Kääpiö-Kochin

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kochin-fani

Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Voisitteko kertoa minulle kääpiökochinista? Esim. luonne, hautominen jne. :smt001 Ja miten rohkea, että tuleekko heti kanalan ovella vastaan vai jääkö syrjään?
Nuki

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun käppänät on ainakin hyvin kesyjä, kököttävät sylissä ihan tyytyväisinä ja osa hyppää sinne ihan oma-aloitteisestikin. Muutenkin hengaavat mielellään lähellä ja pihalla juoksevat luo kutsuttaessa. Ja ovella tosiaan tunkevat heti vastaan. Hautomaviettiä kuulemma riittää, mutta siitä mulla ei oo omakohtaista kokemusta koska mun käppänätytöt on vielä niin nuoria. Kukoilla on aika iso ego, ovat tosi kilttejä kyllä, mutta Mattikin yrittää ihan pokkana kiivetä jättikotsi Esmen selkään vaikka Esmen oma kukko Viikinki päivystää vieressä! :smt005
Mulla on kaks kukkoa jotka on hankittu pieninä yhdessä ja hyvin tulevat juttuun, toki aina semmoista pientä pörhistelyä välillä. Joskus jättikotsi Viikinki menee pöyristyneenä väliin keskeyttämään pikkuisten nahinat. Ainakin vielä Masa ja Tepa on ylempänä nokkimisjärjestyksessä kuin iittiläinen Aatos-nuorukainen, tilanne kyllä voi muuttua jahka Aatos aikuistuu.
Tosi mainioita pikku villapöksyjä ovat, voin suositella lämpimästi!
Nuki

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Pssst, kana10-nimimerkillä näkyy olevan käppänäkukkoja tarjolla! Munkin piti kesällä vaan käydä tutustumassa rotuun Tuulialla, mut kun mä näin ne pikku pallerot ja Tuulia meni vielä avaamaan häkin oven niin että pikku kukelit loikki mun kädelle, mä olin myyty! Mies olin vähän ihmeissään kun kiikutin mukana pahvilaatikossa pari kukkoa vaikkei ollut kanalasta vielä tietoakaan! Asuivat kesän kanihäkissä, kuskasin niitä aina yöksi turvaan autotalliin ja annoin ulkoilla päivällä vapaina. Silloin Masa ja Tepa oli niin kesyjä että ottivat tyytyväisinä aurinkoa mun kanssa. Koitan kaivella koneelta kuvia sulle...
Nuki

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Nuki »

No nyt mä tukin sun ketjun viesteilläni, sorry. Mut on ne vaan niin ihania, tässä mun pikkuiset kesällä.

Kuva
Kuva
kochin-fani

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ihania kuvia :smt049 Ei "tukkiminen" haittaa, kunhan saan vain jotain vihiä näistä sulkajalkakanoista :smt003
Nuki

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Aamulla taas kun menin laittaan kanalaan valot ja toin ruokaa + vettä, oli oikeen ruuhkaa vastassa kun kalkut ja käppänät halus vuorollaan (tai oikeestaan yhtä aikaa...) huomiota. Teppo touhotti kovasti jonkun turpeenpalasen kanssa, esitti että se on mukamas herkku ja kurnutti kovasti. En sitten tiedä yrittikö se tehdä vaikutuksen kanoihin vai muhun :smt005
Musta noi käppänät kasvaa tosi hitaasti, oon miettynyt että hidastaako Matin ja Tepon kehittymistä kukkopaljous? Kun kesällä ne kovasti harjoitteli jo kiekumista mutta se vähän jäi kun Viikinki tuli taloon. Nyt kanalasta kuuluu kyllä aamuisin Viikkarin kiekaisun lisäksi pari pienempää rääkäisyä, että ehkä ne tulee perässä... Myöskään harja, heltat ja höyhenpuku ei vielä ole niin "kukkomaiset" kuin olisin olettanut.
Rohkeita, mainioita ja seurallisia ovat. Tilasinpa tossa muutaman kanakirjan Briteistä, yhdessä mainittiin että käppänät on hyviä kanoja lemmikeiksi, eivät pahastu vaikka niitä kanniskellaan ja niiden kanssa hössätään, (suora lainaus, käännös oma): "itseasiassa vaikuttaa, että tämä pieni kana todella nauttii ihmisseurasta" :smt054
kochin-fani

