Kanarotuja

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

caddy

Kanarotuja

Viesti Kirjoittaja caddy »

Kesällä vielä oli kauhea hinku saada Brahmoja noiden Kochinien lisäksi. Olen tainnut päästä jo yli siitä... Eräs miekkonen kertoi, että Brahmat ovat kauhean sotkuisia.
Kahdet Brahman munat yritin kyllä hautoa tipuiksi, toiset koneella ja toiset kanan alla, muttei tullut mitään. Mikä lie vialla.
Olisi kyllä mukava jokin toinenkin rotu saada, vähän eri tilaan kuitenkin, jottei tulisi sitten sekarotuisia. Silkkikanat ovat aika typerän hellyyttävän näköisiä, ei näytä kanalle ollenkaan... Eikös ne ole aika kesyjäkin, ja mukavan luontoisia? Onkos kenelläkään sellaisia?
Piipu

Viesti Kirjoittaja Piipu »

Mulla oli ennen silkkikanoja, tai on vieläkin yksi. Ne oli kesyydessä keskitasoa, vähän höpsön ja avuttoman oloisia karvapalloja. Muutamilta kyllä löytyi tempperamenttiakin oikein kunnolla. Risteytin silkkikanaa myös muihin rotuihin. Jälkeläisistä tuli kauniita ja persoonallisia. Näitä risteytyksiä meillä on nyt parikymmentä.

Brahmojakin meillä on ollut. Ne olivat rauhallisia ja ihanan "sylintäyteisiä", eivätkä minusta yhtään sen sotkuisempia kuin muutkaan. Kesyin rotu, mitä meillä on ollut, on ehdottomasti faverolle. Ne on kyllä vähän köntyksiä, mutta eivät pahemmin kuopsuttele ruokakuppeja nurin.

Minullakin on tarkoituksena, että hankkisin ensi kesänä uusia silkkikanoja ja brahmoja, tai niiden munia. Jos löytäisi jostain vähän harvinaisempia värejä...
Vieras

meillä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Meillä on 5 silkkikanan ja kääpiön sekotusta... Kyllä ne ainakin hauskan näkösiä on :lol: Yks niistä on tosi kesy ja sil on kaks tipuuki :) mutta on niistä kolme vähän riehujia, ei oo yhtään kesyjä... En oo kyllä yrittäny mitää kesyttää... Sit yks on semmonen ihana tuittupää joka välillä tulee ihan kesynä lähelle ja välillä pakenee höyhenet pöllyten :lol:
piippola

Viesti Kirjoittaja piippola »

Meillä on silkkikanoja ja -kukkoja.
Otettiin aikanaan ruskea kukko ja valkoinen kana.
Annettiin hautoa ja syntyi kuusi tipua.Kaikki olivat ruskeita ja nyt pääsi vielä käymään niin surullisesti,että kanahaukka tappoi tuon ainoan valkoisen ja yhden poikasen.
Meillä on nyt 5 kanaa ja 3 kukkoa.
Meidän silkkikanat/-kukot ovat kyllä aika kesyjä.Kädestä syövät kaikki.Koirasta ja naapurin kissasta eivät ole moksiskaan.
Kesäisin ne mennä viipottavat vapaana,mutta yöksi aina omaan kotiin nukkumaan.Ovi jos on auki,niin sisään tulevat.
Hauskin juttu oli,kun lähdin koiran kanssa lenkille,enkä huomannut katsoa taakseni kun vasta parinsadan metrin päästä kotoa,niin oli koko katras perässä.Olivat kans lähdössä lenkkeilemään. :lol:
Tarkoitus olisi hankkia ensi kesänä muutama valkoinen kana lisää.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

meidän pihalla tallaa Kiuruvetisiä maatiaisia, pari hybridiä ja kultabrahmoja. Brahmat on kyllä ehdottomasti kesyimpiä ainakin tästä porukasta. :lol:
Vieras

meillä "pehmokanoja"

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jos kesyjä kanoja haluaa voin lämpimästi suositella mille fleureja. Meillä niistä on tullut niin kesyjä että erityisesti talvisin lentävät syliin ihan väkisin ja kesälläkin lennähtävät polvelle kun taputtaa että tuleppas tänne, puhumattakaan jos on ruokaa :) Ovat kovin seurallisia ja mielestäni siinä on pieni varjopuoli eli kaipaavat seuraa (ainakin kun on pieni parvi). Talvellakin tapaan aina välillä istua kanalassa kun ovat vähän surkeita. Varmasti pärjäävät keskenään, oon ehkä liian pehmo niiden suhteen ja ajattelen että niillä on talvisin tylsää.
Näissä on myös se hyvä puoli että hautovat innokkaasti (miellä innokkaammin kuin maatiaiset koskaan).
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mulle tuli jokunen aika sitten kolme Plymouth Rock kanaa sekä kukko ja nämä kanat ovat kyllä tosi kesyjä verrattuna aiempiin kanoihini (sekarotuisia maatiaisia), tulevat niin liki että päivittäisaskareet ovat välillä hieman hankalia suorittaa :roll: Kukko tosin ei niinkään ole kesy mutta ei mikään vauhko arkajalkakaan..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Plymount Rock- kanat ja kukko, Yks kiinan kääpiokoch- kukko, valkoiset silkkikanat ja tumma silkkikukko, yksi Kulta Brahma-kana ja sillä sekarotuinen(3/4-brahmaa 1/4 isabrownia) kukko, sitten mille fleur -kanoja, joiden puhtaudesta ei mitään tekeita.. yksi on muuten pienempi kuin pulu. Sitten maatias-kääpiö sekoituksia( kaikennäköisiä ja kokoisia),vainaita: isabrown-kanat, kolme maatiaiskukkoa ja pari kanaa.. ja yks lechorn- meille ei kertakaikkiaa käy valkoinen väri.. kun petolinnut huomaa sen liian helposti. Siinäpä meidän rodut.. joista ajattelin sen alkuperäisen villikanan kehitellä. 8)
Kanaset

Heips!

