Paras munia-rotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Wilhelmina: tosi hyviä kommentteja ja asiaa, hyvin puhuttu vaikka maatiaisten kohtalosta en itse olekaan liiemmin kiinnostunut...
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No minäpä tuon nyt hyvin poikkitieteellisen lusikkani tähän soppaan, muuten mukavasti keitettyyn.
Minun pointtini tuohon maatiaiskanaan on mieltymykseni tuohon Alhon kantaan.
Minua siinä viehättää tuo äärimmäisen huomaamaton ja jopa väriön ulkoasu, ei mitään erikoista.
Toinen viehtymiseni kohde on tuo vaatimattomuus. Ei mitään erityisiä tehoruokia tarvita, m% on pyörinyt keskimäärin läpi vuoden laskettuna tuolla 30-42% tietämillä ja se riittää meidän perheelle.
Jos munintaprosentti ei päätä huimaa niin eivät ole rehustuskustannuksetkaan korkeita.
Sitten tuo hautominen. On se ilo silmälle kuinka hyvin emot hoitavat tirppansa.
Sen olen noista jalostusjutuista kyllä oppinut, että jos jotain ominaisuutta kovin yksilinjaisesti suosii jalostuksessa, kokonaisuus kärsii ja minun mielestäni kotieläin on kokonaisuus näin harrastelijalle. Vanha kynologi kerran sanoi; tarkoituksenmukaisuus luo muodon, olen tätä usein toistanut ja se on minun mieleiseni määritelmä.
Muuten täytyy mainita tämän topicin maltillinen ja silti erilaisia mielipiteitä sisältävä keskustelu, tämmöisiä on hauska lukea ja aina oppii jotain uuttakin ja jollei uutta niin ainakin uusia näkökantoja.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meinasin etten kirjoita tähän ketjujuun enää.. ei niitä puhtaita linjoja enää meillä suosita, oli ne sitten ihan mitä tahansa (lintuja tai jotain muuta).. ja taatusti en jalosta vaan ANTIJALOSTAN.. mulle riittää jo se, että oon kohta pistänyt tähän projektiin rotuelikoitten kanssa monen kuukauden nettopalkan..Olisinhan mää voinut ne rahat laittaa vaikka ton keittiön lämpöeristykseen... siis kilometrien kanssa...laskettuna.. mutta hauskaa on ollut.. kaikkine kommelluksineen ja murheineen.. tiukkapipoisuutta ei kannata nääs vaalia..ja nöyrät anteeksipyynnöt jos joku on mun ehkä kärkevistä tai suorastaan törkeistä kommenteista vetänyt herneet nenää.. niin määkin teen ja se kyllä sitten kuuluu ja näkyy :smt005 :smt005 :smt005 ja lisää tulee taatusti.. jos tuntuu siltä..mut mää oon mää ja .. mitenkäs se Wilhelmiina asian ilmas... :smt003 siis niistä kauniista... :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juhuu---ystävät hyvät---kerrattakoon tässä vielä kerran Munanetin "virallinen kanta" mitä tulee rotuihin/kantoihin/risteytyksiin:
-olemme samassa veneessä eli harrastamme kanoja (ja/tai muita lintuja)
-jokaisella saa olla oma mielipiteensä, mutta se oma mielipide on sallittava myös sille toiselle osapuolelle
-tällä foorumilla olemme tasa-arvoisia hoivailemmepa minkämoisia lintuja tahansa
-sinun tapasi toimia on sinulle se oikea tapa
-minun tapani toimia on minulle se oikea tapa
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Sepä täällä onkin niin hauskaa, että voi tuumailla 'ääneen' ja sitten saa muilta erilaisia näkökulmia asioihin.
Mä olen aina sanonut, että minä olen nyt tätä mieltä, mutta naisihmisenä mulla on oikeus muuttaa mieltäni :smt003 :smt003
Vakavasti puhuen, mä olen ajatellut pitää toistaiseksi vain yhtä kukkoa ja sitten kun alkaa näyttää siltä, että jälkeläiset eivät ole enää ihan sitä mitä pitäisi, vaihdan kukkoa. Mutta kuten sanottu, mieli saattaa muuttua :smt001
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Toivottavasti kaikki ovat kokeneet tämän keskustelun rakentavana. Mä en ainakaan ole ollut mitenkään suupielet vaahdossa :smt047

Ei yhden kukon pitämisessä ole mitään vikaa, kunhan tosiaan muistaa vaihtaa kukkoa tarpeeksi usein.