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Eikö kellään muulla tosiaan oo tietoo käppänöistä kun Nukilla? Jos on niin voisivatko ne tietoiset laittaa viestiä tähän ketjuun? Vaikka Nuki on jo kertonut suhtkoht paljon, olisi mukava saada tietää myös muiden kokemuksia :downtown:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on vain kaksi käppänäkanaa, joten kovin isoa kokemusta niistä ei ole...tykkään kyllä kovasti! Ovat hauskoja "mykrittäjiä"...ilmeisesti pieni koko ja muhkeat sulkajalat tekevät liikkumisesta semmoista pyöreää, keinuvaa. (<---Sen katsomisesta tulee aina hyvälle tuulelle!) Munivat hyvin, hautoisivat (minun makuuni: liian) innokkaasti ja ääntä niistä lähtee: munantulo ei jää huomaamatta eikä se, että taas tekis mieli hautoa :)

Joko olet lukenut rotuesittelyn:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=30&t=1906
kochin-fani

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Ovat hauskoja "mykrittäjiä"...ilmeisesti pieni koko ja muhkeat sulkajalat tekevät liikkumisesta semmoista pyöreää, keinuvaa. (<---Sen katsomisesta tulee aina hyvälle tuulelle!)
Varmaan tosi hauskan näköistä, kun jo kuvailusi veti hymyn huulille :smt005
Ja kiitos linkistä rotuesittelyyn :)
kochin-fani

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No, äsken luin sen rotuesittelyn käppänästä ja se oli UPEA :smt007 Heti alkoi tekemään mieli kääpiökochineita ja niiden itse hautomia poikasia, vaikken tosin ole nyt mitään kanoja hankkimassa. On niillä näköjään niin ihana luonnekin :smt050
fasupoika

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

mullaki kiinnostas tämä rotu minkä ikäisenä alkaa hautomaan/munimaan ? :smt001
kochin-fani

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Eikös ne kaikki kanat ala munimaan samaan aikaan? Jos olen ymmärtänyt oikein :smt003
fasupoika

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

ei kait orpilla menee puoli vuotta ja hybridit muniii jo paljo aikasemmi :smt001
Tuulia

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

5kk. ikäisenä alkavat munimaan jopa hautomaan ensi kerran, myös kukot hoitavat poikasia.
Ovat todella hellyyttävän näköisiä palleroita, ja kesyyntyvät hyvin käsikesyiksi. suht rauhallisia.
suosittelen kaikille näitä pikkukanasia ja kukkosia, ovat helpoimmasta päästä.

Mulla on 2 parvea vanhemmassa 2 kukkoa ja 3 kanaa sekä viimesyksyinen kananuorikko.
toisessa parvessa 1 kukko ja 5 kanaa
Ja tipulassa hautomakoneen hautomia poikasia jokunen synt. 27.2. ja taitaa hautomakoneessa olla lisää muniakin, en nyt muista koska kuoriutuvat :-"
Laara

Re: Kääpiö-Kochin

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mä tahtoisin nähä paljon kuvia tän rotusista tipuina. :smt002 Eri värisistä ja mitä sukupuolta ovat. :smt002
Itelläni tuolla kanalassa on reilun 3vkosia tipuja joista yritän etsiskellä kukon ja kanan piirteitä.Mistä parhaiten ne voin tunnistää tässä rodussa?
Onko erivärisillä taipumus sulkautua eri tahtiin?Kun mulla on kaksi ruskeaa tosi sulkasta.Yks vaaleenharmaa-beige joka on kans aika sulkaantunut.Mut kaks mustaa sulkautuu hitaasti...toinen niistä kummikskin nopeammin.Hmm...Tää on niin JÄNNÄÄÄ että...lähen tästä kohta illaks taas tipulaan istuskelemaan,ku sataaki... :smt003
Ihan mahtavia ja kauniita on noi lapsoset.Olen tosi tosi tyytyväinen näistä tulokkaista jotka ite haudoin.Lisää haluan.Eri värisiä. :smt023 :smt007 Ihanan kilttejä,vielä vähän käsittelylle arkoja,mutta kyllä ne siitä...
Vastaa Viestiin