:(

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

TiPu

:(

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Mitä on vikana kun 4 kanaani on kuollut niin että ne lopettavat syömisen ja nääntyvät sitten paikoilleen. :( Onko syynä vanhuus? Kolme näistä kanoista on ollut häkkikanoja. Kaikki kanat ovat kuolleet eri aikoihin, joten mikään virus tuskin tämä on. :? Onko muilla tähän tyyliin kuollut kanoja?
Okuliina

Viesti Kirjoittaja Okuliina »

Varmaan on aika moniakin sairauksia, jotka voi olla kyseessä. Itsellänikin kaksi kanaa kuoli tuohon tapaan, enkä päässyt selville syystä :cry: . Toinen niistä kuoli aika äkkinäisesti, toinen pari päivää sairastettuaan.

Tiedätkö minkä ikäisiä kanasi olivat menehtyessään?
TiPu

:(

Viesti Kirjoittaja TiPu »

No kolme ollut siis juuri häkkikanalasta tulleita, elivät noin 2 viikkoo - 2 kuukautta, sitten kuolivat.
Nyt kaipaisin kanan lopettamis-neuvoja, yksi kana ehkä neljä päivää tosi huonossa kunnossa, nyt se ei pääse enää jaloilleen. Kun tulin koulusta, sen kanan pää ihan verille asti nokittu :cry: Nyt siis tarvitsen NOPEASTI neuvoja, miten kana lopetetaan. :(
Okuliina

Viesti Kirjoittaja Okuliina »

No ihan ensitöiksesi tietysti pelastat sairaan kanan pois erilleen muitten kanojen raatelulta, tuot sen vaikka avonaisessa pahvilaatikossa sisätiloihin!

Ja sitäkö mieltä olet, ettei siitä enää ole eläjäksi? No sitten sinun täytyy etsiä sille hommansa osaava lopettaja. Ja jos ei muita löydy, niin kana on kyllä eläin ihan siinä missä joku muukin, ja sen voi viedä eläinlääkärille lopetettavaksi. Olen itsekin vienyt kerran kukon ja kanan, kun en halunnut itse lopettaa, eikä sattunut siihen hätään ketään muuta, joka olis voinut sen homman sillon hoitaa. Muistaakseni maksoi niistä kahdesta yhteensä 20€, ja sen summan kyllä maksoin ilomielin siitä hyvästä, ettei tarvinnut itse silloin alkaa niitä tappamaan.
TiPu

:(

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Olen erottanut kanan muista, nyt oottelen iskää kotiin, saa lopettaa kanan. :cry:
Okuliina

Viesti Kirjoittaja Okuliina »

No hyvä kun asia on sitten hoidossa. Pääsee pieni kärsimyksistään.

Mutta olen surullinen puolestasi :cry: . Osanottoni.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Voi voi... niin siinä välillä käy :cry: Toivotaan, että muut säilyvät. Olisikos muuten nuo häkkikanalakanat vähän heikompia selviytymään, kun nuo "normaalit" kanat. Hyvä kuitenkin, että saivat maistaa edes hetken mukavaakin elämää :D
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei noilla kanoilla vielä ikää taida niin paljon olla, että vanhuuteen kuolisivat, jos suoraan häkkikanalasta ovat tulleet. Munituskanaloissa kanoja pidetään 1 munituskausi, eli ne ovat luultavasti olleet n. 1,5 vuotiaita tullessaan. Kanahan elää kuitenkin keskimäärin 7 vuotta, jotkut pitkälle yli kymmenvuotiaiksikin.

Avaapa se kana sitten kun se on lopetettu ja katso, löytyykö sen mahasta (munatorvista tai muualtakin) sellaisia vaaleita keitettyä munankeltuaista muistuttavia klönttejä. Jos löytyy, niin voisi olla munanjohtimen tulehdus. Se on aika yleinen kanoilla, jotka on munitettu "loppuun" ja esiintyy sitä muillakin. Munituskanaloissa kun kanoista otetaan kaikki irti ja ne kanatkin on jalostettu sellaisiksi, että ne hyvällä ruualla ja sopivalla valaistuksella munivat niin paljon, että niiden elimistö ei kestä. Munanjohtimen tulehdus kehittyy pikkuhiljaa ja voi olla piilevänä jo kauan ennen kuin kana näyttää sairaalta, eli niillä on voinut olla se jo tullessaan. Pahetessaan se vie kanan huonoon kuntoon ja usein hengenkin.

