Paras munia-rotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Meillä on sekä maatiaisia, tosin vasta tipuja, sekä sekarotuisia että puhtaita kääpiökochineja. Omalta osaltani olen maatiaisrotujen puolestapuhuja, mutta voin hyvin pitää myös muutamaa mukavaa sekarotuista kanaa joukossa.

Mutta itse asiaan. Minusta keskustelussa ei tullut esiin eräs tärkeä seikka. Ei ole oikeastaan niin suurta väliä yksilön terveyden ja elinvoimaisuuden kannalta kuinka monta yksilöä alkuperäisestä kannasta on jonkin populaation esi-isinä vaan tämä alkupopulaation geeniperimän laatu! Ruotsissa ovat sukusiittäneet erästä maatiaislammaskantaa monta sukupolvea peräkkäin ja esiin ei tullut mitään haittavaikutuksia. Kyseessä sattui siis olemaan hyvin vähän geeneettisiä sairauksia kantavat esivanhemmat.

Populaation monimuotoisuuden kannalta on tietenkin suotavaa, että alkupopulaatiossa on kaikki alkuperäsien kannan geenialleelit tallella, jotta ne säilyvät ja siirtyvät seuraavalle sukupolvelle. Väkisinkin joka sukupolvessa tapahtuu jonkin verran alleelien häviämistä ja uusien muodostumista mutaaioiden kautta, joten populaatio muuttuu koko ajan.

Maatiaiskana on tietysti sekotus jostain aikaisemmin maahamme tuoduista kanajaleista, mutta se ei mitenkään vähennä sen arvoa omintakeisena suomalaisena maatiaiskanana. Nykyinen kanta ei ole pelkästään alkuperäisten rotujen risteytyksenä aikaan saatu sekarotuinen kana, vaan satojen vuosien aikan kanassa on tapahtunut geenien mutaatioita, tiettyjen alleelien rikastumista ja toisten vähenemistä tai katoamista kokonaan. Tämä tekee lajin varsin mieleenkiintoiseksi. Mua viehättää muutenkin eläimet, jotka pärjäävät varsin vaatimattomissa oloissa ja ovat pitkäikäisiä, ilmastoon sopeutuneita ja hoitavat itse lisääntymisensä.

Eräiden maatiaiskanakantojen ilmeiset puutteet ovat valitettavia. Omaa kokemusta Horniolaisesta ei ole.

Kyyttöihin ja Majuriin: Hänen kyyttönsä lisääntyvät itse, eivät ole mitenkään sairaita, niissä on kaikki alkuperäisen populaation rakennetyypit jäljellä ja tietääkseni ovat varsin terveitä lehmiä. Sukusiitos ei tässä populaatiossa ole tuonut esiin mitenkään havaittavia negatiivisia ominaisuuksia.

P.S Omat hämäläiset kanani olen hankkinut Majurilta.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kiitos Wilhelmiina asiapitoisesta vastauksesta! Wau!

Ja Basulle;

en tiedä, miten hautoma-asiat pitäisi olla rodun säilymisen kannalta, mutta.. Seurannan mukaan Alhoista hautoo noin joka kolmas, joten mahdollisuuksia on. :smt002 Ja kyllä hautova kana ottaa haudontaan saman parven toisten kanojen munia ihan ilman ihmisen avustustakin. Muut kanat nimittäin käyvät kilvan tööttäämässä muniaan hautojan (ahtaaseenkin!!) pesään ja hautoja hyristen kääntelee munat alleen.

Tai toinen tapa: yleensähän koko porukka käyttää samaa pesää munimiseen, vaikka ois miten monta pesää tarjolla. Jos munat jättää keräämättä, sinne koostuu kaikkien kanojen munista läjä ja istuja päälle löytyy, jos parvessa kerran on hautomaintoisia.

Mulla oli alunperin neljä kanaa, joista yksi on ympäri vuoden hautova "kone", toinen on hautonut kerran poikaset ja kolmas hautoi kerran kaksi viikkoa, mutta keskeytti sitten voipuneena.. Ja meni hetki toipuessa. Ilmeisesti se kana ei osannut pitää huolta itsestään hautomisen aikana.
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Kanaroduista vielä.

Kaikki olemassa olevat rodut kanoissa ja muissakin eläimissä on saatu aikaan risteyttämällä tai/ja valikoimalla olemassa olevien kantojen eläimiä. Ihminen on valinnallaan lisännyt joitakin ominaisuuksia ja karsinut toisia. Jotkin ominaisuudet ovat suorastaan haitallisia eläimelle kuten liian lyhyt kuono, lyhyet jalat, liian valtava pää, joka estää normaalin alakautta syntymän tms.

