Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Voi kiitos, Hilda!
Kanat vain ovat niin ihania!
Tuli mulla eilen illalla niin paha mokakin, että jos olisin itseni taakse päässyt, olisin mojovan potkun perskankkuun antanut. No kun unohdin jättäneeni välioven kanalaan auki ja päästin koirat ulos. Suunnitelma kun oli antaa koirien totutella vähitellen kanojen hajuihin ja ääniin, sitten jossain vaiheessa kanojen ehdoilla yksitellen esitellä koira kerrallaan kanalaumaa. Gier'ri on hälytysherkkä, reviirin puolustaja. Sinnehän se säntäsi ja kauhea haukku päälle, vanha viisas Väärti perässä ja kanaparat huusi täyttä kurkkua. Ja minä. Totteleehan nuo hurtat, mutta vahinko oli jo tapahtunut. Siis ei mitään muuta kuin äänisaastetta, verkon läpi. Körmyytin hurttalauman sisälle ja äkkiä kanoja lohduttamaan. Onneksi ne nopeasti rauhoittuivat kun juttelin. Hyvin ovat kanat tottuneet ihmiseen luottamaan kun ventovieraaseenkin luottivat. Nyt vain pitää esittelyä siirtää. Onneksi kanoilla on lyhyenlainen muisti - ja koirilla pitkä. Kyllä Gier'riä nolotti! Väärtin haukku taas oli tarkoitettu nuorempansa komennukseksi, mutta mistäpä kanat sen olisivat tienneet. Iivari taas, superkiltti lötöpötky velmu, ottaa hälinätilanteista kaiken edun hyväkseen: "Enkö vain minä olekin kiltti!"
Tänään korjailin orsia helpommiksi. Pesäpaikkoja mieluisimmiksi, ainakin yritin, kanat vain ei oikein olleet samaa mieltä. Mutta täysi satsi munia silti tuli. Eli nyt on 7 munaa odottamassa.
Ulkonakin jo uskalsivat käydä ja rikkaruohot sai sellaista kyytiä, että taidan haluta ensi kesälle ei 1+6 kanaa vaan nollat perään! Kameran kanssa ei oikein jouda heilumaan; vasaran kyllä. Muutaman kuvan sentään otin. Lisää pitää ottaa. Sitten tuleekin tenkkapoo, miten osaan linkittää tänne. Tai pitäisi ehtiä opetella. No joskus sitten.
Oho, nyt onkin jo huominen! Taidan heittää nahkat silmille. Hyvää yötä!
PS On tämä munanetti sellainen aarrearkku, että sitähän luulee tietävänsä jo vaikka mitä: ei tarvitse kuin katsoa vain Muniksesta. Kiitokset siitä kaikille ja jokaiselle erikseen!
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Vierähtikin tovi, kaikenlaista on tapahtunut tällä aikaa. Sitähän ruukataan kysyä: "Hyvät vai huonot uutiset ensin?". Aloitetaan nyt hyvistä.
