Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Moi, harjoittelempa minäkin kuvan lisäämistä tänne. Katsotaan onnistunko?
Kuva

Kuvassa meidän Helmeri. Lienee Elmerin velipoika? Talbot vahvistanee asian. Minusta meidän kukolla pitkä ja kuikelimpi kaula.
Sen paremmin en ole täällä esittäytynyt, mutta kuten nimerkistä näkyy Iittalassa ollaan. Kana harrastus on paremminkin tuo toisen puoliskon harrastus, mutta kyllähän siinä ikäänkuin ajautuu hommaan mukaan :smt004

Johan onnistui. :smt041
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Talbot kirjoitti:Säilyttämisohjelman uusien sääntöjen mukaan poikastuottajana voisin tuottaa yli satakin poikasta, mutta siihen ei tilat riitä ellei jostain putoa äkkiä toista kanalaa tuohon toisen viereen :smt001
Omasta puolestani voin kertoa etten usko siihen äkkiä putoamiseen

nimerkillä koko kesä sahan ja vasaran kanssa :smt045

Oletkos muuten saanut jo sitä kirjavaa kantaa? Muistelen että kerroit sitä suunnittelevasi.
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Helmeri ja Elmeri ovat velipuolia, sama isä, eri emo. Helmeri onkin selvästi vähän erityyppinen kuin Elmeri; malliltaan kuin meidän lauman nykyinen johtaja Börringen; kookas, solakka ja tyylikäs. Helmerihän on sellainen tuhkimotarina. Siinä poikaserässä oli paljon kukkoja, joita karsin ensimmäistä kertaa kun olivat pari-kolmeviikkoisia. Helmeri säästi henkensä kun en ollut varma onko kukko vai kana. No sitten olin tuomassa teille Helmerin isompaa veljeä jolloin Helmerille olisi luultavasti käynyt kalpaten, mutta tyttäreni huomasi että teille aikomallani kukolla oli yksi varvas vähän vino. Siispä vaihdettiin se Helmeriin, jolla siis on henkiä kuin kissalla. Taisin silloin viime kesänä vielä haaveilla parin-kolmen jämijärveläisen hommaamisesta, mutta niin kauan en voi sitä hanketta toteuttaa kun en ole täysin selvillä jämijärveläisten taustoista. MariP osaisi ne kertoa eli Hopeapajun Dalma-kantakana on se arvoitus (minulle), jonka toivoisin ratkeavan.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Heh heh. Olipas hauska sattuma, että veljeksillä on lähestulkoot samanlaiset nimetkin! Minä mietin nimittäin jonkin aikaa, että minkä laittaisin kukolle nimeksi, ennen kuin päädyin nimeen Elmeri.

Kiinnitin tuossa huomioni Helmerin jalkojen väriin, kun Talbot aiemmin mainitsi Elmerin jalkojen väristä. Vääristääkö kuva, vai onko Helmerin jalat keltaiseen vivahtavat?

Kiinnostuneena katselin myös Mari P tietoja ja hän on viimeksi kirjoitellut vuonna 2010. Saisikohan ylläpidon kautta yhteyttä tähän Mari P:hen? Tai voisiko ylläpito välittää viestiäsi eteenpäin? Tai onko täällä Muniksessa ketään, kuka tuntee tätä henkilöä? Yleensä sanotaan, että maailma on pieni - toivotaan, että se on myös tässäkin tapauksessa ja saat Talbot vastauksia kysymyksiisi!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

MariP on käynyt sivustolla ihan hiljattain, joten häntä kannattaa koettaa tavoitella sähköpostilla/yksärillä.
Upeita mustia kukkoja nämä veljekset :smt050
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Fogo kirjoitti:Heh heh. Olipas hauska sattuma, että veljeksillä on lähestulkoot samanlaiset nimetkin! Minä mietin nimittäin jonkin aikaa, että minkä laittaisin kukolle nimeksi, ennen kuin päädyin nimeen Elmeri.