Lähes kaikki jalostetut rodut on alussa sukusiitettyjä eli toivottuja ominaisuuksia omaavat eläimet on ristetty keskenään ja näiden jälkeläiset keskenää jne. näin kyseinen ominaisuus on saatu vakiinnutettua kantaan. Joten voisi sanoa, että kaikki varsinaiset jalostetut rodut ovat lähtöisin varsin kapeasta geenipohjasta. Tämä on tietysti osasyynä tiettyjen rotujen suureen sairastavuuteen.


Maatiaisroduissa tätä alkuperäistä sisäsiitosta ei ole ainakaan tietoisesti tehty, mutta toki kylän kanat saatoivat olla sukua keskenään. Maatiaisten yksi valtti on ollut, että niissä ei pitäisi olla harjoitettu systemaattista tiettyjen ominaisuuksien valintaa ihmisen toimesta. Varmaan valintaa on tapahtunut jossain määrin, kun emäntä on valinnut mielensä kukon pääkukoksi ja laittanut pataan vähemmän mieleisen. Ja joitakin kantoja on tiettävästi "jalostettu" enemmänkin.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ongelma onkin ehkä siinä, että perimän heikkouksista ei tiedetä ennen kuin ne tulevat esille esimerkiksi sukusiitoksen kautta. Jos tutkijat sukusiittävät eläimiä ilman ongelmia, se ei tarkoita sitä, että kuka tahansa harrastaja voisi huoletta tehdä samaa omilla eläimillään. Sukusiitos on jalostusmenetelmä, sen kanssa pitää tietää mitä tekee.
Maatiaiseläinten kai pitäisi kantaa suht vähän geenivirheitä, koska luonnonvalinta, ihmisen suorittama valinta, pullonkaulailmiö ja sukusiitoskin karsivat niitä. Niin ja lintujen pitäisi kestää sukusiitosta hyvin. Silti vain on känkkäisiä maatiaisia, minipienistä rokkikanoista puhumattakaan.

Tänä aamuna on mietityttänyt, että mitä hittoa oikein näen noissa maatiaiskanoissa, tarvin jonkinsortin uskonpuhdistusta. :smt003 Meillä muut rodut munii enemmän, kestää kylmää paremmin, tuottaa parempia patakukkoja, sairastaa vähemmän ja meluaa vähemmän kuin maattarit.

Mä olen ollut jostain lukevinani, että sen Nenosen kyyttösatsin lisääntyminen on ollut todella kontrolloitua, lähisukulaisia ei ole parittelutettu ollenkaan keskenään. Hiukkasen eri tilanne, kuin kanaparvessa, jossa isä sotkee äitiään, siskoaan ja tytärtään. Tosin eri eläinlajit kestää sukusiitosta eri tavoin, siksi esimerkit pitäis ottaa aina samasta lajista.

Pitäiskö tätä ketjua palastella? Mutta kuinka, tässä höpistään Amandan rotuasian lisäksi risteytyksistä, maatiaisista ja sukusiitoksesta. :smt017
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Niin, ja laitetaan pökköä pesään ja lyödään löylyä. Huh huh, kun oli välillä kuuma! :smt005 :smt005 :smt005

Tämän foorumin hauskin topicci. En ole tainnut ennen näitä lukiessani nauraakkaan :smt005 :smt005 :smt005
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Sukusiitosta on käytetty tuomaan esiin piileviä sairauksia ja näin on voitu karsia kantajat pois siitoksesta. Mutta niin kuin tuossa aluksi kirjoitin, kaikki riippuu kantapopulaation geenien laadusta. Jos kantavanhemmissa on piileviä sairauksia, ilmenevät suurella todennäköisyydellä seuraavassa polvessa.

Kyseessä ei ollut muuten mikään tutkija, joka sukusiitti lampaita, vaan ihan lampuri, joka elvytti kuolevaa kantaa. Mutta ettei kellekään tule väärinkäsitystä, tämä ei ole mikään sukusiitoksen ihannointikirjoitus, vaan halusin vain tuoda esiin, että ei voi tehdä suoraan johtopäätöksiä pelkästään alkupopulaation yksilömäärän perusteella siitä polveutuvan kannan elinkyvystä/sairastavuudesta ym. Kaikki riippuu siitä mitä kantayksilöt sattuvat geeneissään kantamaan.

