Masentunut kanaemo?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen antanut myös muniville ja lihakukoillekin teurastuspäivään saakka, mutta ei mulla ole mitään "virallista" tietoa mahdollisista jäämistä. Annan sitä hiukan muiden rehujen joukossa. Mulla on semmonen käsitys, että cc-rehua annettiin ennen munituskanoillekin, mutta nykyään se on korvattu rokotteella. Korjatkaa, jos olen väärässä. Mä en oo omaan käyttöön tulevien munien/lihan kanssa ollut niin tarkka näistä. Se broiskunkasvattaja, jolta olen cc-rehua ostanut, on siinä käsityksessä, että kolmen päivän varoaika lihalle on sitä varten, että jäämät voi aiheuttaa oireita esim. lääkehoidossa oleville heikkokuntoisille vanhuksille. Hänen mielestään kotitarvetuotannossa ei ole niin nuukaa varoaikojen kanssa. Mikään varsinainen antibioottihan toi cc ei ole, se vain jotenkin estää kokkidien kiinnittymisen suolen seinämääbn. Tietääkö joku kertoa paremmin, että millaisesta aineesta on kyse?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Eihän täältä Rovaniemeltä saa mistään cc-rehua. Oliskohan tuo sitten marekkia vai mitä. Taidan tuon pian lopettaa. Se syö kyllä, mutta on tuommonen passiivinen muuten. Kuvassa poikansa vierellä orrella tyypillisessä puuhassaan.

Ulkoisesti ei mitään erikoista näy. Tuo silmän harmaus johtuu kuvaajasta/kamerasta. Liikautti juuri päätä kun kuvasin.

Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ilona

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kyllä tuo ihan selvästi on sairas. Silmät kiinni, pää riippuu, siivet roikkuu, höyhenet pörhöllään. Lopeta pois vain, ettei tartuta muita. Sen jälkeen kannattaa siivota kanala hyvin ja vaihtaa kaikki pehkut. Jos kyseessä on kokkidioosi, niin näin saat tartuntariskin minimoitua.
Mimmi

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Sairas on kyllä minunkin mielestä, näkee siipien roikottelusta. Mutta Marekissa on kyl yleensä kai vaikeuksia päästä orrelle ja sairastunut yksilö jää helposti maahan makaamaan, jopa yöksi. Lisäksi Marekin oireet laukeavat yleensä stressin johdosta, kuten muninnan aloituksesta tai ehkäpä haudonnankin, mutta hassulta tuntuisi, jos tulisi vasta sitten, kun on jo hautonut ja hoitanut poikasensa?

Kannattaisi ehkä lähettää Eviraan tutkittavaksi, että saisi muiden osalta varmasti hoidettua oikeata syytä. :smt009 Onpa kyllä harmillista!
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Tässä kävi niin, että tämä kana oli seuraavana päivänä lattialla osin pehkuun hautautuneena kuolleena maassa. Tai oikeastaan se oli vielä hengissä, kunnes sen päästin päiviltä. En viitsinyt alkaa lähettelemään, joten nyt jäi arvoitukseksi tämän kuolinsyy. Minustakaan nuo ei Marekiin passaa oikein nuo oireet, mutta en tiedä kokemuksesta. Aika hitaastihan tuolla kunto huononi.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
maunu_muori

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Et tainnu avata kupua..jotenkin luonnottoman näkönen pullistuma. Ettei vain olis siellä, tai alla ollu jotain tai kasvain sisuksissa..sillon vois ollakuitenkin marek..se kaisvaimien kasvattaminen vie aika hitaasti huonoon kuntoon.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onko nuo kasvaimet Marekkia? Mulla se yksi noista plymareista oli semmonen kummallinen jo tulleessaan. Sitten sillä vain paisui ja paisui se kupu ja alkoi tulla koipiinkin paiseita. Lopetin sen sitten, kun alkoi vain istuskella orrella. Olisko sekin ollut sitten Marekia? :smt009
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
maunu_muori

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyllä kasvaimet kuulu yhtenä niihin marekin aiheuttamiin sairauksiin. Täällä on jossain linkki ruotsalaiselle sivulle( kun nyt muistas missä) jossa on kuvattu kaikki marekin aiheuttamat vaivat. Muistaakseni niitä erilaisia oireita oli lähemmä 10 eri tyyppistä, sokeutumisesta, halvaantumisesta, sydänvaivoista ja muista sisäelinongelmista aina kasvaimiin asti. Paska tauti. :smt011

Voihan toi tietty olla joku muukin juttu, mut se halvaantuminen ja hermosto-oireilu ei oo kuin yks marekin muoto...eli siihen ei voi luotta.
suikku

Re: Masentunut kanaemo?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Niin se meidän Stiinakin kasvatti kolme poikasta, piti sulkasadon, vieroitti poikaset, nökötti päivän ja kuoli. Ei loisia, ei ripulia, ei mitään. Selvästi masentunut.
Vastaa Viestiin