusta ei kuitenkaan ole tullut, kun olen laittanut kummankin kannan raportteihin saman säilyttäjänumeron. Vai onko mun hämäläisten raportit kirjautuneet piikkiöläisten tiedoiksi?
Vastaa Viestiin