Kanaparvessa sukusiitosasteeseen vaikuttaa eniten kukkojen määrä. Mitä enemmän kukkoja, sitä vähemmän sukusiitosaste kohoaa sukupolvesta toiseen.

Maatiaisissa tapahtuu yhtä paljon mutaatioita geeneissä kuin muissakin kanoissa ( mikäli niillä ei ole jotenkin vähemmän mutatoivat geenit, en ole ainakaan lukenut sellaisesta), joten kyllä niissä pitäisi olla geenivirheitä.

Pootsi, miten monta maatiaskantaa sulla on tuon Hortsun lisäksi? Horniolaisesta olen kuullut lähinnä negatiivista muninnan suhteen myös eräältä säilyttäjältä. Ovat aika heikkoja munimaan. Tämä kanta, jota olen hankkinut on, ainakin säilyttäjän mukaan, hyvin kylmää kestävä ja munii hyvin ilman lisälämpöä ja valoa, mutta sen nään sitten kun kasvavat munintaikään. Kukkoja aion pitää monta. Sisäsiitosaste nousee (muistaakseni) vain 4% 20 kanan parvessa, jossa on 4 kukkoa. Yhden kukon parvessa päästään ihan toisille kymmenlukemille.

Mutta mun geenitietous alkaa olla vähan ruosteessa, kun siitä alkaa olla jo yli 15 vuotta kun olen opiskellut perinnöllisyystiedettä mat.-luon. tdk:ssa ja biologin opinnot jäi kesken, kun musta tuli puuta-heinää-tieteilijä ja nykyinen maajussi.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Kiitos, Wilhelmiina, vastauksistasi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vai on meto nauranut partaansa, kun “koppelot” (=naisihmiset) on vähän koettaneet täällä "otatella"! :smt003

Pootsi: voisi ehkä vain keksiä uuden paremmin kuvaavamman nimen tälle ketjulle…

Noihin horniolaisiin vielä puutun:

Muori mainitsi, että horniolaiskannan elvytys on alkanut neljästä - kuudesta kanasta ja kahdesta kukosta. (Argh!-kanamäärä tosiaan vaihtelee tietolähteestä riippuen…kummallista, ettei noin pieniä lukuja osata laskea! :smt013 ) Jokatapauksessa: noiden elävien horniolaisten lisäksi on maattaritiedotteen 2/2005 mukaan ollut myös 20 siitosmunaa, joista vain 5 on kuoriutunut ja niistä vain yksi on selvinnyt aikuiseksi saakka. Sukupuolta ei mainita.

Näihin “hornetteihin” olen koettanut sattuneista syistä tutustua…joskus ennen olin jyrkästi sitä mieltä, etten niitä missään nimessä itselleni halua tuon historiikin vuoksi. Mutta kuinkas kävikään: hätä ei lue lakia. Meidän omat kukot ja kanat eivät saaneet aikaiseksi hedelmöittyneitä munia, joten jouduin turvautumaan horniolaisparven (10-12 kanaa ja 2 kukkoa) muniin.
Sain 12 munaa, joista 10 kuoriutui. Mitään muuta en näistä tällä vähäisellä kokemuksellani osaa sanoa kuin sen, että ainakin tuo hedelmöittyminen on parantunut sitten alkuaikojen.

Ja sitten vielä noista horniolaisten lukumääristä - uusimman (siis vuodelta -06 olevan ) säilyttäjien keskuudesta kootun tilaston mukaan niitä on 552 yksilöä (460 kanaa+92 kukkoa) - vähän enemmän kuin 300...todellista lukua ei kukaan tienne, kun onhan niitä muillakin kuin säilyttäjillä…

Mimmi: sinä joskus laittelit jotain maatiaiskantakyselyä MTT: een---onko sieltä kuulunut mitään?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noo mää luin sen, että 150 vuonna 2003 ja 300 vuonna 2007, 1/2007 julkaisusta, joka oli netissä..(siis ihan virallisesta), on tainneet sitten vuoden 2006 vähentyä...horniolaiset..vai oliskohan joku hakkeri pirruuttaan linkittänyt muunneltua tietoo..