Ei kyse välttämättä ole tuosta, mutta se on tavallisen maallikonkin helppo diagnosoida, joten kannattaa kanan sisuksiin kurkata. Muuta, mitä kannattaa saman tien katsoa, on esim. näkyykö pilkkuja maksassa, keuhkoissa tai muissa sisäelimissä tai näyttävätkö sisuskalut muuten tulehtuneilta.
TiPu

en

Viesti Kirjoittaja TiPu »

En taida kylläkään uskaltaa tutkia kuollutta kanaa... :( Tää kana on MAATIAISKANA, kolme häkkikanaa kuolivat melkein heti kun tulivat :( Tän ikää en tiiä, voihan olla jo vanhakin :(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Voi nyyh!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

TiPu: Voimia sinulle! Onpa surullista...nyyh!

Minä olisin kyllä taipuvainen uskomaan, että tehomunijoiksi jalostetut kanat ovat herkempiä vähän kaikelle, myös sairauksille ja näin ollen eivät saavuta välttämättä kovinkaan korkeaa ikää. Niitä jalostettaessa on siis "menty metsään", kun ajatellaan muuta kuin taloudellista hyötyä.

Volmari: Hiihoo! Sinähän keksitkin hienon ilmauksen: häkki-kana-lakana! Huom! Tämä on siis mun lukivirhe...mutta kuvaa hyvin niitä reppanoita.

Mullakin on ollut kaksi tehomunijaa, joiden epäilen sairastuneen juuri tuohon vieraan mainitsemaan munanjohtimen tulehdukseen. Jonkun siipikarjan sairauksia käsittelevän kirjan mukaan diagnoosia tein. Siinä mainittiin oireena mm. "liisterimäinen" lanta. Toinen oire, jonka löysin jostain, on sellaiset kuorettomat, kellertävät, ryppyiset "klönttimunat"...

Toinen lopetti syömisen ja juomisen ja parin päivän jälkeen kuoli mun syliin. Oli n. 1,5-vuotias. Toisella säilyi ruokahalu hyvänä, mutta meni nopeasti niin heikoksi, että oli armeliaampaa lopettaa raukka pois kitumasta. Se oli n. 2,5-vuotias.
TiPu

:(

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Joo, mun kanat, jotka kuoli, siis lopetti just noin syömisen ja juomisen, ja pari niistä kuoli syliini :cry:
Huomasin siitä, että kana oli sairas (kun kana vielä söi ja joi), kanoista, jotka olivat ennen pelänneet ihmistä aivan älyttömästi, tulivat sitten sairaina ihan lähelle ihmistä. Surullista, kun selvästi sairas kana sitten tulee viimeisillään iha viereen :( Mutta kaikki kuolevat aikanaan, ei sille mitään voi :cry:
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Tuo krooninen munajohtimen tulehdus on aika yleinen tehomunijoilla. Kaverini otti keväällä 5 häkkikanalan kanaa, nyt enää yksi elossa. Kuolivat aika samalla tavalla kun TiPu kuvaili omiaan. Eläinlääkäri kertoi kyseessä olevan todennäköisesti siis munajohtimen tulehdus, mille ei ollut mitään tehtävissä.

Itselläni on myös kolme häkkikanalan kanaa, onneksi voivat ainakin toistaiseksi hyvin. Kaikki ovat aloittaneet munintatauon, ja toivoisinkin sen antavan niille lisää elinaikaa.

TiPu: jos tuntuu, että kanoja alkaa mennä enemmänkin, kannattaisiko laittaa muutama kanaa eelaan avattavaksi? Siellä voisivat varmistaa kuolinsyyn.
Kanaset

tiedän tunteen

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Se aina yhtä surullista kun menettää kanan. Pahoillani olen puolestasi TiPu! :cry:
Meillä ei ole koskaan itse lopetettu kanoja vaan kyllä on viety eläinlääkäriin lopetettavaksi. Ei kukaan pysty kun ovat lemmikkejä. Enkä kyllä haluaisikan, koska voisin tehdä jotain väärin ja vahingossa aihauttaa lisää kärsimystä...
Varmaan voisi olla hyvä tutkituttaa yksi kana, niin saisi syyn selville. Luulisin että eläinlääkärin kautta se onnistuisi.
TiPu

Jooh

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Jos joku kana vielä kuolee niin varmaan vien tutkittavaksi... :? Eilen iskä sitten sen kanan lopetti :(
Okuliina

Viesti Kirjoittaja Okuliina »

Toivottavasti et liiaksi jää murehtimaan - saihan se kuitenkin elää luonasi oikeaa kanan elämää, vapaana ja onnellisena :D
Vastaa Viestiin