Sussex

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jinsi

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja jinsi »

Mä oon kuitenkin ihan tosissaan ruvennut miettimään sussexeja toiseksi roduksi, brahmaa olin alunperin miettinyt, mutta sen hidaskasvuisuuden myötä alan vähitellen kallistumaan näihin. Ei kai auta kun lukea rotuominaisuuksia entistä enemmän, vertailla ja yrittää tehdä päätös :D
Minttis

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Terve! Olisi tarkoitus hankkina 8 kanan ja kukon sussexeja. Mutta mistä hiivatista? Onko helpompaa hankkia munia kuin tipuja/nuorikoita? Riittääkö tollaselle laumalle 9neliön kanala? Kiitos jos joku auttaa keltanokkaa... :)
rilla

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kerronpa vain tässä välillä,et mulla on nyt 3 viimekesäistä seka-sussexia. Äiti sussex,isä sekarotuinen maatiaisnen.
Tytöt on tosi kauniita. Kaikki vaalean ruskeita,mut kaulassa ja pyrstössä niitä mustia höyheniä niinkuin light sussexilla.

Isokokoisia,vähän hennompia kuin äitinsä. Alkoivat munimaan n.6kk ikäisinä. Munat heti isonkokoisia.
Kilttejä ja parveen sopeutuvia kanoja. 1 yrittää nyt haudontaa.
Äiti hautoi nämä tytöt itse. Kaikki 3 oli sit kanapuolisia. Yllättävän isoksi se niitä siivenalla nukutti.
Eikä mitenkään erityisesti vieroittanut. Niillä alkoi vaan olla tyttöjen juttuja ja alkoivat kulkea omassa porukassa.

Mä tykkään näistä ainakin kovasti. Äitimuori on vähän ärtyilevä joillekin kanoille,mut nää tytöt ei kyllä kiusaa edes pieniä silkkinuorikoita. :smt041
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä tykkäsin kanssa kovasti sussex-maatiaissekoituksista. Olivat juuri tuollasia kuin rilla sanoo. Vähän pienempiä ja hennompia kuin sussexit. Meillä kaikista tuli kauniin harmaita, emä light sussex ja isä iittiläinen maatiainen. Niin kauniita kanoja :smt049 .Näitä varmaan haudon tänäkin kesänä jos/kun kanat innostuvat hautomaan kun olen päästänyt kaikki sekaisin pihalla.
Tämän vajaan vuoden sussexkokemuksella mulla ei ole näistä (sussexeista) vielä mitään pahaa sanottavaa. Juu kaksi kanaa kahdeksasta lässähti pesään hautomaan, toisella tiput alla ja toisella tulossa 10 päivän päästä. Mä en pidä talvihautojista. Mutta hyvin menevät tiput parvessa ja hyvä emo on äippä. Toivottavasti noista muista kukaan ei halua hautoa edes kesällä.

Minttis, hyvän kokoinen kanala suunnittelemallesi parvelle ja voit lisätä vielä kanoja reippaasti tulevaisuudessa. Sussexeja on aika vähän vielä mutta lisääntyvät kyllä koko ajan. Viime syksynä niitä oli jo vähän tarjolla, kannattaa pitää silmiä auki ja seurata myytävät palstaa. Itse olen tämän vuoden myyntierät jo myynyt mutta toivon mukaan lisännyt sussexin pitäjiä muutamalla :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Minttis

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Kesämamma

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Eikös Briteissä ole bantam eli kääpiömuunnokset lähes kaikista isoista roduista?
Annir85

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Vanha ketju käyttöön...

Light sussexien kasvattajat/omistajat, kuinka yleistä on että tipueeseen putkahtaa tummaselkäisiä tipuja vaikka emokanat ja kukko ovat puhdasvärisiä? Entäpä moniko tunnustaa käyttävänsä näitä tipuina ei väripuhtaita isoina jalostukseen? Kuulemani mukaan vaalenevat kasvaessaan väripuhtaan näköisiksi, mutta sitähän ne eivät sitten loppupeleissä ole.

Asia kiinnostaa, koska itselleni kuoriutui 6 light sussex tipua joista kahdella on tumma selkä. Ne (kaksi ainakaan) eivät ole jalostukseen menossa, mutta kuinka muilla?? Onko rodun värilinja kuinka vaarassa!? :smt012
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä putkahtaa värivirheellisiä koska mulla oli toissa talvena lightien kanssa yksi speckled kana. Kuvittelin karsineeni kaikki sen jälkeläiset parvesta mutta tänä keväänä on kuitenkin tullut värivirheellisiä poikasia. Mun sussexit ovat kuitenkin kaikki lightin värisiä. Sinänsä minua ei haittaa koska mulla kasvatuksessa kriteereinä iso koko ja hyvä muninta, jos jokin sulka on väärän värinen niin ei haittaa. Olen tämän kyllä kertonut kaikille siitosmunien kyselijöille. Ja ennen sitä speckled kanaa ei koskaan tullut värivirheellisiä tipuja. Meilläkin värivirheelliset vaalenevat lightin näköisiksi, kukoista huomaa paremmin virheet kuin kanasta. Sussexeja kuitenkin ovat värivirheistä huolimatta meillä. Enemmän mua huolestuttaa näissä liha-muna yhdistelmäroduissa liika väriin tuijottaminen kun ne on kuitenkin alunperin jalostettu lihaa ja munintaa ajatellen, kotitarvetuotannossa kun sillä värillä ei ole mitään väliä eikä mun kanat tule koskaan menemään näyttelyyn.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Annir85