Mun "virallinen" kanta maatiaiskanojen säilyttämiseen on, että ihan jokaista maatiaiskanan kasvattajaa/ säilyttäjää tarvitaan. Oli kanalassa sitten yksi tai useampi maattari.

Ymmärrän MMT:n virallisen kannan, jossa yritetään pitää kannat puhtaina ja eri maattarikantojen sekoittuminen estää. Koska kerran risteytettyä kantaa ei saada eroteltua enää puhtaaksi. Mutta mun mielestä oman maatiaissekoituksen tekeminen on ihan sallittua. Säilyy siinäkin geenit, vaikkei linjapuhtaina, mutta kuitenkin. Sitä paitsi, esim. lintuflunssan tai muun taudin uhatessa, on tosiaan jokainen pienikin kotkottiparvi painonsa arvoinen kultaa. Mitä useammassa paikassa kanoja on jemmassa, sitä parempi ja suurempi mahdollisuus on, että kanta pystytään säilyttämään.

Niin ja Hiltaa peesaten kanarodun valintaan.
Jos haluaa ehdottomasti parhaan munijan, ei kannata hankkia maataiskanaa.

Jos taas munien lisäksi arvostaa kulttuuriperimän säilyttämistä tai vaikka itsestään uudistuvaa parvea, monimuotoisuuden ylläpitämistä, vanhojen rotujen säilyttämistä voi hyvin harkita sopisiko maatiaiskana pihapiiriä komistamaan.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Tiina:lisäyksenä täytyy laittaa että naisihmisenä on oikeus muuttaa mielipidettä..perustelematta sitä muutosta :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ahaa-nyt valkeni minullekin :grin: Mie raukka oon luullut, että se on naisten velvollisuus, mutta oikeushan se onkin-jes!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minusta tää on ollu paras topicci pitkään aikaan. Meinasin itse kaivella "verta nenästäni", mutta onneksi se saatiin miten-kuten selvitettyä. Mutta minusta on ihan huippua, kun ihmiset on eri mieltä ja jakaa ajatuksiaan. Ei kai nyt näissä kanajutuissa oikeasti kukaan voi kuvitella olevansa yksin jotenkin oikeammassa kuin toiset, varmasti on monta oikeaa tietä!

Ja ihan huippua on tuollainen kuin Wilhelmiina, joka tosi asiallisesti ja luettavasti jakaa tietoa!! Kiitos vielä kerran!
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Minä ihan punastun :smt004
Simo13

Puhdasrotuinen

Viesti Kirjoittaja Simo13 »

Olen sitten miettinyt että miks arvostetaan puhdasrotuista kanaa?Siis eihän ne ole yhtään hienompia kun sekarotuiset ja saattaa jopa olla terveempiä ja parempia munimaan :smt003 .
Se on vaan varmaan semmonen yleistäminen,että kun jotkut näyttely tuomarit sanoo että puhdasrotuisia täytyy suosia niin sitten muutkin niin sanoo ja toimii :smt002 .
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Sekarotuiset saattavat olla terveempia, mutta rakennevikoja ts. rakenteellisia puutteita niissä esiintyy. Resessiiviset sairaudet jäävät ehkä näkymättä heterostygotian ansiosta, mutta sekarotuiset ovat resessiivisten sairauksien kantajia ihan yhtä hyvin kuin rotuisetkin.

Puhtaita rotuja arvostetaan , koska niiden takana on mittava jalostustyö. Niiden jälkeläiset muistuttavat paljon vanhempiaan ja niiden kehitys on kohtuullisella tarkkuudella ennustettavissa. Esimerkiksi jos otat kääpiövillakoiran, tiedät melkovarmasti että koira jää sylikokoiseksi. JOs taas otat kääpiövillakoiran ja dopermannin risteytyksen, et voi tietää varmuudella millaisen koiran saat. Samoin on muiden omaisuuksien kuin ulkonäkön suhteen.

