Paras liharotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Faverolle ja australorps. Faverolle on kuitenkin isokokoinen ja ilmeisesti käyttää rehua tehokkaammin kuin orppi. Australorpsia ei Suomessa paljon ole mutta ulkomaisilla sivustoilla sitä kehutaan liharotuna ja lisäksi se on erittäin hyvä munimaan.
tinttuli

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Oli pakko käydä punnitsemassa 2011 helmikuussa 18.pv kuoriutuneet 11 kukon"poikaa". Orpingtonpojat painoivat 3,6-3,980kg välillä. Suurin osa 3,8kg paikkeilla. Saavat edelleen PH-kasvatusta, vihantaa ja kauraa. Punnitsin digitaalikoukku vaa'alla ja täytyy ihmetellä kuinka lahoja tyynyliinoja meillä on tai siis oli... :smt040
mik

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja mik »

kyl mun on pakko saada orppeja.
Suunnato suksee van tolla mun ostoilmoituksella...
AnetteMilli

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Kiinnostavia tosiaan nuo painovertailut. Jospa joku jaksaisi vielä siitä aiheesta tehdä oman topiikin. Itselläni ei valitettavasti ole puntaria, olisin voinut ilmiksistä laittaa kohta puolin 6 viikon painoa.. hmm, yritänpä hommata sen kohta. :smt001
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mielenkiintoisia tosiaan noi painot. Jotenkin mulla on kuitenkin sellainen tuntuma (eli mutu :smt003 ) että orpin tai faven painosta olisi suurempi prosentti luustoa, kuin Rossilla. Kun niistähän kuitenkin kasvaa aika raamikkaita lintusia, toisin kuin Ross, joka kehittää itselleen lähinnä rintalihoja :smt012

Kääpiökotseja olen joskus teurastellut ja niistä otin vain rintalihat - kun muualla ei niissä paljon syömistä ole. Suhteessa ne rintalihat oli kuitenkin ihan mukavan kokoiset, neljästä kukosta eli kahdeksasta rintalihasta sai jo ihan kunnon soosin. Olin ihan yllättynyt.

Mä olen netissä surffannut ja haaveillut kynimiskoneesta :smt002 sellaisen kun saisi, vähenisi kukot tältä mäeltä aika nopeaan tahtiin :smt005
Xaus

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jos vielä suolistuskonekin, niin meilläkin vähenisi samantien porukka. :smt005
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Juu ei rintalihoissa ja muussakaan lihakkuudessa varmasti mikään ole rossin kaltainen. Onneksi, koska broilerit todellakin kasvavat oman hyvinvointinsa kustannuksella. Orppien ja favejen rintalihoja ja koipia oon joskus punninnut pakastaessa, mutta harmi kun en enää muista painoja. Mulla on kyllä semmonen mielikuva että kirjotinkin ne tänne munikseen johonkin. :smt017
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Joo en mä tarkoittanutkaan että siihen Rossin ruumiinrakenteeseen pitäisi pyrkiä. Meinasin vaan, että pelkkä grammamääräinen paino ei ehkä ole vertailukelpoinen. Pitäis olla just lihapaino, jotta noita voitaisiin oikeasti verrata keskenään.

Sitten on tietenkin vielä se maku ja rakenne :smt002 Väitän että maussa ainakin Ross on helppo päihittää!
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Juu ja noitten lisäksi pitäisi tietää rehun hyötysuhde. Oikeesti olisi tosi mielenkiintoista jos voisi joskus punnita ja selvittää millä ruuan määrällä mikäkin rotu kasvaa, munii ja elelee.
Rusina

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä huimasti nopein alkukasvu on ollut kääpiökotsi-rokkiristeytyksillä ja marans-rokkiristeytyksillä. Aikuiskoosta en tiedä sanoa mitään, kun ovat lähteneet jo tipuna maailmalle. Marans-rokki-kukkopoika ei ainakaan tuhlannut energiaa höyhenyksen kasvuun, oli melkoisen kalju tapaus :smt005. Mulla ei kyllä ole ollut liharotuja vertailukohtana.
Jos haluaisin lihalintuja, niin kokeilisin erilaisia risteytyksiä. Joku niistä voisi loksahtaa ominaisuuksiltaan kohdalleen.
pönde

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja pönde »

komppaan silleen rusinaa, että maransistaa voisi löytyä lihaisuuden ydin. ainakin meidän kukkelit on hirveitä jöötejä. :smt045
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta minusta kana on silti vielä ihan eri tuote? Siis oikea kana. Eihän broilerista sitä edes saa?
Se kana josta ennen vanhaan tehtiin kanaviillokkia.
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

No niin se onkin, ei kanasta ja broilerista voi edes samana päivänä puhua.
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No niin ajattelinkin.. Mietin jo että puhunko omiani.
Filippiiniläinen käly nimittäin haluaa aina nuita kukkoja ja kanoja kun se ei ymmärrä tota broileria ollenkaan.
Se ei maistu hänestä lihalle yhtään...
mik

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja mik »

siimis kirjoitti: Mä olen netissä surffannut ja haaveillut kynimiskoneesta :smt002 sellaisen kun saisi, vähenisi kukot tältä mäeltä aika nopeaan tahtiin :smt005
Hymm? mielenkiinnosta yritin googlettaa, mut ainakaan yhtään järkevää hakutulosta ei tullut suomenkielellä. Mistä löysit kynimiskoneen? Onko niit semmosia, jotka sopis kotikäyttöön?
Vastaa Viestiin