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Jokaisella on tosiaan omat syynsä, miksi mitäkin rotua pitävät.
Sen takia minua harmittaa tämä värivirhe, koska halusin väripuhdasta kantaa kasvattaa sekuliporukan rinnalla (erillisenä parvena tietenkin) ja light sussexit ovat kaunista katseltavaa myöskin. Nytpä saattaa myyntihaaveet jäädä ja kasvattelen ehkä vain omaksi iloksi, mikä ei kyllä ollut tarkoitus. Toki tuossa on muutama väripuhtaan näköinen, asia jääköön mietintään...tipuja kun ovat vielä.

On ilmeisesti jonkin verran niitä ihmisiä jotka tietävät ostavansa värivirheellisen kanan/kukon, mutta myyvät sen jälkeläisiä puhtaina. Eli esimerkiksi jos sinulla Maattari on näitä värivirheellisiä ja kerrot sen ostajalle, joka ei sitten välitäkään asiaa kertoa eteenpäin ollaan ongelman ytimessä. Niin pitkälle kun värivirheen mahdollisuus on tiedossa, ei se ole ongelma, koska ostaja tietää mitä on ostamassa, mutta kun asia jätetään kertomatta, se on epärehellistä touhua ja ostajalle voi jäädä p****n maku suuhun.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juu näin on. Näissä sussexeissa hämää myös paljon se että ne värivirheelliset ovat kovin lähellä puhtaanvärisiä. Orpeissa kun eri värit laittaa sekaisin niin sieltä tulee selkeästi väärän värisiä. Mä kuvittelin että speckled + light olisi selkeästi eri värinen mutta kun niistä tuleekin melkein lighteja. Osa kuoriutuu harmaina mutta eivät kaikki.
Lerppaharja on toinen ulkonäkövirhe jota meillä esiintyy kukoilla. Koska aina on tullut myös isoja, hyvin kasvaneita pystyharjaisia olen lerpat laittanut pakastimeen. Sitten jos se suurin ja komein olisikin lerppaharjainen tulisi tenkkapoo :smt025
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jatkan yksinpuhelua
Kyllä ihan väripuhtaista linjoistakin tulee huonosti värittyneitä, näinhän se on kaiken muunkin kasvatuksessa, kaikista ei ole jalostuseläimiksi. Kanojen kasvattajat kyllä karsivat kukkoja kun on pakko mutta aika harva karsii kanoja. Kananmyynti- ilmoituksissa ei koskaan myydä " lemmikkitasoisia" , kunhan se on sukupuoleltaan kana niin se täyttää jalostuseläimen kriteerit. Toki Suomessa monen rodun geenipoolikin on niin kapea ettei kovin kovalla kädellä ehkä kannatakaan karsia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Annir85

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Juu ei tämä keskustelu auennut ihan niin laajassa mittakaavassa kuin toivoin... taitaa olla monella "puhtaiden" kasvattelijalla ei-niin-puhtaat-jauhot-pussissa...
No onneksi sinä ainakin kerrot rehellisesti että porukassasi on suurella todennäköisyydellä niitä "epäpuhtaan" väristä periyttäviä yksilöitä.
Tikkilä

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Minulla on pari sussexia, yksi lievästi värivirheellinen light. Eipä tulisi mieleenkään käyttää sitä jalostukseen. Minusta on hyvä pitää jalostuksessa vain rotumääritelmän täyttäviä yksilöitä. Kotitarvekanalassa risteymät eivät haittaa kunhan niitä ei myydä puhtaana. On minullakin sekuliporukka, siitä harvat myyntiin menevät olen sekarotuisiksi ilmoittanut. Tosin taitaisi olla parempi pitää ne kotona tai laittaa pakastimeen ettei kukaan niiden jälkeläisiä mene myymään rotupuhtaina :smt017
Katinka77

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Katinka77 »

Mielenkiinnolla tätä ketjua lueksin kun mulla on elämäni ekat sussexit. Miten tuo värivirhe näkyy ja millainen pitäsi tipun värityksen olla kun se alkaa sulkautua?
Ja onko eroa värityksessä kukon ja kanan suhteen? Mulla on koneesta tulleissa tipuissa toisella on siivessä mustia täpsiä ja toisella valkoiset siivet. Ovat n. 2vk vanhoja.
Emojen hautomina on lisää tipuja, mutta ne on muutaman päivän ikäsiä joten ei voi vertailla vielä.
Annir85

Re: Sussex

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Nämä minun värivirheelliset olivat sitä jo kuoriutuessaan ja kuulemani mukaan aikuistuessaan vaalenevat puhtaan värisiksi, mutta siis periyttävät virheen poikasilleen, niitä siis ei saa jalostukseen käyttää. Toki Jos lihaksi kasvattaa, niin silloin sillä värityksellä ei ole minkään sortin väliä. Mutta siis puhdasvärisiä näistä ei saa tekemälläkään.
KuvaKuva
Vastaa Viestiin