Ripuliako ja mitä teen?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Ripuliako ja mitä teen?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Heipä hei,

osui kanalassa silmiin erikoisempaa ulostetta, varmaan tämänpäiväistä, näytti tuoreelta enkä ole aikaisemmin huomannut.

Uloste oli siis vaalean sinapin väristä ja ehkä hiukan normaalia löysempää, ei kuitenkaan vetistä. Tavallaan osittain sellaista läpikuultavan oloista..

Tarkoittaako se ripulia ja mistä voisi johtua? Ja mitä pitää tehdä?

En ole pariin-kolmeen päivään antanut mitään erikoisempaa ruokaa (vain jyviä ja rehua ja kalkkia). Sitä ennen erikoisin oli Maunu-muorin ohjetta mukaileva kanapuuro sekä etanat ja kastemadot. En ole kertaakaan vielä tehnyt sisäloishäätöä.
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Kuvailemasi uloste ei mielestäni ole hälyyttävää. Meillä oli vastaavaa silloin tällöin...
Tässä jotain yleistä ripulista.
Jos kanalla on ripulia sen kyllä huomaa kanan takapuolesta, se on suttuinen. Eli persauksia tutkailemaan.
Kanoilla saattaa eri syistä olla ripulia ja mä olen hoitanut sitä liottamalla lääkehiiltä veteen ja ruuttaamalla suoraan kanan suuhun lääkeruiskulla. Ja peräpäätä kannattaa myös välillä pestä, ulostehan on aika vahvaa tököttiä.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Joo, satunnaisesti vuodenajasta ja ruokavaliosta riippumatta saattaa välillä olla löysällä.
En ole koskaan tehnyt asian suhteen mitään ja hyvin on mennyt. Mistä sitten lie johtuukaan... En olisi huolissaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No nythän täällä onkin päästy ihan itse asiaan eli kanankakkaan :lol:
Tosiaan...se on munkin kokemuksen mukaan aika vaihtelevaa tavaraa: kovahkosta siististä pötköstä--->sinappililluun, joka tarttuu tasantarkkaan kengänpohjiin, vaikka kuinka väistelisi...

Se pitää vielä tässä sopivassa yhteydessä mainita; että kanahan ei varsinaisesti pissaa, vaan sen virtsa-aine näkyy valkoisena kerroksena kakan päällä/ympärillä.

Luulisin siis samoin kuin edelliset, ettei ole mitään hätää Mimmin kanoilla...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun toissayön ulkona viettänyt hybridi kakkasi eilen pelkkää vettä ja valkoista virtsa-ainetta. :shock: Toivottavasti sen maha on tänään normaalimpana, muuten tarvii tehdä jotain. :?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä en oo koskaan pessy kakkapyllyjä, vaikka välillä ois kyllä mieli tehnykkin! Yleensä kakkasotku on ollut jo seuraavana päivänä poissa, kanat ovat itse putsanneet itsensä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juu, kiitos rauhoitteluista.. :) Ihan niillä on puhtaat pyllyt ja tänään ei mitään raparoiskeita edes näkynyt. Taisi olla joku hetkellinen massun kierrähdys..
Vastaa Viestiin