salmonella testi jos aikoo myydä munia

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suppis

salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Suppis »

niin paljonko tuo testi maksaa nykyään ja kuinka tehdään kakkoja pussiin vaan vai?
ja eikös se niin mene että jos myy munia esim. naapureille ja mökkiläisille tässä lähellä niin toi testi tulisi suorittaa MONESTIKKO vuodessa??

vai miten työ menettelette??
Mimmi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kaksi kertaa vuodessa ja Eviran hyväksymässä laboratoriossa. Lattiakanaloista otetaan tossunäyte, eli taaperrellaan harso jalassa pitkin kanalaa. Kustannuksia tulee lähetyskulut ja viimeksi taisi olla 26 tai 28 eukkoa/näyte.

Hyväksytyt laboratoriot

Lakiteksti, 13 § toinen momentti koskee kanaloita, joista luovutetaan munia suoraan kuluttajille.

Ja lähetelomake on tällä sivulla kolmas lomake: Lomake
Satchell

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Satchell »

Mitäpäs sitten, jos salmonellatesti on positiivinen? Lääkitäänkö, lopetetaanko vai pannaanko karanteeniin? Enpäs tätäkään muuten tiedä...
Mimmi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei lopeteta, mutta eläimiä ei saa myydä taikka kuljettaa. Lisäksi omistaja saa tarkat ohjeet siitä, miten välttyä tartunnalta itse.
Eepi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Entäs jos kanat parantuvat itse salmonellasta?
Mimmi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niinhän ne parantuvatkin yleensä. :smt045
Eepi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Minkä ajan päästä testi pitää tehdä uudelleen?
Mimmi

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ne lisätestit kuuluvat sitten siihen salmonellavalvontaohjelmaan eikä niistä tarvitse itse huolehtia, ei edes maksaa. En kyllä tiedä, miten usein niitä sitten otetaan..
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mites tuo testaus käytännössä toteutetaan kun on kyseessä useita parvia? Pitääkö näytteet vain yhdistää kaikista? Kun tuossa lähete-lomakkeessa on vähän hämäävässti sanottu "MUNANTUOTANTO (jokaista parvea varten täytetään oma lomake)". :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
mirri

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kukas ne salmonellatestit maksaa jos ei kanalan pitäjä? :smt017
Kyllä ne joutuu itse maksamaan, varsinkin siinä salmonellavalvonta ohjelmassa. Ja kunnan eläinlääkäri tekee vielä valvontakäynnit. Kertavuoteen, ja ottaa virallisen näytteen vähintään kahdenvuoden välein.
Noita parvia ei tarvtse erotella, jos ne on samassa tilassa ja kosketuksissa toisiinsa.
Mutta esim mulla kun on eri huoneissa lintuja, ja niihin eri sisäänkäynnit niin pitää erotella.
Jos salmonella sitten todetaan, niin munia et myy ennenkuin sulla on puhtaat kaikki näytteet. Ei lintuja lopettaa tarvitse, mutta jonnekkin ne joudut laittamaan siksi aikaa kun teet salmonella saneerausta.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kertokaapa kokeneemmat mistä saa halvimmalla salmonellatestin. Noita Eviran hyväksymiä labrojahan on melko monta, luotin lähimpään, mutta täällä testi maksoi kaikkine laskutuskuluineen jotain senttejä alle 50eur. :smt012 Jos jatkossa postittaisi johonkin muualle näytteen tutkittavaksi.

Mistä labrasta Mimmi sait testin tuolla 28 eurolla?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
awokoch

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja awokoch »

:smt025 Sattui silmään :smt004
Siipikarjan SALMONELLAVALVONTA
Salmonellat ovat suolistobakteereja, joita tunnetaan yli 2000 eri serotyyppiä. Ne voivat aiheuttaa sairautta ihmisille ja eläimille. Ihmiset voivat saada salmonellatartunnan kontaminoituneen elintarvikkeiden välityksellä. Tartunnan lähteinä voivat toimia mm. pastöroimaton maito, jäätelö, raaka liha, raaka siipikarjan liha, majoneesi ja kananmuna.

:smt017 Ja lue koko rotla
http://www.siipi.net/index.php?option=c ... &Itemid=13
teijas

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja teijas »

Kiitos tästä keskustelusta, en ole itse löytänyt sitten millään Eviran sivuilta noita ohjeita (?)
Pirjo

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Nyt on tulokset meijänkin kanojen kakoista tullut :smt041 -ei salmonellaa; eiku munat myyntiin :smt023
-lähetin näytteet Haapaveden ympäristölaboratorioon; tulokset tuli viikossa, laskua ei vielä ole tullut.
Ilona

Re: salmonella testi jos aikoo myydä munia

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Eepi kirjoitti:Entäs jos kanat parantuvat itse salmonellasta?
Niinhän ne saattavat parantuakin, mutta jos niissä on jotain testauksen piiriin kuuluvaa ihmisille vaarallista salmonellaa, niin munien myyjän ja ostajien parantelu voi vaatia ikävässä tilanteessa sairaalareissua ja pahimmassa tapauksessa sekään ei auta, vaan tulee haudankaivajalle hommia. Saksassa kuolee vuosittain nelisensataa ihmistä salmonellaan. Siksi näitä testaillaan.
Vastaa Viestiin