Silkkikanoista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kaakatin

Re: Silkki vai västäräkki

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meille kuoriutui joulun alla tällainen hassunhauska silkkitipu. Aiemmin nämä pingviinin näköiset tiput ovat muuttuneet mustiksi joille vähitellen kehittyy pronssi/kulta kauluri ja rinta. Mutta tälle hyväkkäälle on kasvanut mustavalko raidalliset siivet, mitähän tästä vielä tulee. :smt017
Kuva

Kuva
Tuulia

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meillä on melkein samanlainen, mutta tummempi pohjaväri ja vähemmän vaaleaa päässä, itsekkin mietin että mitäköhän tästä tulee, toivottavasti valkoiset sulat siivissä säilyy.

Kuva
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No niinpä näyttää levan astetta tummepi versi. Onkos tuo tipu multa tulleista munista? Mä en kyllä usko että noi siipisulat vaihtaa enää väriä, mutta tuleeko muuten muuten musta :smt017
Tuulia

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä taas melkein luulen että siipisulat vielä vaihtuu ja valkoinen väri niistä katoaa, jätti-kotseja mitä on syntynyt pingviinin värisiä, niin niillä on aluksi valkoista siivissä ja sitten tulevat kuitenkin täysin mustiksi.
Tämä silkkitipu on vähän nuorempi, kuin sun kanojen munista kuoriutuneet (4 punaista ja 2 täysin mustaa)isästä ei mitään tietoa kun on 4 kukkoa, ja äitiäkin vähän epäillään :smt005
Jii

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Jii »

Tuleekohan tästä tipusta emonsa värinen?


Kuva
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Juu tulee. Noista maaoravista tulee riistanvärisiä eri sävyissä. Selän raidat kertoo hyvin tulevasta väristä, jos on punaruskeaa raitaa, niin tulee tuollainen samansävyinen kana aikuisena.
Mimi30

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Tosi kauniin sävyinen riistanväri tuolla mammakanalla! :smt045 :smt049
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mitäs luulette, onko kukko vai kana?

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Tuulia

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kaakatin; sillä on kanan hattu, muuten ihan kukko :smt017

No onko minua nyt onnistanut, sainko nyt vaalean harmaan silkkitipun ?
Vasemmalla selvästi tipu josta tulee valkoinen mutta oikeanpuoleisella selvästi vaaleanharmaat siipisulat.
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kukoksi luulottelen minäkin kaakattimen silkkiä...liikaa punaista harjassa+heltoissa ollakseen kana :smt004
kaakatin

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Noo pakko oli elien laittaa tuo rouva-kukon kuva tänne, hän nimittäin pyöräytti eilen ensimmäisen munansa :smt005 Tai siis olen lähes varma, että muna oli tämän Quun, voi se tietenkin olla toisenkin kukkorouvan eli Ärrän. Quu on kuoriutunut heinäkuun puolessa välissä ja olen pitänyt sitä monta kuukautta kanana, mutta joulun alla se yllättäen kasvatti punaisen klöntin nokan päälle ja heltat kaulaan. Käyttäytyy kuin kana, takapuoli on pyöreä niin kuin kanalla, mutta naama on kuin kukon. Ei pidä luottaa silkkien pärstäkertoimeen :smt003
Tässä vielä molemmat rouva-kukot, Ärrän hattukin näyttää kovin kukkomaiselta.
Kuva

Tuulia, Onnea harmaasta tipusta, mutta tulisiko tuosta vasemman puoleisestakin harmaa? Näyttää kyllä kovin tummalta valkoiseksi, eikös nuo siipien alutkin ole harmaita eikä valkoisia?
kochin-fani

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

I :smt049 Silkkikanat :smt003
Olen hurahtanut silkkikanoihin melkein kokonaan! Jos niiden hoito ei eroa muiden kanojen hoidosta, voisin ehkä harkita tätä rotua..? Tosi mukavan näköisiä nuo kukkopojat kaakattimen kuvassa :smt007
Mimi30

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Noista silkeistä on kyllä vaikea joskus tunnistaa tota sukupuolta..meidän Lulukin on sellanen pieni ja pullea ja jotenkin kanamainen mutta heltta ja harja punertavat ja aika pitkä takatukka.. :smt017 kuitenkin salaperäinen minimuna ilmestyi pesää tässä jonkin aikaa sitten.. :smt045 Ota nyt tuosta selvää..
Riku

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja Riku »

Minuakin kiinnostaisi että eroaako silkkien hoito jotenkin muista roduista tai onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon?

Kesällä olisi tarkoitus kanoja hankkia :smt041 . Rotuja olen kovasti katsellut ja ihastuin silkkeihin täysin :smt060
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Silkkikanoista

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

:smt043 Mainioita kukkorouvia kaakattimella! Mun ihan piti tästä jutusta innostuneena ottaa oma silkkikana-ainokaiseni syliin ja tutkia tarkkaan, että näkyykö missään punaista...ei näy.

Silkeillä on erilainen höyhennys, joten ne ovat jonkin verran arempia kylmälle ja kastumiselle kuin normihöyhenpeitteiset rodut. Lentokykykin voi olla huonompi, myös muhkea peruukki voi vaikeuttaa näkemistä. Osa tykkää, että silkit ovat vähän 'yksinkertaisia'. Minä tässä hiljattain tuumasin kaverille, että tämä mun ainoa on kuten muutkin kanat tai jopa nokkelampi. Kaveri keksi hyvän selityksen: sillä kun ei ole samanrotuista seuraa, niin se joutuu ottaamaan itseään fiksummista mallia :)
Vastaa Viestiin