Kiinnitin tuossa huomioni Helmerin jalkojen väriin, kun Talbot aiemmin mainitsi Elmerin jalkojen väristä. Vääristääkö kuva, vai onko Helmerin jalat keltaiseen vivahtavat?
Eikä nuo sattumat vielä tuohonkaan loppuneet. Siskoissakin löytyy täysi kaima eli Elviira. :smt004

Jalat tosiaan on kuvassa kellertävät, niinkuin on koko kuvakin. Otetaampa uutta kuvaa jossa värit olisivat paremmin kohdallaan.
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

Uusi nokkakin pistää nokkansa keitokseen. Olen todella mielenkiinnolla lueskellut viime aikoina ja kiinnostunut aina vaan lisää Jussiloista. Ja kun ei vielä pääse tekemään mitään konkreettista niin olen aikani kuluksi ja hinkuani tyydyttääkseni hakenut muniksesta ja googlannut kaikenlaista mitä irti saanut olen mistä vain. Siis: Onko kukaan huomannut, että siitä kuulusta Dalma-kanasta löytyy pari (aika epäselvää; selventävää?) kuvaa Tuohimutkan kanalan sivulta, blogista päivämäärällä pe 11.6.2012. Ja toinen kuva mustasta jussilasta, joka hautoo!
Mukaan siis ollaan kovasti änkeemässä!
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Annetaan ny Dalman olla rauhassa. Ei tässä mistään elämää suuremmasta tiedontarpeesta ole kysymys. Keskitytään omaan tekemiseen. Ja Jussi, taivaalta se mun kanala tipahti - nosturin nokasta. Mulla kun ei tuo vasara pysy kovinkaan oikeinpäin kädessä.
ahappa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja ahappa »

OK. Siitä ko kanasta vain on ollut niin paljon puhetta täällä, viimeksi Talbot eilen klo 20.56, että arvelin kiinnostavan. Anteeksi tietämättömyyteni. Tarkoitus oli ihan ystävällinen, ei ärsyttää varpailleastua. Eipä oikein hyvin mennyt alku meikämuorilla täällä! Vaikenen.
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Talbot kirjoitti:Ja Jussi, taivaalta se mun kanala tipahti - nosturin nokasta. Mulla kun ei tuo vasara pysy kovinkaan oikeinpäin kädessä.
Pakko se on kai sitten uskoa että ne voi taivaaltakin putoilla. Täytyypi tarkkailla yläilmoja...
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Kuva

Kappas, sain kuvan näkyviin hiukan puolivahingossa! :smt004
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Kuva
Keisari kesällä
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Kuva
Kanat haistelemassa ulkoilmaa tammikuussa 2013 (sulkasato alkaa olla lopuillaan)
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Kuva
Kanat matojen etsintäpuuhissa.

Meillä on kuollut toinenkin kana, eli oman miniparveni koko on nyt kaksi kanaa ja Keisari. Toivon hartaasti, ettei nyt enää menisi enempää, kaksi kanaa on kuollut oletettavasti marekkiin. Ainakin oireet ovat hyvin sen tyylisiä, tarkempaa tutkimusta ei ole tehty.
Lautapihti lupasi lainata haudontakonetta, joten kun siellä on ensin omat munat haudottu niin tarkoitus on haudottaa hiukan munia omiksi tarpeiksi. Myöhemmin tulee varmaan ajankohtaiseksi hankkia sekä oma kone, että siitosmunia joltain!

Onko muilla Jussilat olleet herkempiä kuin muut maatiaiset, vai onko meillä vaan ollut huonoa tuuria?! Otanta on hiukan pieni, jos sadasta kanasta olisi kuollut 50, olisi asia kait hiukan eriasia kuin 2/4.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Meillä kun avasi tipulan oven niin ainoastaan Elmeri kävi vähän haistelemassa ja tunnustelemassa lunta. Daamit pysyivät visusti sisällä. Vaikkakin saappaista syövät ja kupsuttelevat kaikki lumet, jos kengissä kulkeutuu tipulaan. Hassuja otuksia.
Vastaa Viestiin