salmonella testi jos aikoo myydä munia

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulle on yhä epäselvää, tarvitseeko ankkoja salmonellatestauttaa jos niiden munia myy/antaa. Tuo säädöshän koskee vain kanoja, broilelia & kalkkunaa.. ehkä virkamiehille ei ole tullut mieleen että joku syö ankanmuniakin :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ilona

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jos mä olisin terveystarkastaja, niin tulkitsisin niin, että täytyy. Ja on se joka tapauksessa järkevää/vastuullista.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässä ko. asetuksessa ei ole mainittu ankkaa :smt047
Mainitaanko ankka jossain toisessa salmonella-asetuksessa?
kuukunanmuna

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Jos kanoja on vain muutama eli munia riittää juuri kotitarpeisiin, eikä niitä myydä tai anneta ulkopuolisille, ei ilmeisesti ole lainkaan pakko tehdä salmonellatestiä, jos olen ymmärtänyt oikein. (?)

Mutta jos silti haluaa testata, voiko näytteen vain lähettää labraan ja voiko sen ottaa aina itse? Pitääkö silloinkin eläinlääkärin ottaa näytteitä välillä? Olin lukevinani jostain, että ell ottaisi joka toisen näytteen tjsp?
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Juu ei tarvitse testata jollei niitä munia myy :smt001 mutta toki saa jos haluaa ja itse voi ottaa näytteet,eikä mun mielestä tarvitse el:n ottaa sillon näytteitä jollei kert myy niit munii,vai mitä viisaammat on mieltä? :smt101

Meille tuli viikko sitten tulos-ei salmonellaa :smt041 laskua ei ole vielä näkynyt vaan epäilemättä tulee kyllä....
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
max3

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja max3 »

Suomen Rotukanayhdistys järjestää salmonellatestausta.
kuukunanmuna

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Kiitos vastauksusta ja linkistä. :)
Anselmi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Anselmi »

http://www.evira.fi/portal/fi/tietoa+ev ... avalvonta/

Tuossa päivitetty sivu ja lista labroista. Jyväskylässä näytteen tutkiminen maksaa tällä hetkellä 36,30 € ja näytteeseen tarvitaan 50 grammaan ulostetta.
Kråk

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Kråk »

Mahtaako Jyväskylä olla edullisin?
Kråk

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Kråk »

SeiLab:ista tuli 44 euron lasku (ulostetta lähetettiin 1 kpl 150g:n koostenäyte). Labralla tosi nopea toiminta.
Päälle postimaksu, melkein saman verran - ensi kerralla taidan käydä itse paikalla kun joskus matkustelen junalla Seinäjoen kautta.
cinerea

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja cinerea »

Kysäisin KCL labrasta käytäntöä ja hintoja:

"vapaana pidettävien kanojen kohdalla noudatetaan tossunäytteenottoa myös pitopaikoissa joissa noudatetaan pienimuotoista toimintaa. Pienimuotoiseksi toiminnaksi luokitellaan kanalat, joiden tuottamia munia luovutetaan kuluttajille vain suoraan pitopaikasta taikka pitopaikasta vastuussa olevan toimijan harjoittamassa torikaupassa tai ovelta ovelle myynnissä.

Mikäli kyseessä on harrastekanala ja munat tulevat pääosin omaan käyttöönne, on näytteeksi otettu suoraan ulostetta eli ulostetta kerätty puhtaaseen rasiaan (ei tossunäytteenottoa). Näytemäärän olisi hyvä olla vähintään 150 g.

Näytteen voi toimittaa suoraan laboratorioomme (Patosillantie 2 Kuusankoski,) laboratoriomme sijaitsee rakennuksen 2. kerroksessa. Olemme auki arkisin klo 8-16, näytteiden tuonti pe klo 14 mennessä. Analyysin hinta on 32,79 (sis alv 24 %) + laskutuslisä 8,68 € (sis. alv 24 %)."

Asumme niin lähellä, että postitus ei tule kyseeseen :smt001
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Sama hinta mulla oli Porilabissa, pari viikkoa sitten tuli odottamani vastaus, ei salmonellaa. Tietty tsekkasin ensin että on ns. hyväksytty labra.Mulle soitettiin joskus viime syksynä kai kunnalta tai tarkastuseläinlääkäriltä ja puhelun lopussa totesimme ttä mun kanala ei anna aihetta heidän vierailla täällä. Jotenkin pelästyin siitä kuitenkin ja siksi tutkitutin kananpaskan. Nyt saa ola kolme vuotta rauhassa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Schippy

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Seitsemän pään parvesta saa kyllä kerätä näytettä urakalla, et saa 150 g täyteen. :smt003
Oon nääs miettiny, et vois testauttaa ku on pikkulapsiakin talossa ja nauttimassa munista. Ja tutuille tulee jaettua kans.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Jahas, täytyykin taas alkaa tsekata noita labroja, toimiskohan Porilab vielä virallisena ja
paljonko maksaa. Ei sen näytteen tartte olla 150 g, pienin minigrip-pussillinen riittää,
menisköhän siihen 50 g.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mullakin on sama homma ajankohtainen. Jääkaapissa on noin 30 munaa enkä pysy käytössä kanojen tuotannon perässä. Sitten kun on puhdas testitulos voi taas antaa munia kavereille ja sukulaisille. :smt001 Mullekin sanottiin labrasta (Karkkilan Novalabista) viime vuonna näytettä viedessäni, että pienempi näyte olisi hyvin riittänyt, ei tarvitse olla 150 g.
Vastaa Viestiin