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Harmi että asut noin kaukana meiltä päin katsoen, ajattelin että kun sinulla kerran on jo millejä, olisitko mahdollisesti ottanut kanan ja kukon lauman jatkeeksi jos minulle tulee muutto eteen... No, täältä pääkaupunkiseudulta tai edes jotenkin läheltä on vaikeaa löytää sijoituspaikkaa, vaikka en nyt oikeastaan olekaan vielä etsinyt.
Ihanan paljon erilaisia kotkottajia kyllä sinulla on, ihan kateeksi käy! :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Miten niin kaukana.. mähän käyn Hesassa työmatkalla aika usein. Pari, kolme vuotta sitten ravasin siellä kerran viikossa.. tosin lentokoneella. Kyllä hyvin ymmärrän, jos sieltä joku haluu muuttaa.. mullakin on aina sellainen olo kun tuun kotiin, että äkkiä saunaan, kun ihokin tuntuu ihan likaiselle..on siellä sen verran ilmassa enemmän epäpuhtauksia.. Muuten voisin ne sun milles ottakiin, mutta ukko ei suostu nyt mihinkään lisäyksiin, ennenkuin vasta kesällä, kun nähdään toi tilanne lintuinfluenssan leviämisen suhteen.. Harmittaa...Myö pidetään linnut nääs sisällä kesäkuulle, vaikka ei riskikunta ollakaan.. kun se läänineläinlääkäri kehotti pääseen eroon ankoista( kaks viikkoo sitten merkitsemiskoulutuksessa) niin ei viittitä ottaa riskejä, vaikka noissa nyt julkaistuissa ohjeissa ei vesilintujen ja kanojen pitoa samalla tilalla kiellettykään.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kanaset: ei se Hesa kaukana oo. Meillä käy mies varmaan kerran viikossa siellä työn takia...
Kanaset

niin

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

No ei sinänsä ole kaukana, mutta ajattelin vaan että jos vaan kanoja lähtee tuomaan esim Keski-Suomeen niin kyllähän siinä matkaa kertyy... Eli jotain toivoa voisi olla munanetin kautta saada kanoille uusi koti...?

Mun tilanne on valitettavasti se että muutan kaupungin sisällä, en pois... Kerrostalossa on vaikea pitää kanoja kun muuta vaihtoehtoa täällä ei oikein ole, ainakaan opiskelijalle.

Tää mun tilanne on jahkaamista kun en tiedä mitä tässä tapahtuu... sekavaa elämää:)

Ja mä oon taas onnistunu haahuilemaan off topicin puolelle vaikka olis toi omakin otsikko mun kanaongelmille...
harrastaja

Re: Kanarotuja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kanarotukeskustelua seuranneena kysyisin mikä on pitkäikäisin ja joka muniis koko kesän ....ja onko niin et ne munii vanhemmiten satsin ja ovat sit puol vuotta munimati .Kun mun kanat muni hyvin ja nyt pariin viikkoon ei oo tullu ku 4 munaa 15 kanalta et oisko parasta karja nuorentaa kokonaan ja miten sit niitten hautovien vo :smt017 isko jo ens kesänä ajatella tän kesäsillä haudotta vai pitääkö olla vanhempi :smt017
smari

Re: Kanarotuja

Viesti Kirjoittaja smari »

Harrastaja, jos haluat että kanat munii yhtäjaksoisesti koko kesän, tarvitset siihen rodun joka ei omaa haudontahalua. Pitkäikäisiähän ne taitaa olla kaikki tai ainakaan minä en tiedä mikä olisi lyhytikäinen rotu. Luulisin kirjoituksesi perusteella että kanasi ovat aloittaneet luonnollisen munintatauon. Toisena vaihtoehtona tulee mieleen että ovatko alkaneet rikkoa munia? Tai pääseekö esim harakat tai muut tuholaiset munia nappaamaan? Ruokinnan muutokset vaikuttaa myös munintaan, onko valkuaisen saanti vähentynyt?

Tämän kesäiset voi hautoa ensi vuonna, ikä ei ole siihen este. Tosin vanhemmat kanat yleisesti taitaa olla parhaita hautojia, näin ainakin yleensä mainitaan. Itse en ole huomannut että ikä vaikuttaisi puoleen tai toiseen.
harrastaja

Re: Kanarotuja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

kestääkö tuo tauko useampia kuukausia. Valkuaisen saantiin en muuta osaa sanoa jos on koostumus erilainen on kanarehu toisen tehtaan kuin edellinen
Vastaa Viestiin