Tämä vastaus jää vähän puolinaiseksi, täytyy kiirehtiä muihin hommiin.....
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kaikessa risteyttämisessä ja jalostamisessa ja rotujen yhdistelyissä tai puhtaana pidossa on kaikkein tärkein homma se .. että ei AUTETA säälistä heikkoja yksilöitä lisääntymiskelpoisiksi..(voihan niitten antaa elää mutta ei lisääntyä) siis ei kuoresta ulos tai mitenkään muutoin, jos emot ei tykkää.. mää oon sen lopettanut jo aikaa sitten.. ja oon oikeestaan ihan tyytyväinen omiin eläimiini.. :smt002 .. voisin mää joitain puhtaitakin pitää.. mutta viimoisten kokemusten myötä oon taas muuttanut mieleni.. nainen kun oon ja tuuliviiri... onneksi meillä noi eläimet itte hoitaa sen jalostamisen ;) ei oikein tykätä epäkelvoista.. ja mää sitten vaan tarkkailen ja valkkaan :) ja karsin tarpeettomat ;)
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Muorin kanssa samaa mieltä. Tosin pitäisi aina muistaa pitää erossa kaksi käsitettä; kanakanta ja kanarotu.
Mm mitkään maatiaiset eivät ole mitään rotua vaan paikallisesti muodostunutta kanakantaa.
Nämä maatiaiset mm osaavat hylätä epäkelvon yksilön ja silloin ihmisen pitää vain kerätä onneton pois ja lopettaa.
Sama on kyyhkyillä nimittäin viestikyyhkyillä, jostain syystä emo vain vierittää toisen poikasen ulos pesästä ja sillä siisti tai sitten jättää omilleen poikaset, jotka sitten kuolevat.
Se on kuulkaa meitä suurempaa viisautta näillä lähes luonnollisilla eläimillä ja siihen ihmisen ei tulisi puuttua. Vielä vähempi antaa jokaisen rääpäleen jatkaa sukuaan ns "humaaneista syistä". Vrt aiempi viestiketjuni Joosepista ja varsinkin se loppulausekkeeni.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Moilasella on jo kokemusta ja ..miten sen nyt sanois .. kauniisti ja nöyrästi .. iän tuomaa sharmikkuutta.. pulauttaa ulos asioita, joita muoriska vasta opettelee ;).. petyin taas yhteen rotujalosteeseen (siis nyt ei ollut kyse maatiaisista).. mutta se siitä.. mulla on kuitenskin ihan oman mieleiset villikanat ;)... tarkassa harkinnassa on .. jos jostain löytäisin esmes 5 vuotta vanhan horniksen, niin ostaisin sellaisen, jos sillä olis todistettavasti jälkeläisiä, ja käyttäisin omiin juttuihin...mitään pikkukukkoja tosta linjasta en todellakaan huoli :).. saattais ne vanhemmat, Hämmeen mustat ja HYVÄTAPAISET kukotkin ehkä tulla kysymykseen ;) mutta mitään en enää osta sillain, että ilmoitettaan, jossain keltasessä pörssissä tai että annetaan ilmaiseksi.. tai kotieläinpihoilta.. mulla on jo kaikki se jalostusaines jolla aion pärjätä.. ja riskejä en enää ota ;).. kaikista.. paitti niistä tuhkamunahanhista :( oon oikeesti sulkemassa meidän eläinten jalostuspopulaatiota.. koska nää on nyt kait terveitä ja taatusti sekalaisia.. ja mulle sopivia ja rakkaita ;).. näillä pärjään tosi pitkään..ennenkuin tulee seinä eteen sisäsiittoisuuden kanssa ;) Oikeesti oon meinannut otattaa ne salmonellakokeet ja sitten katotaan missä mennään ... ja nelijalkaset päätyy siihen verikoerumbaan viimeistään vuoden päästä :) yks tse koe on jo otettu :)
Vastaa Viestiin