Pakko kirjoittaa, vaikka yöllä jo päätin etten kirjoita mitään enää koskaan...MUTTA :smt016 ... (ette te niin helpolla pääse) ...niin MEILLÄ ei sitten taatusti tuu sitä sisäsiittoisuutta..jos se on kukkojen määrä, joka ratkaisee... Kukkoja pörrää täällä yhtä paljon(siis tosi paljon) kuin kanoja( mikä tietty näkyy niskassa ja persukkeessa) ja ihan saavat äijät ite tapella kuka pääsee jatkaan geenejään(minä en siihen puutu).. ennen talvee lähtee tietty .. muorin harkinnan mukaan, osa pataan ja sitten osa taas pääseen mitteleen sen kanahaukan kanssa, joka muuttoreitillään aina majottuu tänne ja piekanan.. ilvestä ei oo vielä näkynyt tänä syksynä .. mutta nää meidän ei kanna, kuin pienillä osalla, sitä hämeen pikimustaa kukkoa..pippurinen jätkä.. ja määhän oon pippurille niin allerginen.. että on siltäkin pitänyt hakee helpotusta...tähän rojektiin.. :smt005 :smt005.. muut on enemmän tai vähemman niitä halveksittuja sekameteleitä... mutta niinkun kirjoitin.. tää on mun juttu ja kun en saa mitään tukia, mihinkään mistään ja omasta pussista kaiken maksan.. enkä tuloja myynnistä.. niin mulla on sellainen vapaus, joka monelta muulta puuttuu ja aion sen myös säilyttää...ja pirskatti.. homman vielä ne laumanvartijatkin ja tasan tarkkaan laitan ne tappeleen ton aidan takana pyörivän sakin kassa.. kunhan ensin sotken puhtaat linjat :smt019 .... vitsi...kait :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Mimmi: sinä joskus laittelit jotain maatiaiskantakyselyä MTT: een---onko sieltä kuulunut mitään?
No ei todella ole kuulunut. Ja olen muistaakseni laittanut toisenkin kerran, muttei siitäkään mitään. Että pitääpä laittaa taas. :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Just juu...saattoihan sen arvata, ettei sieltä vaivauduta vastaamaan. Luotin Mimmi sinuun ihan satasella, että kerrot, jos jotain kuuluu...varmistin vain, ettei ole mennyt vahingossa ohi mun silmien. Tosi kiva, jos viitsit vielä kerran kysellä-jospa se kolmas kerta toden sanoo :toothy6:
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä tarkennan tätä kukkojen määrä-asiaa. Siis tietysti kanalukukin ratkaisee, jos on vaan yksi kana niin sisäsiitosaste nousee yhtä paljon kuin yhdellä kukolla, mutta jos kanoja on 20 ja siihen lisätään 5 kanaa niin ei paljon vaikuta asiaan. Mutta jos 20 kanaparvessa yhden kukon sijaan on 5 niin sitten päästään siihen 4% sisäsiitoksen lisääntymiseen.

Muistaakseni horniolaisparvessa oli alkujaan useita kukkoja Siellä Hornion perillä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin juu, mulla on nyt kolme kukkoa ja tällä hetkellä 6 kanaa + kanatipu ja kanojen määrää on tarkoitus lisätä varmaan just siihen 20 tienoille. Eli suhdeluvut aika hyvät, mutta heikentääkö asiaa se, että kaksi kukkoa ovat vanhimman kukon poikia? Pitäisikö jokainen kukko yrittää saada eri paikoista ja siis eri sukuhaaroista? Mullahan alunperin on tuo tilan "kantakukko" eri paikasta (ja käsittääkseni jonkun matkaa myös eri haarasta) kuin kanat (neljä kpl).

Musta oli tosi jännää se, että kun ekat tiput tuli, ne olivat kaikki kukkoja ja jokainen eri värisiä, kirjava, musta ja harmaa. Olin siihen saakka kuvitellut, että puhtaat Alhokukot ovat aina noita värikkäitä, hiukan eri sävyissä vain.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mietin tässä sellaista, että jos maatiaisparven sukusiitosprosentti on vuosikymmenten eristyksen vuoksi jo huikea, niin onko kukkojen määrällä oikeastaan mitään merkitystä. Se kun ei laske sukusiitosastetta tai tuo parveen uutta geeniainesta, rehua vaan menee enemmän.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mietin tässä samaa kuin Pootsi. Ja samaa ku Mimmi, et pitääkö kukot olla eri paikoista, koska samaa sakkiahan ne sitten on, jos omista poikasista jättää itselleen kukkoja :smt017
Vastaa Viestiin