Kanat ovat kotiutuneet tosi hyvin. Kiljukonsertit vähenevät koko ajan ja laaja piha on tutkittu. Siirsin ne kesäajaksi navetan toiseen päähän tallin eteis-valjashuoneeseen, että pystyn väsäämään kanalassa rauhassa. Teoriassa! Värkkäsin niille aitauksen, mutta sehän on liian pieni. Kanojen mielestä. Eikä millään haluttaisikaan pitää niitä siellä, mutta on vain pakko ainakin välillä, vaikka kuinka rotkottaisivat. Usein ne ovatkin valtoimenaan vaikka se haittaakin remontointia. Eräskin päivä painelin äkkiä ulos ihmettelemään, että kuka tommiläntinen (vai kuka se oli?) siellä kiikkikii~tä laulelee. Taivaalla se kaarteli komein siivin ja toinen vastasi kauempaa. Tänäänkin kuuluivat keskustelevan. Mutta en millään suostu kanahaukkavihaajaksi; niilläkin on paikkansa eikä ne pottujakaan voi jälkikasvulleen syöttää. Niin että minä parhaani mukaan suojelen omiani ja kanat joutuvat välillä häkkiin. Kateverkko on ehdottoman hyvä!
Munia tulee yli oman tarpeen; ihmekös tuo 1 hölön taloudessa. Koirat kyllä auttelevat mielellään kulutuksessa. 6 munan päivää ei ole ollut, yleensä n 4/pv. Siis virallisesti. Muutamia puskamunia olen löytänyt, mutta en kyllä viitsi panostaakaan etsintään nokkosten, karviaisten ym seasta. Niin että on niitä kutosiakin voinut olla, luulen!
Laumat ovat jo yhdistyneet, siis kanat ja koirat. Yhdessä voivat oleskella ulkona minun valvonnassa ja hyvin menee. Paimensukuiset ovat lunastaneet maineensa, ihanaa! Jospa ne vielä jossain vaiheessa uskaltaisi jättää kanahaukkavartioon, mutta katsotaan sitä sitten. Voi miten hienotunteisesti koirat osaavatkaan suhteuttaa liikkeensä kanojen mukaan!
Sitten ne huonot uutiset. 13.7. mulla oli Brenseallinen siitosmunia koossa ja pistin hyrräämään. Aloituspaketin mukana tulleella lampulla olin n vk kuluttua löytänyt sykettä 5 munasta, muissa oli hiljaista. Ajattelin silti odottaa vielä muutaman päivän: ensimmäinen haudonta eikä niin kovin varma olo. La 19. pv tuli kova ukkonen päälle niin äkisti, että olin kiskomassa johtoja seinistä kun jysähti kunnolla. Jatkoin silti ja kun ukkonen oli ohi, ei hautomakone enää käynnistynytkään. Koirat olivat auliita hoitelemaan kaikki, niin alkiot kuin hedelmöittymättömätkin. Se siitä haudonnasta sitten. Koneen lähetin soiton jälkeen takaisin hautomakone.fi: hin ja n viikon kuluttua jo tuli uusi takuukone. Tosi reilua toimintaa ja aivan mahtava tyyppi siellä toisessa päässä. Mutta siinä vaiheessa laskeskelin kalenterista, että en enää talvea vasten raski pikkurääpäleitä laittaa hautumaan. Rekisteröin koneen ja pakkasin odottamaan kevättä. Saavatpahan aurinkoisemman lähdön elämällensä, toivottavasti. Laitoin muuten juuri menemään lisätilauksen kateverkosta samasta paikasta. On se niin hyvää ja lujaa eikä paina mitään, helppo yksinkin viritellä korkealle. Arvatkaas, mistä tiesin ko verkosta? No muniksesta, tottakai!
Kuviakin olisi, jänskiäkin, mutta en vieläkään ole ehtinyt perehtyä kuvien siirtoon tänne. Joskus!
fasunen

