Pään ravistelu

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Vellu-kukkomme ravistelee silloin tällöin päätään rivakasti puolelta toiselle. Muuten se on terveen oloinen ja käyttäytyy normaalisti. Voiko pään ravistelu olla oire jostain hermostollisesta sairaudesta tai ongelmista kuvussa?
Peltolan eläjät

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Peltolan eläjät »

Meillä Martti-kukolla alkoi pään ajoittainen ravistelu valtataistelun jälkeen :smt021
Sillä on myös käheämpi kiekumisääni kuin ennen.
Olisko Vellulla ollut taisteluja muiden kukkojen kanssa?
kanamummo

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Syynä voi olla kans tulehdus hengitysteissä tai loiset.
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos neuvoista! Vellu ei ole tapellut, se on äärimmäisen sovinnollinen luonne. Mä annan koko porukalle loishäätökuurin het sunnuntaina, kun isäntä on kotona ja saadaan yhteistyössä annettua. Jospa se siitä paranisi tämä pään heilutteluvaiva. Mä säikähdin ensin, että marekia, mutta ei siinä taida tommosia oireita olla...
mona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja mona »

Hei!
Minulla myös nuori kukko revistelee päätään juuri noin kun kuvailit, kerro ihmeessä jos loishäätö auttaa.
Minkälaisia loishäätöjä kanoille voi antaa?? Itselläni ollut noin vuoden kanoja eikä tiedä vielä läheskään kaikkea
mutta sydämmen kanat on kyllä vienyt ja lisää olisi tarkoitus hankkia.
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä annoin porukalle ensin Stronghold-kuurin (iholle annettava loislääke, tepsii myös ulkoloisiin, hyvin mm. kalkkijalkaan) ja myöhemmin Axilur-kuurin 500 mg / 10 kiloa kanaa. Vellu ravisteli päätään taas tänään. Mikähän sillä mahtaa olla :smt017 Muutoin Vellu on oikein terveen ja reippaan oloinen.
rituritu

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

onko axiluri jauheena vai tabletteina,olisiko annostelu ohjeita
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Axiluria saa sekä jauheena että tabletteina. Tabletteja on 250 mg ja 500 mg tabletteja, jotka saa puoliksi. Kissalle ja koiralle annostus on 500 mg 10 painokiloa kohti. Oon käyttänyt samaa annostusta kanoille. Jos epäilee heisimatoja, täytyy antaa kolmena päivänä. En tiedä, voiko kanalla olla heisimatoja. Kissan heisimatoihin Axilur ei tunnut oikein tepsivän kolmenkaan päivän kuurilla, muut sisäloiset se kyllä häätää. Märehtijöille annostus on vain kymmenesosa eli 500 mg sataa painokiloa kohden.
harrastaja

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Sisäloisista mulla vähän tietoa.Miten sen huomaa jos kanoilla on?
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suolinkaisia ainakin voi olla. Sen huomaa viimeistään, kun löytää semmosen kakasta. Se on aika pitkä, semmonen siimamainen kiekura. Muista madoista mulla ei oo kokemusta, ellei nää Vellun oireet nyt sitten johdu keuhkomadoista. Onks noi keuhkomadot muuten suolinkaisen vaeltavia toukkia? :smt017 Jos on, niin kyllä pitäis Axilurin tehota, jos Vellu vaan sai matolääkesapuskoista osansa. Taitaa olla parasta lääkitä se vielä henkilökohtaisesti.
mona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja mona »

Olisiko mahdollista että ravistelun syy olisi sisäkorvan tulehdus? Lueskelin noita muita viestejä ja siellä oli tästä puhetta
oireet oli aika lähelle samat??
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Miten semmosta hoidetaan? Auttaako sulfa?
Suvianne

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voisko se mennä itelläänkin ohi?
Viimeksi kun tyttöä käytin korvien takia, niin hoitaja selitti kuinka muualla maailmassa ei korvatulehduksiin anneta antibioottreja. En kyllä käsitä miksi.
Ilona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mun tätivainaani aikoinaan teki tutkimusta lasten korvatulehduksista ja niiden hoidosta. Suomessa annetaan niihin antibiootteja turhan herkästi, ettei vanhemmille tulisi sairaspoissaoloja töistä lasten takia. Korvatulehdus menee lapsilla yleensä itsestään ohi, mutta totta kai sitten tarvitaan antibioottia, jos tulehdus ei muuten parane. Eli kyllä niitä antibiootteja ulkomaillakin käytetään, ei vain yhtä rutiininomaisesti joka paikassa kuin meillä on Suomessa ollut tapana. Antibiootit ovat lapsille siksi hiukan raju hoito, että ne muuttavat suoliston bakteerikantaa jopa vuodeksi eteenpäin ja voivat vaikuttaa vastustuskyvyn kehittymiseen. Siksi niitä olisi syytä käyttää vasta todelliseen tarpeeseen.

Vellu ravisteli päätään taas tänään. Mitähän mä sille keksisin :smt017 Se on isännän lempikukko, joten kirvesterapiakaan ei tule heti kyseeseen.
mona

Re: Pään ravistelu

Viesti Kirjoittaja mona »

ilmeisesti voi mennä itsekseen ohi mutta siihen saa myös lääkekuurin eläinlääkäriltä kuulema?
Itse en vielä ole ollut kovin huolissaan siitä ravistelusta kun matias muuten on ihan reipas ja pirteä eikä se tunnu sitä haittaavan mutta jos siihen lääke löytyisi niin ilman muuta vaiva pois hoidettaisiin.
Vastaa Viestiin