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Oletko varma että "haukkasi" ovat kanahaukkoja? Meillä ne ainakin ovat tupanneet olemaan hiljaista porukkaa. Kun taas esim. tuulihaukka tykkää huudella kimeästi mutta taitaa olla aika kanaystävällinen kaveri.
Anselmi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Anselmi »

No mistäs paikasta ostit tätä kateverkkoa? Kun itse ollaan etsiskelty vaikka mistä.. Minkä hintaiseksi tuli?
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Kateverkon ostopaikka: hautomakone.fi. Parhaiten löytyy sivulta kirjoittamalla oik. yläkulman hakuruutuun: kateverkko. Minimiostos 5 m2, 10,75 € + läh. ym kulut. Kätevää ja kevyttä!
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kuva
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kuva
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kuva
Annir85

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Onpas kauniita kanoja ja kukkoja :smt055
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kuva
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Hei
Tekninen taitoni riittää juuri ja juuri lähettää kuva kerrallaan. Tuossa yllä nyt kuitenkin viisi tuoretta kuvaa vuosimallin 2014 jussilankantaisistani. Aloitin tämän jussilaprojektini käytännössä kesällä 2011, silloin tulivat jussilat toisen kerran meidän mäelle, siis uusi erä noin kymmenen vuotta ensimmäisen jälkeen. Reilun kolmen vuoden aikana olen saatellut eteenpäin jussiloita 11 eri paikkaan, joista ainakin neljä on niitä jo lisännytkin. Meiltä lähteneiden Jussiloiden määrä lähentelee sataa, jos omat lasken mukaan, menee ylikin sadan. Enää ei voi sanoa, että Jussilan kanta olisi kriittisesti uhanalainen. Kiitän lämpimästi kaikkia jotka ovat olleet kiinnostuneita ja lähteneet kannan pelastustalkoisiin mukaan. Olemme onnistuneet. Kiitän myös MTT:tä erinomaisesta yhteistyöstä. Olen ollut Jussiloihin erittäin tyytyväinen, ne ovat virkeitä, terveitä hyvin munivia lintuja. Olen oppinut paljon ja etenkin kannan värimaailma on osoittautunut monipuolisemmaksi kuin alun perin tiesinkään. Viime viikolla siirsin omat parvet talvikanalaan ja minulla aloittaa talvehtimisen EVIRAn typerien kuoppaamissäädösten mukainen enimmäiskanta. Luultavasti en haudota enää ensi kesänä uusia jussiloita kuin omiksi tarpeiksi ja jos joku hyvä ystävä näitä haluaa sekä ehkä täydentämään minulta jussiloita saaneiden parvia. Kannan kokonaismäärää en osaa tarkasti sanoa, mikä harmittaa minua. On hyvä, että MTT:n säilyttämissääntöjä jälleen parannettiin. Vielä yksi parannus pitäisi tehdä, luoda avoin rekisteri, josta kuka tahansa voisi nähdä paljonko ja missä mitäkin kantaa esiintyy ja mistä kukin on omat maatiaiskanansa saanut. Se edistäisi monin tavoin maatiaiskanojen tunnettuutta ja poistaisi epäluuloja mm. periytymisestä ja risteymistä. Uusien maatiaiskanoista kiinnostuneiden olisi helppo etsiä tieto mistä mitäkin kantaa voisi saada. Hyvää syksyn jatkoa!
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Nonnii! Nyt on linnunsiemenet laitettu kasvatuslaitokseen! Eli 10 uutta jussila-munaa hautomakoneessa vuorokausi sitten. Eihän siinä taaskaan kaikki ihan suunnitellusti mennyt. Juuri kun päätin, että kevät saa olla tarpeeksi pitkällä ja poikaset laitetaan tulemaan, rouvasväki päättikin alkaa pikku tauolle. Siis ne, jotka ahkerimmin aloittivat alkuvuodesta, tunsivat kai tarvetta levätä. Munia olisi riittävästi, mutta halusin, että tiedän jokaisen munan / tipun emon. Eihän siinä muu auta kuin laittaa sitten myöhemmin toinen satsi hautumaan tällä kertaa lakkoilevilta emänniltä; jospa siinä vaiheessa sitten munittaisi, toivottavasti.
Hyvin on poppoo mennyt talven yli terveinä ja touhukkaina. Mukavaa sakkia ovat ja sovussa kuopsutelleet. Rauhallista ja herttaista porukkaa, kukko oikein ritarillinen ja kiltti sekä kanoille että hoitajalle.
Olisi kiva kuulla, miten muilla jussilaparvilla menee tällä hetkellä!
rami12

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja rami12 »

Kuinka tuo säilyttäjähomma toimii voisitteko kertoa aloittelijalle joka vasta harkitsee ensimmäisen kamalan hommaamista lähiaikoina. Ja voiko maatiaiskanoja ottaa ellei ole säilyttäjä ihan vain munantuottahiksi kun ovat terveempiä ja vaatimattomampia kuin normaalit kanat. ?? Itse jos otan kanoja niin haluaisin kantaa joka hautoo itse munansa mahdollisimman pitkälti pidän hauto.isominaisuuden säilyttämistä tärkeänä. Miten voi olla että osa maatiaisroduistakin on kadottanut hautomisvietin suurelta osin omasta mielestä tätäkin ominaisuutta tulisi vaalia yksi tapa olisi että parvea lisättäisiin esim vain luonnollisen haudonnan kautta jolloin ei hautovat kanat eivät jatka sukuaan. ???
paulaliina

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja paulaliina »

Hei. Maatiaisia voi ottaa ja pitää ihan kuin muitakin. Ei tarvitse olla säilyttäjä. Jos ostat parven säilyttäjältä, voit luottaa että ovat sitä tiettyä kantaa, eikä sekuleita. Sitten jos haluaa itse säilyttäjäksi suojelemaan maatiaisia, kannataa tutustua säilyttäjäsopimukseen. Minulla on Jussilan kantaa olevia maatiaisia (en ole säil.)ja nämä eivät ole innostuneet hautomaan. En tiedä syytä. Ihan oma ajatus on, että ovatko jossain vaiheessa menneet liian läheisiksi sukulaisiksi ? Mutta monet muut kannat ovat kovinkin hautomishalukkaita. Ja kyllä, mielestäni hautomishalu kuuluu maatiaisen hyviin puoliin. Jos joku kanoistani näyttää hautomisintoa, siitä otan heti jälkeläisiä. Maatiaiset munivat vähemmän kuin munintarodut mutta ovat terveempiä ja pitkäikäisempiä.
Vastaa Viestiin